Acessibilidade / Reportar erro

Linguistic ethnography in the sociolinguistically complex context of a Western Paraná community: backward into the future of some intersectional applied linguistics

ABSTRACT

In a chronicle of our increasingly intersectional reflection about a sociolinguistically complex context that we have studied (Jung, 1997Jung, N. M. (1997). Eventos de letramento em uma escola multisseriada de uma comunidade rural bilíngue (alemão/português) [Dissertação de mestrado inédita]. Universidade Estadual de Campinas. , 2003Jung, N. M. (2003). Identidades sociais na escola: gênero, etnicidade, língua e as práticas de letramento em uma comunidade rural multilíngue [Tese de doutorado inédita]. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.; Jung & Garcez, 2007Jung, N. M. & Garcez, P. M. (2007). Além do repertório linguístico: aspectos simbólicos diversos na construção da identidade étnico-linguística alemã na escola de comunidade rural multilíngue. In M. C. Cavalcanti e S. Bortoni-Ricardo (Orgs.), Transculturalidade, Linguagem e Educação (pp. 97-122). Mercado de Letras.) having Marilda Cavalcanti as key interlocutor, we look back to earlier work to highlight how the intelligibility we developed about literacy practices in a school community in the West of Paraná has expanded beyond language and gender. In the framework of our reflection on language and political economy (Garcez & Jung, 2021Garcez, P. M., & Jung, N. M. (2021). Mercantilização da linguagem no capitalismo recente: diversidades e mobilidades. Trabalhos em Linguística Aplicada, 60(2), 338-346.) and particularly in light of the work of Jung and Machado e Silva (2021Jung, N. M. & Machado e Silva, R. C. (2021). Deutsches fest: vergonha e orgulho em um evento de mobilizações simbólicas e econômicas. Trabalhos em Linguística Aplicada, 60(2), 364-378.) on the local festival held annually by the municipality where the school community we studied was located, we revisit our perceptions in a more express and contemporary re-articulation now attentive to axes of differentiation around social class and race. We underscore the privilege of whiteness in our current understandings of local dynamics and in our own positionalities.

Keywords:
applied linguistics; interseccionality; language ethnography; multilingualism; whiteness.

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP PUC-SP - LAEL, Rua Monte Alegre 984, 4B-02, São Paulo, SP 05014-001, Brasil, Tel.: +55 11 3670-8374 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: delta@pucsp.br