Acessibilidade / Reportar erro
Revista Brasileira de Enfermagem, Volume: 76, Número: 5, Publicado: 2023
  • Pesquisa Translacional em Saúde: para onde vamos? Editorial

    Silva, Gilberto Tadeu Reis da; Jesus, Ludmila Anjos de
  • Efeito do relaxamento com imagem guiada na ansiedade no câncer cervical: ensaio clínico randomizado Artigo Original

    Santana, Edenice de Oliveira; Silva, Leonel dos Santos; Silva, Luana Aparecida Alves da; Lemos, João Lucas de Aquino; Marcondes, Larissa; Guimarães, Paulo Ricardo Bittencourt; Kalinke, Luciana Puchalski

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: avaliar o efeito do relaxamento com imagem guiada por realidade virtual na ansiedade em mulheres com câncer cervical submetidas à radioquimioterapia. Métodos: ensaio clínico randomizado, não mascarado, unicêntrico, realizado em um hospital de referência em câncer. Participaram 52 mulheres com alocação randomizada, 24 no grupo controle e 28 no experimental (12 sessões de relaxamento por imagem guiada por realidade virtual, aplicadas 3 vezes por semana). O desfecho foi avaliado pelo Inventário de Ansiedade Traço-Estado e a análise estatística foi realizada com o Generalized Linear Mixed Model. Resultados: no grupo experimental, as mulheres apresentavam traços de ansiedade significativos (p=0,010) antes da intervenção. Entre a 4ª e 12ª semana de seguimento, houve redução no estado de ansiedade, sem significância estatística. Conclusões: a técnica de relaxamento por imagem guiada por realidade virtual forneceu evidências de redução da ansiedade em mulheres com câncer cervical em tratamento com radioquimioterapia e pode contribuir na prática clínica. Registro Brasileiro de Ensaio Clínico: RBR-7ssvytb.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: evaluar el efecto de la relajación con imagen guiada por realidad virtual en la ansiedad en mujeres con cáncer cervical sometidas a radioterapia. Métodos: ensayo clínico aleatorizado, no enmascarado, unicéntrico, realizado en un hospital de referencia en cáncer. Participaron 52 mujeres con asignación aleatoria, 24 en el grupo control y 28 en el experimental (12 sesiones de relajación por imagen guiada por realidad virtual, aplicadas 3 veces por semana). El resultado fue evaluado por el Inventario de Ansiedad Rasgo-Estado y el análisis estadístico fue realizado con el Generalized Linear Mixed Model. Resultados: en el grupo experimental, las mujeres presentaban rasgos de ansiedad significativos (p=0,010) antes de la intervención. Entre la 4ª y 12ª semana de seguimiento, hubo reducción en el estado de ansiedad, sin significancia estadística. Conclusiones: la técnica de relajación por imagen guiada por realidad virtual proporcionó evidencias de reducción de la ansiedad en mujeres con cáncer cervical en tratamiento con radioterapia y puede contribuir en la práctica clínica. Registro Brasileño de Ensayo Clínico: RBR-7ssvytb.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to evaluate the effect of guided imagery relaxation through virtual reality on anxiety in women with cervical cancer undergoing radiochemotherapy. Methods: randomized, non-blinded, single-center clinical trial conducted at a cancer reference hospital. 52 women participated, with randomized allocation of 24 in the control group and 28 in the experimental group (12 sessions of guided imagery relaxation through virtual reality, applied three times a week). The outcome was evaluated using the State-Trait Anxiety Inventory and statistical analysis was performed using the Generalized Linear Mixed Model. Results: n the experimental group, women presented significant anxiety traits (p=0.010) before the intervention. Between the 4th and 12th week of follow-up, there was a reduction in anxiety levels, without statistical significance. Conclusions: guided imagery relaxation through virtual reality provided evidence of anxiety reduction in women with cervical cancer undergoing radiochemotherapy and may contribute to clinical practice. Brazilian Clinical Trial Registry: RBR-7ssvytb.
  • Percepção de egressos sobre a formação do Técnico de Enfermagem Artigo Original

    Fioramonte, Gabriel Luiz Nascimento; Pinto, Adriana Avanzi Marques; Marin, Maria José Sanches

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: interpretar a percepção de egressos do curso técnico de enfermagem sobre o processo de aprendizagem desenvolvido durante sua formação. Métodos: estudo qualitativo realizado no período de março a setembro de 2021, a partir de entrevistas com 20 egressos do curso técnico de enfermagem de uma escola do Centro-Oeste paulista, por meio da análise temática, utilizando a ferramenta NVivo. Resultados: foram identificados os temas: método tradicional de ensino, estratégias ativas de aprendizagem, atribuição de valor à proatividade e às vivências na prática profissional. Considerações Finais: para os egressos, o processo de ensino encontra-se essencialmente pautado no método tradicional, embora existam iniciativas de implantação de estratégias ativas e reconhecimento da importância de avançar na proatividade do estudante e aproximação com a prática.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: interpretar la percepción de egresados del curso técnico de enfermería sobre el proceso de aprendizaje desarrollado durante su formación. Métodos: estudio cualitativo realizado en el periodo de marzo a septiembre de 2021, a partir de entrevistas con 20 egresados del curso técnico de enfermería de una escuela del Centro-Oeste paulista, mediante el análisis temático, utilizando la herramienta NVivo. Resultados: se identificaron los temas: método tradicional de enseñanza, estrategias activas de aprendizaje, atribución de valor a la proactividad y a las experiencias en la práctica profesional. Consideraciones Finales: para los egresados, el proceso de enseñanza se encuentra esencialmente basado en el método tradicional, aunque existen iniciativas de implantación de estrategias activas y reconocimiento de la importancia de avanzar en la proactividad del estudiante y acercamiento con la práctica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to interpret the perception of graduates from the nursing technician program on the learning process developed during their education. Methods: a qualitative study was conducted from March to September 2021, based on interviews with 20 graduates from a nursing technician program at a school in the Midwest of São Paulo, using thematic analysis and the NVivo tool. Results: the following themes were identified: traditional teaching methods, active learning strategies, valuing proactivity and experiences in professional practice. Final Considerations: according to the graduates, the teaching process is essentially based on traditional methods, although there are initiatives to implement active strategies and recognition of the importance of advancing student proactivity and practical experience.
  • Evidências do cuidado centrado no paciente no contexto da prática profissional de saúde brasileira Original Article

    Ferla, Josiane Bernart da Silva; Araujo, Cristiano Miranda de; Oliveira, Marcos Herrerias de; Carnevale, Luciana Branco; Berberian, Ana Paula

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: analisar as atitudes centradas no paciente nas práticas de cuidado e compartilhamento dos profissionais de enfermagem, fonoaudiologia, odontologia e medicina. Métodos: um estudo pesquisa transversal foi usado com 411 profissionais, e o instrumento Patient-Practitioner Orientation Scale foi aplicado como uma medida de resultado. Resultados: os médicos apresentaram escores médios mais elevados, refletindo orientação centrada no paciente, controle compartilhado e foco na pessoa, com diferença estatística para todos os domínios (p<0,02). Os dentistas foram os profissionais que apresentaram menores escores, principalmente no domínio compartilhamento, com diferença estatística em relação aos enfermeiros, fonoaudiólogos e médicos (p<0,05). Conclusões: por fim, as atitudes dos profissionais das áreas de saúde estudadas indicaram preferência autorreferida pela centralidade nos pacientes. Nesse contexto, o cuidado centrado no paciente pode ser um recurso importante na assistência à saúde quando comprometido com a superação do objeto homem.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: analizar las actitudes centradas en el paciente en el cuidado y compartir prácticas de profesionales de enfermería, logopedia, odontología y medicina. Métodos: se utilizó una investigación transversal con 411 profesionales, y como medida de resultado se aplicó el instrumento Patient-Practitioner Orientation Scale. Resultados: los médicos presentaron puntuaciones medias más altas, lo que refleja una orientación centrada en el paciente, control compartido y enfoque en la persona, con diferencia estadística para todos los dominios (p<0,02). Los odontólogos fueron los profesionales que presentaron puntajes más bajos, especialmente en el dominio compartir, con diferencia estadística en relación a los enfermeros, logopedas y médicos (p<0,05). Conclusiones: finalmente, las actitudes de los profesionales de las áreas de salud estudiadas indicaron preferencia autorreferida por la centralidad en los pacientes. En este contexto, el cuidado centrado en el paciente puede ser un recurso importante en el cuidado de la salud cuando se apuesta por la superación del objeto hombre.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to analyze patient-centered attitudes in care and sharing practices of nursing, speech therapy, dentistry and medicine professionals. Methods: cross-sectional research was used with 411 professionals, and the Patient-Practitioner Orientation Scale instrument was applied as a measure of outcome. Results: physicians presented higher mean scores, reflecting a patient-centered orientation, shared control, and focus on the person, with statistical difference for all domains (p<0.02). Dentists were the professionals who presented lower scores, especially in the sharing domain, with statistical difference in relation to nurses, speech therapists, and physicians (p<0.05). Conclusions: finally, the attitudes of professionals in the health areas studied indicated self-reported preference for centrality in patients. In this context, patient-centered care can be an important resource in health care when committed to overcoming the object man.
  • Enfermagem, história e ortopedia nos manuais (1875-1928) Artigo Original

    Santos, Bruna Moura Oliveira dos; Labriola, Claudia; Moreira, Sarah Goes Barreto da Silva; Souza, Hugo Alberto Neves de; Porto, Fernando

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: discutir os conteúdos dos manuais, com ênfase na ortopedia, em prol do desenvolvimento da cultura dos cuidados de enfermagem. Métodos: método histórico-cultural articulado à técnica de análise documental. As fontes foram os manuais de enfermagem - portugueses, franceses, ingleses e espanhóis -, no período de 1875 a 1928. Resultados: este estudo apontou para 12 obras - 6 de autoria de médicos, 2 de enfermeiras, 3 institucionais e 1 Irmã de Caridade - que apresentaram, de forma transversal, o processo de profissionalização iniciado na Europa. Os manuais abordaram cuidados nos primeiros socorros e maneiras de imobilização, desde as mais simples, como as talas improvisadas, até a aplicação do aparelho gessado. Conclusões: a atuação das enfermeiras, mesmo que de forma limitada, mostrava que elas eram capazes de observar os sinais de alerta para que os médicos pudessem atuar, salvo algumas exceções.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: discutir los contenidos de los manuales, con énfasis en la ortopedia, en beneficio del desarrollo de la cultura de cuidados de enfermería. Métodos: método histórico-cultural articulado a la técnica de análisis documental. Las fuentes fueron los manuales de enfermería - portugueses, franceses, ingleses y españoles -, en el período de 1875 a 1928. Resultados: este estudio señaló 12 obras - 6 de autoría de médicos, 2 de enfermeras, 3 institucionales y 1 de una Hermana de la Caridad - que presentaron, de manera transversal, el proceso de profesionalización iniciado en Europa. Los manuales abordaron cuidados en primeros auxilios y formas de inmovilización, desde las más simples, como las tablillas improvisadas, hasta la aplicación del aparato de yeso. Conclusiones: la actuación de las enfermeras, aunque limitada, demostraba que eran capaces de observar las señales de alerta para que los médicos pudieran actuar, exceptuando algunas situaciones.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to discuss the content of manuals, with emphasis on orthopedics, in support of the development of nursing care culture. Methods: cultural-historical method articulated with document analysis technique. The sources were nursing manuals - Portuguese, French, English, and Spanish - from 1875 to 1928. Results: this study pointed to 12 works - 6 authored by physicians, 2 by nurses, 3 institutional, and 1 by a Sister of Charity - that presented, in a transversal way, the professionalization process initiated in Europe. The manuals addressed first aid care and immobilization methods, from the simplest, such as improvised splints, to the application of plaster casts. Conclusions: the nurses’ work, even in a limited capacity, showed that they were able to observe warning signs so that doctors could act, with some exceptions.
  • Estratégias de aprendizagem de estudantes de graduação em Enfermagem durante a pandemia da COVID-19 Artigo Original

    Lima, Ana Carolina Bezerra de; Santos, Danielle Christine Moura dos

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: analisar as estratégias de aprendizagem utilizadas por graduandos de enfermagem de uma universidade pública, no ensino remoto, durante a pandemia da COVID-19. Métodos: estudo transversal, desenvolvido com graduandos de enfermagem que cursaram as aulas no ensino remoto. A amostra foi obtida por conveniência, e os dados foram coletados de forma online com 112 participantes. Realizaram-se os Testes t de Student e Mann-Whitney para análise dos dados. Resultados: as estratégias de aprendizagem utilizadas com mais frequência foram as autorregulatórias e cognitivas. Houve uso moderado das estratégias de busca de ajuda interpessoal e de controle emocional. Estudantes do sexo masculino, com ambiente de estudo privativo e boa conexão com a internet, utilizaram mais frequentemente estratégias de controle emocional. Conclusões: estratégias de aprendizagem autorregulatórias e cognitivas, apropriadas ao Ensino superior, foram frequentemente utilizadas pelos graduandos de enfermagem, o que se configura importante ferramenta para adaptação desses estudantes ao contexto universitário.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: analizar las estrategias de aprendizaje utilizadas por estudiantes de enfermería de una universidad pública, en la docencia a distancia, durante la pandemia del COVID-19. Métodos: estudio transversal desarrollado con estudiantes de enfermería que asistieron a clases de enseñanza a distancia. La muestra se obtuvo por conveniencia, y los datos se recolectaron en línea, con 112 participantes. Se realizaron las pruebas t de Student y Mann-Whitney para el análisis de datos. Resultados: las estrategias de aprendizaje más utilizadas fueron la autorregulatoria y la cognitiva. Hubo un uso moderado de estrategias de búsqueda de ayuda interpersonal y control emocional. Los estudiantes varones, con un ambiente de estudio privado y buena conexión a internet, utilizaron con mayor frecuencia estrategias de control emocional. Conclusiones: las estrategias de autorregulación y aprendizaje cognitivo, propias de la educación superior, fueron utilizadas con frecuencia por los estudiantes de enfermería, lo que constituye una herramienta importante para la adaptación de estos estudiantes al contexto universitario.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to analyze the learning strategies used by nursing students from a public university, in remote teaching, during the COVID-19 pandemic. Methods: a cross-sectional study developed with nursing students who attended remote teaching classes. The sample was obtained by convenience and data were collected online, with 112 participants. Student and Mann-Whitney tests were performed for data analysis. Results: the most frequently used learning strategies were self-regulatory and cognitive. There was moderate use of interpersonal help-seeking and emotional control strategies. Male students, with a private study environment and good internet connection, used emotional control strategies more frequently. Conclusions: self-regulatory and cognitive learning strategies, appropriate for higher education, were frequently used by nursing students, which is an important tool for adapting these students to the university context.
  • Qualidade da assistência à saúde na Atenção Primária: perspectiva de pessoas com Diabetes Mellitus Artigo Original

    Palasson, Rosilene Rocha; Paz, Elisabete Pimenta Araújo; Marinho, Gerson Luiz; Pinto, Luiz Felipe da Silva; Teston, Elen Ferraz; Gomes, Margareth de Almeida; Souza, Maria Helena do Nascimento; Marcon, Sonia Silva

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: identificar como pessoas com diabetes avaliam a assistência ofertada pelas equipes da Atenção Primária. Métodos: estudo seccional, realizado a partir de entrevistas estruturadas com aplicação do instrumento Patient Assessment of Chronic Illness a pessoas com Diabetes Mellitus 2. Os dados foram submetidos à análise estatística. Resultados: participaram do estudo 451 indivíduos, sendo mais da metade com 60 anos ou mais (64,0%); 63,9% tinham diagnóstico há mais de cinco anos; e 23,9% faziam uso de insulina. O escore médio obtido foi de 2,5, o que indicou pouco envolvimento no autocuidado e baixo suporte ao cuidado da condição crônica por parte da equipe da Estratégia Saúde da Família, e foi maior entre as mulheres e pessoas com companheiro(a). Conclusões: as pessoas com diabetes consideram que não recebem tratamento individualizado, com diálogo e discussão para o estabelecimento de metas, e que não são preparados para a autogestão da condição de saúde.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: identificar cómo las personas con diabetes evalúan la asistencia ofrecida por los equipos de Atención Primaria. Métodos: estudio transversal, basado en entrevistas estructuradas con aplicación del instrumento Patient Assessment of Chronic Illness a personas con Diabetes Mellitus 2. Los datos fueron sometidos a análisis estadístico. Resultados: participaron del estudio 451 individuos, más de la mitad con 60 años o más (64,0%); el 63,9% tenía más de cinco años de diagnóstico; y el 23,9% usaba insulina. El puntaje promedio obtenido fue de 2,5, lo que indica poca participación en el autocuidado y bajo apoyo para el cuidado de la condición crónica por parte del equipo de la Estrategia de Salud de la Familia, siendo mayor entre las mujeres y las personas con pareja. Conclusiones: las personas con diabetes consideran que no reciben un tratamiento individualizado, con diálogo y discusión para el establecimiento de metas, y que no están preparadas para el automanejo de la condición de salud.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to identify how people with diabetes assess the care offered by Primary Care teams. Methods: a cross-sectional study based on structured interviews with the application of the Patient Assessment of Chronic Illness instrument to people with Type 2 Diabetes Mellitus. Data were submitted to statistical analysis. Results: 451 individuals participated in the study, more than half aged 60 years or older (64.0%); 63.9% had been diagnosed for more than five years; and 23.9% used insulin. The average score obtained was 2.5, which indicated little involvement in self-care and low support for the care of the chronic condition by the Family Health Strategy team, and was higher among women and people with a partner. Conclusions: people with diabetes consider that they do not receive individualized treatment, with dialogue and discussion for setting goals, and that they are not prepared for self-managing their health condition.
  • Experiência do paciente acerca de sua segurança no ambiente hospitalar Artigo Original

    Báo, Ana Cristina Pretto; Prates, Cassiana Gil; Amaral-Rosa, Marcelo Prado; Costa, Diovane Ghignatti da; Oliveira, João Lucas Campos de; Amestoy, Simone Coelho; Magalhães, Ana Maria Müller de; Moura, Gisela Maria Schebella Souto de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: analisar os elementos que podem influenciar a experiência dos pacientes em relação às ações relacionadas à segurança do cuidado no ambiente hospitalar. Métodos: estudo qualitativo, descritivo e exploratório, realizado com pacientes e familiares em um hospital do sul do Brasil. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas, com base na Técnica do Incidente Crítico, entre janeiro e fevereiro de 2022. Os dados foram submetidos à análise de conteúdo, com apoio do software IRaMuTeQ. Resultados: participaram cinco pacientes, quatro familiares e três pacientes-famílias. Surgiram as categorias “Interação paciente-profissional como elemento do cuidado seguro”, “Protocolos de segurança identificados na experiência do paciente” e “O cuidado seguro e seus desafios na assistência hospitalar”. Conclusões: a interação paciente-profissional, a comunicação, a identificação de protocolos de segurança e a disponibilidade da equipe de enfermagem são elementos que influenciam a experiência dos pacientes em relação à segurança do cuidado durante a internação hospitalar.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: analizar los factores que pueden afectar la experiencia de los pacientes en relación con las medidas de seguridad en el entorno hospitalario. Métodos: este estudio cualitativo, descriptivo y exploratorio se llevó a cabo con pacientes y sus familiares en un hospital del sur de Brasil. Se realizaron entrevistas semiestructuradas utilizando la Técnica del Incidente Crítico entre enero y febrero de 2022. Los datos recolectados se sometieron a un análisis de contenido con la ayuda del software IRaMuTeQ. Resultados: participaron cinco pacientes, cuatro familiares y tres unidades paciente-familia. Surgieron las siguientes categorías: “Interacción paciente-profesional como componente de atención segura”, “Reconocimiento de protocolos de seguridad en la experiencia del paciente” y “Atención segura y los desafíos en la atención hospitalaria”. Conclusiones: la interacción paciente-profesional, la comunicación, el conocimiento de los protocolos de seguridad y la disponibilidad del equipo de enfermería son factores que influyen en la experiencia de los pacientes en cuanto a la seguridad de su atención durante la hospitalización.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to analyze the factors that can impact patients’ experience concerning safety-related measures in the hospital setting. Methods: this qualitative, descriptive, and exploratory study was conducted with patients and their family members at a hospital in southern Brazil. Semi-structured interviews were carried out using the Critical Incident Technique between January and February 2022. The collected data underwent content analysis with the assistance of IRaMuTeQ software. Results: five patients, four family members, and three patient-family units participated in the study. The following categories emerged: “Patientprofessional interaction as a component of safe care,” “Recognition of safety protocols in the patient’s experience,” and “Safe care and the challenges in hospital care.” Conclusions: patient-professional interaction, communication, awareness of safety protocols, and the availability of the nursing team are factors that influence patients’ experience regarding the safety of their care during hospitalization.
  • Avaliação pré-natal da gestação de alto risco na atenção primária e ambulatorial especializada: estudo misto Artigo Original

    Medeiros, Fabiana Fontana; Santos, Izabel Dayana de Lemos; Franchi, Juliana Vicente de Oliveira; Caldeira, Sebastião; Ferrari, Rosângela Aparecida Pimenta; Pelloso, Sandra Marisa; Haddad, Maria do Carmo Fernandez Lourenço; Cardelli, Alexandrina Aparecida Maciel

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: avaliar a assistência pré-natal de alto risco e identificar as estratégias para o aperfeiçoamento assistencial. Métodos: estudo misto de uma coorte prospectiva, com 319 puérperas em uma maternidade pública, de outubro de 2016 a agosto de 2017, utilizando-se instrumento semiestruturado e entrevista. Realizou-se análise por meio do Teste do Qui-Quadrado (p≤0,05). A abordagem qualitativa foi realizada por entrevista com questões norteadoras a 13 gestores, em seu local de trabalho, entre janeiro e março de 2020, analisadas sob a fenomenologia social. Resultados: identificaram-se maiores taxas de inadequação para todos critérios. Entretanto, quando a assistência foi compartilhada, observou-se maior taxa para realização de exames (p=0,023), consultas (p=0,002), classificação de risco (p=0,013) e informação de emergência (≤0,000). Fragilidades no registro evidenciaram prejuízo na comunicação e na continuidade assistencial. Considerações Finais: o cuidado compartilhado demonstra-se estratégia ao aperfeiçoamento assistencial, entretanto há necessidade do fortalecimento da referência e contrarreferência efetivas à continuidade assistencial.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: evaluar la atención prenatal de alto riesgo e identificar estrategias para mejorar la atención. Métodos: estudio mixto de cohorte prospectivo, con 319 madres en una maternidad pública, de octubre de 2016 a agosto de 2017, mediante instrumento semiestructurado y entrevista. El análisis se realizó mediante la prueba de chi-cuadrado (p≤0,05). El abordaje cualitativo se realizó a través de entrevistas con preguntas orientadoras a 13 directivos, en su lugar de trabajo, entre enero y marzo de 2020, analizados bajo la fenomenología social. Resultados: se identificaron mayores tasas de inadecuación para todos los criterios. Sin embargo, cuando se compartió la asistencia, hubo mayor tasa de realización de pruebas (p=0,023), consultas (p=0,002), clasificación de riesgo (p=0,013) e información de emergencia (≤0,000). Las debilidades en el expediente evidenciaron afectación en la comunicación y continuidad de la atención. Consideraciones Finales: el cuidado compartido es una estrategia para mejorar la atención, sin embargo, existe la necesidad de fortalecer la referencia y la contrarreferencia efectivas para la continuidad del cuidado.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to assess high-risk prenatal care and identify strategies for improving care. Methods: a mixed study of a prospective cohort, with 319 mothers in a public maternity hospital, from October 2016 to August 2017, using a semi-structured instrument and interview. Analysis was performed using the chi-square test (p≤0.05). The qualitative approach was carried out through interviews with guiding questions to 13 managers, at their workplace, between January and March 2020, analyzed under social phenomenology. Results: higher rates of inadequacy were identified for all criteria. However, when care was shared, there was a higher rate for performing tests (p=0.023), consultations (p=0.002), risk stratification (p=0.013) and emergency information (≤0.000). Weaknesses in the record evidenced impairment in communication and continuity of care. Final Considerations: shared care is a strategy for improving care, however there is a need to strengthen effective referral and counter-referral to care continuity.
  • A eficácia do uso de livros interativos multimodalidade em enfermagem pediátrica na implementação do programa Merdeka Belajar Original Article

    Anggraini, Sapariah; Dewi, Selly Kresna

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: analisar a eficácia do uso de livros interativos multimodalidade em enfermagem pediátrica nos resultados de aprendizagem do aluno na implementação do programa Merdeka Belajar. Métodos: estudo de abordagem quase-experimental com um projeto de grupo de controle pós-teste. A amostra incluiu 52 alunos de enfermagem do quarto semestre do Instituto de Ciências da Saúde Suaka Insan Banjarmasin que frequentaram o curso de Enfermagem Pediátrica. Foi utilizada a técnica de amostragem total e o teste t dependente na análise dos dados. Resultados: o livro interativo multimodalidade de enfermagem pediátrica foi eficaz para melhorar o desempenho de aprendizagem dos alunos do quarto semestre com um valor de significância de 0,015 < 0,05. Há uma diferença de 3,173 no valor médio dos cursos de enfermagem pediátrica da classe A e da classe B. Conclusões: o uso de livros interativos multimodalidade é muito bom para os professores na aplicação do ensino a fim de ajudar os alunos no entendimento do material que estão aprendendo.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: analizar la efectividad del uso de libros interactivos multimodales en enfermería pediátrica sobre los resultados de aprendizaje de los estudiantes en la implementación del Programa Merdeka Belajar. Métodos: investigación cuasi-experimental con un diseño de grupo de control posterior a la prueba. En este estudio, la muestra incluyó 52 estudiantes de enfermería del cuarto semestre del Instituto de Ciencias de la Salud Suaka Insan Banjarmasin que recibieron el curso de Enfermería Pediátrica. Fue utilizada la técnica de muestreo total y la prueba t dependiente en el análisis de datos. Resultados: el libro interactivo multimodal de enfermería pediátrica fue efectivo en la mejora del logro de aprendizaje de los estudiantes de cuarto semestre con un valor de significancia de 0,015 < 0,05. Hay una diferencia en el valor promedio de los cursos de enfermería pediátrica para la clase A y la clase B, que es de 3,173. Conclusiones: el uso de libros multimodales interactivos es muy bueno para que los profesores los apliquen en la enseñanza para ayudar a los estudiantes a comprender el material que están aprendiendo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to analyzing the Effectiveness of Using Interactive Multimodality Books in Pediatric Nursing on Student Learning Outcomes in Implementing the Merdeka Belajar Program. Methods: the research design used a quasi-experimental approach with a posttest control group design. The sample in this study was the fourth-semester nursing students of Institute of Health Science Suaka Insan Banjarmasin who received the Pediatric Nursing course, a total of 52 students. The sampling technique used is total sampling. Data analysis used the dependent t-test. Results: the interactive multimodality pediatric nursing book was effective in improving the learning achievement of fourth-semester students with a significance value of 0.015 < 0.05. There is a difference in the average value of pediatric nursing courses for class A and class B, which is 3.173. Conclusions: the use of interactive multimodality books is very good for lecturers to apply in teaching to help students understand the material they are learning.
  • Prevalência dos fatores de risco para hemorragia pós-parto primária em um hospital universitário Artigo Original

    Betti, Thaís; Gouveia, Helga Geremias; Gasparin, Vanessa Aparecida; Vieira, Letícia Becker; Strada, Juliana Karine Rodrigues; Fagherazzi, Júlia

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: identificar os fatores de risco associados à hemorragia pós-parto primária em um hospital universitário. Métodos: estudo transversal realizado com 277 puérperas que receberam assistência durante o parto ou cesárea no período de junho a agosto de 2020. Os dados foram coletados por meio de um questionário previamente estruturado, aplicado após 24 horas do nascimento. Para a análise dos fatores associados à hemorragia pós-parto, utilizou-se a Regressão de Poisson. Resultados: a hemorragia pós-parto foi observada em 30% da amostra do estudo. O Índice de Choque e a distensão uterina foram estatisticamente associados à hemorragia pós-parto. Puérperas com Índice de Choque ≥ 0,9 apresentam uma prevalência 61% maior de hemorragia pós-parto (RP=1,61; IC 95%: 1,07 - 2,43) e com distensão uterina 134% (RP=2,34; IC 95%: 1,63 - 3,36). Conclusões: o reconhecimento desses fatores subsidia melhorias na prática clínica, visto que possibilitam a previsão de sua ocorrência e alertam para o manejo adequado, prevenindo desfechos indesejáveis.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: identificar los factores de riesgo asociados con la hemorragia posparto primaria en un hospital universitario. Métodos: se realizó un estudio transversal con 277 mujeres posparto que recibieron atención durante el parto o la cesárea entre junio y agosto de 2020. Los datos se recopilaron mediante un cuestionario preestructurado administrado 24 horas después del parto. Se empleó una Regresión de Poisson para analizar los factores asociados con la hemorragia posparto. Resultados: se observó hemorragia posparto en el 30% de la muestra del estudio. El índice de choque y la distensión uterina se encontraron estadísticamente asociados con la hemorragia posparto. Las mujeres posparto con un índice de choque ≥ 0,9 tenían una prevalencia de hemorragia posparto un 61% mayor (PR=1,61, IC del 95%: 1,07 - 2,43), mientras que aquellas con distensión uterina tenían una prevalencia un 134% mayor (PR=2,34, IC del 95%: 1,63 - 3,36). Conclusiones: reconocer estos factores contribuye a mejoras en la práctica clínica, ya que permiten predecir su ocurrencia y requieren una gestión adecuada, previniendo así resultados desfavorables.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to identify the risk factors associated with primary postpartum hemorrhage in a university hospital. Methods: a cross-sectional study was conducted with 277 postpartum women who received care during childbirth or cesarean section between June and August 2020. Data were collected using a pre-structured questionnaire administered 24 hours after delivery. Poisson Regression was employed to analyze the factors associated with postpartum hemorrhage. Results: postpartum hemorrhage was observed in 30% of the study sample. Shock Index and uterine distension were found to be statistically associated with postpartum hemorrhage. Postpartum women with a Shock Index ≥ 0.9 had a 61% higher prevalence of postpartum hemorrhage (PR=1.61, 95% CI: 1.07 - 2.43), while those with uterine distension had a 134% higher prevalence (PR=2.34, 95% CI: 1.63 - 3.36). Conclusions: recognizing these factors contributes to improvements in clinical practice, as they enable the prediction of their occurrence and call for appropriate management, thereby preventing unfavorable outcomes.
  • Desfechos da inserção do Dispositivo Intrauterino de Intervalo por obstetrizes e enfermeiras obstetras Artigo Original

    Botelho, Thalita Vital; Borges, Ana Luiza Vilela

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: avaliar os desfechos da inserção do Dispositivo Intrauterino de Cobre de Intervalo por obstetrizes e enfermeiras obstetras em um Centro de Parto Normal Peri-hospitalar. Métodos: estudo transversal conduzido com 75 mulheres que tiveram o dispositivo inserido entre janeiro de 2018 e fevereiro de 2020. A coleta de dados foi realizada a partir de prontuários e contato telefônico. Resultados: não houve nenhuma perfuração uterina; 1,3% dos dispositivos foram expulsos com 30 a 45 dias de uso e 5,3% no primeiro ano de uso; a taxa de necessidade de remoção no retorno foi de 4,0%; e a pontuação média de dor foi 4,2 (DP = 3,3). Entre aquelas que ainda usavam o dispositivo, 93,1% se consideraram satisfeitas. Conclusões: a inserção do dispositivo por enfermeiras obstetras e obstetrizes mostrou ser segura, com desfechos similares aos observados na literatura.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: evaluar los resultados de la inserción del dispositivo intrauterino de cobre (DIU) realizado por matronas certificadas y enfermeras obstétricas especializadas en un Centro de Nacimientos Peri-Hospitalario. Métodos: se realizó un estudio transversal que incluyó a 75 mujeres sometidas a la inserción del DIU entre enero de 2018 y febrero de 2020. La recopilación de datos se realizó mediante registros médicos y entrevistas telefónicas. Resultados: no se observaron casos de perforación uterina. Las tasas de expulsión del dispositivo fueron del 1,3% en los primeros 30 a 45 días de uso y del 5,3% durante el primer año de uso. La tasa de retirada durante el seguimiento fue del 4,0%. La puntuación promedio del dolor informada fue de 4,2 (DE = 3,3). Entre aquellas que continuaron utilizando el dispositivo, el 93,1% manifestó satisfacción. Conclusiones: los hallazgos demuestran que la inserción del DIU por parte de matronas certificadas y enfermeras obstétricas especializadas es un procedimiento seguro, que produce resultados comparables a los reportados en la literatura existente.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to evaluate the outcomes of Interval Copper Intrauterine Device (IUD) insertion performed by certified midwives and obstetric nurse practitioners at a Peri-Hospital Birth Center. Methods: a cross-sectional study was conducted involving 75 women who underwent IUD insertion between January 2018 and February 2020. Data collection was carried out using medical records and telephone interviews. Results: no instances of uterine perforation were observed. Expulsion rates of the devices were 1.3% within 30 to 45 days of use and 5.3% within the first year of use. The follow-up removal rate was 4.0%. The average pain score reported was 4.2 (SD = 3.3). Among those who continued using the device, 93.1% expressed satisfaction. Conclusions: the findings demonstrate that IUD insertion by certified midwives and obstetric nurse practitioners is a safe procedure, yielding outcomes comparable to those reported in the existing literature.
  • Satisfação de puérperas com os serviços obstétricos recebidos: aprimoramento de instrumento de avaliação Artigo Original

    Alves Junior, Lourivaldo Bispo; Faiad, Cristiane; Rodrigues, Carlos Manoel Lopes; Barros, Ângela Ferreira

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: aprimorar um instrumento que mensura a satisfação de puérperas com a assistência obstétrica. Métodos: pesquisa-ação, desenvolvida a partir de uma versão preliminar de um instrumento elaborado por enfermeiras obstetras atuantes em serviços públicos do Distrito Federal. Executou-se a análise dos resultados da aplicação do instrumento realizada em um teste piloto, análise de evidência de validade do instrumento, revisão de literatura, grupo focal com as elaboradoras do instrumento e entrevista com o público-alvo. Resultados: a análise fatorial mostrou três fatores existentes no construto. Sete enfermeiras participaram, discutindo a reformulação do instrumento, e 20 puérperas relataram suas percepções sobre a assistência recebida durante o parto, gerando cinco unidades temáticas. Considerações Finais: o aprimoramento do instrumento ocorreu por meio da reconstrução e reorganização dos itens e da escala de respostas, além da aplicação de um pré-teste com a população-alvo, resultando em um instrumento composto por de 13 itens.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: mejorar un instrumento que mide la satisfacción de las puérperas con la atención obstétrica. Métodos: investigación acción, desarrollada a partir de una versión preliminar de un instrumento elaborado por enfermeros obstetras que trabajan en los servicios públicos del Distrito Federal. Se realizó el análisis de los resultados de la aplicación del instrumento realizado en una prueba piloto, análisis de evidencias de validez del instrumento, revisión de literatura, grupo focal con los desarrolladores del instrumento y entrevista al público objetivo. Resultados: el análisis factorial mostró tres factores existentes en el constructo. Participaron siete enfermeros, discutiendo la reformulación del instrumento, y 20 madres relataron sus percepciones sobre la asistencia recibida durante el parto, generando cinco unidades temáticas. Consideraciones Finales: la mejora del instrumento se dio a través de la reconstrucción y reorganización de los ítems y de la escala de respuesta, además de la aplicación de una preprueba con la población objetivo, resultando un instrumento compuesto por 13 ítems.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to improve an instrument that measures postpartum women’s satisfaction with obstetric care. Methods: action research, developed from a preliminary version of an instrument prepared by nurse-midwives working in public services in the Federal District. The analysis of the results of application of instrument carried out in a pilot test, analysis of evidence of instrument validity, literature review, focus group with the instrument’s developers and interview with the target audience were carried out. Results: factorial analysis showed three existing factors in the construct. Seven nurses participated, discussing the instrument reformulation, and 20 mothers reported their perceptions about the care received during childbirth, generating five thematic units. Final Considerations: instrument improvement occurred through item and response scale reconstruction and reorganization, in addition to application of a pre-test with the target population, resulting in an instrument composed of 13 items.
  • Adaptação transcultural da Breastfeeding Self-Efficacy Scale Short Form (BSES-SF) modificada para mães de prematuros no Brasil Original Article

    Denobi, Clarice Borges Lucas; Silva, Lorena Maria Fernandes da; Curan, Gabriela Ramos Ferreira; Dennis, Cindy-Lee; Oriá, Mônica Oliveira Batista; Rossetto, Edilaine Giovanini

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: realizar adaptação transcultural da Breastfeeding Self-Efficacy Scale-Short Form (BSES-SF) para mães de bebês doentes e/ou prematuros para a língua portuguesa no contexto brasileiro. Métodos: foi realizado um estudo metodológico, incluindo a tradução do instrumento, síntese das traduções, revisão por especialistas, síntese, reavaliação de especialistas, retrotradução, pré-teste e validação do conteúdo. O estudo envolveu 19 participantes, incluindo os tradutores e especialistas. Além disso, 18 mães da população-alvo foram incluídas no pré-teste. Resultados: as equivalências da opinião obtida pelo comitê de especialistas foram: semântica (85%), idiomática (89%), cultural (86%) e conceitual (94%). O coeficiente de validação de conteúdo (CVC) da escala foi de 0,93 para clareza e compreensão; 0,89 para relevância prática; 0,92 para relevância; e a média geral do CVC foi de 0,91. Conclusões: a escala foi traduzida e adaptada para a língua portuguesa do Brasil, o que manteve as equivalências e confirmou a validade de conteúdo.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: realizar la adaptación transcultural de la Breastfeeding Self-Efficacy Scale-Short Form (BSES-SF) para madres de niños enfermos y/o prematuros al portugués en el contexto brasileño. Métodos: se realizó un estudio metodológico que incluyó la traducción del instrumento, síntesis de traducciones, revisión por especialistas, síntesis, reevaluación por especialistas, retrotraducción, preprueba y validación de contenido. El estudio involucró a 19 participantes, incluidos traductores y expertos. Además, 18 madres de la población objetivo fueron incluidas en la preprueba. Resultados: las equivalencias de opinión obtenidas por el comité de expertos fueron: semántica (85%), idiomática (89%), cultural (86%) y conceptual (94%). El Coeficiente de Validación de Contenido (CVC) de la escala fue de 0,93 para claridad y comprensión; 0,89 para relevancia práctica; 0,92 para relevancia. El promedio general del CVC fue de 0,91. Conclusiones: la escala fue traducida y adaptada al portugués brasileño, lo que mantuvo las equivalencias y confirmó la validez de contenido.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to conduct a cross-cultural adaptation of the Breastfeeding Self-Efficacy Scale-Short Form (BSES-SF) for mothers of ill and/or preterm infants among Portuguese-speaking mothers in Brazil. Methods: a methodological study was completed, including the translation of the tool, synthesis of translations, review by experts, synthesis, reassessment of experts, back-translation, pre-test, and validation of the content. The study involved 19 participants, including a translator and experts. In addition, 18 mothers from the target population were included in the pre-test. Results: the equivalences of the opinion obtained by the committee of experts were semantic (85%), idiom (89%), cultural (86%), and conceptual (94%). The content validation coefficient (CVC) on the scale was 0.93 for clarity and understanding; 0.89 for practical relevance; 0.92 for relevance; and the average overall CVC was 0.91. Conclusions: the scale was translated and adapted to the Brazilian Portuguese language, which maintained the equivalences and confirmed the content validity.
  • Saberes do enfermeiro e comunicação terapêutica no hospital Original Article

    Moykari, Magdalena Jublina; Sinaga, Mareta Rodame; Sakke’, Vanessa; Patrisia, Ineke; Sinaga, Chriska Roully Adeline

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: identificar a correlação do conhecimento dos enfermeiros com a aplicação da comunicação terapêutica por enfermeiros em hospitais. Métodos: estudo descritivo, quantitativo, correlacional com um método de amostragem total. Os entrevistados foram 68 enfermeiros que trabalhavam na enfermaria em um hospital geral no oeste da Indonésia. Questionários modificados foram usados na coleta de dados. A análise do teste qui-quadrado de Pearson foi utilizada na análise de dados. Resultados: enfermeiros com conhecimento suficiente e insuficiente têm boa aplicação da comunicação terapêutica. Não foi encontrada correlação entre o conhecimento e a aplicação da comunicação terapêutica pelos enfermeiros. Conclusões: a comunicação terapêutica é influenciada por muitos fatores, mas o conhecimento dos enfermeiros deve ser mantido e melhorado para prestar cuidados holísticos e aumentar a satisfação do paciente.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: identificar la correlación entre el conocimiento de los enfermeros y la aplicación de la comunicación terapéutica de los enfermeros en los hospitales. Métodos: estudio descriptivo, cuantitativo, correlacional con método de muestreo total. Los encuestados fueron 68 enfermeros que trabajaban en una sala del hospital. Se utilizaron cuestionarios modificados para recopilar datos. Los datos se analizaron mediante el análisis de la prueba de chi-cuadrado de Pearson. Resultados: los enfermeros con conocimientos suficientes y pobres tienen una buena aplicación de la comunicación terapéutica. No hubo correlación entre el conocimiento y la aplicación de la comunicación terapéutica. Conclusiones: la comunicación terapéutica está influenciada por muchos factores. El conocimiento de los enfermeros debe ser mantenido y mejorado para brindar una atención integral y aumentar la satisfacción del paciente.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to identify the correlation of nurses’ knowledge with the application of nurses’ therapeutic communication in hospitals. Methods: a descriptive quantitative, correlational design with a total sampling method was used in the study. Respondents were 68 nurses working in an inpatient room in one of the general hospitals in western Indonesia. Modified questionnaires were used in data collection. Analysis of the Pearson chi-square test was used in data analysis. Results: nurses with sufficient and poor knowledge have a good application of therapeutic communication. There was no correlation between knowledge and the application of nurses’ therapeutic communication. Conclusions: therapeutic communication is influenced by many factors, but nurses’ knowledge should be maintained and improved to provide holistic care and increase patient satisfaction.
  • Associações entre bullying e risco de transtornos alimentares em adolescentes Artigo Original

    Oliveira, Priscilla dos Reis; Silva, Marta Angélica Iossi; Oliveira, Wanderlei Abadio de; Komatsu, André Vilela; Brunherotti, Marisa Afonso de Andrade; Rosário, Rafaela; Silva, Jorge Luiz da

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: analisar as associações entre o perfil de participação no bullying (vítimas, agressores e vítimas-agressoras) e o risco de transtornos alimentares em adolescentes. Métodos: estudo transversal realizado com 491 estudantes, com idades entre 10 e 18 anos. Os dados foram coletados por meio da aplicação da Escala de Vitimização e Agressão entre Pares e do Eating Attitudes Test, e foram analisados estatisticamente por meio de análises de variância (ANOVA) e correlação de Spearman. Resultados: o risco de transtornos alimentares foi maior para o perfil de vítima, tanto para meninos quanto para meninas. Para ambos os sexos, a vitimização física, a vitimização verbal e a vitimização relacional associaram-se significativamente às variáveis de risco de transtornos alimentares. Para os meninos, também houve associações significativas relacionadas à agressão. Conclusões: os estudantes vítimas, especialmente os meninos, são mais vulneráveis às consequências do bullying em relação ao risco de transtornos alimentares.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: analizar las asociaciones entre los perfiles de participación en el acoso escolar (víctimas, agresores y víctimas-agresores) y el riesgo de trastornos alimentarios en adolescentes. Métodos: estudio transversal con 491 estudiantes de 10 a 18 años. Los datos se recopilaron mediante la aplicación de la Escala de Victimización y Agresión entre Pares y el Test de Actitudes Alimentarias, y se analizaron estadísticamente mediante análisis de varianza (ANOVA) y correlación de Spearman. Resultados: el riesgo de trastornos alimentarios fue mayor en el perfil de víctima, tanto en niños como en niñas. Tanto para ambos sexos, la victimización física, la victimización verbal y la victimización relacional se asociaron significativamente con variables relacionadas con el riesgo de trastornos alimentarios. En el caso de los niños, también se observaron asociaciones significativas relacionadas con la agresión. Conclusiones: los estudiantes que son víctimas, especialmente los niños, son más vulnerables a las consecuencias del acoso escolar en relación con el riesgo de trastornos alimentarios.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to analyze the associations between bullying participation profiles (victims, bullies, and bully-victims) and the risk for eating disorders in adolescents. Methods: a cross-sectional study was conducted with 491 students, aged 10 to 18 years. Data were collected through the application of the Peer Victimization and Aggression Scale and the Eating Attitudes Test, and were statistically analyzed using analysis of variance (ANOVA) and Spearman correlation. Results: the risk for eating disorders was higher for the victim profile, both for boys and girls. For both sexes, physical victimization, verbal victimization, and relational victimization were significantly associated with variables related to the risk for eating disorders. For boys, there were also significant associations related to aggression. Conclusions: student victims, especially boys, are more vulnerable to the consequences of bullying in relation to the risk for eating disorders.
  • Incidentes no contexto da assistência pré-hospitalar por ambulâncias: contribuições para a segurança do paciente Artigo Original

    Pereira, Eric Rosa; Paes, Graciele Oroski

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: analisar a ocorrência de incidentes no contexto do atendimento pré-hospitalar móvel terrestre. Métodos: realizou-se uma pesquisa descritiva através da observação de 239 atendimentos efetuados por 22 profissionais de saúde no Serviço de Atendimento Móvel de Urgência (SAMU), situado na Baixada Fluminense, Rio de Janeiro, Brasil. Para a análise dos dados, empregaram-se o teste exato de Fisher e o teste qui-quadrado. Resultados: o tempo total dedicado ao atendimento ao paciente foi de 439,5 horas, durante o qual se observaram 2386 incidentes de segurança. Os mais notáveis foram relativos à comunicação escrita (235), identificação do paciente através de pulseiras (238) e à segurança na preparação de medicamentos (81). Conclusões: evidencia-se a necessidade de promover e implementar iniciativas que visem a segurança do paciente, com foco especial nas metas internacionais de segurança, no âmbito dos serviços de atendimento pré-hospitalar móvel.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: analizar la ocurrencia de incidentes en el contexto de la atención prehospitalaria móvil terrestre. Métodos: se realizó una investigación descriptiva a través de la observación de 239 atenciones realizadas por 22 profesionales de la salud en el Servicio de Atención Móvil de Urgencia, ubicado en la Baixada Fluminense, Río de Janeiro, Brasil. Para el análisis de los datos, se emplearon la prueba exacta de Fisher y la prueba de chi-cuadrado. Resultados: el tiempo total dedicado a la atención al paciente fue de 439,5 horas, durante las cuales se observaron 2386 incidentes de seguridad. Los más destacados fueron relacionados con la comunicación escrita (235), la identificación del paciente a través de pulseras (238) y la seguridad en la preparación de medicamentos (81). Conclusiones: se evidencia la necesidad de promover e implementar iniciativas que apunten a la seguridad del paciente, con un enfoque especial en las metas internacionales de seguridad, en el ámbito de los servicios de atención prehospitalaria móvil.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to analyze the occurrence of incidents in the context of mobile terrestrial pre-hospital care. Methods: a descriptive research was carried out through the observation of 239 treatments performed by 22 healthcare professionals at the Mobile Emergency Care Service, located in Baixada Fluminense, Rio de Janeiro, Brazil. Fisher’s exact test and chi-square test were used for data analysis. Results: the total time dedicated to patient care was 439.5 hours, during which 2386 security incidents were observed. The most notable ones were related to written communication (235), patient identification through bracelets (238), and safety in medication preparation (81). Conclusions: the need to promote and implement initiatives aimed at patient safety is evident, with special focus on international safety goals within the scope of mobile pre-hospital care services.
  • Subconjunto terminológico CIPE® para pessoas com úlcera do pé diabético na atenção primária à saúde Artigo Original

    Silva, Halene Cristina Dias de Armada e; Acioli, Sonia; Fuly, Patricia dos Santos Claro; Lins, Silvia Maria de Sá Basilio; Santos, Juliana Otaciana dos; Querido, Danielle Lemos; Camacho, Alessandra Conceição Leite Funchal; Menezes, Harlon França de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: elaborar um subconjunto terminológico CIPE® para a pessoa com úlcera do pé diabético na Atenção Primária à Saúde. Métodos: estudo metodológico, que seguiu cinco etapas: 1) identificação de termos revelantes para a clientela por uma revisão integrativa de literatura e em documentos oficiais da área; 2) mapeamento dos termos identificados com os termos da CIPE®; 3) construção dos enunciados de diagnósticos, resultados e intervenções de enfermagem; 4) estruturação do subconjunto terminológico com a Teoria do Déficit do Autocuidado; e 5) validação de conteúdo dos enunciados construídos com enfermeiros de uma área programática do Rio de Janeiro. Resultados: o subconjunto desenvolvido é composto por 81 diagnósticos/resultados e 583 intervenções de enfermagem, organizados em requisitos universais, de alterações e desenvolvimento. Conclusões: o subconjunto em tela foi composto predominantemente por enunciados inseridos nos requisitos de autocuidado relativos às alterações de saúde, reforçando a importância da qualidade de vida e recuperação.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: desarrollar un subconjunto terminológico de la CIPE® para personas con úlceras del pie diabético en la Atención Primaria de Salud. Métodos: estudio metodológico, que siguió cinco etapas: 1) identificación de términos relevantes para la clientela a través de una revisión integradora de literatura y documentos oficiales en el área; 2) mapeo de términos identificados con los términos CIPE®; 3) construcción de diagnósticos, resultados e intervenciones de enfermería; 4) estructuración del subconjunto terminológico con la Teoría del Déficit de Autocuidado; y 5) validación de contenido de enunciados construidos con enfermeros de un área programática de Rio de Janeiro. Resultados: el subconjunto desarrollado está compuesto por 81 diagnósticos/resultados y 583 intervenciones de enfermería, organizados en requisitos universales, de cambio y de desarrollo. Conclusiones: el subconjunto en pantalla estuvo compuesto predominantemente por declaraciones insertadas en los requisitos de autocuidado relacionados con cambios en la salud, lo que refuerza la importancia de la calidad de vida y la recuperación.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to elaborate an ICNP® terminological subset for people with diabetic foot ulcers in Primary Health Care. Methods: this is a methodological study that followed five steps: 1) Identification of relevant terms for the patients through an integrative literature review and official documents in the area; 2) Mapping of terms identified with ICNP® terms; 3) Construction of statements of nursing diagnoses, outcomes and interventions; 4) Structuring of a terminological subset with the Self-Care Deficit Theory; and 5) Content validity of statements constructed with nurses from a programmatic area in Rio de Janeiro. Results: the subset developed is composed of 81 diagnoses/outcomes and 583 nursing interventions, organized into universal, change and development requirements. Conclusions: the subset on screen was predominantly composed of statements inserted in self-care requirements related to health changes, reinforcing the importance of quality of life and recovery.
  • Incontinência urinária em mulheres: avaliação com auxílio das terminologias padronizadas em enfermagem NANDA-I e NOC Artigo Original

    Melo, Liana Priscilla Lima de; Pascoal, Lívia Maia; Rolim, Isaura Letícia Tavares Palmeira; Santos, Francisca Aline Arrais Sampaio; Santos, Floriacy Stabnow; Santos Neto, Marcelino; Lima, Francisca Elisângela Teixeira; Almeida, Alana Gomes de Araújo

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: avaliar o comprometimento urinário em mulheres incontinentes com o auxílio das terminologias padronizadas em enfermagem NANDA-I e NOC. Métodos: estudo transversal, realizado com 97 mulheres em atendimento no ambulatório de ginecologia de um hospital universitário. A coleta de dados ocorreu por meio de formulário que continha informações sobre diagnósticos da NANDA-I relacionados à incontinência urinária e indicadores do resultado NOC Continência Urinária. Foi realizada análise estatística para avaliar o comprometimento dos indicadores da NOC na presença dos diagnósticos de enfermagem da NANDA-I. Resultados: o diagnóstico Incontinência Urinária Mista foi o mais prevalente (43,3%), e, na sua presença, os indicadores mais comprometidos foram urina em recipiente apropriado, chega ao banheiro entre o desejo e a passagem de urina e esvazia a bexiga completamente. Conclusões: o comprometimento urinário demonstrou-se pior nas mulheres com elementos de incontinência urinária de esforço e urgência.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: evaluar la afectación urinaria en mujeres incontinentes con la ayuda de las terminologías estandarizadas de enfermería NANDA-I y NOC. Métodos: estudio transversal, realizado con 97 mujeres que asisten a la consulta externa de ginecología de un hospital universitario. La recolección de datos se realizó a través de un formulario que contenía información sobre los diagnósticos de la NANDA-I relacionados con la incontinencia urinaria y los indicadores del resultado NOC Continencia Urinaria. Se realizó análisis estadístico para evaluar el deterioro de los indicadores NOC en presencia de diagnósticos de enfermería NANDA-I. Resultados: el diagnóstico Incontinencia Urinaria Mixta fue el más prevalente (43,3%), y, en su presencia, los indicadores más comprometidos fueron orina en recipiente adecuado, llegar al baño entre el deseo y el paso de la orina y vaciar completamente la vejiga. Conclusiones: la afectación urinaria fue peor en mujeres con elementos de estrés e incontinencia urinaria de urgencia.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to assess urinary impairment in incontinent women with the aid of standardized nursing terminologies NANDA-I and NOC. Methods: a cross-sectional study, carried out with 97 women attending the gynecology outpatient clinic of a university hospital. Data collection took place using a form that contained information about NANDA-I diagnoses related to urinary incontinence and NOC Urinary Continence indicators. Statistical analysis was performed to assess the impairment of NOC indicators in the presence of NANDA-I nursing diagnoses. Results: diagnosis Mixed Urinary Incontinence was the most prevalent (43.3%), and, in its presence, the most compromised indicators were voids in appropriate receptacle, gets to toilet between urge and passage of urine and empties bladder completely. Conclusions: urinary impairment was worse in women with elements of stress and urge urinary incontinence.
  • Análise do desenvolvimento de crianças egressas da Unidade Terapia Intensiva Neonatal na visão dos pais Artigo Original

    Costa, Lediana Dalla; Dalmuth, Késsia Helen; Vieira, Mayeli Thais Fernandes; Girardi, Emanueli; Fachinello, Gisely; Silva, Ângela Morais da; Cavalheiri, Jolana Cristina; Perondi, Alessandro Rodrigues

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: analisar o desenvolvimento de crianças egressas da Unidade de Terapia Intensiva Neonatal e como a internação interfere no desenvolvimento infantil, na visão dos pais. Métodos: estudo descritivo-exploratório, documental e qualitativo, realizado com pais de crianças egressas do setor intensivo por meio de inquérito telefônico e complementação em prontuário. Os dados foram analisados pela ferramenta de Bardin e discutidos conforme as evidências científicas. Resultados: na visão dos pais, não se observou atraso no desenvolvimento físico, entretanto dificuldades no aleitamento materno e no ganho de peso foram relatados. Alterações na fala e mudanças no comportamento consideradas anormais também foram atrasos na evolução da criança. Considerações Finais: na visão dos pais, as alterações na fala podem ser associadas à internação em unidade intensiva, enquanto dificuldades relacionadas ao aleitamento materno e atrasos na cognição podem se mostrar alteradas pelas condições de prematuridade e baixo peso no momento do nascimento.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: analizar el desarrollo de los niños egresados de la Unidad de Cuidados Intensivos Neonatales y cómo la hospitalización interfiere en el desarrollo del niño, en la visión de los padres. Métodos: estudio descriptivo-exploratorio, documental y cualitativo, realizado con padres de niños egresados de la Unidad de Cuidados Intensivos a través de encuesta telefónica y complementación en prontuarios. Los datos fueron analizados utilizando la herramienta de Bardin y discutidos de acuerdo con la evidencia científica. Resultados: a juicio de los padres, no se observó retraso en el desarrollo físico, sin embargo, se relataron dificultades en la lactancia y aumento de peso. Los cambios en el habla y cambios en el comportamiento considerados anormales también fueron retrasos en la evolución del niño. Consideraciones Finales: a juicio de los padres, las alteraciones del habla pueden estar asociadas a la hospitalización en una Unidad de Cuidados Intensivos, mientras que las dificultades relacionadas con la lactancia y los retrasos en la cognición pueden verse alterados por condiciones de prematuridad y bajo peso al nacer.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to analyze the development of children discharged from the Neonatal Intensive Care Unit and how hospitalization interferes with child development, from parents’ point of view. Methods: a descriptive-exploratory, documentary and qualitative study, carried out with parents of children discharged from the Intensive Care Unit through a telephone survey and supplementation in medical records. Data were analyzed using Bardin’s tool and discussed according to scientific evidence. Results: from parents’ point of view, delay in physical development was not observed, however difficulties in breastfeeding and weight gain were reported. Changes in speech and changes in behavior considered abnormal were also delays in child evolution. Final Considerations: from parents’ point of view, changes in speech may be associated with hospitalization in an Intensive Care Unit, while difficulties related to breastfeeding and delays in cognition may be altered by conditions of prematurity and low weight at birth.
  • Validação da escala de avaliação de recursos hospitalares para preservação da continência urinária de idosos Artigo Original

    Góes, Roberta Pereira; Pedreira, Larissa Chaves; Tavares, João Paulo de Almeida; Oliveira, Simone da Silva; Souza, Elaine de Oliveira; Santos, Fernanda Cajuhy dos

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: validar a estrutura interna da escala de avaliação de recursos hospitalares para preservação da continência urinária de idosos. Métodos: estudo de validação da estrutura interna de escala construída com base no modelo conceitual da tríade donabediana e em revisão integrativa, cuja validação de conteúdo ocorreu em etapa anterior. Nesta proposta, a escala foi aplicada à população-alvo e 124 enfermeiras responderam ao formulário contendo a escala testada. Foi realizada Análise Fatorial Exploratória no software FACTOR, utilizando múltiplas técnicas. Resultados: obteve-se um modelo fatorial com 11 itens organizados em duas dimensões (apoio aos recursos humanos e recursos materiais). A dimensão “estrutura física” foi retirada do modelo inicial e adotada como um checklist complementar ao instrumento, pois não foi possível obter um modelo fatorável com essa dimensão. Conclusões: disponibilizamos uma escala válida que pode mensurar indicadores, identificando fragilidades e/ou potencialidades relacionadas aos recursos hospitalares para preservação da continência urinária de pessoas idosas.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: validar la estructura interna de la Escala de Evaluación de Recursos Hospitalarios para la Preservación de la Continencia Urinaria en los Ancianos. Métodos: estudio de validación de la estructura interna de una escala construida basada en el modelo conceptual de Donabedian y una revisión integrativa, con validación previa del contenido. La escala se aplicó a la población objetivo y 124 enfermeros respondieron al cuestionario. Se realizó un análisis factorial exploratorio utilizando el software FACTOR, empleando múltiples técnicas. Resultados: se obtuvo un modelo factorial con 11 ítems organizados en dos dimensiones (apoyo a los recursos humanos y recursos materiales). La dimensión “estructura física” se eliminó del modelo inicial y se adoptó como un checklist complementario al instrumento, ya que no fue posible obtener un modelo factorizable con esta dimensión. Conclusiones: proporcionamos una escala válida que puede medir indicadores, identificando debilidades y/o fortalezas relacionadas con los recursos hospitalarios para la preservación de la continencia urinaria en los ancianos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to validate the internal structure of the Hospital Resources Assessment Scale for the Preservation of Urinary Continence in the Elderly. Methods: validation study of the internal structure of a scale constructed based on the Donabedian conceptual model and an integrative review, with prior content validation. The scale was applied to the target population, and 124 nurses responded to the questionnaire. Exploratory Factor Analysis was performed using the FACTOR software, employing multiple techniques. Results: a factorial model with 11 items organized into two dimensions (support for human resources and material resources) was obtained. The “physical structure” dimension was removed from the initial model and adopted as a complementary checklist to the instrument, as it was not possible to obtain a factorable model with this dimension. Conclusions: we provide a valid scale that can measure indicators, identifying weaknesses and/or strengths related to hospital resources for the preservation of urinary continence in the elderly.
  • Sofrimento mental no cotidiano familiar: trajetória temporal segundo Merleau-Ponty Artigo Original

    Carvalho, Patricia Anjos Lima de; Santos, Vanessa Thamyris Carvalho dos; Terra, Marlene Gomes; Oliveira, Márcia Aparecida Ferreira de; Soares, Ricardo Henrique; Sena, Edite Lago da Silva

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: descrever a experiência da família em relação ao cotidiano com o familiar em sofrimento mental. Métodos: estudo qualitativo, descritivo, do tipo fenomenológico, fundamentado na ontologia da experiência de Merleau-Ponty, realizado em dez domicílios de uma cidade do estado da Bahia (Brasil), onde residem os 24 participantes das Rodas de Intersubjetividade. As descrições produzidas foram submetidas à técnica Analítica da Ambiguidade. Resultados: as descrições foram categorizadas em: ausência como potência criadora do sentido de “ser” e “não ser família”; e exclusão e acolhimento como expressão do sofrimento mental no contexto da família. Considerações Finais: a experiência do sofrimento mental no cotidiano da família é marcada por sentimentos ambíguos, como alegria e tristeza, decepção e satisfação, desamor e amor. Entretanto, a vivência desses sentimentos pode mobilizar o desejo de “tornar-se” família, aumentar o senso de autonomia e independência, e impulsionar a formação de novas configurações familiares.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: describir la experiencia de la familia en relación con la vida diaria de un miembro familiar que experimenta sufrimiento mental. Métodos: se realizó un estudio cualitativo, descriptivo y fenomenológico basado en la ontología de la experiencia de Merleau-Ponty en diez hogares de una ciudad en el estado de Bahía, Brasil, donde residen 24 participantes de los Círculos de Intersubjetividad. Las descripciones producidas fueron sometidas a la técnica de Análisis de Ambigüedad. Resultados: las descripciones se clasificaron en: la ausencia como un poder creativo del sentido de “ser” y “no ser una familia”; y la exclusión y aceptación como expresiones del sufrimiento mental en el contexto familiar. Consideraciones Finales: la experiencia del sufrimiento mental en la vida diaria de la familia está marcada por sentimientos ambiguos, como alegría y tristeza, decepción y satisfacción, falta de amor y amor. Sin embargo, experimentar estos sentimientos puede movilizar el deseo de “convertirse” en una familia, aumentar el sentido de autonomía e independencia, y promover la formación de nuevas configuraciones familiares.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to describe the family’s experience in relation to daily life with a family member experiencing mental suffering. Methods: a qualitative, descriptive, phenomenological study grounded in Merleau-Ponty’s ontology of experience was conducted in ten households in a city in the state of Bahia, Brazil, where 24 participants of the Intersubjectivity Wheels reside. The descriptions produced were subjected to the Ambiguity Analytics technique. Results: the descriptions were categorized into: absence as a creative power of the sense of “being” and “not being a family”; and exclusion and acceptance as expressions of mental suffering in the family context. Final Considerations: the experience of mental suffering in the family’s daily life is marked by ambiguous feelings, such as joy and sadness, disappointment and satisfaction, lack of love and love. However, experiencing these feelings can mobilize the desire to “become” a family, increase the sense of autonomy and independence, and drive the formation of new family configurations.
  • Teorias de enfermagem no cuidado ao paciente vítima de acidente vascular cerebral: revisão de escopo Revisão

    Lima, Josefa Nayara de; Lima, Layane Ribeiro; Cavalcante, Edilma Gomes Rocha; Quirino, Glauberto da Silva; Pinheiro, Woneska Rodrigues

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: mapear e sintetizar teorias de enfermagem e estruturas conceituais que foram aplicadas na prática do cuidado de enfermagem ao paciente vítima de Acidente Vascular Cerebral na atenção hospitalar. Métodos: revisão de escopo realizada em outubro de 2022 nas bases de dados MEDLINE (acesso via PubMed), CINAHL, Scielo e Web of Science, conforme o The Joanna Briggs Institute. Resultados: os nove estudos apresentavam seis teorias de enfermagem e três estruturas conceituais que foram utilizadas para apoiar a assistência ao paciente com Acidente Vascular Cerebral. Essas teorias e estruturas conceituais tinham como objetivo facilitar a identificação das necessidades psicobiológicas, psicossociais e psicoespirituais do paciente, esclarecer o papel e ampliar a visão do enfermeiro sobre a reabilitação, e reconhecer o processo de transição do sobrevivente. Considerações Finais: este mapeamento permitiu identificar grandes teorias, teorias de médio alcance e estruturas conceituais de enfermagem aplicadas ao cuidado ao paciente com Acidente Vascular Cerebral.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: mapear y sintetizar teorías de enfermería y estructuras conceptuales que se aplicaron en la práctica del cuidado de enfermería al paciente víctima de Accidente Cerebrovascular en atención hospitalaria. Métodos: revisión de alcance realizada en octubre de 2022 en las bases de datos MEDLINE (acceso a través de PubMed), CINAHL, Scielo y Web of Science, siguiendo los lineamientos del Instituto Joanna Briggs. Resultados: los nueve estudios presentaron seis teorías de enfermería y tres estructuras conceptuales que se utilizaron para respaldar la atención al paciente con Accidente Cerebrovascular. Estas teorías y estructuras conceptuales tenían como objetivo facilitar la identificación de las necesidades psicobiológicas, psicosociales y psicoespirituales del paciente, clarificar el papel y ampliar la visión del enfermero sobre la rehabilitación, y reconocer el proceso de transición del sobreviviente. Consideraciones Finales: este mapeo permitió identificar grandes teorías, teorías de alcance medio y estructuras conceptuales de enfermería aplicadas al cuidado del paciente con Accidente Cerebrovascular.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to map and synthesize nursing theories and conceptual frameworks that have been applied in the practice of nursing care for stroke patients in hospital settings. Methods: a scoping review was conducted in October 2022 using the MEDLINE (accessed via PubMed), CINAHL, Scielo, and Web of Science databases, following The Joanna Briggs Institute guidelines. Results: nine studies incorporated six nursing theories and three conceptual frameworks, which were employed to enhance stroke patient care. The objective of these theories and conceptual frameworks was to facilitate the identification of the patient’s psychobiological, psychosocial, and psychospiritual needs, elucidate the nurse’s role and expand their perspective on rehabilitation, and acknowledge the survivor’s process of transition. Final Considerations: this mapping exercise identified major nursing theories, middle-range theories, and conceptual frameworks applied to the care of stroke patients.
  • A aplicação do Lean Healthcare no processo de hospitalização e alta do paciente: revisão integrativa Revisão

    Fuentes, Livia Barrionuevo El Hetti; Gardim, Lucas; Silva, Thaís Oliveira da; Moura, André Almeida de; Bernardes, Andrea

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: identificar evidências científicas acerca da utilização do Lean Healthcare no processo de hospitalização e de alta do paciente. Métodos: trata-se de uma Revisão Integrativa realizada nas bases de dados PubMed, LILACS, SCOPUS, CINAHL, Web of Science e Embase. Resultados: dos 904 registros identificados, três foram incluídos nesta revisão. Os estudos demonstraram que, quando aplicada ao planejamento de alta, a filosofia Lean traz resultados favoráveis, promovendo melhorias no processo de comunicação, além de auxiliar na organização do fluxo de trabalho, com redução do tempo de permanência e melhoria na qualidade do cuidado. Considerações Finais: apesar da metodologia Lean apresentar resultados positivos, considera-se que sua aplicação nas instituições de saúde não é sustentável, uma vez que, na maioria das vezes, se restringe apenas a alguns setores e/ou serviços. Assim, para maximizar o sucesso da implementação, a filosofia Lean precisa ser incorporada à cultura organizacional, representando o maior desafio.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: identificar evidencia científica sobre el uso del enfoque Lean Healthcare en el proceso de hospitalización y alta del paciente. Métodos: se realizó una revisión integrativa en las bases de datos PubMed, LILACS, SCOPUS, CINAHL, Web of Science y Embase. Resultados: de los 904 registros identificados, se incluyeron tres en esta revisión. Los estudios demostraron que, cuando se aplica en la planificación del alta, la filosofía Lean produce resultados favorables al mejorar la comunicación y ayudar a organizar el flujo de trabajo, reducir el tiempo de estancia y mejorar la calidad de la atención. Consideraciones Finales: aunque la metodología Lean muestra resultados positivos, su aplicación en las instituciones de salud no es sostenible, ya que a menudo se limita a algunos departamentos o servicios. Por lo tanto, para maximizar el éxito de la implementación, la filosofía Lean debe ser incorporada a la cultura organizacional, lo que representa el mayor desafio.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to identify scientific evidence regarding the use of Lean Healthcare approach in the hospitalization and patient discharge process. Methods: this is an Integrative Review conducted in the PubMed, LILACS, SCOPUS, CINAHL, Web of Science, and Embase databases. Results: out of 904 records identified, three were included in this review. The studies demonstrated that when applied to discharge planning, the Lean philosophy brings favorable results, promoting improvements in the communication process, as well as assisting in workflow organization, with a reduction in length of stay and improvement in the quality of care. Final Considerations: although the Lean methodology presents positive results, it is considered that the application of the philosophy in healthcare institutions is still not sustainable, as it is often restricted to specific departments or services. Thus, to maximize the success of implementation, the Lean philosophy needs to be incorporated into the organizational culture, representing the greatest challenge.
  • Compressões abdominais durante a reanimação cardiopulmonar: revisão de escopo Revisão

    Lima, Magda Mileyde de Sousa; Ximenes, Maria Aline Moreira; Araújo, Dariane Veríssimo de; Barros, Lívia Moreira; Galindo Neto, Nelson Miguel; Caetano, Joselany Áfio

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: mapear as evidências científicas sobre o uso de compressões abdominais durante a reanimação cardiopulmonar em pacientes com parada cardiorrespiratória. Métodos: trata-se de uma revisão de escopo, baseada na questão: “quais são as evidências sobre o uso de compressões abdominais durante a reanimação cardiopulmonar em pacientes com parada cardiorrespiratória?”. Foram coletadas as publicações até agosto de 2022 em oito bases de dados. Foi utilizado o Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses extension for Scoping Reviews. Resultados: incluiu-se 17 publicações. O público geral identificado foi composto por adultos e idosos. O desfecho primário evidenciou taxas significativas de retorno da circulação espontânea. Os desfechos secundários indicaram melhora significativa na frequência cardíaca, pressão arterial, saturação de oxigênio e outros resultados. Conclusões: as compressões abdominais mostraram-se benéficas. No entanto, mais estudos clínicos são necessários para identificar o melhor método de execução e seus impactos.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: mapear la evidencia científica sobre el uso de compresiones abdominales durante la reanimación cardiopulmonar en pacientes con paro cardíaco. Métodos: esta es una revisión de alcance basada en la pregunta: “¿Cuál es la evidencia con respecto al uso de compresiones abdominales durante la reanimación cardiopulmonar en pacientes con paro cardíaco?”. Se recopilaron publicaciones hasta agosto de 2022 de ocho bases de datos. Se utilizó la extensión de Informes Preferidos para Revisiones Sistemáticas y Metaanálisis para Revisiones de Alcance. Resultados: se incluyeron diecisiete publicaciones. La población general identificada estaba compuesta por adultos y personas mayores. El resultado primario reveló tasas significativas de retorno de la circulación espontánea. Los resultados secundarios indicaron una mejora significativa en la frecuencia cardíaca, la presión arterial, la saturación de oxígeno y otros resultados. Conclusiones: las compresiones abdominales han demostrado ser beneficiosas. Sin embargo, se necesitan más estudios clínicos para identificar el mejor método de ejecución y sus impactos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to map the scientific evidence on the use of abdominal compressions during cardiopulmonary resuscitation in patients with cardiac arrest. Methods: this is a scoping review based on the question: “What is the evidence regarding the use of abdominal compressions during cardiopulmonary resuscitation in patients with cardiac arrest?”. Publications up to August 2022 were collected from eight databases. The Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses extension for Scoping Reviews was used. Results: seventeen publications were included. The identified general population consisted of adults and elderly individuals. The primary outcome revealed significant rates of return of spontaneous circulation. Secondary outcomes indicated a significant improvement in heart rate, blood pressure, oxygen saturation, and other outcomes. Conclusions: abdominal compressions have been shown to be beneficial. However, further clinical studies are needed to identify the best execution method and its impacts.
  • Proposta do diagnóstico de enfermagem “Retorno Venoso Periférico Prejudicado”: formação do conceito Review

    Medeiros, Hanna Priscilla da Silva; Araújo, Jéssica Naiara de Medeiros; Silva, Amanda Barbosa da; Dantas, Rodrigo Assis Neves; Lopes, Camila Takáo; Vitor, Allyne Fortes

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: desenvolver uma proposta de diagnóstico de enfermagem com foco no retorno venoso. Métodos: trata-se de uma análise de conceito segundo o modelo proposto por Walker e Avant, que é operacionalizado por meio de uma revisão integrativa. O estudo foi realizado de acordo com as recomendações do protocolo Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses. Resultados: a análise dos 131 estudos permitiu a identificação de atributos, antecedentes e consequências. O atributo mais comum foi diminuição do fluxo venoso. Os antecedentes mais encontrados foram deficiência valvular estrutural e/ou funcional, idade avançada e trombose venosa periférica. As consequências mais comuns foram edema periférico, úlcera venosa e dor na extremidade. Conclusões: o diagnóstico de enfermagem formulado foi proposto como parte do Domínio 4, Atividade/repouso, na Classe 4, Respostas cardiovasculares/pulmonares, com oito características definidoras, cinco fatores relacionados, seis populações de risco e quatro condições associadas.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: desarrollar una propuesta de diagnóstico de enfermería centrada en el retorno venoso. Métodos: se trata de un análisis de concepto según el modelo propuesto por Walker y Avant, que se operacionaliza a través de una revisión integradora. El estudio se llevó a cabo de acuerdo con las recomendaciones del protocolo Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses. Resultados: el análisis de los 131 estudios permitió identificar atributos, antecedentes y consecuencias. El atributo más común fue la disminución del flujo venoso. Los antecedentes encontrados con mayor frecuencia fueron deficiencia valvular estructural y/o funcional, edad avanzada y trombosis venosa periférica. Las consecuencias más comunes fueron edema periférico, úlcera venosa y dolor en la extremidad. Conclusiones: el diagnóstico de enfermería formulado fue propuesto como parte del Dominio 4, Actividad/reposo, en la Clase 4, Respuestas cardiovasculares/pulmonares, con ocho características definidoras, cinco factores relacionados, seis poblaciones de riesgo y cuatro condiciones asociadas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to develop a nursing diagnosis proposal focused on venous return. Methods: this is a concept analysis according to the model proposed by Walker and Avant, which is operationalized through an integrative review. The study was carried out according to the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses protocol recommendations. Results: the analysis of the 131 studies allowed identifying attributes, antecedents and consequences. The most common attribute was decreased venous flow. The antecedents most frequently found were structural and/or functional valve deficiency, advanced age and peripheral venous thrombosis. The most common consequences were peripheral edema, venous ulcer and pain in the extremity. Conclusions: the formulated nursing diagnosis was proposed as part of Domain 4, Activity/rest, in Class 4, Cardiovascular/pulmonary responses, with eight defining characteristics, five related factors, six at-risk populations and four associated conditions.
  • Hesitação vacinal em crianças menores de cinco anos: revisão de escopo Revisão

    Melo Júnior, Eugênio Barbosa de; Almeida, Priscilla Dantas; Pereira, Beatriz Mourão; Borges, Paulo de Tarso Moura; Gir, Elucir; Araújo, Telma Maria Evangelista de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: sintetizar evidências científicas sobre hesitação vacinal em crianças menores de cinco anos e seus fatores associados. Métodos: revisão de escopo, conduzida conforme a estrutura metodológica proposta pelo JBI. Realizaram-se buscas nas bases Centro Latino-Americano e do Caribe de Informação em Ciências da Saúde, Scientific Electronic Library Online e PubMed, incluindo literatura cinzenta. Foram incluídos estudos em inglês, espanhol e português, sem delimitação, temporal. Foram excluídos editoriais, estudos que não abordaram hesitação vacinal em menores de cinco anos e não estiveram alinhadas com o objetivo e questão de pesquisa. A amostra foi composta por 18 artigos. Resultados: desinformação, preocupação com efeitos adversos, desconfiança sobre eficácia, aflição quanto à administração simultaneamente e insegurança em relação aos laboratórios foram os motivos relatados. Conclusões: são necessárias estratégias de combate à carência de informações acerca dos imunobiológicos, pois a desinformação foi o fator principal na hesitação vacinal dos pais.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: sintetizar la evidencia científica sobre la reticencia vacunal en menores de cinco años y sus factores asociados. Métodos: revisión de alcance, realizada según la estructura metodológica propuesta por el JBI. Las búsquedas se realizaron en el Centro Latinoamericano y del Caribe de Información en Ciencias de la Salud, Scientific Electronic Library Online y PubMed, incluida la literatura gris. Se incluyeron estudios en inglés, español y portugués, sin delimitación temporal. Se excluyeron editoriales, estudios que no abordaran la reticencia vacunal en menores de cinco años y que no estuvieran alineados con el objetivo y pregunta de investigación. La muestra estuvo compuesta por 18 artículos. Resultados: la desinformación, la preocupación por los efectos adversos, la desconfianza en la eficacia, la angustia por la administración simultánea y la inseguridad por los laboratorios fueron los motivos informados. Conclusiones: se necesitan estrategias para combatir la falta de información sobre inmunobiológicos, ya que la desinformación fue el principal factor en la duda vacunal de los padres.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to synthesize scientific evidence on vaccine hesitancy in children under five years of age and its associated factors. Methods: a scoping review, conducted according to the methodological structure proposed by the JBI. Searches were carried out in the Latin American and Caribbean Center on Health Sciences Information, Scientific Electronic Library Online and PubMed databases, including gray literature. Studies in English, Spanish and Portuguese were included, without temporal delimitation. Editorials, studies that did not address vaccine hesitancy in children under five years of age and were not aligned with the objective and research question were excluded. The sample consisted of 18 articles. Results: misinformation, concern about adverse effects, distrust about efficacy, affliction regarding administration simultaneously, and insecurity in relation to the laboratories were the reported reasons. Conclusions: strategies are needed to combat the lack of information about immunobiological agents, as misinformation was the main factor in parents’ vaccine hesitation.
  • Intervenções educativas para prevenção do câncer do colo do útero: revisão de escopo Revisão

    Mariño, Josiane Montanho; Nunes, Lailah Maria Pinto; Ali, Yasmin Cardoso Metwaly Mohamed; Tonhi, Leonardo do Carmo; Salvetti, Marina de Góes

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: identificar, mapear e descrever as características de intervenções educativas para a prevenção do câncer cervical em mulheres adultas. Métodos: revisão de escopo, conduzida em onze bases de dados e na literatura cinzenta, incluindo estudos que descreveram intervenções educativas voltadas à prevenção do câncer cervical em mulheres adultas. Resultados: 33 artigos com 151.457 participantes foram analisados. As estratégias educativas mais utilizadas foram as discussões participativas e folhetos educativos. A maior parte das intervenções ocorreu em sessão única, com variação de 40 a 60 minutos. O modelo teórico mais utilizado nas intervenções para melhorar a adesão das mulheres ao exame Papanicolau foi o Modelo de Crenças em Saúde. Conclusões: discussões em grupo, palestras e folhetos educativos podem aumentar o conhecimento e reduzir barreiras para a prevenção do câncer do colo do útero. Intervenções baseadas em teoria e culturalmente sensíveis podem ter impacto positivo na saúde das mulheres.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: identificar, mapear y describir las características de las intervenciones educativas para la prevención del cáncer de cuello uterino en mujeres adultas. Métodos: revisión de alcance, realizada en once bases de datos y en la literatura gris, incluyendo estudios que describían intervenciones educativas dirigidas a la prevención del cáncer de cuello uterino en mujeres adultas. Resultados: se analizaron 33 artículos con 151.457 participantes. Las estrategias educativas más utilizadas fueron las discusiones participativas y los folletos educativos. La mayoría de las intervenciones se realizaron en una sola sesión, con una duración de 40 a 60 minutos. El modelo teórico más utilizado en las intervenciones para mejorar la adherencia de las mujeres al Papanicolaou fue el Modelo de Creencias de Salud. Conclusiones: las discusiones grupales, las conferencias y los folletos educativos pueden aumentar el conocimiento y reducir las barreras para la prevención del cáncer de cuello uterino. Las intervenciones basadas en teorías y culturalmente sensibles pueden tener un impacto positivo en la salud de las mujeres.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to identify, map and describe characteristics of educational interventions for cervical cancer prevention in adult women. Methods: a scoping review conducted on eleven databases and the gray literature, including studies that described educational interventions aimed at preventing cervical cancer in adult women. Results: thirty-three articles with 151,457 participants were analyzed. The most used educational strategies were participatory discussions and educational leaflets. Most of the interventions took place in a single session, ranging from 40 to 60 minutes. The most used theoretical model in interventions to improve women’s compliance with Pap smear was the Health Belief Model. Conclusions: group discussions, lectures and educational brochures can increase knowledge and reduce barriers to cervical cancer prevention. Theory-based and culturally sensitive interventions can have a positive impact on women’s health.
  • Enfermagem de Prática Avançada: Pilar “Formação” na Sustentação da Proposta no Brasil Reflexão

    Parada, Cristina Maria Garcia de Lima; Paz, Elisabete Pimenta Araujo; Nichiata, Lucia Yasuko Izumi; Barbosa, Dulce Aparecida; Kantorski, Luciane

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: apresentar os pilares que sustentam o que vem sendo nominado como Enfermagem de Prática Avançada e problematizar sobre a formação necessária para sua implementação. Métodos: reuniram-se elementos constantes em documentos de avaliação de propostas dos programas de pós-graduação, relatórios de apresentações de docentes internacionais em países e publicações científicas selecionadas para compor a argumentação. Resultados: prática/competência (agrega conhecimento amplo e aprofundado sobre os processos de saúde e evidências científicas, raciocínio clínico e capacidades clínicas para indicações terapêuticas); 3) regulação profissional (legislação correspondente e acompanhamento); e 4) financiamento (política ampla de formação e de prática profissional). Considerações Finais: a agenda para a implementação da Enfermagem de Prática Avançada no Brasil passa por conjugar esforços na identificação de stakeholders para um trabalho de legitimação sobre sua importância no panorama da saúde e educação do país.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: presentar los pilares que sustentan lo que se ha denominado Enfermería de Práctica Avanzada y discutir la formación necesaria para su implementación. Métodos: se reunieron elementos contenidos en documentos de evaluación de propuestas de programas de posgrado, informes de presentaciones de profesores internacionales en países y publicaciones científicas seleccionadas para componer el argumento. Resultados: práctica/competencia (agrega conocimiento amplio y profundo sobre procesos de salud y evidencia científica, razonamiento clínico y habilidades clínicas para indicaciones terapéuticas); 3) regulación profesional (legislación correspondiente y seguimiento); y 4) financiación (política amplia de formación y ejercicio profesional). Consideraciones Finales: la agenda para la implementación de la Enfermería de Práctica Avanzada en Brasil implica aunar esfuerzos para identificar actores para un trabajo de legitimación de su importancia en el panorama de la salud y la educación del país.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to present the pillars that support what has been called Advanced Practice Nursing and discuss the necessary training for its implementation. Methods: elements contained in assessment documents for graduate programs proposals, reports of presentations by international professors in countries and selected scientific publications were gathered to compose the argument. Results: practice/competency (adds broad and in-depth knowledge about health processes and scientific evidence, clinical reasoning and clinical skills for therapeutic indications); 3) professional regulation (corresponding legislation and monitoring); and 4) funding (broad training and professional practice policy). Final Considerations: the agenda for implementing Advanced Practice Nursing in Brazil involves joining efforts to identify stakeholders for a work to legitimize their importance in the country’s health and education overview.
  • Tempo de agir de maneira sustentável: Por que não podemos esperar mais? Reflexão

    Furukawa, Patrícia de Oliveira; Cunha, Isabel Cristina Kowal Olm; Pedreira, Mavilde da Luz Gonçalves

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: suscitar reflexões acerca da necessidade de os serviços e profissionais de saúde implementarem ações sustentáveis visando à própria sobrevivência e do planeta. Métodos: ensaio reflexivo embasado em relatórios internacionais com relação ao impacto das mudanças climáticas sobre a saúde das pessoas e ao papel das instituições nesse contexto. Resultados: são enfocados três fundamentos: as mudanças climáticas continuam a ser uma ameaça para a saúde e bem-estar de todos os seres da Terra; as instituições que deveriam contribuir para a saúde são grandes agentes de contaminação do meio ambiente e de emissão dos gases que agravam o efeito estufa; e há vários benefícios para as instituições de saúde agirem de maneira sustentável. Considerações Finais: não podemos esperar mais; temos de desenvolver políticas e modelos de gestão voltados à uma assistência à saúde ambientalmente responsável, economicamente viável e socialmente mais colaborativa.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: suscitar las reflexiones acerca de la necesidad de los servicios y profesionales de salud implementar acciones sostenibles objetivando a la propia supervivencia y del planeta. Métodos: ensayo reflexivo basado en informes internacionales con relación al impacto de los cambios climáticos sobre la salud de las personas y al rol de las instituciones en eso contexto. Resultados: están enfocados tres fundamentos: los cambios climáticos continúan a ser una amenaza para la salud y bienestar de todos los seres de la Tierra; las instituciones que deberían contribuir para la salud son grandes agentes de contaminación del ambiente y de emisión de los gases que agravan el efecto invernadero; y hay diversos beneficios para las instituciones de salud actuaren de manera sostenible. Consideraciones Finales: no podemos esperar más; tenemos de desarrollar políticas y modelos de gestión vueltos a una asistencia a la salud medioambiental responsable, económicamente viable y socialmente más colaborativa.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to raise reflections on the need for health services and professionals to implement sustainable actions, aiming at their own survival and that of the planet. Methods: reflective essay based on international reports regarding the impact of climate change on people’s health and the role of institutions in this context. Results: the article focused on three fundamentals: climate change continues to be a threat to the health and well-being of all beings on Earth; the institutions that should contribute to health are great agents of contamination of the environment and emission of gases that aggravate the greenhouse effect; and there are several benefits for health institutions to act sustainably. Final Considerations: we cannot wait any longer; we must develop policies and management models aimed at environmentally responsible, economically viable, and socially more collaborative healthcare.
  • Implementação de uma estratégia de enfermagem para a autotranscendência em idosos: relato de experiência Experience Report

    Ramírez, Jesús Guadalupe Martínez; Hernández, Erika Adriana Torres; Guerrero-Castañeda, Raúl Fernando

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: relatar a experiência da implementação de uma estratégia de enfermagem para promover a autotranscendência em idosos atendidos em um centro de Atenção Primária À Saúde. Métodos: relato de experiência sobre a implementação de uma estratégia abordando a Teoria da Autotranscendência pela enfermagem a idosos de uma unidade de saúde de primária, em San Luis Potosí, México, de outubro a novembro de 2022. Resultados: participaram 14 idosos e três enfermeiros. A partir da expressão de sentimentos, falas sobre autotranscendência, promoção da espiritualidade e atividade física, a estratégia foi satisfatória, e foram observadas mudanças emocionais, cognitivas e espirituais nas diferentes dimensões da Teoria da Autotranscendência. Considerações Finais: a estratégia de enfermagem sobre autotranscendência possibilitou identificar momentos significativos que ajudaram a identificar os pontos-chave em que os idosos se encontravam; isso ajudou a intervir a partir de uma perspectiva de cuidado de pessoa para pessoa.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: relatar la experiencia de la implementación de una estrategia de enfermería para promover la autotrascendencia en adultos mayores que acuden a un centro de primer nivel de atención en salud. Métodos: relato de experiencia sobre implementación de una estrategia abordando la Teoría de Autotrascendencia por enfermería a adultos mayores de una unidad de salud de primer nivel, en San Luis Potosí, México, de octubre-noviembre del 2022. Resultados: participaron 14 adultos mayores y tres enfermeros. A partir de la expresión de sentimientos, charlas sobre autotrascendencia, fomento de espiritualidad y actividad física, la estrategia resultó satisfactoria. Se observaron cambios emocionales, cognitivos y espirituales en las diferentes dimensiones de la Teoría de Autotrascendencia. Consideraciones Finales: la estrategia de enfermería sobre autotrascendencia permitió plasmar momentos significativos que ayudaron a identificar puntos clave en los que se encontraban los adultos mayores; esto ayudó para intervenir desde una perspectiva del cuidado de persona a persona.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: to report the experience of implementing a nursing strategy to promote self-transcendence in older adults attended at a Primary Health Care center. Methods: an experience report on the implementation of a strategy addressing the Theory of Self-Transcendence by nursing to older adults in a primary health unit, in San Luis Potosí, Mexico, from October to November 2022. Results: fourteen older adults and three nurses participated. From the expression of feelings, speeches about self-transcendence, spirituality and physical activity promotion, the strategy was satisfactory. Emotional, cognitive and spiritual changes were observed in the different dimensions of the Theory of Self-Transcendence. Final Considerations: the nursing strategy on self-transcendence made it possible to identify significant moments that helped to identify the key points in which older adults were; it helped to intervene from a person-to-person care perspective.
  • ERRATA Errata

  • ERRATA Errata

Associação Brasileira de Enfermagem SGA Norte Quadra 603 Conj. "B" - Av. L2 Norte 70830-102 Brasília, DF, Brasil, Tel.: (55 61) 3226-0653, Fax: (55 61) 3225-4473 - Brasília - DF - Brazil
E-mail: reben@abennacional.org.br