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Trans/Form/Ação, Volume: 46, Número: 3, Publicado: 2023
  • Apresentação Editorial

    Alves, Marcos Antonio
  • Interview with John Danaher on axiological futurism: in pursuit of a better understanding of the relationship between new technologies, risks, and ethics considering value changes Articles

    Vilaça, Murilo Mariano; Karasinski, Murilo
  • A moral nas técnicas de memória: Nietzsche e os comentários sobre a mnemotécnica de Tomás de Aquino Artigos

    Feiler, Adilson Felicio

    Resumo em Português:

    Resumo: A investigação apresenta uma hermenêutica da memória nos textos da maturidade de Nietzsche, à luz das contribuições de Aristóteles e Tomás de Aquino. Na Primeira Dissertação de Para a genealogia da moral, Nietzsche introduz a influência que a memória exerce sobre a capacidade de reflexão e de ação. O procedimento mnemotécnico que o filósofo alemão analisa é o comentário de Tomás de Aquino sobre a reminiscência de Aristóteles. O aquinate identifica a ordenação daquilo que se quer, o investimento do espírito, a meditação frequente e a tomada da cadeia de pendências como pontos fundamentais para a atividade da memória. E, nesses pontos, Nietzsche concebe a moral como componente-chave no processo de memorização. Serão analisadas algumas aproximações e distanciamentos entre as teses nietzschiana e tomista, e em que medida a moral opera, no sentido de detectar a atividade da memória.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The investigation presents a hermeneutics of memory in Nietzsche’s mature texts in the light of contributions of Aristotle and Thomas Aquinas. At the First Dissertation of Towards the Genealogy of Morals, Nietzsche introduces the influence that memory exerts on the capacity for reflection and action. The mnemotechnical procedure that the German philosopher analyzes is Thomas Aquinas’ commentary on Aristotle’s reminiscence. Aquinas identifies the ordering of what is wanted, the investment of the spirit, frequent meditation and the taking of the chain of pending issues as fundamental points for the activity of memory. And, at these points, Nietzsche identifies morality as a key component in the memorization process. It will analyze some approximations and distances between the Nietzschean and Thomist theses and to what extent morality operates in the sense of detecting memory activity.
  • G. Canguilhem lector de politzer: respecto del problema de la acción, de la filosofía práctica y de la psicología como ciencia concreta Artículos

    Bilbao, Alejandro; Jofré, Daniel

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El presente articulo analiza las repercusiones del pensamiento de G. Politzer en la filosofía de la vida elaborada por G. Canguilhem. Durante los primeros treinta años del siglo XX, los textos de Politzer brindan un material importante para la construcción de la filosofía que Canguilhem construye a propósito de la individualidad humana y su autonomía. La lectura de Politzer constituye para Canguilhem, un motivo de inspiración de sus propuestas axiológicas, morales y políticas. Asociando las ideas de la psicología concreta que encumbra la existencia del hombre-actor, Canguilhem concilia dos series de argumentos: a). la filosofía de la vida no puede prescindir de un planteamiento relativo a la acción humana; b). la presencia de la acción humana se torna indisociable de los supuestos que debaten su existencia entre la singularidad de sus producciones, y la aprehensión que de ella puede realizarse por medio de los universales que son propuestos por la ciencia.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article analyzes the repercussions of G. Politzer’s thought on the philosophy of life elaborated by G. Canguilhem. During the first thirty years of the twentieth century, Politzer’s texts provide important material for the construction of the philosophy that Canguilhem builds on human individuality and its autonomy. The reading of Politzer constitutes for Canguilhem a motive of inspiration for his axiological, moral and political proposals. By associating the ideas of the concrete psychology that encapsulates the existence of man-actor, Canguilhem reconciles two series of arguments: a). the philosophy of life cannot do without an approach to human action; b). the presence of human action becomes inseparable from the assumptions that debate its existence between the singularity of its productions, and the apprehension that can be made of it by means of the universals that are proposed by science.
  • Comentário a “G. Canguilhem lector de politzer”: fazer justiça a Bergson” Artigos

    Souza, Herivelto P.
  • Liberdade contextualizada e sentidos normativos em Foucault Artigos

    Carvalho, Bruno Sciberras de

    Resumo em Português:

    Resumo: A questão da liberdade em Foucault torna-se problematizada, quando relacionada com os impedimentos, previstos pelo autor, para os sujeitos se situarem fora das redes de poder. Todavia, Foucault também destaca potencialidades de resistências e uma noção de liberdade envolvida pelas circunstâncias históricas, o que sugere questões normativas originais. De modo a analisar a tensão entre dominação e liberdade em sua obra, e o que se reflete normativamente, notam-se duas direções principais: a ideia de liberdade como algo inerente às relações de poder e como fundamento do exercício crítico do conhecimento. Busca-se argumentar que a valorização de dimensões de liberdade, elaborada por Foucault, gera implicações singulares de avaliação das condições sociais, embasadas em uma temperança normativa.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The topic of liberty in Foucault becomes controversial when related to the objections, predicted by the author, for the subjects to be located outside the power networks. However, Foucault also points out potential for resistance and a notion of freedom involved by historical circumstances, which suggests original normative questions. In order to analyze the tension between domination and freedom in his work, and what is normatively reflected, two main directions are noted: the idea of freedom as something inherent in power relations and as the foundation of the critical exercise of knowledge. It is argued that Foucault`s estimation of dimensions of freedom generates singular implications of evaluation of social conditions based on a normative temperance.
  • Comentario a “Liberdade contextualizada e sentidos normativos em Foucault” Artículos

    Freitas, Juan Horacio de
  • A metafísica dos costumes como um sistema de deveres: a distinção entre direito e ética em Thomasius e Kant Artigos

    Trevisan, Diego Kosbiau

    Resumo em Português:

    Resumo: O presente artigo apresenta uma breve contribuição ao estudo das fontes históricas da filosofia prática de Kant, discutindo o projeto kantiano de uma metafísica dos costumes enquanto uma doutrina dos deveres. à luz do direito natural alemão dos séculos 17 e 18. Em um primeiro momento. é exposta a distinção de Christian Thomasius entre obrigação interna e obrigação externa. como base para a diferenciação entre deveres jurídicos e deveres éticos. Na sequência. a oposição kantiana entre uma doutrina do direito e uma doutrina da virtude é discutida. sob o pano de fundo da recepção de Thomasius, por parte de Alexander Baumgarten e Gottfried Achenwall.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This paper presents a brief contribution to the study of the historical sources of Kant’s practical philosophy, discussing the Kantian project of a metaphysics of morals as a doctrine of duties in the context of German natural law of the 17th and 18th centuries. At first, Christian Thomasius’ distinction between internal and external obligation is exposed as the basis for the differentiation between legal duties and ethical duties. Then the Kantian opposition between a doctrine of right and a doctrine of virtue is discussed against the background of Alexander Baumgarten’s and Gottfried Achenwall’s reception of Thomasius.
  • ‘Ohne Gewalt’. Justicia y dislocación en el Proyecto ‘Gewalt’ de 1921 y ‘Kafka’ de 1934 de Walter Benjamin Artículos

    Fernández H., Diego

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Las relaciones entre “Para una crítica de la violencia” (1921) y la obra de Franz Kafka han sido bien establecidas por parte de diversos estudios críticos dedicados a Walter Benjamin. Sin embargo, llama poderosamente la atención que el propio Benjamin, en pleno conocimiento ya en 1921 de la obra del escritor checo, se privara de toda referencia a la obra de Kafka en dicho ensayo, y, más ampliamente, en cualquiera de los múltiples productos aledaños que componen el proyecto en torno a la violencia. En el presente artículo nos proponemos examinar un conjunto de nociones (Entstellung, Entsühnung, Zurechstellen) que permiten establecer una relación conceptualmente mediada entre el ensayo de 1921 y los textos que Benjamin dedica a Kafka en el contexto de los años ‘30. Esta relación nos retrotrae, a su vez, al único lugar en el que Benjamin lleva a cabo un tratamiento autónomo sobre la “categoría de la justicia”, en 1916, que identifica - tal como ocurrirá dieciocho años más tarde, en el ensayo sobre Kafka de 1934 - el locus de la justicia en la “no violencia”, descomponiendo de ese modo, el nudo que liga de manera acaso indiscernible las nociones de “mesianismo” y “violencia” al interior de la tradición judía.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The relationship between “Towards a Critique of Violence” (1921) and the work of Franz Kafka has been well established by several critical studies devoted to Walter Benjamin. However, it is striking that Benjamin himself, already well acquainted with the work of the Czech writer in 1921, never made any comment to Kafka’s work in this essay, and, more broadly, in any of the related texts that make up the project on the ‘Critique of Violence’. In this article, we analyze a set of notions (Entstellung, Entsühnung, Zurechstellen) that allow us to establish a mediated relationship between this essay and the articles and letters that Benjamin devoted to Kafka in the 1930s. This relationship takes us back to the only piece in which Benjamin carries out an autonomous treatment of the “category of justice” (1916) in which he identifies -as it will happen eighteen years later, in the essay on Kafka (1934)- the locus of justice in the “non-violence”, thus untying the knot that binds in a perhaps indiscernible way in the Jewish tradition the notions of “messianism” and “violence”.
  • Comentário a “‘Ohne Gewalt’. Justicia y dislocación en el proyecto ‘Gewalt’ de 1921 y ‘Kafka’ de 1934 de Walter Benjamin”: a uma faca de dois gumes Artigos

    Oliveira, Marcela
  • La temporalidad de la imagen y su función crítica Artículos

    Dahbar, María Victoria

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Imagen se dice de muchas maneras. Ante la equivocidad podríamos desbrozar su camino analítico, reponer su tránsito histórico, claudicar. Este texto encuentra alternativa en cambio en una reflexión sobre la imagen atenta a su dimensión temporal. Por eso echa mano de dos aportes nodales: la noción benjaminiana de imagen dialéctica, y el vínculo entre imagen y emociones trabajado contemporáneamente por la teoría queer. La noción de imagen dialéctica habilita, incluso más allá de su autor, otro vínculo entre imagen e historia, que permite entenderla no sólo como fenómeno lingüístico, sino en su dimensión visual y audiovisual. La teoría queer en su giro afectivo ha presentado una posible vinculación entre imágenes y afectos que permite la composición de un archivo efímero que desclasifica nuestras categorías temporales (CVETKOVICH, 2018) y la pregunta ética sobre nuestras respuestas primarias ante la imagen (BUTLER, 2010). El recorrido por ambas nociones aborda, en definitiva, la temporalidad de las imágenes en su potencia crítica, aquella vieja insistencia por pensar en imágenes que contengan su propia destrucción.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Image is said in many ways. In view of its equivocal nature, we could choose to clear its analytical path, replace its historical transit or give up. Instead, this paper proposes an alternative by reflecting on the temporal dimension of the image. For this reason, it makes use of two nodal reflections: the Benjaminian notion of dialectical image, and the link between image and emotions as explored contemporaneously by queer theory. The notion of dialectical image allows us to envision, even beyond its author, another link between image and history, which allows us to understand it not only as a linguistic phenomenon, but also in its visual and audiovisual dimension. Queer theory in its affective turn has presented a possible link between images and affects that allows the composition of an ephemeral archive that declassifies our temporal categories (CVETKOVICH, 2018) and the ethical question about our primary responses in the face of the image (BUTLER, 2010). The journey through both notions addresses, ultimately, the temporality of images in its critical power, that old insistence on thinking of images that contain their own destruction.
  • Comentario a “La temporalidad de la imagen y su función crítica” Artículos

    Basso, Ianina Moretti
  • Virtue: Catholic Humanism in the Consilium de Emendanda Ecclesia Articles

    Yin, Ming

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Cómo ver la reforma de la iglesia católica en el siglo XVI y su relación con la virtud es un tema importante en el estudio de la filosofía humanista. Los humanistas enfatizan que la educación virtuosa es la base para cultivar la personalidad y creen que restaurar las virtudes de la iglesia es la “cura” para los males de la iglesia moderna temprana. Consilium de emendanda Ecclesia (1537) es la práctica de la virtud de los humanistas católicos. Esto se refleja en propuestas para fortalecer las normas educativas y las disciplinas socio-morales y enfatizar el perfeccionamiento de la virtud clerical como la fuerza impulpara la reforma. Además, bajo la guía de la ética de la virtud, la política de la virtud se convierte en la ideología guía de la práctica política de esos humanistas, donde reconocen la autoridad del papa y de la iglesia y asocian la virtud con la legitimidad del poder. La filosofía de la virtud en Consilium forma el fundamento ideológico para la reforma de la iglesia católica. El erudito chino antiguo Dong Zhongshu (179-104 B.C.) practicó una política similar de la virtud. En las exubergemde la primavera y el otoño, combinla legitimidad del gobierno con la virtud basada en el derecho divino de los reyes, perpetuasí el concepto confuciano del “sabio”. Tanto humanistas católicos como Dong enfatizaron la importancia de la virtud de los gobernantes como agentes de Dios.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: How to view the reform of the Catholic Church in the sixteenth century and its relationship with virtue as an important issue in studying humanist philosophy. Humanists emphasize that virtue education is the foundation for cultivating personality and believe restoring the virtues of the church is the “cure” for the ills of the early modern church. Consilium de emendanda ecclesia (1537) is the Catholic humanists’ practice of virtue. This is reflected in proposals to strengthen educational norms and socio-moral disciplines and emphasize perfecting clerical virtue as the driving force for reform. In addition, under the guidance of virtue ethics, virtue politics becomes the guiding ideology of those humanists’ political practice, where they recognize the Pope´s authority and the one of the Church, associating virtue with the legitimacy of power. The virtue philosophy in Consilium forms the ideological foundation for the Reformation of the Catholic Church. The ancient Chinese scholar Dong Zhongshu (179-104 B.C.) practiced a similar politics of virtue. In Luxuriant Gems of the Spring and Autumn, he combined the legitimacy of rule with virtue based on the kings’ divine right, thus perpetuating the Confucian concept of the “sage”. Both Catholic humanists and Dong emphasized the importance of the rulers’ virtue as agents of God.
  • Compreensão, aprendizagem e linguagem: uma crítica à abordagem hermenêutica Artigos

    Back, Rainri

    Resumo em Português:

    Resumo: Este ensaio almeja criticar a concepção de linguagem de Hans-Georg Gadamer, com base na qual ele justifica por que a aprendizagem somente é possível pela conversação. Para Gadamer, a linguagem é fundamentalmente palavra, embora ele considere linguagem formas não verbais de comunicação, como gestos, expressões fisionômicas e olhares. Porém, ele não elabora uma concepção não verbal de linguagem, para explicar por que tais expressões e tantas outras deveriam ser consideradas linguagem. Enfim, os aspectos fundamentais do desenvolvimento dessa crítica podem ser reunidos em um problema relacionado à compreensão e aprendizagem. Uma vez que a linguagem deve ser compreendida e aprendida, se ela é palavra, como é possível aprendê-la antes de dominar a palavra, durante a infância? Para respondê-lo, primeiro, em um exame amplo de ensaios de Gadamer, escritos em cinco décadas, demonstra-se a ausência de uma concepção pré-predicativa de linguagem em seu pensamento. Em seguida, elabora-se um esboço de uma concepção pré-predicativa de linguagem, pela qual se pretende mostrar como é possível aprender a linguagem, antes mesmo de dominar a palavra.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This essay intends to criticize Hans-Georg Gadamer’s conception of language on the basis of which he justifies the proposition that learning is only possible through conversation. Although he understands as language non-verbal forms of communication such as gestures, physiognomic expressions, looks, Gadamer conceives language as word. However, I believe, and no one would deny it, language needs to be understood and, above all, learned. So here is the motivating problem of this essay: if language has to be understood as word, how is it possible to learn it before mastering the word during childhood? To answer this problem, first, I clarify what I understand as philosophical conception of education. Then I demonstrate, in a broad examination of Gadamer’s essays written over five decades, the absence of a pre-predicative conception of language. Finally, I outline a pre-predicative conception of language by which I intend to show how it is possible to learn language before mastering the word.
  • Comentário a “Compreensão, aprendizagem e linguagem: uma crítica à abordagem hermenêutica” Artigos

    Batista, Gustavo Silvano
  • Examining Tang and Song Yingtang image halls from a clan sacrificial perspective Articles

    Cheng, Wanli

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: En las dinastías Tang y Song, los clanes zongzu oficiales comunes dominaron gradualmente la comunidad de clanes, lo que interrumpió el riguroso sistema de sacrificios orientado a los estratos. Por lo tanto, como una forma emergente de sacrificio ancestral privado, la sala de imágenes yingtang apareció en las mansiones de los funcionarios comunes o en las casas de la gente común. Cuando la estatua anterior dio paso a una imagen, este nuevo signo cultural llevó a cada ejecutor del sacrificio a lograr una identificación psicológica y emocional con la comunidad. A través de imágenes o retratos colgados en los salones, los albaceas pudieron comprobar si se podía crear visualmente un reino espiritual para comunicarse con sus antepasados o contarles sus oraciones.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: During the Tang and Song Dynasties, the ordinary officials’ patriarchal clan gradually dominated the clan community. This phenomenon has destroyed the strict hierarchical sacrificial system. Therefore, as a new form of private sacrifice, the yingtang image hall appears in the ordinary officials’ residence or at ordinary people’s homes. At present, when a statue is replaced by an image, this new cultural symbol will lead every worshiper to reach social recognition psychologically and emotionally. Through the images or portraits hanging in the hall, the worshippers can confirm whether they can create a spiritual realm visually, so that they can communicate with their ancestors or tell their prayers.
  • Comment on “Examining Tang and Song Yingtang image halls from a clan sacrificial perspective” Articles

    Zhao, Yang; Shi, Qingfeng; Liang, Boyu; Sun, Wei
  • The marxist philosophical basis of socialist literature and art Articles

    Liu, Zijie

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El arte y la literatura socialistas se construyen sobre la base de la filosofía marxista. El “carácter popular” de la literatura y el arte socialistas se basa en el hecho de que la filosofía marxista abandona el individualismo y se centra en la libertad y la felicidad de una población más amplia. Por lo tanto, el arte y la literatura socialistas toman como sujeto de expresión a las personas y no a los individuos. El realismo, principio fundamental de la creación literaria y artística socialista, se basa en el materialismo de la filosofía marxista. El “ambiente típico y los caracteres típicos” propuesto por los escritores clásicos marxistas para la creación literaria y artística socialista es el método y el principio formado por la aplicación de los conceptos filosóficos de la combinación orgánica del mundo objetivo y la subjetividad humana, y la combinación orgánica de la naturaleza y la historia social a la creación literaria y artística concreta en la teoría marxista. La filosofía marxista considera la sensibilidad y la estética como elementos importantes para que la literatura y el arte jueguen un papel práctico. Cree que la sensibilidad y la estética no se limitan al mundo subjetivo de las personas, sino que tienen la posibilidad de conectarse con el mundo objetivo externo. Por lo tanto, el arte y la literatura socialistas deben prestar atención a la estética.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Socialist literature and art are constructed on the basis of Marxist philosophy. The “people character” of socialist literature and art is based on the fact that Marxist philosophy abandons individualism and focuses on a wider population’s freedom and happiness. Therefore, socialist literature and art take people rather than individuals as the subject of expression. Realism, the basic principle of socialist literary and artistic creation, is based on the materialism of Marxist philosophy. The “typical environment and typical characters” proposed by Marxist classic writers for socialist literary and artistic creation are the method and principle formed by applying the philosophical concepts of the organic combination of the objective world and human subjectivity, and the organic combination of nature and social history to the concrete literary and artistic creation in Marxist theory. Marxist philosophy regards sensibility and aesthetics as important elements for literature and art to play a practical role. It believes that sensibility and aesthetics are not limited to the subjective world of people, but have the possibility of connecting with the external objective world. Therefore, socialist literature and art must pay attention to aesthetics.
  • Comment on “The marxist philosophical basis of socialist literature and art” Articles

    Mei, YanLing; Li, Pengcheng
Universidade Estadual Paulista, Departamento de Filosofia Av.Hygino Muzzi Filho, 737, 17525-900 Marília-São Paulo/Brasil, Tel.: 55 (14) 3402-1306, Fax: 55 (14) 3402-1302 - Marília - SP - Brazil
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