Open-access Alta hospitalaria de pacientes adultos y mayores: elaboración y validación de checklist

ape Acta Paulista de Enfermagem Acta Paul Enferm 0103-2100 1982-0194 Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo Resumen Objetivo Describir la elaboración y la validación del contenido de una checklist para la preparación del alta hospitalaria de pacientes adultos y mayores. Métodos Estudio metodológico llevado a cabo de mayo de 2020 a septiembre de 2022 (en dos etapas) para la elaboración y validación de la checklist. Se utilizó el método Delphi, con evaluación realizada por un comité de especialistas para la validación de contenido. Para calcular el nivel de concordancia, se utilizó el índice de concordancia y el Índice de Validez de Contenido (IVC). Resultados Se elaboró y validó una checklist con 17 ítems que ayudan a organizar el alta hospitalaria. La checklist fue elaborada a partir de la compilación de los resultados obtenidos en entrevistas realizadas a profesionales de un equipo multidisciplinario que trabajaban en unidades de internación, de revisiones integradoras sobre la transición del cuidado en el alta hospitalaria de pacientes adultos y de la lectura de artículos sobre el uso de checklists para el alta. En la primera etapa de validación, se obtuvo un promedio del índice de concordancia, respecto al alcance (94 %) y pertinencia (91 %) del instrumento. Al final de la segunda ronda, se obtuvo el promedio del cálculo del IVC (claridad: 0,95; pertinencia: 0,96). Conclusión La checklist fue validada en cuanto a su contenido por consenso del comité de especialistas y puede ser utilizada por equipos asistenciales o de gestión de altas hospitalarias. Introdução A necessidade de internação gerada pelo aumento na incidência de doenças crônicas se reflete em demandas tanto no processo de retorno para casa como na transição entre os níveis de atenção.(1) Nesse sentido, os cuidados de transição são uma ferramenta que qualifica a assistência mediante intervenções mais efetivas e planejadas, integrando os diferentes pontos da Rede de Atenção à Saúde (RAS).(2) Os enfermeiros são profissionais estratégicos na coordenação dos cuidados. Eles atuam junto com equipes multiprofissionais, atentos às necessidades dos usuários e seus familiares.(3,4) Em países tais como Espanha e Canadá, há enfermeiros responsáveis pela coordenação da alta hospitalar que ajudam a equipe multidisciplinar no preparo dos pacientes e seus familiares, estabelecem um plano de cuidados para a alta e transferem as informações para a Atenção Primária à Saúde (APS).(5,6) Esses enfermeiros de transição são os principais articuladores não só entre os profissionais de equipes mas também entre os diferentes níveis de atenção à saúde; para isso, eles precisam conhecer os recursos necessários para assegurar uma transição segura. Os benefícios relacionados à continuidade do cuidado abrangem uma adequada individualização do cuidado, a melhoria no relacionamento entre profissionais de saúde, pacientes e seus familiares e a diminuição no uso indevido de serviços de saúde, resultando na redução de custos.(7) Entretanto, o momento da alta hospitalar pode ser vulnerável, principalmente aos pacientes com várias comorbidades, pois eles dependem de fatores tais como suas necessidades e seu grau de dependência, a rede de apoio e o acesso a outros serviços de saúde. Assim, as práticas que objetivam melhorias no gerenciamento da alta hospitalar podem ajudar na continuidade da assistência aos pacientes.(8) A exemplo disso, o preparo de pacientes e seus cuidadores para uma alta qualificada considera aspectos tais como: planejamento e estruturação da alta, organização da família e seus cuidadores, bem como o suporte das redes de atenção à saúde para a continuidade do cuidado. Esse processo começa na internação de cada paciente, devendo seguir as etapas padronizadas para que as transições sejam seguras. Em seguida, é possível identificar e organizar as necessidades dos pacientes para a alta hospitalar.(9) Nesse contexto, a equipe multiprofissional pode usar instrumentos que ajudem na qualidade e segurança da assistência. O checklist é uma ferramenta estruturada que contém itens ou atividades complexas, as quais devem ser consideradas para confirmar que as ações e intervenções necessárias estão sendo executadas durante a realização de alguma atividade.(10)Estas são ferramentas simples e econômicas que podem ser reproduzidas em diferentes áreas para melhorar o padrão dos atendimentos.(11,12) Autores relataram que o uso de listas de verificação ajuda a melhorar os cuidados, podendo reduzir os eventos adversos associados à transferência de informações quando são identificadas falhas em aspectos relacionadas à qualidade e segurança dos atendimentos.(11,12)Um estudo evidenciou que o uso de listas de verificação permite assegurar que todos aspectos relevantes relacionados à alta hospitalar foram considerados, além de estruturar a comunicação interprofissional, que é essencial para as transições de cuidado seguras.(13) Ressaltamos que há lacunas na literatura científica nacional de checklists englobando o processo de desospitalização e a continuidade do cuidado pós-alta. Considerando a importância de qualificar a alta hospitalar e usar ferramentas para ajudar a equipe multiprofissional no seu planejamento, verificou-se que é necessário elaborar um checklist para a alta hospitalar, não só para auxiliar as equipes no preparo de pacientes e suas famílias para a desospitalização, mas também para organizar a transferência dos cuidados aos demais pontos da RAS. O objetivo deste estudo foi descrever a elaboração e a validação do conteúdo de um checklist para preparar a alta hospitalar de pacientes adultos e idosos. Métodos Este estudo metodológico foi obtido através da elaboração de um checklist para o preparo da alta hospitalar de pacientes adultos e idosos, e da validação do seu conteúdo, por consenso de especialistas.(14) A primeira versão do checklist partiu de uma revisão integrativa sobre a transição do cuidado na alta hospitalar de pacientes adultos(15) e leitura de artigos sobre o uso de checklists para alta hospitalar.(12,16) Além disso, foram realizadas entrevistas semiestruturadas com os profissionais de uma equipe multidisciplinar, a qual atua nas unidades de internação de um hospital de nível terciário no sul do Brasil, sobre o preparo para a alta hospitalar e a transição de cuidado. Os entrevistados foram questionados sobre os itens que eles consideravam essenciais para compor um checklist para a transição do cuidado na alta hospitalar. As entrevistas foram gravadas e transcritas, e a análise de dados foi realizada usando a análise temática.(17) A etapa de elaboração ocorreu entre maio de 2020 e março de 2021. Antes de iniciar a primeira rodada de validação com o comitê de especialistas, o formulário para coleta de dados foi submetido a um teste piloto. O formulário (Google Forms) foi encaminhado por e-mail, contendo perguntas sobre o perfil dos participantes, blocos com itens sobre os pacientes e os cuidados necessários tanto para alta hospitalar como para continuidade do cuidado após alta. Foram selecionados por conveniência profissionais que atuavam na equipe de gestão de altas de um hospital terciário no sul do Brasil. Eles avaliaram a abrangência e a representatividade dos itens, bem como a adequação dos questionamentos e a viabilidade do formulário eletrônico para coleta de dados. Três profissionais (uma enfermeira, uma assistente social e uma médica) participaram no teste piloto. Não foram apontadas dificuldades de compreensão nem foram realizadas sugestões sobre o layout do instrumento; o formulário eletrônico foi mantido para coleta de dados. Dos 18 blocos avaliados, só dois não obtiveram uma taxa de concordância > 90%. Estes blocos foram ajustados conforme as sugestões das três profissionais. Após o teste piloto, seguiu-se a etapa de validação de conteúdo do checklist (entre maio e junho de 2021) guiada pela Técnica Delphi.(18) Para as avaliações, foram selecionados 20 especialistas de diferentes categorias profissionais para assegurar uma amostra adequada. Na Técnica Delphi, não há uma quantidade definida, pois o sucesso está relacionado à qualificação dos participantes.(18) A amostra foi selecionada por conveniência incluindo profissionais nacionais identificados em publicações (após análise do currículo Lattes) ou profissionais que atuavam com a transição do cuidado. Foram incluídos profissionais com publicações sobre o tema do estudo ou que realizaram atividades de transição de cuidado ou ainda de planejamento e organização de altas hospitalares em seu trabalho diário. Não houve critério de exclusão. O convite aos especialistas foi feito via e-mail. Àqueles que sinalizaram aceitando participar na validação, foi encaminhado o link de acesso ao formulário eletrônico (Google Forms). Ao clicar no link, o participante era direcionado a uma sessão com o Termo de Consentimento Livre e Esclarecido (TCLE); a concordância ou não em participar do estudo era uma condição essencial para abrir as páginas seguintes do questionário. A primeira rodada consistiu no julgamento de todos itens que compõem o checklist, determinando sua abrangência e representatividade. O comitê de especialistas teve dez dias para responder ao formulário, podendo concordar ou não com os itens e fazer sugestões. Ao final da primeira rodada de avaliação, foi verificada a taxa de concordância entre os juízes (90%), sendo ela considerada aceitável.(19)Os itens que não obtiveram uma taxa de concordância aceitável na primeira rodada, foram reavaliados e ajustados antes de seguir para a segunda rodada. Na segunda rodada, o mesmo comitê de especialistas foi convidado para julgar os itens e determinar suas clareza e representatividade. Foi calculado o Índice de Validade de Conteúdo (IVC) que mede a taxa de juízes em concordância sobre determinados aspectos do instrumento e seus itens. Este instrumento emprega uma escala tipo Likert (quatro pontos ordinais), que avalia o nível de concordância do sujeito pelas respostas que variam de 1 (não claro) a 4 (muito claro) para avaliar a clareza, e de 1 (não relevante ou representativo) a 4 (relevante ou representativo) para avaliar a representatividade.(20) Sugestões também puderam ser feitas pelos especialistas. A taxa de concordância aceitável foi IVC > 0,785.(20) Todos preceitos éticos e legais referentes às pesquisas com seres humanos foram atendidos integralmente. A pesquisa foi aprovada pelos Comitês de Ética e Pesquisa (CEP) da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), recebendo Certificado de Apresentação de Apreciação Ética (CAAE: 37228320.0.0000.5345; Parecer: 4.499.025; 14/01/2021) e do Grupo Hospitalar Conceição (GHC; CAAE: 37228320.0.3001.5530; Parecer: 4.540.922; 15/02/2021). Resultados Na etapa de elaboração do checklist, participaram oito profissionais de uma equipe multidisciplinar nas entrevistas, sendo pelo menos um de cada categoria profissional (dois assistentes sociais, dois enfermeiros, um médico, um fonoaudiólogo, um nutricionista e um farmacêutico). A média de idade entre eles foi de 39 anos. Apenas um entrevistado era do sexo masculino. Na época da pesquisa, todos participantes atuavam exclusivamente em unidades de internação na área hospitalar. O tempo de formação deles variou entre 10 e 29 anos. Após análise das entrevistas, foram identificados os itens essenciais para compor o checklist: cuidados relacionados a higiene e conforto, exercícios, alimentação e curativos, suporte social, local de moradia e identificação do suporte da rede de atenção para continuidade do cuidado após alta. A partir desses dados, da revisão integrativa sobre a transição do cuidado na alta hospitalar de pacientes adultos e da leitura de artigos sobre o uso de checklist para a alta hospitalar foi elaborada a primeira versão do checklist. Em seguida, foram iniciadas as etapas de validação. Na primeira etapa de validação de conteúdo, 12 especialistas retornaram o questionário, todos eles com experiência em atividades de transição de cuidado. Além disso, eles atuavam principalmente em internação hospitalar, gestão e Serviços de Atenção Domiciliar (SAD). Alguns deles atuavam em atividades concomitantes, p.ex., gestão e pesquisa. As demais características do perfil dos especialistas estão descritas na tabela 1. Quanto à abrangência e pertinência (ou representatividade) geral do instrumento, as médias da taxa de concordância foram 94% e 91%, respectivamente. Os itens que não obtiveram taxa de concordância > 90% foram revisados e ajustados conforme as sugestões dos especialistas (Quadro 1). Tabela 1 Perfil dos profissionais que participaram nas primeira e segunda rodadas de validação Categorias profissionais 1ª rodada n(%) 2ª rodada n(%) Médico 4(33) 1(10) Enfermeiro 3(25) 5(50) Assistente Social 2(17) 2(20) Farmacêutico 1(8) 1(10) Fisioterapeuta 2(17) 1(10) Tempos de formação (anos) 1-5 1(8,3) 0(0) 6-10 4(33,3) 3(30) 11-15 2(17) 3(30) 16-20 1(8) 1(10) > 20 4(33,3) 3(30) Níveis de formação Especialização 4(33,3) 3(30) Mestrado 4(33,3) 3(30) Doutorado 3(25) 3(30) Pós-doutorado 1(8,3) 1(10) Áreas de atuação Internação hospitalar 7 4 Gestão de Serviços de Saúde 5 6 Atenção Básica à Saúde 2 0 Serviço de Atenção Domiciliar 5 2 Educação permanente / professor / preceptor 3 2 Pesquisador 2 3 Tempos de trabalho com atividades de transição do cuidado (anos) 1-5 2(17) 3(30) 6-10 7(58) 5(50) 11-15 3(25) 2(20) Publicações sobre transição do cuidado Sim 5(42) 4(40) Não 7(58) 6(60) Quadro 1 Taxas de concordância para abrangência (Abr) e pertinência (Pert), com as sugestões dos especialistas na primeira rodada de validação de conteúdo Itens avaliados quanto a Abr (%) Pert (%) Sugestões Título: “CHECKLIST PARA A ALTA QUALIFICADA” 83 83 Especificar que alta é “alta hospitalar” Instruções iniciais do checklist 83 92 Melhorar a redação e esclarecer que o checklist pode ser preenchido durante a internação. IDENTIFICAÇÃO 83 92 Trocar o número do leito por CPF. SUPORTE SOCIAL 100 100 Substituir “carro da família” por “transporte próprio” e acrescentar o item “outro”; acrescentar idade do cuidador; confirmar se o paciente tem vínculo com a unidade de saúde. CUIDADOS / ORIENTAÇÕES AOS PACIENTES E FAMILIARES SOBRE USO DE OXIGÊNIO (O2) DOMICILIAR 100 83 Nenhuma sugestão TRAQUEOSTOMIA (TQT) 100 92 Acrescentar se o paciente tem plano de retirada da TQT após a alta. ALIMENTAÇÃO / DIETA 92 92 Excluir “NPT” e substituir “Estado” por “Secretaria Estadual de Saúde do RS”. DIÁLISE 100 92 Substituir “carro da família” por “transporte próprio” e acrescentar o item “outro”; alterar que a assistente social “orientou” o fluxo de solicitação de transporte para hemodiálise. ELIMINAÇÕES URINÁRIAS 100 100 Tornar o texto mais sucinto. ELIMINAÇÕES INTESTINAIS 100 100 Nenhuma sugestão CURATIVOS 100 100 Acrescentar o item “se foi orientado sobre o local de retirada dos materiais para o curativo”. MEDICAÇÕES 92 92 Na orientação sobre o uso: substituir “morfina” por “opioides” e acrescentar “antimicrobiano”. Acrescentar orientação sobre via, posologia e aquisição de medicamentos especiais. GRAUS DE DEPENDÊNCIA DO PACIENTE 92 75 Substituir a tabela Katz por itens mais sucintos. ORIENTAÇÕES FINAIS 92 83 Acrescentar os itens sobre encaminhamentos realizados pela assistente social, “participação em grupos de tabagismo”, “tratamento de tuberculose”, “sinais e sintomas de infecções” e o item questionando se o paciente tem dúvida sobre as orientações dadas. ENCAMINHAMENTOS PÓS-ALTA PARA ATENÇÃO PRIMÁRIA À SAÚDE (APS) 83 92 Acrescentar item sobre “supervisão do paciente” devido a sua baixa adesão ao tratamento. SERVIÇO DE ATENÇÃO DOMICILIAR (SAD) 100 92 Modificar a forma da redação do item “equipe do SAD entrou em contato com a equipe médica assistente”. AMBULATORIAL 100 100 Nenhuma sugestão ORIENTAÇÃO AOS PROFISSIONAIS DA REDE DE SAÚDE 83 83 Unir os dois primeiros itens, pois eles falam de suporte social ao paciente; substituir “morfina” por “opioides” e acrescentar “antimicrobiano”; acrescentar o item sobre “encaminhamento de transporte para hemodiálise”. Média da taxa de concordância 94 91 Em seguida, a nova versão do checklist foi encaminhada aos 20 especialistas da amostra inicial para a segunda rodada de avaliação. Dez especialistas retornaram o questionário. A maioria deles atuava em atividades de gestão e internação hospitalar; 50% deles atuavam em atividades concomitantes (p.ex.: internação hospitalar, pesquisador, gestão e SAD). As características sobre o perfil dos profissionais que participaram na segunda rodada de validação estão mostradas na tabela 1. Quanto a clareza e pertinência (ou representatividade) do instrumento, as médias do cálculo do IVC para a clareza e pertinência foram 95% e 96%, respectivamente. Em todos itens avaliados, foi obtida uma taxa de concordância ≥ 80%. Assim, os itens que compõem o checklist foram considerados validados pelo comitê de especialistas (Quadro 2). Quadro 2 Índices de Validade de Conteúdo (IVC) para clareza e pertinência na segunda rodada de validação de conteúdo Itens do checklist avaliados quanto a: Clareza Pertinência Alteração no título: ‘’CHECKLIST PARA ALTA HOSPITALAR” 1,00 1,00 Instruções iniciais 0,90 1,00 IDENTIFICAÇÃO 1,00 1,00 SUPORTE SOCIAL 1,00 1,00 CUIDADOS / ORIENTAÇÕES AOS PACIENTES E FAMILIARES SOBRE USO DE OXIGÊNIO (O2) DOMICILIAR 1,00 1,00 TRAQUEOSTOMIA 1,00 1,00 ALIMENTAÇÃO / DIETA 1,00 1,00 DIÁLISE 1,00 1,00 ELIMINAÇÕES URINÁRIAS 1,00 1,00 ELIMINAÇÕES INTESTINAIS 0,90 0,90 CURATIVOS 1,00 0,90 MEDICAMENTOS 0,90 0,90 NÍVEL DE DEPENDÊNCIA 0,80 0,90 OUTRAS ORIENTAÇÕES 0,90 0,90 ENCAMINHAMENTOS PÓS-ALTA ATENÇÃO PRIMÁRIA À SAÚDE (APS) 1,00 0,90 SERVIÇO DE ATENÇÃO DOMICILIAR (SAD) 0,90 1,00 AMBULATORIAL 0,90 0,90 ORIENTAÇÕES AOS PROFISSIONAIS DA REDE DE SAÚDE 0,90 0,90 Médias do cálculo do IVC 0,95 0,96 A versão final do checklist tem 17 itens que ajudam a organizar a alta hospitalar dos pacientes adultos e idosos (Apêndice A). Discussão A construção e validação de um checklist para alta hospitalar de pacientes adultos e idosos é fundamental pois concentra os requisitos necessários para organização da alta e transição de cuidado seguro. A importância de estruturar esse processo é justificada pela vulnerabilidade dos pacientes idosos e/ou com múltiplas comorbidades no momento da transição de cuidados;(8,21) eles demandam assistência continuada de diversos profissionais em múltiplos serviços para o controle e prevenção de agravos.(21,22) Evidências apontam que há pouca informação sobre transições de cuidados eficientes, eficazes e seguras para os usuários e cuidadores/familiares, principalmente no planejamento de alta hospitalar para a casa, causando fragmentação no cuidado pós-alta.(23) Assim, o checklist é um importante instrumento para verificar necessidades específicas de pacientes tais como condições de saúde, capacidade cognitiva e apoio social.(24) Além disso, seu uso qualifica a assistência ao uniformizar condutas e permite reduzir falhas no processo de trabalho, aumentando assim a segurança dos pacientes hospitalizados.(25) O planejamento da alta deve começar quando os pacientes são internados, para organizar e adequar suas necessidades até o momento da alta hospitalar.(18) No âmbito internacional, o uso de checklist desde o dia da admissão tem contribuído para educação diária de pacientes e na organização e coordenação da equipe multiprofissional,(12) além de reduzir os potenciais eventos adversos associados à transferência de dados.(26) Assim, esses instrumentos devem passar por processos de validação de conteúdo para atestar sua confiabilidade e torná-los seguros no uso em diferentes serviços.(27) O uso da técnica Delphi neste estudo permitiu incluir profissionais com conhecimentos teóricos e práticos sobre o tema. Este estudo sugere que a heterogeneidade em um grupo de tomada de decisões pode levar a um desempenho mais adequado. Então, a inclusão de profissionais da saúde, pacientes ou representantes de pacientes podem aumentar a credibilidade e enriquecer os resultados do procedimento Delphi.(28) Por meio da participação coletiva, foi possível construir um instrumento em conjunto com a equipe multidisciplinar que atua diariamente no processo de transição de cuidado para alta hospitalar. Isso pode se refletir positivamente na aplicação da ferramenta, pois os profissionais se sentem valorizados ao colaborar na elaboração de um instrumento que será usado em seu local de trabalho. Em relação à validação de conteúdo, a escolha dos especialistas deve refletir toda a gama das partes interessadas nos resultados do estudo, pois assim é possível obter diferentes pontos de vista sobre a qualidade dos cuidados e enriquecer o método.(28) Assim, a média do grau de concordância para abrangência e pertinência no final da avaliação na primeira rodada ficou acima de 90%; o IVC para clareza e pertinência permaneceu superior a 80%, indicando concordância sobre a relevância de todos itens da ferramenta. Infere-se que houve um consenso entre especialistas ao julgar a validade do checklist, que aborda efetivamente os quesitos necessários para uma alta qualificada e uma transição de cuidados seguros. Quanto aos itens de verificação, eles favorecem a compreensão dos cuidados realizados durante a internação e daqueles necessários após a alta hospitalar. Sua verificação pode melhorar a compreensão das demandas dos usuários no processo da alta hospitalar, permitindo que a equipe tenha acesso fácil aos cuidados que já foram prestados e os pendentes. Quando o checklist validado é comparado aos instrumentos já existentes, seu diferencial é que ele colabora com a transição do cuidado pós-alta, pois ele tem itens exclusivos para a transferência dos cuidados aos demais serviços da RAS; além disso, o checklist favorece a gestão dos cuidados dentro dos hospitais corresponsabilizando todos membros da equipe no processo. Finalmente, o uso deste tipo de instrumento favorece o planejamento de intervenções, ajudando os profissionais a tomar decisões(29), facilitando a comunicação entre os membros da equipe; assim, ele padroniza as boas práticas na continuidade do cuidado(12) favorecendo a prestação de cuidados seguros. Como limitações deste estudo, destacamos a dificuldade para conseguir o retorno de todos juízes convidados no período estabelecido e a não testagem do checklist por profissionais da equipe multidisciplinar. Sugerimos o desenvolvimento de protocolos com recomendações às condutas que devem ser seguidas para uma alta hospitalar segura e qualificada. Além disso, tais protocolos podem ser elaborados de acordo com os cuidados específicos de cada patologia. Conclusão O checklist para alta hospitalar de pacientes adultos e idosos foi considerado validado pelo comitê de especialistas, quanto ao seu conteúdo. Ele concentra os requisitos necessários para a organização da alta hospitalar, podendo ser usado por equipes assistenciais ou de gestão de altas hospitalares e adaptado à realidade de cada instituição. Agradecimentos Às bolsistas, Amanda e Kellen do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica - Probic/Fapergs, por todo empenho e auxílio na pesquisa. Referências 1 1. Paniagua DV, Ribeiro MP, Correia AM, Cunha CR, Baixinho CL, Ferreira Ó. Project K: training for hospital-community safe transition. Rev Bras Enferm. 2018;71(Suppl 5):2264-71. Paniagua DV Ribeiro MP Correia AM Cunha CR Baixinho CL Ferreira Ó Project K: training for hospital-community safe transition Rev Bras Enferm 2018 71 Suppl 5 2264 2271 2 2. Aued GK, Bernardino E, Lapierre J, Dallaire C. Liaison nurse activities at hospital discharge: a strategy for continuity of care. Rev Lat Am Enfermagem. 2019;27:e3162. Aued GK Bernardino E Lapierre J Dallaire C Liaison nurse activities at hospital discharge: a strategy for continuity of care Rev Lat Am Enfermagem 2019 27 e3162 3 3. Thoma JE, Waite MA. Experiences of nurse case managers within a central discharge planning role of collaboration between physicians, patients and other healthcare professionals: a sociocultural qualitative study. J Clin Nurs. 2018;27(5-6):1198-208. Thoma JE Waite MA Experiences of nurse case managers within a central discharge planning role of collaboration between physicians, patients and other healthcare professionals: a sociocultural qualitative study J Clin Nurs 2018 27 5-6 1198 1208 4 4. Hayajneh AA, Hweidi IM, Abu Dieh MW. Nurses’ knowledge, perception and practice toward discharge planning in acute care settings: a systematic review. Nurs Open. 2020;7(5):1313-20. Review. Hayajneh AA Hweidi IM Abu Dieh MW Nurses’ knowledge, perception and practice toward discharge planning in acute care settings: a systematic review Nurs Open 2020 7 5 1313 1320 Review 5 5. Costa MF, Andrade SR, Soares CF, Pérez EI, Tomás SC, Bernardino E. The continuity of hospital nursing care for Primary Health Care in Spain. Rev Esc Enferm USP. 2019;53:e03477. Costa MF Andrade SR Soares CF Pérez EI Tomás SC Bernardino E The continuity of hospital nursing care for Primary Health Care in Spain Rev Esc Enferm USP 2019 53 e03477 6 6. Aued GK, Bernardino E, Silva OB, Martins MM, Peres AM, Lima LS. Competências da enfermeira de ligação na alta hospitalar. Rev Gaúcha Enferm. 2021;42(Esp):e20200211. Aued GK Bernardino E Silva OB Martins MM Peres AM Lima LS Competências da enfermeira de ligação na alta hospitalar Rev Gaúcha Enferm 2021 42 Esp e20200211 7 7. Ferreira BA, Gomes TJ, Baixinho CR, Ferreira ÓM. Transitional care to caregivers of dependent older people: an integrative literature review. Rev Bras Enferm. 2020;73(Suppl 3):e20200394. Ferreira BA Gomes TJ Baixinho CR Ferreira ÓM Transitional care to caregivers of dependent older people: an integrative literature review Rev Bras Enferm 2020 73 Suppl 3 e20200394 8 8. Oikonomou E, Chatburn E, Higham H, Murray J, Lawton R, Vincent C. Developing a measure to assess the quality of care transitions for older people. BMC Health Serv Res. 2019;19(1):505. Oikonomou E Chatburn E Higham H Murray J Lawton R Vincent C Developing a measure to assess the quality of care transitions for older people BMC Health Serv Res 2019 19 1 505 9 9. Weber LA, Lima MA, Acosta AM, Marques GQ. Transição do cuidado do hospital para o domicílio: revisão integrativa. Cogitare Enferm. 2017;22(3)e47615. Review. Weber LA Lima MA Acosta AM Marques GQ Transição do cuidado do hospital para o domicílio: revisão integrativa Cogitare Enferm 2017 22 3 e47615 Review 10 10. Berg SM, Bittner EA. Disrupting deficiencies in data delivery and decision-making during daily ICU rounds [editorial]. Crit Care Med. 2019;47(3):478-9. Berg SM Bittner EA Disrupting deficiencies in data delivery and decision-making during daily ICU rounds editorial Crit Care Med 2019 47 3 478 479 11 11. Hall AJ, Toner NS, Bhatt PM. The introduction of a Neurosurgical Postoperative Checklist improved quality of care and patient safety. Br J Neurosurg. 2019;33(5):495-9. Hall AJ Toner NS Bhatt PM The introduction of a Neurosurgical Postoperative Checklist improved quality of care and patient safety Br J Neurosurg 2019 33 5 495 499 12 12. Kuusisto A, Joensuu A, Nevalainen M, Pakkanen T, Ranne P, Puustinen J. Standardizing key issues from hospital through an electronic multi-professional discharge checklist to ensure continuity of care. Stud Health Technol Inform. 2019;264:664-8. Kuusisto A Joensuu A Nevalainen M Pakkanen T Ranne P Puustinen J Standardizing key issues from hospital through an electronic multi-professional discharge checklist to ensure continuity of care Stud Health Technol Inform 2019 264 664 668 13 13. Drake K, McBride M, Bergin J, Vandeweerd H, Higgins A. Ensuring safe discharge with a standardized checklist and discharge pause. Nursing. 2017;47(8):65-8. Drake K McBride M Bergin J Vandeweerd H Higgins A Ensuring safe discharge with a standardized checklist and discharge pause Nursing 2017 47 8 65 68 14 14. Polit DF, Beck CT. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: avaliação de evidências para a prática da enfermagem. 7a ed. Porto Alegre (RS): Artmed; 2011. 670 p. Polit DF Beck CT Fundamentos de pesquisa em enfermagem: avaliação de evidências para a prática da enfermagem 7a Porto Alegre (RS) Artmed 2011 670 15 15. Gheno J, Weis AH. Care transition in hospital discharge for adult patients: integrative literature review. Texto Contexto Enferm. 2021;30:e20210030. Review. Gheno J Weis AH Care transition in hospital discharge for adult patients: integrative literature review Texto Contexto Enferm 2021 30 e20210030 Review 16 16. Coffey A, Leahy-Warren P, Savage E, Hegarty J, Cornally N, Day MR, et al. Interventions to Promote Early Discharge and Avoid Inappropriate Hospital (Re)Admission: a systematic review. Int J Environ Res Public Health. 2019;16(14):2457. Review. Coffey A Leahy-Warren P Savage E Hegarty J Cornally N Day MR et al Interventions to Promote Early Discharge and Avoid Inappropriate Hospital (Re)Admission: a systematic review Int J Environ Res Public Health 2019 16 14 2457 Review 17 17. Minayo MC. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14a ed. Brasil: Hucitec; 2014. Minayo MC O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde 14a Brasil Hucitec 2014 18 18. Scarparo AF, Laus AM, Azevedo AL, Freitas MR, Gabriel CS, Chaves LD. Reflexões sobre o uso da técnica delphi em pesquisas em enfermagem. Rev Rene. 2012;13(1):242-51. Scarparo AF Laus AM Azevedo AL Freitas MR Gabriel CS Chaves LD Reflexões sobre o uso da técnica delphi em pesquisas em enfermagem Rev Rene 2012 13 1 242 251 19 19. Hulley SB, Cummings SR, Bnowner WS, Grady DG, Newman TB. Delineando a pesquisa clínica. 2a ed. Porto Alegre: Artmed; 2003. 394 p. Hulley SB Cummings SR Bnowner WS Grady DG Newman TB Delineando a pesquisa clínica 2a Porto Alegre Artmed 2003 394 20 20. Coluci MZ, Alexandre NM, Milani D. Construção de instrumentos de medida na área da saúde. Ciência e Saúde Coletiva. 2015;20(3):925-36. Coluci MZ Alexandre NM Milani D Construção de instrumentos de medida na área da saúde Ciência e Saúde Coletiva 2015 20 3 925 936 21 21. Li R, Geng J, Liu J, Wang G, Hesketh T. Effectiveness of integrating primary healthcare in aftercare for older patients after discharge from tertiary hospitals-a systematic review and meta-analysis. Age Ageing. 2022;51(6):afac151. Review. Li R Geng J Liu J Wang G Hesketh T Effectiveness of integrating primary healthcare in aftercare for older patients after discharge from tertiary hospitals-a systematic review and meta-analysis Age Ageing 2022 51 6 afac151 Review 22 22. Acosta AM, Lima MA, Pinto IC, Weber LA. Transição do cuidado de pacientes com doenças crônicas na alta da emergência para o domicílio. Rev Gaúcha Enferm. 2020;41(Esp):e20190155. Acosta AM Lima MA Pinto IC Weber LA Transição do cuidado de pacientes com doenças crônicas na alta da emergência para o domicílio Rev Gaúcha Enferm 2020 41 Esp e20190155 23 23. Lima MA, Magalhães AM, Oelke ND,Marques GQ, Lorenzini E, Weber LA, et al. Estratégias de transição de cuidados nos países latino-americanos: uma revisão integrativa. Rev Gaúcha Enferm. 2018;39:e20180119. Lima MA Magalhães AM Oelke ND Marques GQ Lorenzini E Weber LA et al Estratégias de transição de cuidados nos países latino-americanos: uma revisão integrativa Rev Gaúcha Enferm 2018 39 e20180119 24 24. Oliveira PR, Felix CS, Carvalho VC, Giovani AM, Reis RS, Beraldo M, et al. Outpatient parenteral antimicrobial therapy for orthopedic infections - a successful public healthcare experience in Brazil. Braz J Infect Dis. 2016;20(3):272-5. Oliveira PR Felix CS Carvalho VC Giovani AM Reis RS Beraldo M et al Outpatient parenteral antimicrobial therapy for orthopedic infections - a successful public healthcare experience in Brazil Braz J Infect Dis 2016 20 3 272 275 25 25. Maran E, Matsuda LM, Marcon SS, Haddad MC, Costa MA, Magalhães AM. Adaptation and validation of a Multidisciplinary Checklist for rounds in the Intensive Care Unit. Texto Contexto Enferm. 2022;31:e20210047. Maran E Matsuda LM Marcon SS Haddad MC Costa MA Magalhães AM Adaptation and validation of a Multidisciplinary Checklist for rounds in the Intensive Care Unit Texto Contexto Enferm 2022 31 e20210047 26 26. Yu M, Lee HY, Sherwood G, Kim E. Nurses’ handoff and patient safety culture in perinatal care units: Nurses’ handoff evaluation and perception of patient safety culture at delivery room and neonatal unit in South Korea. J Clin Nurs. 2018;27(7-8):e1442-50. Yu M Lee HY Sherwood G Kim E Nurses’ handoff and patient safety culture in perinatal care units: Nurses’ handoff evaluation and perception of patient safety culture at delivery room and neonatal unit in South Korea J Clin Nurs 2018 27 7-8 e1442 e1450 27 27. Leite SS, Áfio AC, Carvalho LV, Silva JM, Almeida PC, Pagliuca LM. Construction and validation of an Educational Content Validation Instrument in Health. Rev Bras Enferm. 2018;71(Suppl 4):1635-41. Leite SS Áfio AC Carvalho LV Silva JM Almeida PC Pagliuca LM Construction and validation of an Educational Content Validation Instrument in Health Rev Bras Enferm 2018 71 Suppl 4 1635 1641 28 28. Boulkedid R, Abdoul H, Loustau M, Sibony O, Alberti C. Using and reporting the Delphi method for selecting healthcare quality indicators: a systematic review. PLoS One. 2011;6(6):e20476. Review. Boulkedid R Abdoul H Loustau M Sibony O Alberti C Using and reporting the Delphi method for selecting healthcare quality indicators: a systematic review PLoS One 2011 6 6 e20476 Review 29 29. Saraiva CO, Andrade FB, Chiavone FB, Barbosa ML, Medeiros SG, Souza NL, et al. Neonatal patient safety assessment: construction and validation of a protocol and a checklist. Acta Paul Enferm. 2022;35:eAPE0085345. Saraiva CO Andrade FB Chiavone FB Barbosa ML Medeiros SG Souza NL et al Neonatal patient safety assessment: construction and validation of a protocol and a checklist Acta Paul Enferm 2022 35 eAPE0085345 Apêndice A Checklist para alta hospitalar ESCRITÓRIO DE GESTÃO DE ALTAS (EGA) CHECKLIST PARA ALTA HOSPITALAR O planejamento da alta do paciente deve ocorrer a partir de sua internação; os rounds multidisciplinares são os principais momentos para essa organização. Este checklistdeve ser preenchido durante a internação (no mínimo 72 h antes da alta) devendo estar completo até o dia da alta hospitalar. Marque sim quando os cuidados/orientações, encaminhamentos e orientações aos profissionais da rede de atenção forem realizados.Marque não para as opções desnecessárias à transição de cuidado.Marque NA quando a opção não se aplica ao paciente. LISTA DE SIGLAS ILPI: instituição de longa permanência para idosos BPC: benefício de prestação continuada ON: óculos nasal CN: cateter nasal CPAP: pressão positiva contínua nas vias aéreas BiPAP: pressão positiva em vias aéreas a dois níveis VO: via oral SNE: sonda nasoentérica NPT: nutrição parenteral total SVA: sondagem vesical de alívio SVD: sondagem vesical de demora NA: não se aplica IDENTIFICAÇÃO PREVISÃO DE ALTA: ___/___/___ Preencha os dados ou cole a etiqueta com as informações do paciente Nome completo: Registro: Data de nascimento: ___/___/___ CPF: Data de internação: ___/___/___ SUPORTE SOCIAL Cidade onde reside: Responsável pelo paciente: __________________________________ Idade do responsável:__________ Grau de parentesco: ( ) pai/mãe ( ) cônjuge ( ) filho(a) ( ) irmão(a) ( ) sobrinho(a) ( ) outro______ Telefones para contato: E-mail: Responsável pelo cuidado do paciente e para receber orientações: ____________________________ ( ) pai/mãe ( ) cônjuge ( ) filho(a) ( ) irmão(a) ( ) sobrinho(a) ( ) cuidador(a) ( ) outro______ Telefones para contato: E-mail: Antes da internação o paciente morava: ( ) só ( ) com cônjuge ( ) filho(a) ( ) irmão(a) ( ) ILPI ( ) outro local ______________ Após a internação o paciente residirá: ( ) só ( ) com cônjuge ( ) filho(a) ( ) irmão(a) ( ) ILPI ( ) outro local ______________ Tipo de moradia: ( ) casa com quarto individual ( ) casa com quarto compartilhado ( ) albergue ( ) abrigo ( ) quarto alugado com banheiro individual ( ) quarto alugado com banheiro coletivo Renda do paciente/família: Renda proveniente de: ( ) aposentadoria ( ) bolsa família ( ) pensão ( ) BPC ( ) salário ( ) outros _________ Faz algum acompanhamento de seus problemas de saúde? ( ) SIM ( ) NÃO Onde? Unidade de saúde de referência/telefone: Tem vínculo ativo com a unidade? ( ) SIM ( ) NÃO Precisará de transporte no dia da alta? ( ) SIM ( ) NÃO ( ) transporte próprio/vizinho ( ) ambulância hospitalar ( ) transporte municipal ( ) outro_______ Quem deve ser acionado? Telefone: CUIDADOS / ORIENTAÇÕES PARA PACIENTES E FAMILIARES SOBRE: USO DE OXIGÊNIO (O2) DOMICILIAR ( ) SIM ( ) NÃO Equipe médica: encaminhou avaliação para equipe da pneumologia? ( ) SIM ( ) NÃO Familiares: depois que a Pneumologia liberou o uso do O2, encaminharam a documentação para a instalação do O2 pelo município? ( ) SIM ( ) NÃO Enfermagem ou Fisioterapia: orientou os cuidados com o uso de O2? ( ) ON: ___l/min. ( ) CN: ___l/min. ( ) CPAP: ___cmH2O; ___l/min. ( ) BiPAP: __/__cmH2O; ___l/min. ( ) SIM ( ) NÃO Oxigênio instalado no domicílio; Data: ___/___/___ ( ) SIM ( ) NÃO TRAQUEOSTOMIA (TQT) instalada em: ___/___/___ ( ) SIM ( ) NÃO Enfermagem ou Fisioterapia: orientou cuidados com aspiração, limpeza, curativo e troca de cadarço da TQT? ( ) portex ( ) portex com endocânula ( ) metálica ( ) SIM ( ) NÃO Familiares: adquiriram aspirador portátil? / foram orientados sobre o manuseio? ( ) SIM ( ) NÃO Paciente tem plano para retirar a TQT após a alta? ( ) SIM ( ) NÃO ALIMENTAÇÃO / DIETA Nutrição por: ( ) VO ( ) SNE ( ) gastrostomia ( ) jejunostomia Dieta por via oral: nutricionista orientou sobre a dieta que o paciente deve seguir? ( ) NA ( ) SIM ( ) NÃO Fonoaudióloga: orientou sobre (1) os cuidados no momento da alimentação e (2) exercícios que podem ser feitos após a alta? ( ) NA ( ) SIM ( ) NÃO Dieta por sonda (Instalada em: ___/___/___) ( ) NA ( ) SIM ( ) NÃO Nutricionista: (1) orientou sobre a forma de nutrição que o paciente deverá seguir após a alta e (2) entregou a documentação para a aquisição da dieta pela SES/RS? ( ) NA ( ) SIM ( ) NÃO Enfermagem: orientou sobre os cuidados com a sonda? ( ) NA ( ) SIM ( ) NÃO Familiares: encaminharam a documentação assinada por nutricionista e médico para adquirir dietas especiais pela SES/RS? ( ) NA ( ) SIM ( ) NÃO DIÁLISE ( ) SIM ( ) NÃO ( ) hemodiálise ( ) diálise peritoneal Assistente social: solicitou vínculo com clínica de hemodiálise? ( ) SIM ( ) NÃO Será necessário transporte para o paciente até a clínica? ( ) SIM ( ) NÃO Assistente social: orientou o fluxo para solicitação do transporte? e será realizado pela(o): ( ) transporte próprio (ou vizinho) ( ) ambulância do hospital ( ) transporte do município ( ) outro ________________ ( ) SIM ( ) NÃO Paciente e familiares treinados para a realização da diálise peritoneal? ( ) SIM ( ) NÃO ELIMINAÇÕES URINÁRIAS ( ) espontâneas ( ) incontinente; usa fraldas ( ) SVA (Frequência: ____ ) ( ) SVD calibre ____ (Instalada em: ___/___/___) ( ) urostomia ( ) nefrostomia ( ) cistostomia (Instalada em: ___/___/___) ( ) SIM ( ) NÃO Enfermagem: (1) orientou sobre os cuidados em relação ao cateterismo (SVA ou SVD) ou à ostomia; (2) possibilitou ao paciente (ou cuidador) realizar o procedimento sob sua supervisão? ( ) SIM ( ) NÃO Enfermagem: orientou sobre (1) o local de retirada (ou compra) dos materiais e (2) a troca da sonda na unidade de saúde? ( ) SIM ( ) NÃO ELIMINAÇÕES INTESTINAIS POR ESTOMA ( ) SIM ( ) NÃO ( ) ileostomia ( ) colostomia ( ) SIM ( ) NÃO Enfermeira estomaterapeuta: orientou sobre os cuidados com a ostomia? ( ) SIM ( ) NÃO Local de retirada das bolsas: ____ CURATIVOS ( ) SIM ( ) NÃO Local do curativo (marcar na figura) Tipo de lesão: Cobertura especial usada para realizar o curativo: Enfermagem: orientou sobre (1) os cuidados para realizar o curativo e (2) o local onde retirar ou comprar os materiais? ( ) SIM ( ) NÃO MEDICAMENTOS ( ) SIM ( ) NÃO Orientações sobre o uso de medicamento(s): ( ) insulina ( ) anticoagulante ( ) opioides ( ) antimicrobiano ( ) outros: ___________ ( ) SIM ( ) NÃO Equipe médica ou Farmacêutico: orientou sobre o uso, reações adversas e local de retirada (ou compra) do(s) medicamento(s) assinalados acima? ( ) SIM ( ) NÃO Equipe médica ou Farmacêutico: orientou sobre os formulários para adquirir medicamentos especiais? ( ) SIM ( ) NÃO NÍVEL DE DEPENDÊNCIA Paciente totalmente dependente de auxílio para cuidados básicos (banho, alimentação, andar, vestir-se)? ( ) SIM ( ) NÃO Paciente precisa de algum auxílio para cuidados básicos? ( ) SIM ( ) NÃO Paciente precisa só de supervisão para cuidados básicos? ( ) SIM ( ) NÃO Paciente independente? ( ) SIM ( ) NÃO OUTRAS ORIENTAÇÕES Assistente social: orientou os responsáveis pelo paciente sobre como adquirir fraldas, cama hospitalar, cadeira de rodas, andador ou bengala? ( ) NA ( ) SIM ( ) NÃO Assistente social: orientou sobre encaminhamentos para (1) curatela ou (2) benefícios para recursos financeiros? ( ) NA ( ) SIM ( ) NÃO Enfermagem: (1) orientou sobre os cuidados de higiene e conforto e (2) possibilitou que o cuidador participasse desses cuidados durante a internação? ( ) NA ( ) SIM ( ) NÃO Enfermagem ou Fisioterapia: orientou sobre os cuidados para prevenir quedas e lesões por pressão? ( ) NA ( ) SIM ( ) NÃO Fisioterapia: orientou sobre (1) exercícios no domicílio, (2) saída do leito e (3) prevenção de quedas? ( ) NA ( ) SIM ( ) NÃO Equipe médica ou Enfermagem: orientou sobre os métodos farmacológicos e não-farmacológicos para alívio da dor? ( ) NA ( ) SIM ( ) NÃO Equipe médica ou Enfermagem: estimulou o paciente a participar em um grupo de tabagismo? ( ) NA ( ) SIM ( ) NÃO Equipe médica ou Enfermagem: orientou sobre a importância de seguir corretamente e completar o tratamento contra tuberculose? ( ) NA ( ) SIM ( ) NÃO Equipe médica ou Enfermagem: orientou sobre sinais e sintomas relacionados a infecções? ( ) NA ( ) SIM ( ) NÃO Equipe médica: orientou os responsáveis pelo paciente que, em caso de urgência, devem retornar à emergência do hospital? ( ) NA ( ) SIM ( ) NÃO Equipe médica ou Enfermagem: questionou o paciente e seus responsáveis se compreenderam as orientações fornecidas pela equipe? Se a resposta for não, em qual orientação ficaram em dúvida? ( ) NA ( ) SIM ( ) NÃO ENCAMINHAMENTOS PÓS-ALTA TIPOS DE SERVIÇO ATENÇÃO PRIMÁRIA À SAÚDE (APS) ( ) SIM ( ) NÃO Consulta: data: ___/___/___; hora: __:__; profissional: ( ) SIM ( ) NÃO Motivo da consulta: Visita domiciliar prevista para: ___/___/___ ( ) SIM ( ) NÃO Motivo da visita domiciliar: Supervisão do paciente devido à baixa adesão ao tratamento medicamentoso ( ) SIM ( ) NÃO Reabilitação ( ) Fisioterapia ( ) Fonoaudiologia ( ) SIM ( ) NÃO Gestão de altas: (1) comunicou a equipe de referência da APS sobre a necessidade de reabilitação e (2) orientou os responsáveis pelo paciente para comparecerem à unidade de saúde para entregar o documento de encaminhamento? ( ) SIM ( ) NÃO SERVIÇO DE ATENÇÃO DOMICILIAR (SAD) ( ) SIM ( ) NÃO Equipe médica: realizou o encaminhamento para avaliação do SAD? ( ) SIM ( ) NÃO Motivo da necessidade de acompanhamento pelo SAD: Houve articulação entre a equipe do SAD e a equipe médica assistente sobre a alta do paciente? ( ) SIM ( ) NÃO Paciente aceito para acompanhamento pelo SAD? ( ) SIM ( ) NÃO AMBULATORIAL ( ) SIM ( ) NÃO Paciente tem vínculo ambulatorial com __________________________________ ( ) SIM ( ) NÃO Gestão de altas: agendou consulta: data: __/__/__; hora: __:__ ; profissional: ( ) SIM ( ) NÃO Gestão de altas: comunicou equipe de referência da APS sobre a necessidade de encaminhamento ambulatorial para especialidade _____________________ ( ) SIM ( ) NÃO Orientou os responsáveis pelo paciente para comparecerem a unidade de saúde para entregar o documento de encaminhamento para especialidade? ( ) SIM ( ) NÃO ORIENTAÇÕES PARA OS PROFISSIONAIS DA REDE DE SAÚDE Informado sobre (1) o suporte social do paciente e (2) a rede familiar para os cuidados? ( ) SIM ( ) NÃO Paciente com necessidade de uso de O2 domiciliar por: ( ) ON: ___l/min. ( ) CN : ___l/min. ( ) CPAP: ___cmH2O / ___l/min. ( ) BiPAP: __/__cmH2O / ___l/min. ( ) SIM ( ) NÃO Paciente com TQT instalada em ___/___/___ ( ) portex ( ) portex com endocânula ( ) metálica ( ) SIM ( ) NÃO A nutrição do paciente é por: ( ) VO ( ) SNE ( ) gastrostomia ( ) jejunostomia Data da sonda: ___/___/___ ( ) SIM ( ) NÃO Informado que a documentação assinada por nutricionista e médico, para aquisição de dietas especiais no SES/RS, foi entregue aos familiares? ( ) SIM ( ) NÃO Paciente com necessidade de: ( ) hemodiálise ( ) diálise peritoneal Já vinculado à clínica de hemodiálise ( ) SIM ( ) NÃO A eliminação urinária é: ( ) espontânea ( ) incontinente, em uso de fraldas ( ) SVA (Frequência: ) ( ) SVD calibre____ (Instalada em: ___/___/___) ( ) urostomia ( ) nefrostomia ( ) cistostomia (Instalada em: ___/___/___) ( ) SIM ( ) NÃO A eliminação intestinal é por: ( ) ileostomia ( ) colostomia Data ___/___/___ ( ) SIM ( ) NÃO Informado que foi orientado sobre o local onde as bolsas de ostomia podem ser retiradas? ( ) SIM ( ) NÃO Paciente com necessidade de cuidados com curativos. Foi informado sobre (1) local, (2) tipo de lesão e (3) cobertura especial usada para realizar o curativo? ( ) SIM ( ) NÃO Paciente usa medicamentos e precisa de supervisão com: ( ) insulina ( ) opioides ( ) anticoagulante ( ) antimicrobiano ( ) outras:__________ ( ) SIM ( ) NÃO Informado sobre (1) nível de dependência, (2) cuidados com higiene e conforto, (3) prevenção de quedas e lesões por pressão, (4) exercícios no domicílio e (5) saída do leito? ( ) SIM ( ) NÃO Informado sobre a necessidade de encaminhamento de transporte para hemodiálise? ( ) SIM ( ) NÃO Informado que o paciente referiu interesse em participar de grupo de tabagismo? ( ) SIM ( ) NÃO Informado que o paciente está em tratamento contra tuberculose e precisa de supervisão? Em caso de tratamento com esquema especial, paciente e familiares foram orientados sobre o local onde devem retirar as medicações? ( ) SIM ( ) NÃO Observações Profissional responsável (assinatura e carimbo) 10.37689/acta-ape/2024AO0022911 Original Article Hospital discharge of adults and older adults: checklist elaboration and validity 0000-0001-9153-438X Gheno Jociele study design data analysis and interpretation article writing relevant critical review of the intellectual content and approval of the final version to be published 1 0000-0001-9946-6174 Lombardini Amanda Aires study design data analysis and interpretation article writing relevant critical review of the intellectual content and approval of the final version to be published 2 0000-0002-5089-2831 Araújo Kellen Cristina study design data analysis and interpretation article writing relevant critical review of the intellectual content and approval of the final version to be published 2 0000-0003-4830-4583 Weis Alisia Helena study design data analysis and interpretation article writing relevant critical review of the intellectual content and approval of the final version to be published 2 1 Brazil Hospital Nossa Senhora da Conceição, Porto Alegre, RS, Brazil. 2 Brazil Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre, Porto Alegre, RS, Brazil. Corresponding author Jociele Gheno Email: pita.gheno@hotmail.com Associate Editor (Peer review process): Edvane Birelo Lopes De Domenico (https://orcid.org/0000-0001-7455-1727) Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil Conflicts of interest: Paper extracted from a professional master’s thesis. Abstract Objective To describe content elaboration and validity of a checklist for preparing adults and older adults for hospital discharge. Methods This is a methodological study, developed from May 2020 to September 2022 (in two stages), for checklist elaboration and validity. The Delphi technique was used, with assessment by an expert committee for content validity. To calculate the degree of agreement, the agreement rate and the Content Validity Index (CVI) were used. Results A checklist with 17 items that help organize hospital discharge was prepared and validated. The checklist was prepared based on the compilation of results obtained from interviews with multidisciplinary team professionals, who worked in inpatient units, an integrative review on transition of care at hospital discharge of adult patients and reading of articles on the use of discharge checklist. In the first stage of validity, a mean was obtained for the instrument’s agreement rate, scope (94%) and relevance (91%). At the end of the second round, the mean CVI calculation was obtained (clarity: 0.95; relevance: 0.96). Conclusion The checklist was validated as to its content by consensus by an expert committee, and can be used by care teams or hospital discharge management. Checklist Transicional care Continuity of patient care Patient discharge Introduction The need for hospitalization generated by the increase in the incidence of chronic diseases is reflected in demands both in the process of returning home and in the transition between levels of care.(1) In this regard, transitional care is a tool that qualifies assistance through more effective and planned interventions, integrating the different points of the Health Care Network (RAS - Rede de Atenção à Saúde).(2) Nurses are strategic professionals in coordinating care. They work together with multidisciplinary teams, being attentive to users’ and their families’ needs.(3,4) In countries such as Spain and Canada, there are nurses responsible for coordinating hospital discharge who help the multidisciplinary team prepare patients and their families, establish a care plan for discharge and transfer information to Primary Health Care (PHC).(5,6) These transitional nurses are the main articulators not only among team professionals but also between the different levels of health care; to do so, they need to know the resources needed to ensure a safe transition. The benefits related to continuity of care include an adequate individualization of care, an improvement in the relationship between health professionals, patients and their families and a decrease in the misuse of health services, resulting in cost reductions.(7) However, the moment of hospital discharge can be vulnerable, especially for patients with several comorbidities, as they depend on factors such as their needs and degree of dependency, the support network and access to other health services. Thus, practices that aim to improve hospital discharge management can help in continuity of patient care.(8) For example, the preparation of patients and their caregivers for a qualified discharge considers aspects such as planning and structuring discharge, organization of family and their caregivers as well as support of health care networks for continuity of care. This process begins at the admission of each patient, and must follow standardized steps so that transitions are safe. It is then possible to identify and organize patients’ needs for hospital discharge.(9) In this context, the multidisciplinary team can use instruments that help in the quality and safety of care. The checklist is a structured tool that contains complex items or activities, which must be considered to confirm that the necessary actions and interventions are being performed during the performance of some activity.(10)These are simple and cost-effective tools that can be replicated in different areas to improve the standard of care.(11,12) Authors reported that the use of checklists helps to improve care, and may reduce adverse events associated with the transfer of information when failures are identified in aspects related to quality and safety of care.(11,12)One study showed that the use of checklists ensures that all relevant aspects related to hospital discharge were considered, in addition to structuring interprofessional communication, which is essential for safe transition of care.(13) We emphasize that there are gaps in the national scientific literature of checklists encompassing the dehospitalization process and continuity of post-discharge care. Considering the importance of qualifying hospital discharge and using tools to help the multidisciplinary team in its planning, it was verified that it is necessary to elaborate a checklist for hospital discharge, not only to help the teams in preparing patients and their families for dehospitalization, but also to organize the transfer of care to other points of the RAS. This study aimed to describe the content elaboration and validity of a checklist to prepare adults and older adults for hospital discharge. Methods This methodological study was obtained through the elaboration of a checklist for preparation of hospital discharge of adults and older adults, and the validity of its content by expert consensus.(14) The first version of the checklist was based on an integrative review on the transition of care in hospital discharge of adult patients(15) and reading articles on the use of checklists for hospital discharge.(12,16) Furthermore, semi-structured interviews were conducted with multidisciplinary team professionals, which works in the inpatient units of a tertiary-level hospital in southern Brazil, on preparation for hospital discharge and transition of care. Respondents were asked about the items they considered essential to compose a checklist for the transition of care at hospital discharge. The interviews were recorded and transcribed, and data analysis was performed using thematic analysis.(17) The elaboration stage took place between May 2020 and March 2021. Before starting the first validity round with an expert committee, the form for data collection was pilot tested. The form (Google Forms) was sent by email, containing questions about the profile of participants, chunks with items about patients and the necessary care both for hospital discharge and for continuity of care after discharge. Professionals who worked on the discharge management team of a tertiary hospital in southern Brazil were selected for convenience. They assessed the scope and representativeness of items as well as the appropriateness of questions and the feasibility of the electronic form for data collection. Three professionals (a nurse, a social worker and a physician) participated in the pilot test. No comprehension difficulties were pointed out, nor were suggestions made about the instrument’s layout; the electronic form was maintained for data collection. Of the 18 assessed chunks, only two did not obtain an agreement rate > 90%. These chunks were adjusted according to the three professionals’ suggestions. After the pilot test, the checklist content validity stage followed (between May and June 2021) guided by the Delphi technique.(18) For the assessments, 20 experts from different professional categories were selected to ensure an adequate sample. In the Delphi technique, there is no defined amount, as success is related to participants qualification.(18) The sample was selected for convenience, including national professionals identified in publications (after analysis of resumes) or professionals who worked with transition of care. Professionals with publications on the subject of the study or who performed transition of care activities or planning and organizing hospital discharges in their daily work were included. There was no exclusion criteria. The invitation to experts was made via email. Those who agreed to participate in validity received a link to access the electronic form (Google Forms). By clicking on the link, participants were directed to a session with the Informed Consent Form (ICF), and the agreement or not to participate in the study was an essential condition to open the following pages of the questionnaire. The first round consisted of judging all items that make up the checklist, determining its scope and representativeness. The expert committee had ten days to respond to the form, agreeing or not with the items and making suggestions. At the end of the first round of assessment, the rate of agreement among judges (90%) was verified, and it was considered acceptable.(19)Items that did not obtain an acceptable agreement rate in the first round were reassessed and adjusted before proceeding to the second round. In the second round, the same expert committee was invited to judge the items and determine their clarity and representativeness. The Content Validity Index (CVI) was calculated, which measures the rate of judges in agreement on certain aspects of the instrument and its items. This instrument uses a Likert-type scale (four ordinal points), which assesses the subject’s level of agreement by responses ranging from 1 (not clear) to 4 (very clear) to assess clarity, and from 1 (not relevant or representative) to 4 (relevant or representative) to assess representativeness.(20) Suggestions could also be made by experts. The acceptable agreement rate was CVI > 0.785.(20) All ethical and legal precepts regarding research with human beings were fully complied with. The research was approved by the Research Ethics Committees (REC) of the Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), receiving Certificate of Presentation for Ethical Consideration (CAAE (Certificado de Apresentação de Apreciação Ética): 37228320.0.0000.5345; Opinion: 4,499,025; 01/14/2021) and Grupo Hospitalar Conceição (GHC; CAAE: 37228320.0.3001.5530; Opinion: 4,540,922; 02/15/2021). Results In the checklist elaboration stage, eight multidisciplinary team professionals participated in the interviews, at least one from each professional category (two social workers, two nurses, a physician, a speech therapist, a nutritionist and a pharmacist). The mean age among them was 39 years. Only one respondent was male. At the time of the research, all participants worked exclusively in inpatient units in the hospital area. Their training time ranged between 10 and 29 years. After analyzing the interviews, essential items were identified to compose the checklist: care related to hygiene and comfort, exercise, food and dressing, social support, place of residence and identification of support from the care network for continuity of care after discharge. Based on these data, the integrative review on transition of care at hospital discharge of adult patients and the reading of articles on the use of checklist for hospital discharge, the first version of the checklist was prepared. Then, the validity steps were started. In the first stage of content validity, 12 experts returned the questionnaire, all of them with experience in transition of care activities. In addition to this, they worked mainly in hospitalization, management and Home Care Services (HCS). Some of them worked in concurrent activities, such as management and research. The other characteristics of experts’ profile are described in Table 1. Regarding the instrument’s overall scope and relevance (or representativeness), the mean agreement rate was 94% and 91%, respectively. Items that did not obtain an agreement rate > 90% were reviewed and adjusted according to experts’ suggestions (Chart 1). Table 1 Profile of professionals who participated in the first and second rounds of validity Professional categories 1st round n(%) 2nd round n(%) Physician 4(33) 1(10) Nurse 3(25) 5(50) Social worker 2(17) 2(20) Pharmaceutical 1(8) 1(10) Physical therapist 2(17) 1(10) Time passed after graduation (year) 1-5 1(8,3) 0(0) 6-10 4(33,3) 3(30) 11-15 2(17) 3(30) 16-20 1(8) 1(10) > 20 4(33,3) 3(30) Training levels Specialization 4(33,3) 3(30) Master’s degree 4(33,3) 3(30) Doctorate degree 3(25) 3(30) Postdoctoral degree 1(8,3) 1(10) Performance field Hospital admission 7 4 Health Services Management 5 6 Primary Health Care 2 0 Home Care Service 5 2 Permanent education/professor/preceptor 3 2 Researcher 2 3 Time working with transition of care activities (years) 1-5 2(17) 3(30) 6-10 7(58) 5(50) 11-15 3(25) 2(20) Publications on transition of care Yes 5(42) 4(40) No 7(58) 6(60) Chart 1 Agreement rates for scope (Sco) and relevance (Rel), with experts’ suggestions in the first round of content validity Items assessed for Sco (%) Rel (%) Suggestions Title: “CHECKLIST FOR QUALIFIED DISCHARGE” 83 83 Specify that discharge is “hospital discharge” Checklist initial guidelines 83 92 Improve the wording and clarify that the checklist can be completed during hospitalization. IDENTIFICATION 83 92 Swap bed number for ID. SOCIAL SUPPORT 100 100 Replace “family car” with “own transport” and add the item “other”; add caregiver’s age; confirm that patient has a link with the health unit. CARE/GUIDELINES FOR PATIENTS AND FAMILIES ABOUT USE OF OXYGEN (O2) AT HOME 100 83 No suggestion TRACHEOSTOMY (TCT) 100 92 Add if patient has a TCT withdrawal plan after discharge. NUTRITION/DIET 92 92 Delete “TPN” and replace “state” with “RS State Department of Health”. DIALYSIS 100 92 Replace “family car” with “own transport” and add the item “other”; change that the social worker “guided” the flow of transport request for hemodialysis. URINARY ELIMINATIONS 100 100 Make the text more succinct. INTESTINAL ELIMINATIONS 100 100 No suggestion DRESSINGS 100 100 Add the item “whether you have been instructed on where to pick up materials for dressing”. MEDICATIONS 92 92 In the guidelines on use: replace “morphine” with “opioids” and add “antimicrobial”. Add guidelines on route, dosage and acquisition of special medications. DEGREES OF PATIENT DEPENDENCY 92 75 Replace the Katz table with more succinct items. FINAL GUIDELINES 92 83 Add the items about referrals made by the social worker, “participation in smoking groups”, “tuberculosis treatment”, “signs and symptoms of infections” and the item asking if patient has doubts about the given guidelines. POST-DISCHARGE REFERRALS TO PRIMARY HEALTH CARE (PHC) 83 92 Add item on “patient supervision” due to its low compliance with treatment. HOME CARE SERVICE (HCS) 100 92 Modify the wording of item “HCS team contacted the assisting medical team”. OUTPATIENT 100 100 No suggestion GUIDELINES FOR HEALTH NETWORK PROFESSIONALS 83 83 Combine the first two items, as they speak of social support for patient; replace “morphine” with “opioids” and add “antimicrobial”; add the item on “referral of transport for hemodialysis”. Mean agreement rate 94 91 Then, the new version of the checklist was sent to the 20 experts in the initial sample for a second round of assessment. Ten experts returned the questionnaire. Most of them worked in hospital management and hospitalization activities; 50% of them worked in concurrent activities (e.g., hospitalization, researcher, management and HCS). The profile characteristics of the professionals who participated in the second round of validity are in Table 1. As for instrument clarity and relevance (or representativeness), the means of calculating the CVI for clarity and relevance were 95% and 96%, respectively. In all assessed items, an agreement rate ≥ 80% was obtained. Thus, the items that make up the checklist were considered validated by an expert committee (Chart 2). Chart 2 Content Validity Index (CVI) for clarity and relevance in the second round of content validity Checklist items assessed for: Clarity Relevance Title change: ‘‘CHECKLIST FOR HOSPITAL DISCHARGE’’ 1.00 1.00 Initial guidelines 0.90 1.00 IDENTIFICATION 1.00 1.00 SOCIAL SUPPORT 1.00 1.00 CARE/GUIDELINES FOR PATIENTS AND FAMILIES ABOUT USE OF OXYGEN (O2) AT HOME 1.00 1.00 TRACHEOSTOMY 1.00 1.00 NUTRITION/DIET 1.00 1.00 DIALYSIS 1.00 1.00 URINARY ELIMINATIONS 1.00 1.00 INTESTINAL ELIMINATIONS 0.90 0.90 DRESSINGS 1.00 0.90 MEDICATIONS 0.90 0.90 LEVEL OF DEPENDENCY 0.80 0.90 OTHER GUIDELINES 0.90 0.90 POST-DISCHARGE REFERRALS PRIMARY HEALTH CARE (PHC) 1.00 0.90 HOME CARE SERVICE (HCS) 0.90 1.00 OUTPATIENT 0.90 0.90 GUIDELINES FOR HEALTH NETWORK PROFESSIONALS 0.90 0.90 CVI calculation means 0.95 0.96 The final version of the checklist has 17 items that help organize hospital discharge for adults and older adults (Appendix A). Discussion The construction and validity of a checklist for hospital discharge of adults and older adults is fundamental, as it concentrates the necessary requirements for the organization of discharge and safe transition of care. The importance of structuring this process is justified by the vulnerability of older adult patients and/or patients with multiple comorbidities at the time of transition of care.(8,21) They demand continuous assistance from several professionals in multiple services for injury control and prevention.(21,22) Evidence indicates that there is little information about efficient, effective and safe transitions of care for users and caregivers/family members, especially in hospital discharge planning for home, causing fragmentation in post-discharge care.(23) Thus, the checklist is an important instrument to verify specific needs of patients, such as health conditions, cognitive capacity and social support.(24) Furthermore, its use qualifies assistance by standardizing conduct and reduces failures in the work process, thus increasing hospitalized patient safety.(25) Discharge planning should start when patients are admitted, to organize and adjust their needs until the time of hospital discharge.(18) At the international level, the use of checklists from the day of admission has contributed to patients’ daily education and multidisciplinary team organization and coordination,(12)in addition to reducing potential adverse events associated with data transfer.(26) Thus, these instruments must undergo content validity processes to attest their reliability and make them safe to use in different services.(27) Using the Delphi technique in this study allowed including professionals with theoretical and practical knowledge on the subject. This study suggests that heterogeneity in a decision-making group can lead to better performance. So, the inclusion of health professionals, patients or patient representatives can increase the credibility and enrich the Delphi procedure results.(28) Through collective participation, it was possible to build an instrument together with the multidisciplinary team that works daily in the process of transition from care to hospital discharge. This can be positively reflected in the tool application, because professionals feel valued when collaborating in the elaboration of an instrument that will be used in their workplace. Regarding content validity, the choice of experts should reflect the full range of stakeholders in the study results, as it is possible to obtain different points of view on quality of care and enrich the method.(28) Thus, the mean degree of agreement for comprehensiveness and relevance at the end of assessment in the first round was above 90%; the CVI for clarity and relevance remained above 80%, indicating agreement on the relevance of all tool items. It is inferred that there was a consensus among experts when judging the checklist validity, which effectively addresses the necessary requirements for a qualified discharge and a safe transition of care. As for verification items, they favor the understanding of the care provided during hospitalization and those required after hospital discharge. Its verification can improve the understanding of users’ demands in the hospital discharge process, allowing the team to have easy access to care that has already been provided and pending. When the validated checklist is compared to existing instruments, its differential is that it collaborates with the transition of post-discharge care, as it has exclusive items for transferring care to other RAS services. Moreover, the checklist favors the management of care within hospitals, making all team members co-responsible in the process. Finally, the use of this type of instrument favors the planning of interventions, helping professionals to make decisions(29), facilitating communication between team members. Thus, it standardizes good practices in continuity of care(12), favoring the provision of safe care. As limitations of this study, we highlight the difficulty in making all guest judges to return within the established period and the fact that the checklist was not tested by multidisciplinary team professionals. We suggest the development of protocols with recommendations for conduct that must be followed for a safe and qualified hospital discharge. In addition, such protocols can be elaborated according to the specific care of each pathology. Conclusion The checklist for hospital discharge of adults and older adults was considered validated by the expert committee, regarding its content. It concentrates the necessary requirements for the organization of hospital discharge, and can be used by care teams or hospital discharge management and adapted to each institution’s reality. Acknowledgments To scholarship holders Amanda and Kellen from the Institutional Program for Scientific Initiation Scholarships/Rio Grande do Sul Research Support Foundation (PROBIC - Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica/FAPERGS - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul), for all their commitment and assistance in the research. Appendix A Checklist for hospital discharge DISCHARGE MANAGEMENT OFFICE (DMO) CHECKLIST FOR HOSPITAL DISCHARGE Patient discharge planning should occur from the time of admission, and multidisciplinary rounds are the main moments for this organization. This checklist must be completed during hospitalization (at least 72 hours before discharge), and must be completed by the day of hospital discharge. Check yes when care/guidelines, referrals and guidance to professionals in the care network are carried out.Check no for options that are not necessary for transition of care.Check NA when the option does not apply to patient. LIST OF ACRONYMS NH: Nursing Homes BPC: Continuing Benefit Conveyance OC: oxygen cannula NC: nasal catheter CPAP: continuous positive airway pressure BiPAP: bilevel positive airway pressure OR: oral route NET: nasoenteric tube TPN: total parenteral nutrition UBC: urinary bladder catheter IUC: indwelling urinary catheter NA: not applicable IDENTIFICATION DISCHARGE FORECAST: ___/___/___ Fill in the data or paste the label with patient information Full name: Record: Date of birth: ___/___/___ ID: Date of admission: ___/___/___ SOCIAL SUPPORT City where they live: Patient’s guardian: __________________________________ Guardian’s age:__________ Kinship: ( ) father/mother ( ) partner ( ) son(daughter) ( ) brother(sister) ( ) nephew(niece) ( ) other______ Contact telephone: Email: Responsible for patient care and to receive guidelines: ____________________________ ( ) father/mother ( ) partner ( ) son(daughter) ( ) brother(sister) ( ) nephew(niece) ( ) caregiver ( ) other______ Contact telephones: Email: Before admission, patient lived: ( ) alone ( ) with partner ( ) son(daughter) ( ) brother(sister) ( ) NH ( ) other place ______________ Before admission, patient will live: ( ) alone ( ) with partner ( ) son(daughter) ( ) brother(sister) ( ) NH ( ) other place ______________ Type of housing: ( ) house with single room ( ) house with shared room ( ) hostel ( ) shelter ( ) rented room with private bathroom ( ) rented room with shared bathroom Patient/family income: Income comes from: ( ) retirement ( ) family allowance ( ) pension ( ) BPC ( ) wage ( ) others _________ Do you follow up on your health problems? ( ) YES ( ) NO Where? Reference health unit/phone: Do you have an active bond with the unit? ( ) YES ( ) NO Will you need transportation on discharge day? ( ) YES ( ) NO ( ) own transport/neighbor ( ) hospital ambulance ( ) municipal transport ( ) other_______ Who should be contacted? Telephone: CARE/GUIDELINES FOR PATIENTS AND FAMILIES ABOUT: USE OF OXYGEN (O2) AT HOME ( ) YES ( ) NO Did the medical team send an assessment to the pulmonology team? ( ) YES ( ) NO After pulmonology authorized the use of O2, did family members forward the documentation for O2 installation in the municipality? ( ) YES ( ) NO Did nursing or physical therapy guide the care with the use of O2? ( ) ON: ___l/min. ( ) NC: ___l/min. ( ) CPAP: ___cmH2O; ___l/min. ( ) BiPAP: __/__cmH2O; ___l/min. ( ) YES ( ) NO Oxygen installed at home; Date: ___/___/___ ( ) YES ( ) NO TRACHEOSTOMY (TCT) installed on: ___/___/___ ( ) YES ( ) NO Did nursing or physical therapy guide care with aspiration, cleaning, dressing and changing TCT laces? ( ) portex ( ) portex with endotube ( ) metallic ( ) YES ( ) NO Did family members purchase a portable vacuum cleaner? Were they instructed about handling? ( ) YES ( ) NO Does patient have a plan to withdraw TCT after discharge? ( ) YES ( ) NO NUTRITION/DIET Nutrition through: ( ) OR ( ) NET ( ) gastrostomy ( ) jejunostomy Did the nutritionist advise on the diet that patient should follow? ( ) NA ( ) YES ( ) NO Did the speech therapist advise on (1) care during feeding and (2) exercises that can be done after discharge? ( ) NA ( ) YES ( ) NO Diet by probe (Installed on: ___/___/___) ( ) NA ( ) YES ( ) NO Did the nutritionist (1) provide guidance on the form of nutrition that patient should follow after discharge and (2) delivered the documentation for diet acquisition through RS/SDH? ( ) NA ( ) YES ( ) NO Did nursing guide on probe care? ( ) NA ( ) YES ( ) NO Did family members forward the documentation signed by a nutritionist and a physician to purchase special diets through RS/SDH? ( ) NA ( ) YES ( ) NO DIALYSIS ( ) YES ( ) NO ( ) hemodialysis ( ) peritoneal dialysis Did the social worker request a link with a hemodialysis clinic? ( ) YES ( ) NO Will transportation be required for patient to the clinic? ( ) YES ( ) NO Did the social worker guide the flow to request transportation? And it will be carried out by: ( ) own (or neighboring) transport ( ) hospital ambulance ( ) municipal transportation ( ) other ________________ ( ) YES ( ) NO Were patient and family trained to perform peritoneal dialysis? ( ) YES ( ) NO URINARY ELIMINATIONS ( ) spontaneous ( ) incontinent; uses diapers ( ) UBC (Frequency: ____ ) ( ) IUC gauge ____ (Installed on: ___/___/___) ( ) urostomy ( ) nephrostomy ( ) cystostomy (Installed on: ___/___/___) ( ) YES ( ) NO Did nursing (1) guide on care related to catheterization (UBC or IUC) or ostomy and (2) enable patient (or caregiver) to perform the procedure under your supervision? ( ) YES ( ) NO Did nursing guide you on (1) where to pick up (or purchase) the materials and (2) exchange the probe at the health unit? ( ) YES ( ) NO INTESTINAL ELIMINATIONS BY STOMA ( ) YES ( ) NO ( ) ileostomy ( ) colostomy ( ) YES ( ) NO Did the stoma therapist guide you on ostomy care? ( ) YES ( ) NO Bag withdrawal site: ____ DRESSINGS ( ) YES ( ) NO Dressing site (check in the picture) Type of injury: Special coverage used for dressing: Did nursing guide you on (1) the precautions for dressing and (2) where to pick up or buy the materials? ( ) YES ( ) NO MEDICATIONS ( ) YES ( ) NO Guidelines on the use of medication(s): ( ) insulin ( ) anticoagulant ( ) opioids ( ) antimicrobial ( ) others: __________________ ( ) YES ( ) NO Did the medical team or pharmacist advise on the use, adverse reactions and place of withdrawal (or purchase) of the medication(s) indicated above? ( ) YES ( ) NO Did the medical team or pharmacist guide you on the forms to acquire special medications? ( ) YES ( ) NO LEVEL OF DEPENDENCY Is patient totally dependent on assistance for basic care (bathing, eating, walking, dressing)? ( ) YES ( ) NO Does patient need any assistance with basic care? ( ) YES ( ) NO Does patient only need supervision for basic care? ( ) YES ( ) NO Is patient independent? ( ) YES ( ) NO OTHER GUIDELINES Did the social worker advise patients’ guardians on how to acquire diapers, a hospital bed, a wheelchair, a walker or a cane? ( ) NA ( ) YES ( ) NO Did the social worker advise on referrals to (1) curatorship or (2) benefits for financial resources? ( ) NA ( ) YES ( ) NO Did nursing (1) provide guidance on hygiene and comfort care and (2) enable caregivers to participate in this care during hospitalization? ( ) NA ( ) YES ( ) NO Did nursing or physical therapy advise on care to prevent falls and pressure injuries? ( ) NA ( ) YES ( ) NO Did physical therapy advise on (1) exercises at home, (2) leaving the bed and (3) preventing falls? ( ) NA ( ) YES ( ) NO Did the medical or nursing team advise on pharmacological and non-pharmacological methods for pain relief? ( ) NA ( ) YES ( ) NO Did the medical or nursing staff encourage patient to participate in a smoking group? ( ) NA ( ) YES ( ) NO Did the medical or nursing team advise on the importance of correctly following and completing the treatment against tuberculosis? ( ) NA ( ) YES ( ) NO Did the medical or nursing staff advise on signs and symptoms related to infections? ( ) NA ( ) YES ( ) NO Did the medical team advise patient guardians that, in an emergency, they should return to the hospital emergency room? ( ) NA ( ) YES ( ) NO Did the medical or nursing staff ask patient and their guardians if they understood the guidelines provided by the team? If the answer is no, which guidelines were in doubt? ( ) NA ( ) YES ( ) NO POST-DISCHARGE REFERRALS TYPE OF SERVICE PRIMARY HEALTH CARE (PHC) ( ) YES ( ) NO Appointment: date: ___/___/___; hour: __:__; professional: ( ) YES ( ) NO Reason for appointment: Home visit scheduled for: ___/___/___ ( ) YES ( ) NO Reason for home visit: Patient supervision due to poor compliance with medication treatment ( ) YES ( ) NO Rehabilitation ( ) physical therapy ( ) speech therapy ( ) YES ( ) NO Did discharge management (1) inform the PHC reference team about the need for rehabilitation and (2) guide patient guardians to attend the health unit to deliver the referral document? ( ) YES ( ) NO HOME CARE SERVICE (HCS) ( ) YES ( ) NO Did the medical team refer you to the HCS for assessment? ( ) YES ( ) NO Reason for needing follow-up by HCS: Was there articulation between the HCS team and the assistant medical team regarding patient discharge? ( ) YES ( ) NO Patient accepted for follow-up by HCS? ( ) YES ( ) NO OUTPATIENT ( ) YES ( ) NO Patient has an outpatient relationship with __________________________________ ( ) YES ( ) NO Discharge management: scheduled appointment: date: __/__/__; hour: __:__ ; professional: ( ) YES ( ) NO Did discharge management inform the PHC reference team about the need for outpatient referral to a specialty? _____________________ ( ) YES ( ) NO Did you guide patient guardians to attend the health unit to deliver the referral document to the specialty? ( ) YES ( ) NO GUIDELINES FOR HEALTH NETWORK PROFESSIONALS Was (1) patient’s social support and (2) the family network for care informed? ( ) YES ( ) NO Patient in need of home O2 use for: ( ) ON: ___l/min. ( ) NC : ___l/min. ( ) CPAP: ___cmH2O / ___l/min. ( ) BiPAP: __/__cmH2O / ___l/min. ( ) YES ( ) NO Patient with TCT installed on ___/___/___ ( ) portex ( ) portex with endotube ( ) metallic ( ) YES ( ) NO Patient’s nutrition is by: ( ) OR ( ) NET ( ) gastrostomy ( ) jejunostomy Tube date: ___/___/___ ( ) YES ( ) NO Was documentation signed by a nutritionist and a physician for the acquisition of special diets through RS/SDH given to family members? ( ) YES ( ) NO Patient in need of: ( ) hemodialysis ( ) peritoneal dialysis ( ) YES ( ) NO Urinary elimination is: ( ) spontaneous ( ) incontinent, in diapers ( ) UBC (Frequency: ) ( ) IUC gauge____ (Installed in: ___/___/___) ( ) urostomy ( ) nephrostomy ( ) cystostomy (Installed in: ___/___/___) ( ) YES ( ) NO Intestinal elimination is by: ( ) ileostomy ( ) colostomy Date ___/___/___ ( ) YES ( ) NO Were they instructed on where the ostomy bags can be removed? ( ) YES ( ) NO Patient in need of care with dressings. Were you informed about (1) location, (2) type of injury and (3) special coverage used to perform the dressing? ( ) YES ( ) NO Patient uses medication and needs supervision with: ( ) insulin ( ) opioids ( ) anticoagulant ( ) antimicrobial ( ) other:______________ ( ) YES ( ) NO Did you inform about (1) level of dependency, (2) hygiene and comfort care, (3) prevention of falls and pressure injuries, (4) exercises at home and (5) leaving the bed? ( ) YES ( ) NO Did you inform about the need for transport referral for hemodialysis? ( ) YES ( ) NO Did you inform that patient mentioned interest in participating in a smoking group? ( ) YES ( ) NO Did you inform that patient is being treated for tuberculosis and needs supervision? In the case of treatment with a special scheme, were patient and family members instructed on where to collect the medications? ( ) YES ( ) NO Observations Professional in charge (signature and stamp)
location_on
Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo R. Napoleão de Barros, 754, 04024-002 São Paulo - SP/Brasil, Tel./Fax: (55 11) 5576 4430 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: actapaulista@unifesp.br
rss_feed Acompanhe os números deste periódico no seu leitor de RSS
Acessibilidade / Reportar erro