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Uma leitura econômica de O cortiço, de Aluísio Azevedo

An economic reading of Aluísio Azevedo's O Cortiço

Resumos

O ensaio faz uma releitura do romance O cortiço, de Aluísio Azevedo, a partir da nova crítica econômica que tem despontado no campo da literatura nas últimas décadas. Interessa, em particular, trazer à luz o tema do desenvolvimento capitalista na ficção naturalista, de fins do século XIX, para pensar o momento atual da crise econômica contemporânea, que se deu em 2008, e cujo impacto ainda está presente entre nós. Destaca-se, neste ensaio, o tema da avareza, da ética, da confiança e da especulação - itens fundamentais na formação moral do personagem João Romão, enquanto parte de um projeto capitalista, impulsionador em simultâneo do projeto de modernidade.

Aluísio Azevedo; O cortiço; crítica econômica; dinheiro; capital; marxismo; naturalismo; ética; modernidade


This essay reexamines the novel O cortiço [The Slum], by Aluísio Azevedo, considering the new economic criticism, which has emerged in the field of literary studies in the last decades. The author of the article is interested in shedding light to the theme of capitalism development in the naturalist fiction, of the end of XIX century, to reflect on the present economical crisis that took place in 2008, and from which our society is still suffering its impact. The essay focuses on fundamental principles to the development of the novel's main character, João Romão, such as greed, ethics, trust, speculation, as part of a capitalist project, tied at the same time, to a project of modernity.

Aluísio Azevedo; O cortiço; economical criticism; money; capital; Marxism; ethics; naturalism; modernity


  • 1
    1 Ver a discussão sobre o tema em KINDLEBERGER, Charles Poor. Manias, panics and crashes: A history of financial crises. Hoboken, N. J.: John Wiley & Sons, 2005.
  • 2
    2 Congresso The Cultural Life of Money, organizado pela Universidade Católica Portuguesa, Lisboa, 12-13 nov. 2009.
  • 4 OSTEEN, Mark.; WOODMANSEE, Martha. The new economic criticism: Studies at the intersection of literature and economics. London: Routledge, 1999. p. 3-4.
  • 5 AZEVEDO, Aluísio. O cortiço São Paulo: Martins, 1967.
  • A maioria dos estudos sobre o O cortiço analisam a obra a partir da estética naturalista do período. O brilhante artigo de Antonio Candido, "De cortiço a cortiço", no qual o crítico faz uma leitura do romance como uma alegoria da sociedade brasileira no século XIX, é um dos primeiros estudos a ressaltar a questão econômica no romance de Azevedo. De acordo com o crítico, "Daí a pertinência com que Aluísio escolheu para objeto a acumulação do capital a partir das suas fases mais modestas e primárias, situando-a em relação estreita com a natureza física, já obliterada no mundo europeu do trabalho urbano. No seu romance o enriquecimento é feito à custa da exploração brutal do trabalho servil, da renda imobiliária arrancada do pobre, da usura e até do roubo puro e simples, constituindo o que se poderia qualificar de primitivismo econômico" (CANDIDO, Antonio. De cortiço a cortiço. Novos Estudos CEBRAP 30, 1991. p. 113.
  • Também no livro O discurso e a cidade Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2004).
  • 8 MARX, Karl. Grundrisse: Foundations of the critique of political economy (Rough draft). Translated by Martin Nicolaus. New York: Penguin Books, 1973. p. 232.
  • 14 MARX, Karl. Economic and philosophic manuscripts of 1844 Disponível em: <http://www.wsu.edu:8080/~dee/MODERN/ALIEN.HTM>. Acesso em 5 jul. 2010.
  • 18 Georg Simmel, em seu livro The philosophy of money (1900), afirma que os casamentos por dinheiro "are particularly common among primitive groups and conditions where they do not cause any offence at all". Para Simmel, atualmente, há um sentido de dignidade que "arises to every marriage that is not based on personal affection – so that a sense of decency requires the concealment of economic motives". (SIMMEL, Georg. The philosophy of money. Trad. Tom Bottomore e David Frisby. London: Routledge, 1990. p. 380).
  • 22 ZAK, Paul J.; KNACK, Stephen. Trust and growth. Royal Economic Society Economic Journal. 111:470 (2001), p. 295-321.
  • 27 Segundo Fernand Braudel, "The truth is that money and cities have always been a part of daily routine, yet they are present in the modern world as well. Money is a very old invention, if one subsumes under that name every means by which exchange is accelerated. And without exchange, there is no society. Cities, too, have existed since prehistoric times. They are multicenturied structures of the most ordinary way of life. But they are also multipliers, capable of adapting to change and helping to bring it about. One might say that cities and money created modernity; but conversely, according to George Gurvitch's law of reciprocity, modernity – the changing mass of men's lives – promoted the expansion of money and led to the growing tyranny of the cities. Cities and money are at one and the same time motors and indicators; they provoke and indicate change". (BRAUDEL, Fernand. Afterthoughts on material civilization and capitalism Trad. Patricia M. Ranum. Baltimore: The Johns Hopkins Press, 1977. p. 15).
  • 36 BOURDIEU, Pierre. Distinction: A social critique of the judgement of taste. Trad. Richard Nice. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1984.
  • 40 Marx define a commodity como "an object outside us, a thing that by its properties satisfies human wants of some sort or another". (MARX, Karl. Capital Vol. 1, Part I: Commodities and money (1867). Disponível em: <http://www.marxists.org/archive/marx/works/1867-c1/ch01.htm#S1>. Acesso em 5 jul. 2010.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    17 Maio 2013
  • Data do Fascículo
    Mar 2012

Histórico

  • Recebido
    11 Out 2011
  • Aceito
    08 Dez 2011
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