Resumo em Português:
RESUMO: A Organização Mundial da Saúde declarou em 2020 estado pandêmico relacionado à Covid-19 (sigla em inglês para Doença do Coronavírus 2019). O estudo descreve características da epidemia e sumariza projeções de organismos internacionais acerca de seus impactos sobre o setor de turismo e viagens. O objetivo consiste em mensurar impactos da pandemia sobre as viagens e o turismo na perspectiva dos consumidores brasileiros que estavam viajando ou pretendiam viajar à época da expansão da doença. São objetivos específicos: Identificar impactos sobre as viagens em curso ou programadas; Descrever como turistas brasileiros avaliam as medidas e as políticas públicas para mitigação dos impactos no turismo; Identificar a perspectiva dos respondentes em relação à prática do turismo e viagens no período posterior ao surto. A metodologia tem natureza de pesquisa exploratória e abordagem quantitativa, com delineamento de websurvey aplicado em abril/2020. Os resultados apontam que 69,51% dos respondentes foram diretamente impactados pela pandemia, com altos níveis de interferência, resultando no adiamento das viagens. Os participantes apoiam medidas de isolamento social, percebem impactos no turismo e avaliam que só será seguro voltar a viajar em período superior a seis meses. Estima-se que, com o término da pandemia, o turismo poderá contribuir com a recuperação socioeconômica.Resumo em Espanhol:
RESUMEN: La Organización Mundial de la Salud (OMS) declaró en 2020 un estado pandémico relacionado con COVID-19 (acrónimo en inglés para la Enfermedad del Coronavirus 2019). Este estudio describe las características de la epidemia y resume las proyecciones de las organizaciones internacionales sobre sus impactos en el sector del turismo y los viajes. El objetivo es medir los impactos de la pandemia en los viajes y el turismo, desde la perspectiva de los consumidores brasileños que viajaban, o con la intención de viajar en el momento de la propagación de la enfermedad. Los objetivos específicos son: Identificar los impactos en los viajes actuales o programados; Describir cómo los turistas brasileños evalúan las medidas y políticas públicas para mitigar los impactos en el turismo; Identificar la perspectiva de los encuestados en relación con la práctica del turismo y los viajes en el período posterior al brote. La metodología utilizada fue un enfoque de investigación exploratoria y cuantitativo, con un diseño de websurvey aplicado en abril/2020. Los resultados indican que el 69,51% de los encuestados se vieron directamente afectados por la pandemia, con altos niveles de interferencia, lo que dio lugar al aplazamiento de los viajes. Los participantes apoyaron las medidas de distanciamiento social y percibieron los impactos en el turismo y evaluaron que sólo será seguro volver a viajar después de más de seis meses. Se estima que con el fin de la pandemia, el turismo pueda contribuir a la recuperación socioeconómica.Resumo em Inglês:
ABSTRACT: The World Health Organization (WHO) declared, in 2020, a state of pandemic related to COVID-19 (Coronavirus Disease 2019). This study describes the characteristics of the epidemic and summarizes its forecast impacts on the tourism and travel sector, according to international organizations. The objective is to measure the impacts of the pandemic on travel and tourism, from the perspective of Brazilian consumers who were traveling, or intending to travel during the time of the spread of the disease. The specific objectives are: To identify impacts on current or scheduled trips; to describe how Brazilian tourists evaluate public measures and policies to mitigate the impacts on tourism; and to identify the perspective of respondents in relation to the practice of tourism and travel in the period after the outbreak. The methodology used was exploratory research, and a quantitative approach was used, with a websurvey design applied in April 2020. The results indicate that 69.51% of the respondents were directly impacted by the pandemic, with high levels of interference, resulting in them having to postpone their planned trips. The Participants supported social distancing measures, perceived that the pandemic had impacted on tourism, and took the view that it will only be safe to return to travel after more than six months. It is estimated that at the end of the pandemic, tourism may contribute to socioeconomic recovery.Resumo em Português:
RESUMO: A gestão e a eficiência no uso dos recursos públicos têm ganhado destaque nas últimas décadas, configurando atualmente um dos principais pontos de reivindicação social. Neste sentido, toda ação governamental em área de interesse social e econômica tende a ser questionada e, na perspectiva do turismo, essa prática não é uma exceção. Em 2019, o Ministério do Turismo (MTur) completou mais de 15 anos de atuação e passou a conceber políticas de longo prazo, tendo como meta o desenvolvimento regional, a distribuição de renda e o aumento da oferta de oportunidades econômicas. Sendo assim, o trabalho objetiva analisar os investimentos públicos do MTur nas regiões turísticas do Estado do Rio Grande do Norte (RN), procurando contribuir para a discussão de orçamento público, eficiência e desenvolvimento do turismo. O estudo apresenta uma abordagem quantitativa atrelada a fins descritivos, com o uso de estatísticas básicas, tendo como fonte principal para análise de dados o Sistema de Contratos de Repasse (SIACOR) do Ministério. Dentre os principais resultados, revela-se que existe uma seletividade espacial dos investimentos públicos que priorizam determinados municípios em relação a outros. Além disso, parte considerável dos recursos está concentrada em obras de urbanização e infraestrutura, mas, em contrapartida, constataram-se poucas ações no que se refere à gestão para promoção da atividade nas regiões turísticas. Por fim, verificou-se que há um nível considerável de investimentos sendo feito sem um direcionamento técnico, o que impossibilita, em muitos casos, ações que possam potencializar o turismo. Além disso, identifica-se uma ineficiência na aplicação dos recursos, pois muitos contratos de repasse não são aplicados.Resumo em Espanhol:
RESUMEN: La gestión y la eficiencia en el uso de los recursos públicos ha ganado importancia en las últimas décadas, configurando actualmente uno de los principales puntos de reclamo social. En este sentido, cualquier acción del gobierno en un área de interés social y económico tiende a ser cuestionada y, desde la perspectiva del turismo, esta práctica no es una excepción. En 2019, el Ministerio de Turismo (MTur) completó más de 15 años de actividad y comenzó a diseñar políticas a largo plazo, con el objetivo de desarrollo regional, distribución de ingresos y mayor oferta de oportunidades económicas. Así, el trabajo tiene como objetivo analizar las inversiones públicas de MTur en las regiones turísticas del estado de Rio Grande do Norte (RN), buscando contribuir a la discusión del presupuesto público, la eficiencia y el desarrollo del turismo. El estudio presenta un enfoque cuantitativo vinculado a fines descriptivos, utilizando el Sistema de Contratos de Préstamo (SIACOR) como fuente principal para el análisis de datos. Entre los principales resultados, se revela que existe una selectividad espacial de las inversiones públicas que priorizan ciertos municipios sobre otros. Además, una parte considerable de los recursos se concentra en obras de urbanización e infraestructura, pero, por otro lado, se encontraron pocas acciones con respecto a la gestión para promover la actividad en las regiones turísticas. Finalmente, se descubrió que existe un nivel considerable de inversión sin orientación técnica, lo que hace imposible, en muchos casos, tomar medidas que puedan impulsar el turismo. Además, se identifica una ineficiencia en la aplicación de los recursos, ya que no se aplican muchos contratos de préstamo.Resumo em Inglês:
ABSTRACT: Management and efficiency in the use of public resources has gained prominence in recent decades, and is now one of the main areas of social demand. Thus, any government action in an area of social and economic interest tends to be questioned, and tourism is no exception. In 2019, the Ministry of Tourism (MTur) completed more than fifteen years in operation and began to draw up long-term policies aimed at regional development, income distribution, and increased economic opportunities. This work aims to analyze the public investments of MTur in the tourism regions of the state of Rio Grande do Norte (RN), seeking to contribute to the discussion on the public budget, efficiency and development of tourism. It presents a quantitative approach linked to descriptive purposes, using the MTur’s Transfer Contracts System (SIACOR) as its main source of data. The main results of this research are that there is a spatial selectivity of public investments, with some municipalities being prioritized over others. Also, a considerable portion of the resources is concentrated in urbanization and infrastructure works, while there were few management actions to promote tourism activity in tourism regions. Finally, it was found that considerable investments are made without any technical guidance, which means that in many cases, actions to promote tourism are impossible. It was also identified that resources are applied in an inefficient way, as many contracts for the transfer of funds are never AppliedResumo em Português:
RESUMO: O presente trabalho tem por objetivo avaliar a influência dos recursos estratégicos das empresas hoteleiras sobre seu desempenho a partir da percepção dos consumidores. As empresas são heterogêneas enquanto conjuntos de recursos disponíveis, o que abre a possibilidade da busca pela vantagem competitiva de maneiras distintas. Esta pesquisa envolve dados secundários de estabelecimentos hoteleiros do Distrito Federal disponíveis no sítio www.booking.com.br. Os dados foram analisados a partir de regressões simples e múltipla. Os resultados das análises de regressão simples indicaram a influência significativa dos recursos Localização, Limpeza, Funcionários, Conforto, Comodidades e Custo-Benefício sobre o desempenho das empresas. Esses resultados corroboram a perspectiva de que esses recursos são valiosos para as empresas analisadas. Ao analisar os dados de forma conjunta, a partir da regressão múltipla, pode-se observar que somente o recurso Localização manteve a influência significativa sobre o desempenho. Esse resultado permite argumentar que a Localização é um recurso estratégico percebido pelos consumidores e capaz de gerar uma vantagem competitiva sustentável. A prevalência da Localização coloca em perspectiva o papel da qualidade dos serviços para a competitividade dos hotéis no contexto analisado.Resumo em Espanhol:
RESUMEN: El presente trabajo tiene como objetivo evaluar la influencia de los recursos estratégicos de las empresas hoteleras en su desempeño, desde la percepción de los consumidores. Las empresas son heterogéneas como conjuntos de recursos disponibles, lo que abre diferentes posibilidades de búsqueda de una ventaja competitiva. Esta investigación involucra datos secundarios de establecimientos de alojamiento del Distrito Federal disponibles en www.booking.com.br. Los datos se analizaron a partir de regresiones simples y múltiples. Los resultados del análisis de regresión simple indicaron la influencia significativa de Ubicación, Limpieza, Empleados, Comodidad, Servicios y Costo-beneficio en el desempeño del negocio. Estos resultados corroboran la perspectiva de que esos recursos son valiosos para las empresas analizadas. Al analizar los datos juntos, a partir de la regresión múltiple, se puede observar que solo la función Ubicación mantuvo la influencia significativa en el desempeño. Este resultado permite argumentar que la Ubicación es un recurso estratégico percibido por los consumidores y capaz de generar una ventaja competitiva sostenible. La prevalencia de la ubicación pone en perspectiva el papel de la calidad de los servicios para la competitividad de los hoteles en el contexto analizado.Resumo em Inglês:
ABSTRACT: This paper aims to evaluate the influence of strategic resources of firms in the hotel sector on their performance, from the perception of consumers. Firms comprise heterogeneous sets of resources, which enable different strategies for gaining competitive advantage. This research involves secondary data on hotel companies in the Brazilian Distrito Federal, available on the website www.booking.com.br. The data were analyzed using simple and multiple regressions analysis. The results of the simple regression analysis indicated the significant influence of Location, Cleanliness, Employees, Comfort, Amenities, and Cost-Benefit on the firm’s performance. These results corroborate the view that these resources are valuable for the analyzed firms. Multiple Regression Analysis, on the other hand, indicated that only Location had a significant influence on the firm’s performance. The results suggest that Location is a strategic resource perceived by consumers and capable of generating a sustainable competitive advantage. The prevalence of Location puts in perspective the role of quality of services for the competitiveness of hotel establishments in the context analyzed.Resumo em Português:
RESUMO A satisfação com os serviços de alimentação compõe parte importante das Online Travel Reviews (OTRs) de resorts. Estes serviços podem tanto atrair e fidelizar os hóspedes quanto afastá-los, além de influenciar a percepção de satisfação para com o meio de hospedagem propriamente. O objetivo deste estudo é analisar a satisfação de hóspedes em hotéis resort, com relação aos serviços de alimentação oferecidos durante a hospedagem. A metodologia deste estudo quali-quantitativo consistiu na análise da satisfação dos serviços de alimentação, a partir de 1.600 OTRs feitas por hóspedes, no site TripAdvisor, de 10 resorts localizados no Brasil e no Caribe. A análise compreendeu os serviços de café da manhã, almoço, jantar e de bar, em relação à satisfação geral com a alimentação. As OTR foram analisadas por meio de 4 categorias que compreendem a satisfação com a alimentação: os aspectos físicos do estabelecimento, os aspectos de qualidade dos alimentos, os aspectos de qualidade do serviço e os aspectos de qualidade dos prestadores. A análise demonstrou que não existem diferenças nos aspectos observados por hóspedes em resorts no Caribe e no Brasil. As OTRs não apresentam variação nas respostas destas duas regiões, sendo os serviços de bar, de jantar e de almoço os mais lembrados pelos hóspedes. Tanto aspectos físicos quanto de qualidade da alimentação e dos prestadores são relevantes nas OTRs. Os gestores de resorts devem estar atentos sobretudo aos serviços de bar, os resultados indicaram que grande parte da percepção de satisfação com a alimentação está relacionada ao bar. Para aumentar as chances de uma OTR positiva, o serviço de bar deve ser de excelência.Resumo em Espanhol:
RESUMEN: La satisfacción con los servicios de alimentos es una parte importante de los OTR de los resorts. Estos servicios pueden atraer y retener a los huéspedes o ahuyentarlos, así como influir la percepción de satisfacción con el alojamiento. El objetivo de este estudio es analizar la satisfacción de los huéspedes de hoteles resorts, con respecto a los servicios de comida ofrecidos durante su estadía. La metodología de este estudio cualitativo y cuantitativo consistió en analizar la satisfacción con los servicios de alimentos de 1.600 OTR realizados por los huéspedes en el sitio web de TripAdvisor de 10 resorts ubicados en Brasil y en el Caribe. El análisis incluyó servicios de desayuno, almuerzo, cena y bar en relación con la satisfacción general con la comida. Los OTR fueron analizados por 4 categorías que comprenden la satisfacción con la comida: los aspectos físicos del establecimiento, los aspectos de la calidad de los alimentos, los aspectos de la calidad del servicio y los aspectos de la calidad de los proveedores. El análisis mostró que no hay diferencias en los aspectos observados por los huéspedes en los centros turísticos en el Caribe y en Brasil. Los OTR no varían en las respuestas de estas dos regiones, siendo los servicios de bar, cena y almuerzo los más recordados por los huéspedes. Los aspectos físicos y de calidad de los alimentos y los proveedores son relevantes en OTR. Los gerentes del resort deben estar especialmente atentos a los servicios del bar, los resultados indicaron que gran parte de la percepción de satisfacción con los alimentos está relacionada con el bar. Para aumentar las posibilidades de un OTR positivo, el servicio de bar debe ser de excelencia.Resumo em Inglês:
ABSTRACT: Satisfaction with food services is an important part of Online Travel Reviews (OTR) of resorts. These services can attract and retain guests, or drive them away, as well as influencing perceived satisfaction with the accommodation itself. The aim of this study is to analyze guest satisfaction in resort hotels, in relation to the food services offered during their stay. The methodology used in this qualitative and quantitative study was an analysis of satisfaction with the food services, based on 1600 OTRs posted on the TripAdvisor website, by guests of ten resorts located in Brazil and the Caribbean. The analysis focused on guests’ overall satisfaction, with breakfast, lunch, dinner, and bar services. The OTR were analyzed based in four categories: physical aspects of the establishment, quality of the food, quality of the service, and quality of the providers. The analysis showed that there are no differences in the aspects observed by guests of resorts in the Caribbean and Brazil. The OTRs show no variations in responses between these two regions, with bar, dinner and lunch services being the ones most remembered by guests. Both physical and quality aspects of the food and the providers are relevant in the OTR. Resort managers should be especially attentive to their bar services, as the results indicated that much of the perception of food satisfaction is related to this aspect. To increase the chances of a positive OTR, the bar service should be excellent.Resumo em Português:
RESUMO: O presente estudo tem como objetivo analisar os mecanismos de governança turística do Fórum Regional de Turismo - Região Central, Rio Grande do Sul, Brasil. Trata-se de uma Instância de Governança Regional instituída para atender aos objetivos do Plano Nacional de Turismo (PNT) e do Programa de Regionalização do Turismo (PRT), e inserir a Região Central do Rio Grande do Sul no mapa do turismo brasileiro elaborado pelo Ministério do Turismo. Para tal, foi realizado um estudo de caso, qualitativo e descritivo, conduzido por meio de um roteiro de entrevistas semiestruturado elaborado a partir do modelo teórico proposto por Xavier (2016). Ele é organizado em seis categorias que abordam variáveis como: contexto histórico e cultural (1); formalização e estrutura, normas e regras (2); interação entre os atores e uso dos recursos locais (3); poder, confiança, conflito e interesses (4); transparência e prestação de contas (5); e Padrão de Arranjo Institucional (6). Como fontes foram selecionados três atores que atuaram como coordenadores do Fórum Regional de Turismo entre 2011 e 2018. A interpretação e a análise dos dados seguiram a metodologia de análise de conteúdo. Como resultados, observou-se que a falta de um Estatuto e de Plano Regional de Turismo prejudica as ações do Fórum, especialmente no que diz respeito à obtenção de recursos financeiros para desenvolvimentos de maiores práticas na região e elaboração de práticas conjuntas visando ao desenvolvimento do turismo regional. Sugerem-se a elaboração de um Plano Regional e a criação do estatuto interno, para que se possam viabilizar a formalização e as práticas de cooperação no âmbito do Fórum.Resumo em Espanhol:
RESUMEN: Este estudio tiene como objetivo analizar los mecanismos de gobernanza turística del Foro Regional de Turismo - Región Central, Rio Grande do Sul, Brasil. Es una Instancia de Gobernanza Regional establecida para cumplir con los objetivos del Plan Nacional de Turismo (PNT) y el Programa de Regionalización Turística (PRT), e insertar la Región Central de Rio Grande do Sul en el mapa turístico brasileño elaborado por el Ministro de Turismo. Para ello, se realizó un estudio de caso cualitativo y descriptivo, realizado a través de un guión de entrevista semiestructurado elaborado a partir del modelo teórico propuesto por Xavier (2016). Este se organiza en seis categorías que abordan variables como: contexto histórico y cultural (1); formalización y estructura, normas y reglas (2); interacción entre actores y uso de recursos locales (3); poder, confianza, conflicto e intereses (4); transparencia y rendición de cuentas (5); y Norma de arreglo institucional (6). Como fuentes, se seleccionaron tres actores que actuaron como coordinadores del Foro Regional de Turismo, entre 2011 y 2018. La interpretación y los análisis de los datos siguió la metodología de análisis de contenido. Como resultado, se observó que la falta de un Estatuto y un Plan Regional de Turismo perjudica las acciones del Foro, especialmente en lo que respecta a la obtención de recursos financieros para el desarrollo de mayores prácticas en la región y el desarrollo de prácticas conjuntas orientadas a turismo regional. Se sugiere la elaboración de un Plan Regional y la creación del estatuto interno, de manera que se posibiliten las prácticas de formalización y cooperación dentro del Foro.Resumo em Inglês:
ABSTRACT: This study aims to analyze the mechanisms tourist governance of the Regional Tourism Forum, located in the Rio Grande do Sul Central Region, Brazil. The study focuses on a Regional Governance entity created through the National Tourism Plan (PNT) and the Tourism Regionalization Program (PRT), and adds the Central Region of Rio Grande do Sul to the Brazilian Tourism Map proposed by the Ministry of Tourism. A qualitative and descriptive case study was conducted. A semi-structured interview script was used, based on the theoretical model proposed by Xavier (2016). This model is organized into six categories: historical and cultural context (1); formalization and structure, norms and rules (2); interaction between actors and use of local resources (3); power, trust, conflict and interests (4); transparency and accountability (5); and Forms of Network Governance (6). Three coordinators of the Regional Tourism Forum were interviewed between 2011 and 2018. The data were analyzed using the methodology of content analysis. The results showed the lack of internal bylaws and Regional Tourism Plan. This makes it difficult to obtain financial resources to develop efficient practices in the region, and to elaborate joint practices of tourism regional development. It is therefore suggested that a Regional Plan and internal bylaws be created, as this would enable formalization and cooperation in the Forum.Resumo em Português:
RESUMO: Ainda que o número de pesquisas qualitativas nos periódicos científicos internacionais de turismo esteja crescendo, as pesquisas quantitativas são claramente predominantes. Partindo dessa constatação preliminar, o presente artigo objetiva examinar o uso de métodos estatísticos para a análise de dados nas pesquisas em turismo no Brasil. Este trabalho examinou o uso de métodos estatísticos inferenciais ou multivariados para a análise de dados nas pesquisas publicadas na forma de artigos em três dos principais periódicos científicos brasileiros de turismo - Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo (RBTUR), Revista Turismo em Análise (RTA) e Revista Turismo - Visão e Ação (RTVA). Foram selecionados todos os artigos publicados ao longo de dois períodos distintos de sete anos cada: o inicial (1990-96) e o mais recente (2012- 18). Os métodos utilizados foram retratados por meio de estatísticas descritivas. Os resultados mostram que a pesquisa brasileira faz pouco uso de métodos estatísticos avançados em comparação com a prática corrente nos principais periódicos científicos internacionais da área. Ademais, a lista de métodos estatísticos mais frequentes revela uma tendência de aprimoramento e complexidade metodológica da pesquisa em turismo no país. Os métodos atualmente mais empregados são aqueles relacionados à análise de variáveis latentes, como a análise fatorial e a modelagem de equações estruturais. Por outro lado, uma vasta gama de alternativas metodológicas não tem sido explorada. Dessa forma, a pesquisa aponta para a existência de diversas oportunidades de inovação e aprimoramento metodológico das pesquisas em turismo no Brasil.Resumo em Espanhol:
RESUMEN: Aunque el número de investigaciones cualitativas en revistas internacionales de turismo científico está creciendo, la investigación cuantitativa es claramente predominante. Con base en este hallazgo preliminar, el presente artículo tiene como objetivo examinar el uso de métodos cuantitativos en la investigación turística en Brasil. Este documento examinó el uso de métodos estadísticos inferenciales o multivariados para el análisis de datos en investigaciones publicadas en forma de artículos en tres de las principales revistas de turismo de Brasil: Revista Brasileña de Turismo (RBTUR), Revista de Turismo en Análisis (RTA) y Revista de Turismo - Visión y Acción (RTVA). Todos los artículos publicados en dos períodos distintos de siete años fueron seleccionados para su análisis: el período inicial (1990-96) y el más reciente (2012-18). Los métodos empleados por los artículos seleccionados se informaron mediante el uso de estadísticas descriptivas. Los resultados muestran que la investigación brasileña hace poco uso de métodos estadísticos avanzados en comparación con la práctica actual en las principales revistas científicas internacionales en el área. Además, la lista de los métodos estadísticos más frecuentes revela una tendencia hacia la mejora y la complejidad metodológica de la investigación turística en el país. Los métodos utilizados actualmente son los relacionados con el análisis de variables latentes, como el análisis factorial y el modelado de ecuaciones estructurales. Por otro lado, no se ha explorado una amplia gama de alternativas metodológicas. Por lo tanto, la investigación apunta a la existencia de varias oportunidades para la innovación y la mejora metodológica de la investigación turística en Brasil.Resumo em Inglês:
ABSTRACT: Although the number of papers and qualitative research in international scientific tourism journals is growing, quantitative research is clearly predominant. Based on this preliminary finding, this article examines the use of quantitative methods in tourism research in Brazil. It focuses on the use of inferential or multivariate statistical methods for data analysis described in articles published in three of the leading Brazilian tourism journals - Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo (RBTUR), Revista Turismo em Análise (RTA) and Revista Turismo - Visão e Ação (RTVA). All articles published within two separate seven-year periods were selected for analysis: 1990 - 1996, and 2012 - 2018. The methods employed by the selected articles were reported using descriptive statistics. The results show that the use of advanced statistical methods in Brazilian research is lower than that of the main international scientific journals in the area. However, the list of most frequent statistical methods used shows that the tourism research in the country is improving and increasing in methodological complexity. The methods most used are those related to the analysis of latent variables, such as factorial analysis and structural equation modeling. On the other hand, a wide range of methodological alternatives has not been explored. This research points to the existence of various opportunities for innovation and methodological improvement of tourism research in Brazil.Resumo em Português:
RESUMO: Este artigo tem como objetivo discutir as percepções sobre o turismo de moradores de uma comunidade periférica, localizada no município de Caxias do Sul-RS (Brasil). A pesquisa considerou a revisão bibliográfica, cobrindo aspectos históricos que caracterizam o turismo como uma prática marcada pela exclusão, e abordagens teóricas que a ignoram. Posteriormente, seguindo as técnicas propostas pelo Discurso do Sujeito Coletivo (DSC), foram ouvidos onze moradores da comunidade Cooperativa Habitacional Marianinha de Queiroz. A sistematização dos resultados em discursos sínteses permitiu compreender que os entrevistados associam o turismo: (a) à lógica da inclusão, quando afirmam que viajar de férias é diversão e lazer; e (b) à exclusão, quando lembram que o turismo é um prazer reservado às pessoas com poder aquisitivo. Segundo Milton Santos, a exclusão afeta o desenvolvimento da cidadania; nesses termos, considera-se que a exclusão da prática do turismo também contribui para esse deficit cidadão.Resumo em Espanhol:
RESUMEN: Este artículo tiene como objetivo discutir las percepciones de los residentes en una comunidad periférica ubicada en el municipio de Caxias do Sul-RS (Brasil), sobre el turismo. El camino de la investigación se estableció a partir de revisión bibliográfica, abarcando los aspectos históricos que caracterizan el turismo como práctica marcada por la exclusión, y enfoques teóricos, que lo ignoran. Posteriormente, siguiendo las técnicas propuestas por el Discurso del Sujeto Colectivo (DSC), once residentes en la comunidad Cooperativa de Habitacional Marianinha de Queiroz fueron oídos. La sistematización de los resultados en discursos síntesis permitió comprender que estos residentes asocian el turismo: (a) con la lógica de la inclusión, cuando afirman que viajar en vacaciones es diversión y ocio; y (b) exclusión, cuando presentan que el turismo es un placer reservado a las personas con poder adquisitivo. Según Milton Santos, la exclusión afecta el desarrollo de la ciudadanía, y en estos términos consideramos que la exclusión turística es también una manifestación de la imposibilidad de experimentar los beneficios de ser ciudadano.Resumo em Inglês:
ABSTRACT: The article discusses the perceptions of residents of a peripheral community in the city of Caxias do Sul-RS (Brazil) in relation to tourism. The research conducted a bibliographic review, covering historical aspects that characterize tourism as a practice of the elite, and theoretical approaches that ignore the exclusion of the majority of people. Eleven residents of the community known as the Cooperativa Habitacional Marianinha de Queiroz were interviewed, using the techniques of Collective Subject Discourse (DSC). Analysis of the discourses revealed that the interviewees associate tourism with: (a) inclusion, stating that traveling on vacation is for fun and leisure; and (b) exclusion, recalling that tourism is a pleasure reserved for people with higher purchasing power. According to Milton Santos, exclusion affects the development of citizenship; in these terms, we consider that the exclusion in tourism also contributes to this citizenship deficit.Resumo em Português:
RESUMO: Cidades Inteligentes (Smart Cities) têm sido tema de pesquisa na busca por soluções nas mais diversas áreas do conhecimento e da economia e, na atividade turística, não tem sido diferente, com destinos que têm se apropriado cada vez mais da infraestrutura tecnológica, gerando competitividade em turismo. Nesse sentido, este estudo tem como objetivo geral analisar, na literatura acadêmica atual, a evolução dos conceitos “Cidades Inteligentes”, “Turismo” e “Competitividade”. A metodologia consistiu em pesquisa bibliográfica e análise sistemática, por meio de revisão longitudinal comparativa dos últimos dez anos. O estudo mostra e compara a busca por artigos nacionais e internacionais em bases consolidadas, que contenham uma interligação entre os termos. Por um lado, os resultados apontam um crescimento no que diz respeito ao termo “Cidade Inteligente”, mas, por outro lado, mostram que a ligação dos termos não reproduz a perspectiva positiva nas pesquisas. Nacionalmente, os dados coletados não foram suficientes para análises criteriosas em nenhum dos termos e, muito menos, na ligação entre eles e, com isso, conclui-se que, diante da relevância dos termos, existe uma defasagem na produção dos trabalhos nacionais e internacionais.Resumo em Espanhol:
RESUMEN: Ciudades inteligentes (Smart Cities) ha sido objeto de investigación en la búsqueda de soluciones en las más diversas áreas del conocimiento y la economía, y en el turismo, no ha sido diferente, con destinos que se han apropiado cada vez más de la infraestructura tecnológica, generando competitividad en turismo. En este sentido, este estudio tiene como objetivo general analizar, en la literatura académica actual, la evolución de los conceptos “Ciudades inteligentes”, “Turismo” y “Competitividad”. La metodología consistió en investigación bibliográfica y análisis sistemático, a través de una revisión longitudinal comparativa de los últimos diez años. El estudio muestra y compara la búsqueda de artículos nacionales e internacionales sobre bases consolidadas, que contienen una interconexión entre los términos. Por un lado, los resultados apuntan al crecimiento, con respecto al término “Ciudad inteligente”, pero, por otro lado, muestran que la conexión de los términos no reproduce la perspectiva positiva en la investigación. A nivel nacional, los datos recopilados no fueron suficientes para un análisis cuidadoso en ninguno de los términos y, aún menos, en la conexión entre ellos y, con eso, se concluye que, dada la relevancia de los términos, existe un retraso en la producción de obras nacionales e internacionales.Resumo em Inglês:
ABSTRACT: Smart Cities has been the subject of research in the search for solutions in the most diverse areas of knowledge and the economy. Tourism is no different, with destinations making increasing use of the technological infrastructure to generate competitiveness. The general objective of this study is to analyze, in the current academic literature, the evolution of the concepts “Smart Cities”, “Tourism” and “Competitiveness”. The methodology consisted of bibliographic research and systematic analysis, through a comparative longitudinal review of the last ten years. The study shows and compares the search for national and international articles in consolidated databases that make an interconnection between the terms. The results showed that on one hand, the use of the term “Smart City” is increasing, but on the other, the connection of the terms does not reproduce the positive perspective in the research. Nationally, the data collected was not sufficient for an in-depth analysis in any of the terms, far less the connection between them. It is therefore concluded that, given the importance of the terms, there is a lag in the production of national works, compared to international works.Resumo em Português:
RESUMO: De acordo com dados da Organização das Nações Unidas (ONU), o número de pessoas com alguma deficiência no mundo é estimado em 1 bilhão. Dessas pessoas, 285 milhões apresentam alguma disformidade visual. Para elas, é necessário um modo de comunicação diferenciado, por meio da percepção sensorial e tátil, como maquetes táteis, para a compreensão do espaço. Este estudo objetivou refletir a respeito da percepção e da experiência do usuário com deficiência visual no Museu Oscar Niemeyer (MON). A análise dessas percepções compartilhadas pelos visitantes ocorreu por meio de métodos de avaliação de pós-ocupação (APO), utilizando como métodos o Walkthrough, o Poema dos Desejos e o Mapa Comportamental, as entrevistas estruturadas e a observação não participante. A partir da análise de resultados, foi compreendida a relevância do toque e da audiodescrição na compreensão de um espaço e na criação de uma imagem mental, que favorecem a inclusão desses indivíduos na atividade turística. Evidenciou-se também a diferença dessa percepção por usuários cegos congênitos e cegos adquiridos. Por fim, evidencia-se com este trabalho a grande valia do fomento da acessibilidade e do turismo acessível, assim como a instrumentalização de atrativos turísticos com dispositivos acessíveis no atendimento dessa crescente demanda.Resumo em Espanhol:
RESUMEN: Según los datos de las Naciones Unidas (ONU) el número de personas con discapacidad se estima en mil millones, y de estos, 285 millones de personas presentan alguna deformidad visual. Para este universo, se requiere un modo de comunicación diferenciado, a través de la percepción sensorial y táctil para comprender el espacio construido. Para este propósito, tecnologías de asistencia, en forma de dispositivos como mapas y modelos táctiles son fundamentales. Este estudio tuvo como objetivo reflexionar sobre la percepción y la experiencia del usuario con discapacidad en el Museo Oscar Niemeyer (MON). El análisis de estas percepciones se realizaron mediante métodos de evaluación post-ocupacional (APO), Wish Poem y Behavior Map, incluidas entrevistas estructuradas y observación no participante. Tras los resultados, ha sido posible comprender la relevancia de la descripción táctil y de audio en la comprensión de un espacio para una percepción espacial que favorezca la inclusión de estos individuos en el turismo. También se evidenció la diferencia de esta percepción entre los usuarios congénitos y ciegos adquiridos. Finalmente, este trabajo muestra el gran valor de promover la accesibilidad y el turismo accesible, así como la instrumentalización de las atracciones turísticas con dispositivos accesibles para satisfacer esta creciente demanda.Resumo em Inglês:
ABSTRACT: According to the United Nations (UN), the amount of people with some kind of disability is estimated at one thousand million. Of these, 285 million have some kind of visual impairment. A particular form of communication is needed for these people, through a sensory or tactile interpretation of the built space, such as tactile models. This study reflects on the perception and experience of visually impaired users of the Oscar Niemeyer Museum. The analysis of these perceptions shared by the visitors was carried out using post-occupation evaluation, with the Walkthrough, Wish Poem and Behavioral Map methods, structured interviews, and non-participant observation. Analysis of the results showed the importance of being able to touch the model, as well as the audio description of the site and the creation of a mental image, which favored the inclusion of these individuals in the tourist activity. The research also showed a difference in perceptions of those born with sight impairment and those with acquired sight impairment. Finally, the research showed the importance of fostering accessibility and accessible tourism, as well as the need to prepare tourist attractions with accessible devices to meet this growing demand.Resumo em Português:
RESUMO: Os debates sobre gestões sustentáveis tornam-se notórios à contemporaneidade. Essa perspectiva é justificada graças aos gestores necessitarem lidar: com um público-alvo mais consciente dos limites a serem impostos ao uso dos recursos naturais/culturais; e com o impacto negativo de suas operacionalizações sobre o meio ambiente e a sociedade. Essa premissa é ainda mais imperativa em atividades cujo poder de transformação socioambiental, cultural e econômico é cada vez mais latente, como é o caso da hotelaria. Desse modo, objetivou-se apresentar procedimentos, técnicas e/ou condutas necessários para a execução de 39 critérios para a promoção de uma hotelaria sustentável. Assim, um estudo qualitativo foi elaborado, embasado nas métricas de multicaso e entrevistas em profundidade. Participaram destas entrevistas três gestores hoteleiros - 02 gerentes gerais e 01 supervisora de RH - e um representante do Ministério do Turismo, coordenador do Grupo Turismo Sustentável - ISO. A partir de suas experiências, foram estruturadas descrições que auxiliarão a operacionalização de cada critério, de forma a garantir uma gestão hoteleira holística, integrada e participativa.Resumo em Espanhol:
RESUMEN: Los debates sobre gestiones sostenibles se hacen notorios en la contemporaneidad. Esta perspectiva se justifica debido al hecho de que los gestores lidien: con un público más consciente de los límites que se impondrán al uso de los recursos naturales/culturales; con el impacto negativo de sus operaciones sobre el medio ambiente y la sociedad. Esta premisa es todavía más imperativa en actividades cuyo poder de transformación socioambiental, cultural y económico es cada vez más latente, como es lo caso del segmento hotelero. De esta manera, la meta de la investigación se fundamenta en la introducción de 39 criterios para la promoción de un sector hotelero sostenible. Así, un estudio cualitativo fue elaborado, basado en las métricas de multicaso y entrevistas en profundidad. Participaron en estas entrevistas 03 gerentes hoteleros - 02 gerentes generales y 01 supervisora de RH - y 01 representante del Ministerio de Turismo, coordinador del Grupo de Turismo Sostenible de la ISO. A partir de sus experiencias fueron creadas descripciones/ejemplificaciones que ayudarán a la operacionalización de cada criterio, con el fin de garantir una gerencia hotelera holística, integrada y participativa.Resumo em Inglês:
ABSTRACT: The debates about sustainable management are currently much in evidence. This perspective is justified by the fact that managers need to deal with: a target-public that is more aware of the limits that will be imposed on the use of natural/cultural resources; and the negative impact of their operations towards the environment and society. This premise is more imperative in activities whose socio-environmental, cultural and economic power of transformation are even more latent, as in the hotel segment. This paper presents procedures, techniques and/or conducts for implementing 39 criteria for promoting a Sustainable Hotel Business. A qualitative study was elaborated, based on multi-case metrics and in-depth interviews. Three hotel managers participated in these interviews - 2 general managers and 1 Human Resources Supervisor - and a representative of the Ministry of Tourism, coordinator of the ISO sustainable tourism group. Based on their experiences, descriptions were structured that can help in the implementation of each criterion, to ensure a holistic, integrated and participative hotel management.Resumo em Português:
RESUMO: Este trabalho objetivou analisar o uso das redes sociais pelas agências de viagem de São Luís - Maranhão, como comunicação estratégica na captação de clientes. Para tanto, desenvolveu-se pesquisa exploratória, transversal e qualitativa, junto a agências da capital maranhense. A coleta de informações ocorreu com base em roteiro semiestruturado elaborado, principalmente a partir dos trabalhos de Alves et al. (2017), Gomes e Mondo (2016), Matikiti et al. (2017), Vareiro e Pinheiro (2017), contendo três categorias: comportamento nas mídias/redes sociais, estratégias de captação de clientes e resultados das estratégias. A técnica de análise utilizada foi a Análise de Conteúdo. Os resultados mais relevantes indicaram que as empresas utilizam redes sociais para ampliar visibilidade e interação com consumidores, captar clientes e reduzir custos, almejando sobreviver no mercado. As postagens principais versam sobre pacotes/destinos e fotos de viagens. A captação de clientes ocorre, sobretudo, a partir de ações promocionais nas redes sociais, como impulsionamento e influenciadores digitais, contudo permanecem empregando estratégias convencionais, como rádio, outdoors, participação em feiras/eventos, afora parcerias interempresariais. Na comercialização on-line, combinam diferentes mídias sociais na negociação, no fechamento e no pós-venda. A atuação virtual incrementa o desempenho refletido pelo aumento do número de clientes e alcance de novos públicos/mercados. Conclui-se que apostar nas estratégias de comunicação via redes sociais contribui no enfrentamento da concorrência e das externalidades típicas do setor turístico.Resumo em Espanhol:
RESUMEN: Este trabajo tuvo como objetivo analizar el uso de las redes sociales por las agencias de viajes en São Luís - Maranhão/Brasil, como una comunicación estratégica en la captación de clientes. Para ello, se llevó a cabo una investigación exploratoria, transversal y cualitativa con agencias de la capital de Maranhão. La recogida de información se realizó a partir de un guión semiestructurado, basado principalmente en el trabajo de Alves et al. (2017), Gomes y Mondo (2016), Matikiti et al. (2017), Vareiro y Pinheiro (2017), que contiene tres categorías: comportamiento en los medios/redes sociales, estrategias para atraer clientes y resultados de las estrategias. La técnica de análisis utilizada fue el Análisis de contenido. Los resultados más relevantes indicaron que las empresas utilizan las redes sociales para aumentar la visibilidad y la interacción con los consumidores, atraer clientes y reducir costos, con el objetivo de sobrevivir en el mercado. Las publicaciones principales son sobre paquetes / destinos y fotos de viajes. La captación de clientes se da, principalmente, a través de acciones promocionales en redes sociales, como promoción e influencers digitales, sin embargo, continúan empleando estrategias convencionales como radio, carteles publicitarios, participación en ferias / eventos, además de alianzas inter-comerciales. En marketing online, combinan diferentes redes sociales en negociación, cierre y posventa. El rendimiento virtual aumenta el rendimiento reflejado por el aumento en el número de clientes y el alcance de nuevas audiencias / mercados. Se concluye que apostar por las estrategias de comunicación a través de las redes sociales contribuye a enfrentar la competencia y las externalidades propias del sector turístico.Resumo em Inglês:
ABSTRACT: This paper analyzes the use of social networks by travel agencies in São Luís - Maranhão, as a communication strategy for wining customers. An exploratory and qualitative approach was developed with agencies in the São Luís, the capital of Maranhão. For the data collection, a semi-structured script was designed, based mainly on Alves et al. (2017), Gomes and Mondo (2016), Matikiti et al. (2017), Vareiro and Pinheiro (2017). The interviews had three categories: behavior in media/social networks; strategies for winning customers, and the results of the strategies. The data were then submitted to content analysis. The findings confirm that the companies use social networks to increase their visibility and to interact with customers, to win customers, and to reduced costs, in order to survive in the tourism market. The main items posted on the social medial contain information on tour packages/destinations, and travel photos. Winning customers occurs mainly through promotional actions on the social networks, such as boosting posts and the digital influencers. However, entrepreneurs also continue to use traditional strategies (radio, billboards, participation at trade fairs/events), as well as interorganizational cooperation. In online commercialization, firms switch between different social media depending on their goals: negotiation, closing a sale, or aftersales. Virtual initiatives increase the agencies’ performance, as reflected by the growing demand, and their ability to reach new customers and markets. In conclusion, communication strategies via the social networks help companies to face the competition and the typical externalities of the tourism sector.Resumo em Português:
RESUMO: Este estudo objetiva analisar a possibilidade da implantação do Turismo de Base Comunitária (TBC) em Terra Caída, comunidade localizada em Indiaroba, Sergipe - Brasil, e que possui atratividade natural e cultural. A metodologia utilizou aplicação de questionário semiestruturado aos atores locais e às lideranças comunitárias diretamente envolvidas com a atividade turística. A definição dos sujeitos de pesquisa se deu por meio da técnica bola de neve, utilizada para amostragem não probabilística, que consiste em um indivíduo identificar outro de acordo com o perfil buscado, até chegar nas mesmas pessoas e recolher informações semelhantes. Os dados permitiram caracterizar sociodemograficamente a comunidade, descrever a organização comunitária, analisar as percepções sobre o turismo e sobre o potencial turístico local e identificar as fragilidades para a implantação do TBC. Concluiu-se que a comunidade dispõe de potencial para o desenvolvimento do TBC, contudo há entraves, principalmente quanto à limitação da infraestrutura básica e à organização comunitária.Resumo em Espanhol:
RESUMEN: Este estudio tiene como objetivo analizar la posibilidad de implementar el Turismo Comunitario en Terra Caída, una comunidad ubicada en Indiaroba, Sergipe - Brasil, que posee atractivo natural y cultural. La metodología utilizó la aplicación de un cuestionario semiestructurado a actores locales y líderes comunitarios directamente involucrados con la actividad turística. Los sujetos de investigación se definieron utilizando la técnica bola de nieve, utilizada para muestras no probabilísticas, que consiste en un individuo que identifica a otro de acuerdo con el perfil buscado hasta llegar a las mismas personas y recopilar información similar. Los datos permitieron la caracterización sociodemográfica de la comunidad, describieron la organización comunitaria, analizaron las percepciones sobre el turismo y sobre el potencial turístico local e identificaron las debilidades para la implementación del Turismo Comunitario. Se concluyó que la comunidad tiene el potencial para el desarrollo del turismo, sin embargo, existen obstáculos, principalmente con respecto a la limitación de la infraestructura básica y la organización comunitaria.Resumo em Inglês:
ABSTRACT: This study analyzes the possibility of introducing Community-Based Tourism (CBT) in the community of “Terra Caída”, located in Indiaroba, in the Brazilian state of Sergipe. The community attracts visitors due to its natural landscape and culture. The methodology used was a semi- structured questionnaire with local actors and community leaders involved in the tourist activities. The interviewees were defined using the snow ball technique, used for non-probabilistic sampling which consists of one person identifying another who meets the desired profile, until the same people are reached and similar information is obtained. The data enabled us to characterize the community, analyze their perceptions about tourism and its potential at a local level, and identify the weaknesses for the implementation of CBT. It was concluded that the community has potential for the development of CBT, however there are some obstacles, in particular, the limited basic infrastructure and community organization.Resumo em Português:
RESUMO: Este artigo objetiva analisar o enoturismo de Andradas (MG) sob a perspectiva de atuação das vinícolas locais, examinadas a partir de suas práticas de visitação associadas à hospitalidade, ao acolhimento e à comensalidade. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, realizada a partir de pesquisa bibliográfica, observação direta não participante nas vinícolas e no município de Andradas (MG) e de entrevistas semiestruturadas com os gestores das vinícolas abertas para visitação e com um representante do poder público. Como principais resultados, tem-se: o protagonismo das vinícolas no desenvolvimento do enoturismo; a identificação de diferentes tipos de estrutura e de programas de visitação oferecidos pelas vinícolas; a presença da hospitalidade e do acolhimento nas visitações oferecidas de forma mais orgânica do que planejada; a presença da comensalidade principalmente a partir das degustações que ocorrem durante as visitações; a necessidade de investimento público e privado para que o potencial enoturístico se desenvolva.Resumo em Espanhol:
RESUMEN: Este artículo tiene como objetivo analizar el enoturismo de Andradas (MG) desde la perspectiva del desempeño de las bodegas locales, examinadas a partir de sus prácticas de visita asociadas con la hospitalidad, la acogida y la comensalidad. Es una investigación cualitativa, realizada con base en la investigación bibliográfica, observación directa no participante en bodegas y en el municipio de Andradas (MG) y entrevistas semiestructuradas con gerentes de bodegas abiertas para visitas y con un representante del poder público. Los principales resultados son: el papel principal de las bodegas en el desarrollo del enoturismo; la identificación de diferentes tipos de estructura y programas de visitas que ofrecen las bodegas; la presencia de hospitalidad y acogida en las visitas ofrecidas, realizándose de forma más orgánica de lo previsto; la presencia de la comensalidad principalmente de las degustaciones que tienen lugar durante las visitas; La necesidad de inversión pública y privada para desarrollar el potencial del enoturismo.Resumo em Inglês:
ABSTRACT: This article analyzes the wine tourism of Andradas (MG) from the perspective of the performance of local wineries, examined based on their visitation practices associated with hospitality, welcoming and commensality. This is a qualitative study that uses bibliographic research, direct non-participant observation in wineries and in the municipality of Andradas (MG), and semi-structured interviews with managers of wineries that open their doors to visitors, and one government representative. The main results are: the important role of wineries in the development of wine tourism; the identification of different types of structure and visitation programs offered by wineries; the presence of hospitality and welcoming in the visits offered, being carried out in a more organic way than planned; the presence of the commensality, mainly in the wine tastings that are offered during the visits; and the need for public and private investment to develop the tourism potential of this sector.