Resumo em Espanhol:
Resumen: El presente artículo tiene por objetivo abrir algunos debates en torno a las mutaciones de la incidencia política de grupos evangélicos, a partir de la resignificación de algunos conceptos-eje, como los de espacio público, identidad religiosa y los nuevos escenarios de la relación con la sociedad civil, especialmente en términos globales. Desde este marco, el concepto de minoritización llevará a precisar las dinámicas políticas del campo evangélico dentro de este escenario, para luego utilizar como ejemplo los actuales procesos de auto-comprensión evangélica desde el uso de la llamada “agenda valórica” y el lugar de creciente visibilización que los evangélicos están teniendo dentro del sistema interamericano y otros proyectos de alcance regional.Resumo em Inglês:
Abstract: The purpose of this article is to open some debates about the changes in the political incidence of evangelical groups, based on the resignification of some core concepts, such as those of public space, religious identity and the new scenarios of the relationship with the civil society, especially in global terms. From this framework, the concept of minorization will lead to specify the political dynamics of the evangelical field within this scenario, then use as an example the current processes of evangelical self-understanding from the use of the so-called "value agenda" and the place of increasing visibility that evangelical groups are having within the inter-American system and other regional projects.Resumo em Português:
Resumo: A literatura acadêmica sobre a Igreja Universal do Reino de Deus (IURD) tem privilegiado o seu lado expansionista religioso e de conquista de poder político. Porém, um olhar mais acurado pode perceber outra maneira, pela qual a igreja constrói sua imagem pública, a de minoria perseguida. A partir de uma discussão conceitual sobre a noção de minoria aplicada ao caso brasileiro, procuro desenvolver indicadores, através dos quais se pode identificar uma lógica de minoria regendo, ao lado de sua vocação para o poder, a dinâmica de atuação pública e política da igreja. São estes os indicadores: seu pragmatismo político, sua postura de realizar alianças e de se mostrar respeitando às mediações políticas e sociais, dentro de um quadro de pluralismo religioso no país.Resumo em Inglês:
Abstract: The scholarly literature on the Universal Church of the Kingdom of God (IURD) has privileged its expansionist religious side and the conquest of political power. But a more accurate look can see another way, by which the church builds its public image, that of persecuted minority. From a conceptual discussion on the notion of minority applied to the Brazilian case, I seek to develop indicators, through which a logic of minority can be identified, ruling, alongside its vocation for power, the dynamics of public performance and policy of the church. These are the indicators: its political pragmatism, its position of making alliances and showing respect for political and social mediations, within a framework of religious pluralism in the country.Resumo em Português:
Resumo: A pesquisa sobre religião e esfera pública no bairro de Felipe Camarão em Natal, Rio Grande do Norte, durante mais de dez anos provocou a indagação sobre qual seria o fator doutrinário ou filosófico que reduziria o impacto da intensa presença dessas igrejas nas periferias urbanas no Brasil na superação dos problemas sociais ali existentes. Foram pesquisadas durante cinco anos todas as 97 igrejas evangélicas cuja presença foi registrada em 2011. O dualismo metafísico apareceu como um componente em tensão ou em plena atuação no âmbito dessas igrejas. Ao discutir as implicações práticas dessa mentalidade dualista, o trabalho propõe uma resposta à indagação acima formulada.Resumo em Inglês:
Abstract: The research on religion and public sphere in Felipe Camarão Neighborhood (Natal-RN) during more than a decade has caused a question about the doctrinal or philosophical hindrance to an impact of this intense church presence in Brazilian urban peripheries in response to the social problems present there. It has been researched for five years all 97 churches found in the 2011 survey. Metaphysical dualism appeared as an issue of tension or of plain circulation in the core of those churches. To discuss the practical implications of this dualistic mentality, this paper proposes an answer to the question formulated above.Resumo em Português:
Resumo: Este artigo analisa a trajetória do fundamentalismo religioso e as transformações que ocorreram em sua participação no espaço público norte-americano. Inicialmente, desenvolve-se uma breve discussão sobre o surgimento do fundamentalismo e como, especialmente a partir de meados da década de 1920, essa tendência se tornou minoritária em um país majoritariamente protestante. Em seguida, discutiremos o contexto dos anos 1960 e como o discurso fundamentalista se apresentava marcado por um profundo pessimismo em relação à condição sociopolítica e moral do país. Por fim, analisamos o processo de crescente engajamento político de lideranças fundamentalistas ao longo da década de 1970, processo durante o qual a autoconsciência de “minoria perseguida” perdeu espaço para a crença de que seriam representantes dos anseios da maioria dos norte-americanos.Resumo em Inglês:
Abstract: This article analyzes the religious fundamentalism’s trajectory and the transformations that occurred in its participation in the American public space. Initially, a brief discussion about the emergence of fundamentalism, its development, and how, especially since the mid-1920s, this movement saw itself as a minority religious group in a predominantly mainstream Protestant country. Then, we discuss the context of the 1960s and how fundamentalist discourse was marked by deep pessimism about the country’s socio-political and moral condition. Finally, we analyze the process of fundamentalist leadership’s growing political engagement throughout the 1970s, a process during which the self-consciousness of “persecuted minority” lost ground to the belief that this movement represented the aspirations of the majority of the American people.Resumo em Espanhol:
Resumen: El trabajo analiza la política visual de una misión pentecostal en el norte argentino, desplegada en la última década y exhibida en las celebraciones del centenario de la institución en el 2016. A partir de una indagación etnográfica, el estudio observa los modos en que cuerpos, espacios, imágenes y discursos buscaron (re)legitimar la presencia pública de la institución y consolidarla como una minoría religiosa activa en el municipio local y en el espacio regional provincial. El artículo integra una doble discusión conceptual: por un lado, sobre minoritización, pluralismo y configuración pública de lo religioso y, por el otro, sobre la agencia de objetos e imágenes en la construcción de pertenencia religiosa.Resumo em Inglês:
Abstract: The work analyzes the visual policy of a Pentecostal mission in the north of Argentina, deployed in the last decade and exhibited at the institution's centennial celebrations in 2016. Based on ethnographic research, the study observes the ways in which bodies, spaces , images and speeches sought to (re) legitimize the public presence of the institution and consolidate it as an active religious minority in the local municipality and in the provincial regional space. The article integrates a double conceptual discussion on minoritization, pluralism and public configuration of the religious, on the one hand, and on the agency of objects and images in the construction of religious belonging, on the other.Resumo em Português:
Resumo: No trabalho em tela, analisamos as relações entre as religiões afro-indo-brasileiras e a esfera pública, lançando um olhar atento às formas, aos procedimentos e às relações através dos quais essas religiões se projetam na esfera pública. A partir de dados da observação da realidade empírica da atuação do povo de santo na esfera pública e da análise da literatura socioantropológica que trata da referida questão, pretendemos sistematizar suas formas de presença pública. A forma cultural tem se mostrado historicamente mais comum; contudo, frisamos que o afro-indo-brasileiro já não se reduz a ela em seu modo de inserção pública. Evidenciamos aqui seis formas de presença: a cultural, a cultura de massa, a retomada da estrutura institucional de dependência, a judicialização, a patrimonialização e a festa pública.Resumo em Inglês:
Abstract: In this work, we analyze the relations between the Afro-Indo-Brazilian religions and the public sphere, casting a close look at the forms, procedures, and relations through which these religions project themselves in the public sphere. From data of observation of the empirical reality of the action of the people of santo in the public sphere and of the analysis of the socio-anthropological literature that deals with the mentioned question, we intend to systematize its forms of public presence. The cultural form has been historically more common; however, we emphasize that the Afro-Indo-Brazilian is no longer reduced to it in its form of public insertion. We show here six forms of presence: the cultural, the judicialization, the mass culture, the resumption of the institutional structure of dependence, patrimonialization and festivals (public parties).Resumo em Espanhol:
Resumen: El artículo analizará la relación entre religiones de matriz afro y política al interior del Conurbano Bonaerense, empleando la noción de “nueva cultura activista” (Pleyers, 2018). Actualmente están emergiendo organizaciones afro-religiosas que adoptan una nueva lógica de acción que defiende las relaciones horizontales y el planeamiento colectivo de actividades, a diferencia de los modos tradicionales de acción colectiva de los movimientos sociales, verticales y jerárquicos. Las acciones toman un fuerte anclaje territorial y las redes socio-digitales adquieren una relevancia central. Se trabajará a partir del caso de Congregaciones Afroumbandistas Solidarias Asociadas, una agrupación político-religiosa de Esteban Echeverría; y el caso de Arte, Pasión y Sabiduría, un grupo de tamboreros autoconvocados que organizan ceremonias religiosas con fines solidarios en San Miguel.Resumo em Inglês:
Abstract: The article will analyze the relationship between African and political religions within the Conurbano Bonaerense using the notion of "new activist culture" (Pleyers, 2018). Afro-religious organizations are currently emerging that adopt a new logic of action that defends horizontal relations and collective planning of activities, unlike the traditional modes of collective action of social movements, vertical and hierarchical. The actions take a strong territorial anchor and the social-digital networks acquire a central relevance. I will work from the case of Congregaciones Afroumbandistas Solidarias Asociadas, a political-religious group of Esteban Echeverría; and the case of Arte, Pasión y Sabiduría, a group of self-called drummers who organize religious ceremonies for solidarity purposes in San Miguel.Resumo em Português:
Resumo: Os movimentos de resistência à pluralidade religiosa perpassam toda a história da Igreja Católica, que abarca desde o início a dificuldade em dialogar com as alteridades nas formas de crer. Para este artigo, temos como recorte a conjuntura que se formou após os desdobramentos do Concílio Vaticano II, especificamente a sociedade italiana a partir dos anos 1980. Nosso objetivo consiste na análise de uma vertente singular dessa resistência “tridentina”, concatenada no projeto teológico-político empreendido por exorcistas italianos. Embasamo-nos no estudo das discursividades produzidas por alguns sacerdotes em suas narrativas, publicadas em diferentes plataformas culturais. Entendemos, portanto, a “rivalidade” entre exorcistas e minorias religiosas na Itália como um embate que está para além do campo teológico-religioso, configurando-se também como uma disputa política.Resumo em Inglês:
Abstract: The movements of resistance to religious plurality cross the history of Catholic Church, which incorporates from the beginning the difficulty in dialogue with other forms of believing. For this article, we selected the conjuncture that was formed after the unfolding of the Second Vatican Council, specifically the Italian society from the 1980s. Our goal is to analyze a specific group of this “conservative” resistance, contained in the theological-political project undertaken by Italian exorcists. We base our study on the discourses produced by some priests in their narratives, published on different cultural platforms. In this sense, we understand the rivalry between exorcists and religious minorities in Italy as a conflict that goes beyond the religious-theological field, also being arranged as a political dispute.Resumo em Português:
Resumo: Esta pesquisa pretende elucidar algumas das características do neopaganismo no Brasil e em Portugal, especialmente no que diz respeito a sua presença no espaço público e sua influência na formação de opiniões com relação a temas sensíveis da atualidade, como o meio ambiente e as questões de gênero. A pesquisa foi desenvolvida a partir das ferramentas da observação participante e de entrevistas junto a duas associações civis que congregam neopagãos no Brasil e em Portugal. Como resultado, foi encontrada uma diferenciação nos discursos relacionados à sexualidade e ao feminismo entre os grupos neopagãos brasileiros e portugueses. Por outro lado, percebeu-se afinidades nos discursos concernentes ao tema da ecologia.Resumo em Inglês:
Abstract: This paper analyses contemporary paganism in Brazil and Portugal, particularly regarding its presence in public space and its influence in public opinion toward contemporary public debates in feminism, sexual diversity, and ecology. The research describes how pagan are organized in civil associations and how this associations act in public space in both countries. The main methodology was participant observation and interviews. As a result, a differentiation was found in discourses related to sexuality and feminism between the Brazilian and Portuguese neopagan groups. On the other hand, affinities were observed in the discourses concerning the theme of ecology.Resumo em Português:
Resumo: O objetivo deste texto é analisar uma mobilização de luta pela terra no Vale do Rio Doce de Minas Gerais durante a década de 1980, descortinando especificidades importantes em relação às militâncias pela reforma agrária naquele contexto. Tratou-se de uma mobilização coletiva de trabalhadores rurais, mediada por um longo processo de formação que envolveu cursos, reuniões e participação em outras atividades promovidas e/ou legitimadas por agentes da Igreja Católica. Para a realização dessa pesquisa, utilizamos entrevistas de história oral e análise de documentos eclesiásticos e particulares. Evidenciou-se uma conquista de terras efetivada com a combinação híbrida de ideias políticas e concepções religiosas que foram decisivas em todo o processo social.Resumo em Inglês:
Abstract: This text intends to analyze a specific mobilization for land possession at Vale do Rio Doce (state of Minas Gerais, Brazil) during the 1980s, by pointing out to important singularities about land reform militancy in that context. It was a collective action of rural workers mediated by a long process involving courses, meetings, and other activities organized and/or legitimized by agents linked to the Catholic Church. This research relies on the analysis of interviews guided by an oral history approach as well as the scrutiny of ecclesiastical and individual documents. As a result, it is noticeable that such group was successful in obtaining land tenure with actions based on a medley of political and religious conceptions.