Acessibilidade / Reportar erro

Evaluating the implementation of residency in family and community medicine in primary care

ABSTRACT

Introduction:

Family and community medicine (FCM) is the preferred specialty to be found in primary health care (PHC). The best form of training professionals for the specialty is medical residency, when at least 70% of the internship period is spent at this local. Thus, it is necessary evaluate the insertion quality of the residency in the PHC.

Objectives:

This study aimed to evaluate the quality of implementation of medical residency programs in FCM in PHC.

Method:

Use of a tool developed to analyze the implementation of FCM residency in PHC in small (up to two second-year residents), medium (two to five) and large (from six) programs, evaluating from zero to four points, from unimplemented to fully implemented. The grades were based on interviews with residents, preceptors, coordinators, and municipal managers, considering the fourth-generation assessment with Bardin’s analysis of the speeches.

Results:

Six programs were evaluated, in municipalities with 20,000 to 12 million inhabitants, ranging from one to 22 second-year residents per program, ranging from unsatisfactory (one program) to fully implemented (two programs). Municipalities with greater PHC coverage showed better implementation results. The lowest scores were in the items “permanent education” and “continuing education” and the highest in the presence of FCM specialists as preceptors. There is a difference in perception between the interviewees considering the same questions. The study suggests that municipalities with greater investment in PHC also have better residency programs, regardless of whether they are linked to educational centers or health secretariats. The SARS-CoV-2 pandemic has also hindered health education. The results were also defined when different people were interviewed, demonstrating that the fourth-generation analysis is essential.

Conclusion:

It is necessary to observe the implementation of residency programs in PHC to ensure quality training, and not just quantity to provide care.

Keywords:
Family Practice; Primary Health Care; Internship and Residency; Education, Medical; Health Services assessment

RESUMO

Introdução:

A medicina de família e comunidade (MFC) é a especialidade preferencial para estar presente na atenção primária à saúde (APS). O padrão ouro de formação de profissionais para a especialidade é a residência médica, momento que ao menos 70% do período de estágio é na APS. Assim, é imprescindível avaliar a qualidade de inserção da residência nesse local.

Objetivo:

Este estudo teve como objetivo avaliar a qualidade de implementação dos programas de residência médica em MFC na APS.

Método:

Utilizou-se uma ferramenta desenvolvida para a análise de implementação de residência de MFC na APS em programas pequenos (até dois residentes do segundo ano), médios (de dois a cinco) e grandes (a partir de seis), avaliando de zero a quatro pontos, entre não implantado e totalmente implantado. As notas foram obtidas a partir de entrevista com residentes, preceptores, coordenadores e gestores municipais, considerando a avaliação de quarta geração com análise de Bardin das falas.

Resultado:

Seis programas foram avaliados, em municípios de 20 mil a 12 milhões de habitantes, com variação de um a 22 residentes do segundo ano por programa, desde insatisfatório (um programa) a totalmente implantado (dois programas). Municípios com maior cobertura de APS apresentaram resultados de implementação melhores. As notas mais baixas foram nos itens “educação permanente” e “educação continuada”, e as mais altas na presença de especialistas em MFC como preceptores. Há diferença de percepção entre os entrevistados considerando as mesmas perguntas. O estudo sugere que municípios com maior investimento na APS também possuem melhores programas de residência, independentemente de o vínculo ser com centros educacionais ou secretarias de saúde. A pandemia de Sars-CoV-2 também dificultou a educação em saúde. Os resultados também foram definidores quando entrevistadas diferentes pessoas, demonstrando ser essencial a análise de quarta geração.

Conclusão:

Há a necessidade de observar a implementação dos programas de residência na APS para garantir formação de qualidade, e não apenas quantidade para provimento.

Palavras-chave:
Medicina de Família e Comunidade; Atenção Primária à Saúde; Internato e Residência; Educação Médica; Avaliação de Serviços

INTRODUCTION

Medical residency is considered the best strategy for the training of specialists, occurring in the in-service training model11. Brasil. Lei nº 6.932, de 7 de julho de 1981. Dispõe sobre as atividades do médico residente e dá outras providências. Brasília: Presidência da República; 1981. p. 5.. The demand for medical residency programs in family and community medicine (MRP-FCM) has increased due to the health system’s need to add specialists to Primary Health Care (PHC)22. Ribeiro LG, Villardi ML, Cyrino EG. Preceptor em residência médica em medicina de família e comunidade: compreendendo a singularidade desse profissional. In: Teixeira CP, Guilam MCR, Machado M de FAS, Gomes MQ, Almeida PF de, organizadores. Atenção, educação e gestão: produções da Rede ProfSaúde. Porto Alegre: Rede Unida; 2020. p. 253-68.. Even with the increasing number of openings, the number of specialists is still insufficient, as each doctor is responsible for up to 4,000 people22. Ribeiro LG, Villardi ML, Cyrino EG. Preceptor em residência médica em medicina de família e comunidade: compreendendo a singularidade desse profissional. In: Teixeira CP, Guilam MCR, Machado M de FAS, Gomes MQ, Almeida PF de, organizadores. Atenção, educação e gestão: produções da Rede ProfSaúde. Porto Alegre: Rede Unida; 2020. p. 253-68.)-(44. Brasil. Portaria no 2.436, de 21 de setembro de 2017. Aprova a Política Nacional de Atenção Básica, estabelecendo a revisão de diretrizes para a organização da Atenção Básica, no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Brasília: Ministério da Saúde; 2017. p. 1-35., encouraging an increase in federal investments in the last decade by more than 10 times55. Brasil. Portaria no 2.979, de 12 de novembro de 2019. Institui o Programa Previne Brasil, que estabelece novo modelo de financiamento de custeio da Atenção Primária à Saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde, por meio da alteração da Portaria de Consolidação no 6. Brasília: Ministério da Saúde ; 2019. p. 7.),(66. Ribeiro LG, Cyrino EG, Pazin-Filho A. Aprimorando a qualidade de Programas de Residência em Medicina de Família e Comunidade. Rev. Saúde Pública. 2023; 57:65..

The MRP-FCM main training area is PHC and family health units77. Brasil. Resolução no 1, de 25 de maio de 2015. Regulamenta os requisitos mínimos dos programas de residência médica em Medicina Geral de Família e Comunidade - R1 e R2 e dá outras providências. Brasília: Presidência da República ; 2015. p. 7.. This characteristic in training is essential to obtain the expected competencies, and the presence of competent preceptors to work in this area is desirable22. Ribeiro LG, Villardi ML, Cyrino EG. Preceptor em residência médica em medicina de família e comunidade: compreendendo a singularidade desse profissional. In: Teixeira CP, Guilam MCR, Machado M de FAS, Gomes MQ, Almeida PF de, organizadores. Atenção, educação e gestão: produções da Rede ProfSaúde. Porto Alegre: Rede Unida; 2020. p. 253-68.. However, the current legislation allows preceptors from other areas to work in MRP-FCM, unlike other specialties77. Brasil. Resolução no 1, de 25 de maio de 2015. Regulamenta os requisitos mínimos dos programas de residência médica em Medicina Geral de Família e Comunidade - R1 e R2 e dá outras providências. Brasília: Presidência da República ; 2015. p. 7.),(88. Brasil. Resolução nº 2, de 3 de julho de 2013. Diário Oficial da União; 2013..

Even though there are guiding documents related to the organization of MRP-FCM by the National Medical Residency Commission (CNRM, Comissão Nacional de Residência Médica) and the Brazilian Society of Family and Community Medicine (SBMFC, Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade)66. Ribeiro LG, Cyrino EG, Pazin-Filho A. Aprimorando a qualidade de Programas de Residência em Medicina de Família e Comunidade. Rev. Saúde Pública. 2023; 57:65.),(99. Brasil. Matriz de competências em medicina de família e comunidade. Brasília: Ministério da Educação; 2019.)-(1111. Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade. Currículo baseado em competências para a medicina de família e comunidade. Rio de Janeiro: SBMFC; 2015., there are no tools to assess the minimum conditions of the physical structure, adequate educational supplies and processes to guarantee the training of new professionals in PHC in an objective manner.

It is necessary to evaluate MRP-FCM in PHC based on a standard1212. Ander-Egg MJA e E. Avaliação de serviços e programas sociais. Petrópolis: Vozes; 1995. and the teaching and care services in PHC, such as the MRP-FCM, require evaluation instruments that consider the uniqueness of the activities carried out there, which currently does not exist. Thus, this article presents the application of an instrument that evaluates the implementation of MRP-FCM for PHC in six programs in the state of São Paulo.

METHOD

To compare the actual implementation with the ideal one, it was necessary to develop the evaluation instrument (Figure 1). Steps 1 to 5 represent the development of the instrument and are available in specific articles66. Ribeiro LG, Cyrino EG, Pazin-Filho A. Aprimorando a qualidade de Programas de Residência em Medicina de Família e Comunidade. Rev. Saúde Pública. 2023; 57:65.,1313. Ribeiro LG, Cyrino EG, Villardi ML, Pazin-Filho A. FOFA da residência em medicina de família e comunidade no estado de São Paulo. Rev. Bras. Educ. med. 2024; 48(2) : e032.. Step 6 is the application of the instrument, which corresponds to this article.

Figure 1
Arc by Ribeiro et al.

The instrument was organized into three dimensions: organization of the unit, human resources and preceptor-student ratio. Each dimension was divided into items, scored from zero to four based on the degree of implementation of the item in the MRP-FCM against the predetermined verification sources: 0 - not implemented (≤ 20%); 1 - unsatisfactory (between > 20% and ≤ 40%); 2 - intermediate (between > 40% and ≤ 60%); 3 - satisfactory (> 60% and ≤ 80%); 4 - full (above 80%), the same cut-off used in similar studies1414. Oliveira DC. Análise de implantação do componente hospitalar da Rede de Urgências e Emergências - RUE [dissertação]. Ribeirão Preto: Universidade de São Paulo, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto; 2017..

Thus, the average of each MRP-FCM or each researched item was considered as: not implemented: ≤ 0.8 points; unsatisfactory: 0.8-1.5 points; intermediate: 1.6-2.3 points; satisfactory: 2.4-3.2 points; full: ≥ 3.2 points.

A semi-structured interview was carried out and subsequently, content analysis of the responses was performed. The respondents were the second-year resident, the preceptor, the program coordinator or supervisor and the municipal manager. The answers and objective data from the program were analyzed (area assigned to the team with resident), accounting for 12 assessed items (Table 1 and Chart 1).

Table 1
Analysis of the implementation of Medical Residency Programs in Family and Community Medicine (MRP-FCM) evaluated in 2021.
Chart 1
Implementation analysis: analysis of interviews with second-year residents, preceptors, coordinators and municipal managers in 2021 (Groups A, B and C) of 6 Medical Residency Programs in Family and Community Medicine (MRP-FCM).

The objective of scoring from four different members aimed to use a fourth generation assessment1515. Guba EG, Lincoln YS. Avaliação de quarta geração. Campinas: Editora Unicamp; 2011. 320 p.. This tool aims to change the service that is being evaluated based on the results and not just issue a judgment of value, as it occurs in the first generation evaluation, for instance, promoting high-quality evaluation and monitoring.

When there was a divergence of answers between the interviewees, the most incisive answer among the 4 characters was used, which was usually the most negative one.

The interviews were carried out in programs of the state of São Paulo that had second-year residents in 2021. The total sample could be 34 MRP-FCM, with at least one second-year resident (11 programs with up to two second-year residents, 12 programs with three to five residents and 11 programs with six or more second-year residents)1616. Brasil. Lei no 12.527, de 18 de novembro de 2011. Regula o acesso a informações previsto no inciso XXXIII do art. 5o, no inciso II do § 3o do art. 37 e no § 2o do art. 216 da Constituição Federal; altera a Lei no 8.112, de 11 de dezembro de 1990; revoga a Lei no 11.111, de 5 de maio de 2005, e dispositivos da Lei no8.159, de 8 de janeiro de 1991; e dá outras providências. Brasília; 2011..

The inclusion criterion for the interviews was that the MRP-FCM must have at least one second-year resident, with the exclusion criterion being the absence of an interview with one of the participants for the analysis. The interviews were carried out by videoconference, recorded, and the audio was transcribed in full for subsequent content analysis according to Bardin1717. Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2011. 280 p.. They were suspended when six programs met the inclusion and exclusion criteria. The six programs were distributed equally into three groups: up to two second-year residents; three to five residents; and six or more second-year residents. This division was arbitrarily carried out by the authors.

The study was approved by the Ethics Committee of Ribeirão Preto Medical School University of São Paulo under CAAE Opinion number 30805420.5.0000.5440.

RESULTS

In total, 40 participants from 13 programs were interviewed, and the analysis comprised 22 people from six programs (the coordinators of two programs also work as preceptors). The remaining MRP-FCM did not meet the inclusion criteria and met the exclusion criteria.

Table 2 shows the results of the implementation analysis and Table 3 shows the historical and demographic characteristics of the analyzed MRP-FCM, achieving the objective of MRP-FCM with demographic and institutional similarities within the groups. It is important to highlight that the six programs evaluated are public ones, and the structural organization may be different in supplementary health services. Table 1 shows the content analysis of the interviews.

Table 2
Historical and demographic profile of MRP-FCM analyzed in 2021.

The average grade for all programs is 2.6, an implementation result considered satisfactory (Table 2). Two programs were fully implemented, with 3.6 and 3.5 points, MRP1 with four residents (two in the first and two in the second year, in a small municipality and started in 2019). The second, MRP6, has 12 residents (six from each year), being a medium-sized municipality, with 10 years of program, without distinction between academic professional and those linked to the health secretariat, as both links are present.

One program has a satisfactory average (2.5), MRP5, which has also been operational for 10 years and is the largest program evaluated, with 30 residents in the first year and 22 in the second and linked to the health secretariat.

Two programs (MRP2 and MRP3) were considered to have intermediate implementation (both 2.3), with the profile of the programs varying in size and time of existence and type of link. Finally, a program with unsatisfactory implementation (1.4), with academic link. Coincidentally, the three programs are those with the lowest family health strategy coverage rates.

When looking at the average of the items, only two are implemented: preceptors with degrees in FCM (residency or title) and the theoretical presentation about the specialty to residents in a structured way, both with 3.5. The resident’s agenda in the unit and the residency correlation with municipal management had averages of 2.2 and 1.9 respectively, demonstrating that this item is intermediate. The only insufficient item is the continuing education present in the family health unit where the resident is working. The other items had a satisfactory average.

Bardin’s analysis allowed the creation of grades for each item, justifying them, with the extremes of the statements (maximum positive and negative grades) being shown in Table 1, in addition to the divergence of statements between the interviewees.

DISCUSSION

This article demonstrated the use of an instrument to evaluate the implementation of MRP-FCM in PHC66. Ribeiro LG, Cyrino EG, Pazin-Filho A. Aprimorando a qualidade de Programas de Residência em Medicina de Família e Comunidade. Rev. Saúde Pública. 2023; 57:65. based on the perception of four people using fourth-generation evaluation1515. Guba EG, Lincoln YS. Avaliação de quarta geração. Campinas: Editora Unicamp; 2011. 320 p.. The perception of different characters resulted in greater reliability in the analysis of the implementation of the MRP-FCM, mainly in MRP2 and MRP4, in which the divergence defined the final grades.

This study is unprecedented in analyzing the link and implementation of residency programs in PHC. In Brazil, the National Medical Residency Commission (CNRM, Comissão Nacional de Residência Médica) assesses the program’s relevance in being started or maintained, without presenting inspection data publicly and without a specific tool for the PHC scenario1818. Brasil. Resolução CNRM no 02, de 7 de julho de 2005. Dispõe sobre a estrutura, organização e funcionamento da Comissão Nacional de Residência Médica. Brasília; 2005.),(1919. Brasil. Resolução Comissão Nacional de Residência Médica no 02 /2006, de 17 de maio de 2006. Dispõe sobre requisitos mínimos dos Programas de Residência Médica e dá outras providências. Diário Oficial da União ; 2006. Seção I, p. 23-36.. However, in recent years there has been an increase in MRP-FCM in the country, without discussing the quality of the programs2020. Berger CB, Dallegrave D, Castro Filho ED de, Pekelman R. A formação na modalidade residência médica: contribuições para a qualificação e provimento médico no Brasil. Rev Bras Med Fam Comunidade . 2017;12(39):1-10.)-(2323. Petta HL. Formação de médicos especialistas no SUS: descrição e análise da implementação do Programa Nacional de Apoio à Formação de Médicos Especialistas em Áreas Estratégicas (Pro-Residência). Rio de Janeiro: Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca; 2011..

The implementation results (Table 1) associated with the characteristics of the municipality and the MRP-FCM (Table 2) suggest that municipalities with PHC coverage above 50% also show the best results, regardless of their link (health secretariat or academic), and even being above the average for the state of São Paulo2424. Brasil. Cobertura de atenção básica em fevereiro de 2023. Brasília: Ministério da Saúde ; 2023 [acesso em 01 de maio de 2024]. Disponível em: Disponível em: https://egestorab.saude.gov.br/paginas/acessoPublico/relatorios/relCoberturaAPSCadastro.xhtml .
https://egestorab.saude.gov.br/paginas/a...
.

MRP1 and MRP6 were the only ones fully implemented considering the application of the evaluation instrument and with coverage above 60% of PHC. MRP5 had a satisfactory result. Despite the higher coverage rate, it has the largest number of residents at the same time among the evaluated MRP-FCM.

The two programs that showed intermediate grades have coverage below 50%. Finally, there was one program scored as unsatisfactory, with 1.4 points, with several areas requiring interventions, despite a coverage of 40%, similar to MRP2.

When observing the results in addition to the data presented above, in which municipalities with greater investments in PHC apparently have better implementation of MRP-FCM, suggesting a correlation between the municipality’s appreciation of the government’s policy, the data obtained can also be analyzed in the three dimensions of the instrument: organization of the unit, human resources and preceptor-resident ratio.

The “unit organization” dimension had the lowest grades in procedures (2.4), resident schedule (2.4) and correlation between the MRP and municipal management (2), the first two with a satisfactory average and the third with an intermediate one. The resident’s schedule depends on the balance of care volume versus teaching time and organization, protected spaces for other activities, in addition to office consultations (home visits, team meetings, groups, procedures, among others).

The procedures depend on the flow of materials to the PHC (for example, surgical instruments) and/or outpatient clinics for the resident. Finally, in the correlation between MRP-FCM and management, collaboration and intercorrelation are essential, as the residency is linked to the municipal PHC, and this correlation has already been defined by federal documents and other studies99. Brasil. Matriz de competências em medicina de família e comunidade. Brasília: Ministério da Educação; 2019.),(2525. Brasil. Resolução no 1, de 25 de maio de 2015. Regulamenta os requisitos mínimos dos programas de residência médica em Medicina Geral de Família e Comunidade - R1 e R2 e dá outras providências. Brasília: Presidência da República ; 2015. p. 7.)-(2727. Leite APT, Correia IB, Chueiri PS, Sarti TD, Jantsch AG, Waquil AP, et al. Residência em medicina de família e comunidade para a formação de recursos humanos: o que pensam gestores municipais? Ciênc Saúde Colet. 2021;26(6):2119-30..

The data suggest that it is necessary to create better development plans and adequate insertion of MRP-FCM in PHC, considering them as responsible for care goals, organization of the schedule and organization of material flows44. Brasil. Portaria no 2.436, de 21 de setembro de 2017. Aprova a Política Nacional de Atenção Básica, estabelecendo a revisão de diretrizes para a organização da Atenção Básica, no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Brasília: Ministério da Saúde; 2017. p. 1-35. - Chart 1. Apparently, the more the management understands and supports the MRP-FCM and the organization of PHC as a Family Health Strategy, the greater the implementation results. Among the 6 evaluated programs, the “unit organization” dimension received the highest scores in MRP1 and MRP6 and they are the fully implemented ones.

The organization of the unit is essential for the MRP-FCM, as there are expected domains dependent on the organizational structure of the unit and the health care network 99. Brasil. Matriz de competências em medicina de família e comunidade. Brasília: Ministério da Educação; 2019.),(1111. Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade. Currículo baseado em competências para a medicina de família e comunidade. Rio de Janeiro: SBMFC; 2015.. Events as presented in MRP5, in which the preceptor purchases instruments to carry out procedures in PHC, or the non-existence of anatomopathological flows in the municipality are limitations in the training of a specialist in Family and Community Medicine.

In addition to surgical and procedural skills, an essential skill since undergraduate school, which is the collection of oncotic cytology, was not performed during either of the two years of residency at MRP2 due to the organization of the unit, representing a serious flaw in the resident’s training.

The “human resources” dimension showed the worst averages in the items permanent education (1.2) and continuing education (2.5 points). Permanent education (PE) has been a structuring policy in the training of PHC workers since 2007 2828. Ceccim RB. Educação permanente em saúde: desafio ambicioso e necessário. Interface Comun Saúde Educ. 2005;9(16):161-77.),(2929. Brasil. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Brasília; 2009. 64 p., and the low grade apparently was the result of the SARS-CoV-2 virus pandemic, which coexisted with the data collection period (Chart 1) .

To adapt to the new reality, MRP4 changed in-person activities to virtual meetings or recorded classes, while MRP3 suspended activities in order to increase assistance. These changes could be justified by the pandemic, but they decharacterized the unit’s educational activity, as predicted by previous policies2828. Ceccim RB. Educação permanente em saúde: desafio ambicioso e necessário. Interface Comun Saúde Educ. 2005;9(16):161-77.),(2929. Brasil. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Brasília; 2009. 64 p..

PE is service-based, with discussions being defined by the team and not by just a few professionals 2828. Ceccim RB. Educação permanente em saúde: desafio ambicioso e necessário. Interface Comun Saúde Educ. 2005;9(16):161-77.),(2929. Brasil. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Brasília; 2009. 64 p.. Specifically the centrality in defining topics reduced the MRP6 grade from 4 to 3. Despite being able to carry out activities in health units, at pre-determined periods of the week, the use of topics chosen by a few does not characterize the team’s awareness and modification proposed in PE.

In the same MRP6, management is also aware that units have a protected agenda for PE, but do not use the moment to do so. It is interesting to note that the person responsible for the education department was the one who made the observation. Thus, there is the knowledge and the limitation at the central level and difficulty in mobilizing these teams.

As for continuing education (CE), it was considered as activities provided by the Municipal Health Secretariat and/or release of professionals for courses and events, characterizing a training process outside the work environment2828. Ceccim RB. Educação permanente em saúde: desafio ambicioso e necessário. Interface Comun Saúde Educ. 2005;9(16):161-77.),(2929. Brasil. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Brasília; 2009. 64 p.. In general, MRP-FCM and municipal governments did not demonstrate any negative actions or resistance to this training, even structuring modules in a virtual environment (MRP4).

Despite the production of virtual courses, MRP4 had difficulty in organizing and releasing professionals during the SARS-CoV-2 pandemic period (Chart 1). Just as it happened with PE, this training modality was also affected by the pandemic, and required the rearrangement of PHC, as it occurred in other epidemic and pandemic moments in Brazil3030. Sarti TD, Lazarini WS, Fontenelle LF, Almeida APSC. Organization of primary health care in pandemics. Rev Bras Med Fam Comunidade . 2021;16(43):2655..

New studies will be necessary to evaluate what the educational process is like outside of atypical moments. It is important to highlight that PE and CE are two essential tools for managing and reorganizing work processes, being used during the pandemic for this purpose, as shown in specific literature3131. Esposti CDD, Ferreira L, Szpilman ARM, Cruz MM da. O papel da educação permanente em saúde na atenção primária e a pandemia de Covid-19. Rev Bras Pesqui Saúde. 2020;22(1):4-8., but none of the 22 interviewees reported using them as work organizers. This fact may have occurred because the collection took place in 2021, post-reorganization, or because it was not actually used, but rather a verticalized management with guidelines for all units, without space for dialogue.

The grade for the payment item was satisfactory (2.9). It is the result of municipal policies or the MRP-FCM themselves that sought to financially value preceptors, as there was no national guideline until 2021 on the financial assistance of the role, a result similar to that of Brazil2727. Leite APT, Correia IB, Chueiri PS, Sarti TD, Jantsch AG, Waquil AP, et al. Residência em medicina de família e comunidade para a formação de recursos humanos: o que pensam gestores municipais? Ciênc Saúde Colet. 2021;26(6):2119-30..

It is important to highlight that this financial assistance was linked to functions that the preceptor should perform in addition to the interviewees’ work in the unit. The correlation of financial assistance based on other responsibilities is considered something positive, as the financial gain is seen as payment for performance3333. Poli Neto P, Faoro NT, Prado Júnior JC do, Pisco LAC. Remuneração variável na atenção primária à saúde: relato das experiências de Curitiba e Rio de Janeiro, no Brasil, e de Lisboa, em Portugal. Ciênc Saúde Colet . 2016;21(5):1377-88.. Only MRP5 associates the value to the number of residents and not the preceptorship work as a whole.

In two items of the “human resources” dimension, half of the evaluated MRP (2, 3 and 4) did not obtain maximum grades in the items: training in FCM and presentation of the FCM specialty. It is a small sample of programs evaluated, but half of the sample has difficulties in the theoretical and practical presentation of the specialty.

In a more in-depth analysis, although the three programs have family and community doctors in shoulder-to-shoulder training, the period is shorter than the time the resident stays in the unit. In MRP2, the resident is hired to work for 15 hours per week as an attending physician (Chart 1 - field A2, weaknesses). This workload corresponds to 42% of the resident’s time in the unit (35 hours per week), the justification being the “additional grant for the resident”.

In MRP3 and MRP4, the preceptors are hired for a period that varies from 15 to 30 hours per week. If the preceptor position in the Family and Community Medicine area is vacant, other professionals supervise them, either as doctors hired at the unit or through matrix support (Chart 1).

These are negative aspects and decharacterize medical residency as in-service training under supervision in the area22. Ribeiro LG, Villardi ML, Cyrino EG. Preceptor em residência médica em medicina de família e comunidade: compreendendo a singularidade desse profissional. In: Teixeira CP, Guilam MCR, Machado M de FAS, Gomes MQ, Almeida PF de, organizadores. Atenção, educação e gestão: produções da Rede ProfSaúde. Porto Alegre: Rede Unida; 2020. p. 253-68.. Thus, the quality of the training of the future specialist may be compromised, due to the limited time under supervision with a specialist, the use of other areas with a large workload and residents with employment contracts at the same time as the internship.

The preceptor-resident ratio dimension was not implemented in MRP4, as the 14 residents are assisted by two preceptors working 20 hours each. Thus, there are 14 people in training assisted by 40 hours of preceptorship per week. Even MRP5 has an adequate organization and distribution according to the literature and rubric used1919. Brasil. Resolução Comissão Nacional de Residência Médica no 02 /2006, de 17 de maio de 2006. Dispõe sobre requisitos mínimos dos Programas de Residência Médica e dá outras providências. Diário Oficial da União ; 2006. Seção I, p. 23-36.),(3434. Brasil. Portaria nº 3147, de 28 de dezembro de 2012. Institui as especificações “preceptor” e “residente” no cadastro médico que atua em qualquer uma das Equipes de Saúde da Família previstas na Portaria Nacional de Atenção Básica, que trata a Portaria nº 2488/GM. Brasília; 2012. p. 1-3..

The number of preceptors can directly influence the “number of students”. With the implementation of the National Curricular Guidelines for Medicine, 30% of the internship workload must be carried out in two scenarios: PHC and urgency and emergency3535. Brasil. Resolução nº 3, de 20 de junho de 2014. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina e dá outras providências. Brasília: Ministério da Educação ; 2014. p. 14.. As a result, more than 60% of the municipalities have undergraduate students and residents at the same time2727. Leite APT, Correia IB, Chueiri PS, Sarti TD, Jantsch AG, Waquil AP, et al. Residência em medicina de família e comunidade para a formação de recursos humanos: o que pensam gestores municipais? Ciênc Saúde Colet. 2021;26(6):2119-30..

Of the six programs, four include undergraduate students. The increase in the number of students may displace the preceptor from residency to the undergraduate course (MRP6) or the residents take over supervision of the students (MRP5). Resident training in preceptorship is an expected skill1111. Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade. Currículo baseado em competências para a medicina de família e comunidade. Rio de Janeiro: SBMFC; 2015. but it maintains the need for resident supervision. In MRP5, the preceptor is overworked and the resident assists in discussing cases with the undergraduate students without supervision.

Thus, the presence of undergraduate students will be a common occurrence in PHC based on the adequacy of the pedagogical projects of the medical course and this factor should facilitate the unit reorganization, optimizing the work and not disorganizing it3636. Gaion JP de BF, Kishi RGB, Nordi AB de A. Preceptoria na atenção primária durante as primeiras séries de um curso de Medicina. Rev Bras Educ Med . 2022;46(3) : e096.. Inadequate PHC training can interfere with the choice of specialty and even in curricula with many PHC undergraduate activities, the “organization” of the disciplines corroborates professional choices1313. Ribeiro LG, Cyrino EG, Villardi ML, Pazin-Filho A. FOFA da residência em medicina de família e comunidade no estado de São Paulo. Rev. Bras. Educ. med. 2024; 48(2) : e032.),(3737. Cuoghi HF, Germano CMR, Melo DG, Avó LR da S de. Currículo médico baseado em competência e especialização voltada à atuação na atenção primária à saúde. Rev Bras Educ Med . 2022;46(1):1-9.),(3838. Tiseo TR, Santos MCL dos, Smiderle C de ASL. Estágio em medicina de família e comunidade em unidades com residência médica no município do Rio de Janeiro. Rev Bras Med Fam Comunidade . 2022;17(44):3101..

The managers of MRP5 and MRP6 (Chart 1) report the excess of undergraduate students and the difficulty in interacting with the courses as a matter of concern. The inclusion of undergraduate students from health courses is a reality for PHC, but new studies will be necessary to understand how the MRP-FCM are organized and how they support them, but it is known to be positive3838. Tiseo TR, Santos MCL dos, Smiderle C de ASL. Estágio em medicina de família e comunidade em unidades com residência médica no município do Rio de Janeiro. Rev Bras Med Fam Comunidade . 2022;17(44):3101.. It is important to highlight that the Organizational Contract for Public Education-Health Action (COAPES, Contrato Organizativo de Ação Pública de Ensino-Saúde) is an instrument to assist in the organization of health services to support undergraduate courses and residency, organizing the training needs and available supply3939. Brasil. Portaria Interministerial nº 1.127, de 4 de agosto de 2015. Institui as diretrizes para a celebração dos Contratos Organizativos de Ação Pública Ensino-Saúde (COAPES), para o fortalecimento da integração entre ensino, serviços e comunidade no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Brasília: Ministério da Saúde e Ministério da Educação; 2015. p. 1-9..

The limitations of the study were the limited number of evaluated MRP-FCM, one in the capital only, and the absence of a MRP in FCM with up to two or more than six second-year residents in municipalities with more than 400,000 inhabitants.

Evaluating a MRP-FCM beyond what is expected by the CNRM is a challenge, as there is no national literature available on the subject, requiring the development of instruments for this purpose. This article aims to present the results of applying a tool that investigates the implementation of programs in PHC. To provide an adequate basis for the quality of the MRP-FCM, it will be necessary to develop and use other tools to achieve the possibility of program accreditation in the future.

FINAL CONSIDERATIONS

The opening of MRP-FCM aimed to increase the number of PHC specialists without checking quality. This article presents the application of an instrument to assess whether MRP-FCM are implemented in PHC and which points require improvement.

The instrument was applied to six programs in the state of São Paulo, demonstrating a variability of responses and quality of programs in their implementation. It is possible to expand its use to validate the tool, being a powerful FCM qualification structure in the future based on MRP-FCM.

REFERÊNCIAS

  • 1
    Brasil. Lei nº 6.932, de 7 de julho de 1981. Dispõe sobre as atividades do médico residente e dá outras providências. Brasília: Presidência da República; 1981. p. 5.
  • 2
    Ribeiro LG, Villardi ML, Cyrino EG. Preceptor em residência médica em medicina de família e comunidade: compreendendo a singularidade desse profissional. In: Teixeira CP, Guilam MCR, Machado M de FAS, Gomes MQ, Almeida PF de, organizadores. Atenção, educação e gestão: produções da Rede ProfSaúde. Porto Alegre: Rede Unida; 2020. p. 253-68.
  • 3
    Scheffer M, Guilloux AGA, Miotto BA, Almeida C de J, Guerra A, Cassenote A, et al. Demografia médica no Brasil 2023. São Paulo: FMUSP, AMB; 2023. v. 1, 344 p.
  • 4
    Brasil. Portaria no 2.436, de 21 de setembro de 2017. Aprova a Política Nacional de Atenção Básica, estabelecendo a revisão de diretrizes para a organização da Atenção Básica, no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Brasília: Ministério da Saúde; 2017. p. 1-35.
  • 5
    Brasil. Portaria no 2.979, de 12 de novembro de 2019. Institui o Programa Previne Brasil, que estabelece novo modelo de financiamento de custeio da Atenção Primária à Saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde, por meio da alteração da Portaria de Consolidação no 6. Brasília: Ministério da Saúde ; 2019. p. 7.
  • 6
    Ribeiro LG, Cyrino EG, Pazin-Filho A. Aprimorando a qualidade de Programas de Residência em Medicina de Família e Comunidade. Rev. Saúde Pública. 2023; 57:65.
  • 7
    Brasil. Resolução no 1, de 25 de maio de 2015. Regulamenta os requisitos mínimos dos programas de residência médica em Medicina Geral de Família e Comunidade - R1 e R2 e dá outras providências. Brasília: Presidência da República ; 2015. p. 7.
  • 8
    Brasil. Resolução nº 2, de 3 de julho de 2013. Diário Oficial da União; 2013.
  • 9
    Brasil. Matriz de competências em medicina de família e comunidade. Brasília: Ministério da Educação; 2019.
  • 10
    Barban Morelli Rosas J, Lopes Junior A, Moreira JV, Pellizzaro Dias Afonso M, Sarno MM, Borret RH do ES, et al. Recomendações para a qualidade dos programas de residência de medicina de família e comunidade no Brasil. Rev Bras Med Fam Comunidade. 2020;15(42):2509.
  • 11
    Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade. Currículo baseado em competências para a medicina de família e comunidade. Rio de Janeiro: SBMFC; 2015.
  • 12
    Ander-Egg MJA e E. Avaliação de serviços e programas sociais. Petrópolis: Vozes; 1995.
  • 13
    Ribeiro LG, Cyrino EG, Villardi ML, Pazin-Filho A. FOFA da residência em medicina de família e comunidade no estado de São Paulo. Rev. Bras. Educ. med. 2024; 48(2) : e032.
  • 14
    Oliveira DC. Análise de implantação do componente hospitalar da Rede de Urgências e Emergências - RUE [dissertação]. Ribeirão Preto: Universidade de São Paulo, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto; 2017.
  • 15
    Guba EG, Lincoln YS. Avaliação de quarta geração. Campinas: Editora Unicamp; 2011. 320 p.
  • 16
    Brasil. Lei no 12.527, de 18 de novembro de 2011. Regula o acesso a informações previsto no inciso XXXIII do art. 5o, no inciso II do § 3o do art. 37 e no § 2o do art. 216 da Constituição Federal; altera a Lei no 8.112, de 11 de dezembro de 1990; revoga a Lei no 11.111, de 5 de maio de 2005, e dispositivos da Lei no8.159, de 8 de janeiro de 1991; e dá outras providências. Brasília; 2011.
  • 17
    Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2011. 280 p.
  • 18
    Brasil. Resolução CNRM no 02, de 7 de julho de 2005. Dispõe sobre a estrutura, organização e funcionamento da Comissão Nacional de Residência Médica. Brasília; 2005.
  • 19
    Brasil. Resolução Comissão Nacional de Residência Médica no 02 /2006, de 17 de maio de 2006. Dispõe sobre requisitos mínimos dos Programas de Residência Médica e dá outras providências. Diário Oficial da União ; 2006. Seção I, p. 23-36.
  • 20
    Berger CB, Dallegrave D, Castro Filho ED de, Pekelman R. A formação na modalidade residência médica: contribuições para a qualificação e provimento médico no Brasil. Rev Bras Med Fam Comunidade . 2017;12(39):1-10.
  • 21
    Chaves HL, Borges LB, Guimarães DC, Cavalcanti LP de G. Vagas para residência médica no Brasil: onde estão e o que é avaliado. Rev Bras Educ Med. 2013;37(4):557-65.
  • 22
    Rodrigues RD, Campos CEA, Anderson MIP. Formação e qualificação do médico de família e comunidade através de programas de residência médica no brasil, hoje: considerações, princípios e estratégias. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; 2005. 28 p.
  • 23
    Petta HL. Formação de médicos especialistas no SUS: descrição e análise da implementação do Programa Nacional de Apoio à Formação de Médicos Especialistas em Áreas Estratégicas (Pro-Residência). Rio de Janeiro: Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca; 2011.
  • 24
    Brasil. Cobertura de atenção básica em fevereiro de 2023. Brasília: Ministério da Saúde ; 2023 [acesso em 01 de maio de 2024]. Disponível em: Disponível em: https://egestorab.saude.gov.br/paginas/acessoPublico/relatorios/relCoberturaAPSCadastro.xhtml
    » https://egestorab.saude.gov.br/paginas/acessoPublico/relatorios/relCoberturaAPSCadastro.xhtml
  • 25
    Brasil. Resolução no 1, de 25 de maio de 2015. Regulamenta os requisitos mínimos dos programas de residência médica em Medicina Geral de Família e Comunidade - R1 e R2 e dá outras providências. Brasília: Presidência da República ; 2015. p. 7.
  • 26
    Oliveira AMF de, Moreira MRC, Xavier SPL, Machado MDFAS. Análise da integração ensino-serviço para a formação de residentes em medicina de família e comunidade. Rev Bras Educ Med . 2021;45(1):1-10.
  • 27
    Leite APT, Correia IB, Chueiri PS, Sarti TD, Jantsch AG, Waquil AP, et al. Residência em medicina de família e comunidade para a formação de recursos humanos: o que pensam gestores municipais? Ciênc Saúde Colet. 2021;26(6):2119-30.
  • 28
    Ceccim RB. Educação permanente em saúde: desafio ambicioso e necessário. Interface Comun Saúde Educ. 2005;9(16):161-77.
  • 29
    Brasil. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Brasília; 2009. 64 p.
  • 30
    Sarti TD, Lazarini WS, Fontenelle LF, Almeida APSC. Organization of primary health care in pandemics. Rev Bras Med Fam Comunidade . 2021;16(43):2655.
  • 31
    Esposti CDD, Ferreira L, Szpilman ARM, Cruz MM da. O papel da educação permanente em saúde na atenção primária e a pandemia de Covid-19. Rev Bras Pesqui Saúde. 2020;22(1):4-8.
  • 32
    Brasil. Plano Nacional de Fortalecimento das Residências em Saúde. Brasília: Ministério da Saúde ; 2021. 27 p.
  • 33
    Poli Neto P, Faoro NT, Prado Júnior JC do, Pisco LAC. Remuneração variável na atenção primária à saúde: relato das experiências de Curitiba e Rio de Janeiro, no Brasil, e de Lisboa, em Portugal. Ciênc Saúde Colet . 2016;21(5):1377-88.
  • 34
    Brasil. Portaria nº 3147, de 28 de dezembro de 2012. Institui as especificações “preceptor” e “residente” no cadastro médico que atua em qualquer uma das Equipes de Saúde da Família previstas na Portaria Nacional de Atenção Básica, que trata a Portaria nº 2488/GM. Brasília; 2012. p. 1-3.
  • 35
    Brasil. Resolução nº 3, de 20 de junho de 2014. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina e dá outras providências. Brasília: Ministério da Educação ; 2014. p. 14.
  • 36
    Gaion JP de BF, Kishi RGB, Nordi AB de A. Preceptoria na atenção primária durante as primeiras séries de um curso de Medicina. Rev Bras Educ Med . 2022;46(3) : e096.
  • 37
    Cuoghi HF, Germano CMR, Melo DG, Avó LR da S de. Currículo médico baseado em competência e especialização voltada à atuação na atenção primária à saúde. Rev Bras Educ Med . 2022;46(1):1-9.
  • 38
    Tiseo TR, Santos MCL dos, Smiderle C de ASL. Estágio em medicina de família e comunidade em unidades com residência médica no município do Rio de Janeiro. Rev Bras Med Fam Comunidade . 2022;17(44):3101.
  • 39
    Brasil. Portaria Interministerial nº 1.127, de 4 de agosto de 2015. Institui as diretrizes para a celebração dos Contratos Organizativos de Ação Pública Ensino-Saúde (COAPES), para o fortalecimento da integração entre ensino, serviços e comunidade no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Brasília: Ministério da Saúde e Ministério da Educação; 2015. p. 1-9.
  • 6
    Evaluated by double blind review process.
  • SOURCES OF FUNDING

    The authors declare no sources of funding.
Chief Editor: Rosiane Viana Zuza Diniz. Associate Editor: Kristopherson Lustosa Augusto.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    05 July 2024
  • Date of issue
    2024

History

  • Received
    23 Aug 2023
  • Accepted
    09 Apr 2024
Associação Brasileira de Educação Médica SCN - QD 02 - BL D - Torre A - Salas 1021 e 1023 | Asa Norte, Brasília | DF | CEP: 70712-903, Tel: (61) 3024-9978 / 3024-8013, Fax: +55 21 2260-6662 - Brasília - DF - Brazil
E-mail: rbem.abem@gmail.com