Acessibilidade / Reportar erro
Ordenar publicações por
REMHU: Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, Volume: 32, Publicado: 2024
  • Migraciones indígenas en América Latina Artigos

    Velasco Ortiz, Laura

    Resumo em Espanhol:

    Resumen. La migración indígena latinoamericana es un fenómeno multiétnico, más antiguo que la migración mestiza y con un carácter transnacional, debido a vínculos comunitarios antiguos y vitales. A lo largo del siglo XX, las migraciones indígenas en América Latina reconfiguraron la geografía étnica trazada por los estados modernos, no sólo dentro de los países sino también más allá de las líneas geopolíticas que dividen a América Latina de Estados Unidos, Canadá y el continente europeo en el Norte. Este artículo esboza un complejo campo de reflexión sobre las diferentes trayectorias de los flujos migratorios indígenas en la América Latina contemporánea. La migración indígena ha tenido un impacto en la redefinición de las identidades étnicas y en las nuevas formas de resistencia de los pueblos indígenas en la economía internacional, así como en la reconstrucción de la conciencia indígena en las configuraciones étnicas de más de un Estado-nación. El artículo ofrece un panorama general de la migración indígena continental y algunas experiencias regionales relevantes que van desde el sur al norte del continente.

    Resumo em Inglês:

    Abstract. Latin American indigenous migration is a multiethnic phenomenon, older than mestizo migration and with a transnational character due to ancient and vital community ties. Throughout the twentieth century indigenous migration in Latin America reconfigured the ethnic geography traced by modern states, not only within countries but also beyond the geopolitical lines that divide Latin America in the South from the U.S., Canada and the European continent in the North. This paper outlines a complex field of reflection about the different paths of indigenous migration flows in contemporary Latin America. Indigenous migration has had an impact on the redefinition of ethnic identities and in the new forms of resistance of indigenous peoples in the international economy, as well as in the reconstruction of indigenous consciousness in the ethnic configurations of more than one nation-state. The article offers a general overview of continental indigenous migration and some relevant regional experiences from the South to the North of the continent.
  • Contexto migratório internacional e educação escolar fronteiriça: discussão acerca de estudos acadêmicos strictu sensu Artigos

    Tavano, Patricia Teixeira; Oliveira, Marco Aurélio Machado de

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo se propôs discutir o contexto educacional dos migrantes internacionais de origem boliviana, sejam residentes ou pendulares, atendidos no sistema educacional municipal de Corumbá, a partir da revisão das pesquisas realizadas nos únicos Programas Strictu Sensu ofertados no município sul-matogrossense. O rol de produções analisadas traz a discussão de problemáticas cotidianas que envolvem o desconhecimento da língua e cultura boliviana, assim como questões sobre a formação inicial e continuada de professores, que podem estar impactando no processo de ensino-aprendizagem desses migrantes.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article proposes to discuss the educational context of international migrants of Bolivian origin, whether residents or commuters, assisted in the municipal educational system of Corumbá, based on the review of research carried out in the only Strictu Sensu Programs offered in the municipality of Mato Grosso do Sul. The list of analyzed productions brings up the discussion of everyday problems involving lack of knowledge of the Bolivian language and culture, as well as questions about initial and continuing teacher training, which may be impacting the teaching-learning process of these migrants.
  • Vidas interrompidas e futuros suspensos: experiências de estudantes brasileiros em Portugal durante a pandemia Covid-19. Artigos

    Silva, Adelia Verônica; Iorio, Juliana Chatti; Fonseca, Maria Lucinda

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo apresenta uma investigação sobre os desafios enfrentados pelos estudantes brasileiros no ensino superior em Portugal durante a pandemia de Covid-19. Utilizando questionários e entrevistas online, o estudo destaca o impacto significativo da pandemia na mobilidade, estabilidade financeira e saúde mental desses estudantes. Apesar dos desafios que enfrentaram e incertezas sobre suas perspectivas de carreira, os estudantes brasileiros demonstraram resiliência e adaptabilidade. O suporte que tiveram de suas redes de contato e as suas expectativas temporais desempenharam um papel relevante em seus agenciamentos. O estudo ressalta a importância de uma perspectiva transnacional na compreensão dos fatores sociais, econômicos e emocionais que moldam as experiências dos estudantes internacionais, e oferece evidência empírica valiosa para abordar os desafios da mobilidade humana em um contexto global complexo. Os resultados podem ser utilizados para informar o desenvolvimento de políticas e programas que atendam às necessidades dos estudantes internacionais em tempos de crise.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article presents an investigation into the challenges faced by Brazilian students in Portugal during the COVID-19 pandemic. Using online survey data and interviews, the study highlights the significant impact of the pandemic on these students' mobility, financial stability, and mental health. Despite the challenges they faced and the uncertainties about their career prospects, Brazilian students demonstrated resilience and adaptability. The support they had from their contact networks and their temporal expectations played a relevant role in their agency. The study underlines the importance of a transnational perspective in understanding the social, economic, and emotional factors that shape international students' experiences. The paper offers valuable insights into addressing human mobility challenges in a complex global context and the results can be used to inform the development of policies and programs that meet the needs of international students in times of crisis.
  • Eu moro aqui, trabalho aqui, vivo aqui, mas tenho a cabeça lá”: famílias transnacionais, redes e cuidado entre migrantes venezuelanos. Artigos

    Santos, Nícolas Neves dos; Martin, Denise; Silveira, Cássio

    Resumo em Português:

    Resumo Famílias venezuelanas atravessadas pela migração são impactadas pelas condições de saúde daqueles que ficaram em seu país. Nesse contexto, famílias transnacionais produzem redes que atuam à distância e auxiliam o acesso de familiares a medicamentos ou atendimentos em saúde. A partir de uma pesquisa etnográfica realizada em São Paulo, o presente artigo tem por objetivo abordar o fenômeno de circulação do cuidado em redes de famílias transnacionais. Descreve as condições particulares da migração venezuelana, os arranjos que migrantes realizam e aspectos de reciprocidade. Por fim, os impactos causados pelo fechamento de fronteiras para a contenção da Covid-19 são elencados como forma de refletir sobre as necessidades de famílias transnacionais no acesso a meios que garantam e facilitem o cuidado à distância seguro e eficaz.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Separeted venezuelan families are impacted by the health conditions of those who remained in the country. In such context, transnational families produce networks that operate remotely to help family members access medication or health care. Based on an ethnographic research carried out in São Paulo, this article aims to address the phenomenon of circulation of care in venezuelan transnational families. It describes the particular conditions of Venezuelan migration, arrangements that take place in venezuelan transnational families and aspects of reciprocity. Finally, the impacts caused by the closure of borders to contain Covid-19 are listed in order to reflect on the rights and needs of transnational families in accessing safe and effective remote care.
  • Estudantes guineenses no ensino superior em Portugal: barreiras e recomendações Artigos

    Doutor, Catarina

    Resumo em Português:

    Resumo O presente estudo centra-se na experiência dos estudantes internacionais provenientes dos Países Africanos de Língua Oficial Portuguesa no Ensino Superior em Portugal, concretamente nos guineenses. Pretendeu-se identificar e compreender as barreiras experienciadas na sua trajetória universitária, bem como apresentar recomendações para a melhoria quer da integração social, quer do sucesso académico. Nesta lógica, foram entrevistados onze indivíduos que frequentavam uma universidade portuguesa. Os resultados mostram que os estudantes são confrontados, desde logo, com diversas barreiras que condicionam não só a adaptação e integração social, como a aprendizagem e sobretudo o sucesso. Destacam-se, assim, a morosidade da obtenção dos vistos de estudo, a fraca proficiência na língua portuguesa, a escassez de alojamento e as questões socioculturais. Acrescem ainda as dificuldades financeiras, de adaptação ao novo espaço académico e de aprendizagem. Por fim, apresenta-se um conjunto de recomendações que visa melhorar significativamente a integração e o sucesso deste grupo estudantil em Portugal.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study focuses on the experience of international students from Portuguese-speaking African countries in Higher Education in Portugal, specifically Guineans. It aimed to identify and understand the barriers experienced by these students in their academic trajectory, as well as to present recommendations for improving both social integration and academic success. In this perspective, eleven Guinean students that attend a Portuguese university were interviewed. The results show that students are faced with several barriers that affect not only their adaptation and social integration, but also their learning and, above all, their success. These include the delay in obtaining the visa, poor proficiency in Portuguese language, difficulty in finding accommodation and socio-cultural issues. There are also financial difficulties, in adapting to the new academic environment and learning difficulties. Finally, a set of recommendations is presented which aim to significantly improve the integration and success of this student group in Portugal.
  • La dimensión afectiva en la investigación de las migraciones infantiles: metodologías bajo la lente Artigos

    Granda, Indira

    Resumo em Espanhol:

    Resumen A partir de investigaciones enfocadas en movilidades migratorias en el continente americano, el texto busca explorar y reflexionar sobre epístemologías y metodologías de investigación que se interesan por lazos afectivos -formas de cuidado y amistad-, generados en situaciones y contextos de migración en los que actualmente se inscriben niños, niñas y adolescentes, entre ellos, contextos escolares con presencia de diversidad migrante. El objetivo es destacar el papel de estos lazos en las movilidades humanas, y sobre todo, en los marcos creados para su investigación en un tiempo en el que se despliegan hostilidades que tienen consecuencias perjudiciales para la niñez migrante y sus familias. Para eso, se exponen aspectos metodológicos y epistemológicos de estudios descriptivos, de una investigación basada en artes y del enfoque etnográfico. La metodología usada es de tipo cualitativo y el diseño es documental.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Based on research focused on migratory mobilities in the American continent, the text seeks to explore and reflect on epistemologies and research methodologies that are interested in affective bonds - forms of care and friendship - generated in situations and contexts of migration in which children and adolescents are currently enrolled, among them, school contexts with the presence of migrant diversity. The objective is to highlight the role of these ties in human mobilities and, above all, in the frameworks created for their investigation in a time in which hostilities are unfolding that have detrimental consequences for migrant children and their families. For this purpose, methodological and epistemological aspects of descriptive studies, of an arts-based research and of the ethnographic approach are presented. The methodology used is qualitative and the design is documentary.
  • Inserção social e cultural em Angola: trajetórias de migrantes africanos e regressados Artigos

    Coelho, Marciele Nazaré; Falau, Isaías Tchirica

    Resumo em Português:

    Resumo O presente artigo propõe contribuir para o diálogo sobre as migrações intra-regionais em África, com ênfase na imigração em Angola. Objetivando compreender os processos de inserção social, cultural e linguística nesse país, a partir dos aspectos que se apresentam como obstáculo e os fatores transformadores, com o aporte da metodologia comunicativa, foram realizados dez relatos comunicativos com imigrantes e regressados provenientes da República Democrática do Congo, Guiné-Conacri e São Tomé e Príncipe. Dentre os resultados, destaca-se a guerra e os conflitos armados em Angola e na República Democrática do Congo, como obstáculos e motivos para a emigração. Para os demais imigrantes, as questões econômicas estiveram na base dos deslocamentos. A aprendizagem da língua, por um lado, desvelou-se como dificultador no processo de inserção social e cultural, mas, por outro, revelou-se transformadora nos processos dialógicos de aprendizagem da língua portuguesa com nacionais ou angolanos nascidos em território congolês.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article proposes to contribute to the dialog on intra-regional migrations in Africa, with emphasis on immigration to Angola. Aiming to understand the processes of social, cultural and linguistic insertion in Angola, from the aspects that present themselves as obstacles and the transforming factors, with the support of the communicative methodology, ten communicative reports were carried out with immigrants and returnees from the Democratic Republic of Congo, Guinea-Conakry and Sao Tome and Principe. As a result, the war and armed conflicts in Angola and the Democratic Republic of Congo stand out as obstacles and reasons for emigration. For the other immigrants, economic issues were the basis of the displacement processes. Language learning, on the one hand, proved to be a hindrance in the process of social and cultural insertion, but on the other hand, it proved to be transformative in the dialogical processes of learning the Portuguese language with nationals or Angolans born in congolese territory.
  • Organizaciones de la sociedad civil y caravanas: el fortalecimiento de la agencia migrante Artigos

    Cantalapiedra, Eduardo Torre

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Las organizaciones de la sociedad civil (OSC) dedicadas a la población migrante que transita por el territorio mexicano realizan una amplia gama de acciones de asistencia humanitaria e incidencia sociopolítica. Con base en diversas fuentes (hemerográficas, revisión de la literatura académica y trabajo de campo) este artículo analiza la trascendencia de las actuaciones de las OSC en la agencia de los integrantes de caravanas de migrantes, tanto para el logro de metas migratorias como de objetivos políticos. Asimismo, se describen las principales características de las caravanas y se propone el análisis de estas como espacios de desarrollo de la agencia migrante.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Civil society organizations (CSOs) dedicated to the migrant population transiting through Mexican territory carry out a wide range of humanitarian assistance and socio-political advocacy actions. Based on various sources (newspapers, review of academic literature and field work), this article analyzes the significance that the different actions of CSOs in the caravans had on the agency of the members of such caravans to the achievement of their immigration and political goals. Likewise, the main characteristics of the caravans are described, and their analysis is proposed as spaces for the development of migrant agency.
  • Nivel de competencias interculturales en los profesionales que trabajan con menores migrantes no acompañados en España Artigos

    Gómez-Vicario, Mariana; González-Castellano, Nuria; Berrios Aguayo, Beatriz; Pantoja Vallejo, Antonio

    Resumo em Espanhol:

    Resumen La competencia intercultural permite que las personas sean capaces de manejar situaciones en las que se afronten estados en los que existan contradicciones y diferencias. En el contexto de menores migrantes no acompañados (MMNA) tutelados por la Administración en España, se llevó a cabo entre los años 2011 y 2022 un estudio longitudinal de tipo cuantitativo basado en el método descriptivo correlacional. El objetivo fue comprobar si el nivel de competencias interculturales de las personas que trabajan con MMNA mejora con el paso de los años, se mantiene igual o disminuye. Se realizaron comparaciones entre los datos recopilados en 2011 (n=334) y en 2022 (n=208), con la finalidad de descubrir posibles cambios entre los años establecidos. La muestra estuvo constituida por profesionales que desarrollaban su labor en centros de protección de menores de diferentes puntos de España. Los resultados manifestaron que el nivel de competencias interculturales disminuyo en relación con los resultados obtenidos en 2011. Se concluyó que seguía inalterable la necesidad de formación, lo que repercute negativamente en los procesos de inclusión de los MMNA.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Intercultural competence enables people to be able to handle situations in which they face states in which contradictions and differences exist. In the context of unaccompanied migrant minors (UAMM) under the care of the Administration in Spain, a descriptive correlational study was carried out between 2011 and 2022. The aim was to check whether the level of intercultural competencies of people working with UACM improves over the years, stays the same or decreases. For this purpose, data obtained in 2011 (n=334) and 2022 (n=208) were compared, in order to find out if there was a change between the established years. The sample consisted of social work professionals working in child protection centres in different parts of Spain. The results showed that the level of intercultural competencies had decreased in relation to the results obtained in 2011. It was concluded that over the years, the need for specific training on intercultural competencies remained unchanged, which negatively impacts the inclusion processes of UAMM.
  • Impacto diferencial de la COVID-19 sobre la pobreza e ingresos de inmigrantes y nativos: el caso de Chile Artigos

    Soto-Alvarado, Sylvia; Morollón, Jorge Parada; Gil-Alonso, Fernando

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Se analiza la evolución de las condiciones socioeconómicas del conjunto de la población inmigrante y de tres colectivos con mayor representación -venezolanos, peruanos y haitianos- en comparación con la población chilena, en cuanto a ingresos económicos y situación de pobreza entre los años 2015 y 2022 a fin de observar el impacto de la pandemia COVID-19 en cada grupo. Para ello, se realizó un análisis estadístico descriptivo e inferencial utilizando los microdatos de la encuesta CASEN de los años 2015, 2017, 2020 y 2022. Los principales resultados muestran que la población chilena y migrante fueron afectadas socioeconómicamente en forma desigual por la pandemia, y que, en el caso de venezolanos, haitianos y peruanos, ya habían sufrido una disminución de sus condiciones socioeconómicas previas a la pandemia, pero la situación empeoró con la llegada de esta y la implementación de medidas gubernamentales para combatir su expansión.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The impact of the COVID-19 pandemic on the socioeconomic conditions of the immigrant population, and of the three more important groups -Venezuelans, Peruvians and Haitians-, is analyzed and compared with the Chilean population. For this purpose, a descriptive statistical analysis and an inference analysis are carried out using microdata on income and poverty from the 2015, 2017, 2020 and 2022 CASEN survey. The main results show that the Chilean and migrant population were unequally affected, from a socioeconomic point of view, by the pandemic. More specifically, Venezuelans, Haitians and Peruvians had already experienced a decline in their socioeconomic conditions before the pandemic, but the situation worsened due to COVID-19 and the political measures implemented by the Chilean government to hinder their contagion.
  • Fronteras y migraciones dentro de ámbitos metropolitanos. Reflexiones a partir del caso de Colonia Juárez en Ciudad de México Artigos

    Matossian, Brenda

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Las personas migrantes no sólo cruzan fronteras entre jurisdicciones estatales. En las ciudades en las que permanecen también se enfrentan a diversos tipos de fronteras “otras”, materiales y simbólicas, que atraviesan sus experiencias. Se indaga sobre la configuración de fronteras vinculadas a la presencia de migrantes recientes, más específicamente personas desplazadas solicitantes de refugio, en el espacio público del Parque Giordano Bruno en el área central de la Ciudad de México (Colonia Juárez), desde una perspectiva que prioriza las técnicas cualitativas. Los procesos de fronterización identificados se vinculan tanto con las políticas públicas migratorias como con las tensiones centro-periferia producto de las lógicas capitalistas que transforman la metrópolis. Para las personas migrantes en búsqueda de su preservación, el agrupamiento se torna una estrategia para sobrevivir, esperar y espacializar su presencia en áreas centrales de la ciudad donde se procuran estos micro-espacios de refugio temporario.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Migrants cross not only international borders between states. In the cities where they remain they also face various types of “other” borders, both material and symbolic, that affect their experiences. The border configuration, linked to the presence of recent migrants -more specifically displaced people seeking refuge-, is investigated in a public space, the Giordano Bruno Park in Mexico City central area (Colonia Juárez), from a perspective that prioritizes qualitative techniques. The identified bordering processes are linked to both public migration policies and center-periphery tensions resulting from the capitalist logics that transform the metropolis. For migrants in search of their own preservation, grouping together becomes a strategy to survive, wait and spatialize their presence in the central areas of the city where these temporary refuge micro-spaces are sought.
  • Em Roma Sê Romano? Sobre-qualificação na emigração portuguesa Artigos

    Candeias, Pedro; Marques, José Carlos; Peixoto, João

    Resumo em Português:

    Resumo A integração de emigrantes no mercado de trabalho tem efeitos na trajetória migratória da própria pessoa e na sua interação com a sociedade de acolhimento. É frequentemente trespassada por dificuldades de ajustamento do capital humano e das competências profissionais às necessidades do mercado de trabalho. A migração qualificada ilustra com particular acuidade a heterogeneidade destes processos. Com efeito, a empregabilidade da emigração qualificada não é uniforme. Alguns/mas emigrantes, embora com uma qualificação de nível superior, podem encontrar-se a desempenhar profissões não qualificadas - situação de sobre-qualificação. Com base em dois estudos sobre a emigração portuguesa, apuraram-se taxas de sobre-qualificação na ordem dos 18,1% e dos 16,9%. Identificaram-se consequências negativas desta sobre-qualificação: insatisfação com o trabalho e baixos salários. Identificaram-se também fatores associados a esta sobre-qualificação: a idade jovem, a formação em ciências sociais e humanas e a residência em países clássicos da emigração portuguesa com elevado peso de emigração pouco qualificada.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The integration of emigrants into the labor market has effects on the person's migration trajectory and their interaction with the host society. It is often overcome by difficulties in adjusting human capital and professional skills to the needs of the labor market. Qualified migration illustrates with acuity the heterogeneity of these processes. The employability of qualified emigration is not uniform. Some emigrants, despite having a higher level of qualification, may find themselves working in unskilled professions - a situation of over-qualification. Based on two studies on Portuguese emigration, over-qualification rates were found in the order of 18.1% and 16.9%. Negative consequences of this over-qualification were identified: dissatisfaction with work and low wages. Factors associated with this over-qualification were also identified: young age, social and human sciences training, and residence in classic Portuguese emigration countries with a high proportion of low-skilled emigration.
  • Discriminação percebida no local de trabalho por imigrantes sul-americanos no Chile: um estudo quantitativo em uma grande amostra Artigos

    Berríos-Riquelme, José; Castillo-Rozas, Gustavo; Grau-Rengifo, Olaya

    Resumo em Português:

    Resumo Os imigrantes sul-americanos no Chile sofrem constantemente discriminação no local de trabalho, que geralmente está relacionada a diferentes variáveis inerentes ao seu processo de imigração. O objetivo deste artigo foi avaliar a discriminação percebida no local de trabalho por imigrantes sul-americanos no Chile. Utilizamos um desenho transversal com escopo descritivo, em que a amostra final foi composta por 612 imigrantes sul-americanos maiores de idade que residiam no país há mais de um ano. Os resultados indicam que os imigrantes que percebem mais discriminação no local de trabalho são aqueles que interagem principalmente com estrangeiros de uma terceira nacionalidade. Por fim, apresenta-se uma discussão, contrastando os resultados com o referencial teórico, analisando os pontos fracos e fortes do estudo, e sugerindo futuras linhas de investigação.

    Resumo em Inglês:

    Abstract South American immigrants in Chile constantly suffer workplace discrimination, which is usually related to different variables that are inherent to their immigration process. The objective of this article was to evaluate perceived workplace discrimination by South American immigrants in Chile. A cross-sectional design with a descriptive scope was used, where the final sample was made up of 612 South American immigrants of legal age who have been living in the country for more than a year. The results indicate that immigrants who perceive more discrimination in the workplace are those who mainly interact with foreigners from a third nationality. Finally, the discussion is presented, contrasting the results with the theoretical framework, weaknesses and strengths of the study are analyzed, and future lines of research are suggested.
  • Mercantilização da cidadania e desigualdades globais Relatos E Reflexões

    Ruseishvili, Svetlana; Surak, Kristin
Centro Scalabriniano de Estudos Migratórios SRTV/N Edificio Brasília Radio Center , Conj. P - Qd. 702 - Sobrelojas 01/02, CEP 70719-900 Brasília-DF Brasil, Tel./ Fax(55 61) 3327-0669 - Brasília - DF - Brazil
E-mail: remhu@csem.org.br