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DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, Volume: 38, Número: 4, Publicado: 2022
  • Pensando com Marilda Cavalcanti: Reinvenção da linguística aplicada, grupos minoritarizados e complexidade sociolinguística Apresentação

    Silva, Daniel do Nascimento e; Bizon, Ana Cecília Cossi

    Resumo em Português:

    RESUMO Este texto apresenta o número especial de DELTA “Pensando com Marilda Cavalcanti: Reinvenção da linguística aplicada, grupos minoritarizados e complexidade sociolinguística”. Em particular, o texto revisita a produção acadêmica e política de Marilda Cavalcanti, docente e pesquisadora que, ao longo de sua carreira no Departamento de Linguística Aplicada da Universidade Estadual de Campinas, colaborativamente participou da produção de conceitos (e.g., educação linguística ampliada, Cavalcanti, 2013), metáforas (e.g., “línguas como caleidoscópios de recursos”, César & Cavalcanti, 2007; Cavalcanti & Maher, 2018), campos de pesquisa (e.g., educação indígena, práticas de linguagem em cenários sociolinguisticamente complexos) e instituições (e.g., a Associação de Linguística Aplicada do Brasil (ALAB), o Departamento de Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL) da Unicamp), os quais, historicamente, ajudaram a firmar o campo aplicado como área vibrante e promissora de produção de conhecimento sobre a linguagem em sociedade. Além desse panorama histórico, o texto detalha as contribuições ao número especial: dezesseis artigos de pesquisa que não apenas homenageiam o trabalho de Marilda Cavalcanti, mas também ajudam a ampliar o seu legado.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This text presents the special issue of DELTA entitled “Thinking with Marilda Cavalcanti: Reinvention of applied linguistics, minoritized groups and sociolinguistic complexity”. In particular, it revisits the academic and political production of Marilda Cavalcanti, a professor and researcher who over the course of her career in the Department of Applied Linguistics at the State University of Campinas collaboratively participated in producing concepts (e.g., extended language education, Cavalcanti, 2013), metaphors (e.g., “languages as kaleidoscopes of resources”, César & Cavalcanti, 2007; Cavalcanti & Maher, 2018), fields of research (e.g., indigenous education, language practices in sociolinguistically complex settings), and institutions (e.g., the Brazilian Association of Applied Linguistics (ALAB), the Department of Applied Linguistics at the Institute of Language Studies (IEL) at Unicamp) that have historically been central to consolidating applied linguistics as a vibrant and promising area of knowledge production about language in society in Brazil. In addition to this historical overview, the text details the contributions to the special issue: sixteen research articles that do not just pay homage to Marilda Cavalcanti’s work, but also help expand on her legacy.
  • Tornando-se e sendo um/a linguista aplicado/a: celebrando o trabalho pioneiro de Marilda Cavalcanti Articles

    Rajagopalan, Kanavillil

    Resumo em Português:

    RESUMO Este trabalho tem por objetivo fazer algumas observações acerca da importante contribuição da Profa. Marilda Cavalcanti para o desenvolvimento da disciplina acadêmica chamada ‘Linguística Aplicada’ no Brasil. Ele presta tributo à estudiosa e pesquisadora pelo seu pioneirismo e dedicação à consolidação da disciplina no cenário acadêmico brasileiro, muitas vezes ao que parecia remando contra a maré. Após fazer um breve apanhado dos desafios encontrados pelos pioneiros no campo e de suas lutas incansáveis para livrar a área das garras da linguística dita ‘teórica’, historicamente sua ‘irmã mais velha’, o texto também discute a tensão ‘norte-sul’ que nossos pesquisadores têm sofrido nas mãos dos seus colegas do hemisfério norte que ainda relutam em reconhecer que trabalho acadêmico de grande valia possa ser feito em nosso quinhão sem a benção ou tutela constante de quem quer que seja. O texto termina com algumas rápidas observações sobre a dimensão política do trabalho realizado sob o rótulo de pesquisa aplicada.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The aim of this paper is to offer some remarks on the important contribution of Prof. Marilda Cavalcanti to the development of the academic discipline called ‘Applied Linguistics’ in Brazil. It seeks to pay tribute to this great scholar and researcher for her pioneering spirit and dedication to the consolidation of the discipline in the Brazilian academic scenario, all too often in what appeared to many to be a gesture of rowing against the tide. After presenting a brief round-up of the challenges encountered by the pioneers and their tireless efforts to rid the field of the chokehold put on it by the so-called ‘theoretical’ linguistics, historically its ‘elder sister’, the text also proceeds to look at the ‘north-south’ stand-off that our researchers have been subjected to by their colleagues from the north, who still have difficulty in recognising that academic work of excellence can be carried out in our neck of the woods without the blessing or tutelage of whomsoever.
  • Produções acadêmicas sobre a Educação Escolar Indígena: um tributo a Marilda Cavalcanti Artigos

    Maher, Terezinha Machado; Mendes, Jackeline Rodrigues; Cesar, América Lúcia

    Resumo em Português:

    RESUMO O campo da Educação Escolar Indígena (EEI) no Brasil vem se beneficiando da produção acadêmica oriunda de diferentes áreas do conhecimento. Nosso objetivo primeiro, neste texto, é discorrer sobre teorizações que vêm servindo de esteio para pesquisas conduzidas na área da Linguística Aplicada (LA). Iniciamos o artigo com um breve histórico da EEI em nosso país para, em seguida, descrevermos atuações de Marilda Cavalcanti que se mostraram fundamentais para a inserção da EEI, principalmente no que se refere à formação de professores indígenas, como objeto de estudo relevante na LA. Após focalizarmos políticas públicas voltadas para esse tipo de formação para a docência, bem como cursos a ela destinados, explicitamos e discutimos, então, algumas (re)conceptualizações que vêm balizando o fazer investigativo de um conjunto de pesquisadoras do Grupo de Pesquisa “Vozes na Escola” principalmente em relação às noções de interculturalidade e de identidade étnica e linguística. Concluímos o texto externando nossas preocupações acerca dos modos como as políticas públicas destinadas aos povos indígenas foram conduzidas nos últimos anos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Indigenous Formal Education in Brazil has benefited from academic production derived from different fields of knowledge. Our aim in this paper is to reflect upon theoretical assumptions that have served as foundation for research projects developed in the area of Applied Linguistics. We start this article presenting a brief history of Indigenous Formal Education in our country, followed by Marilda Cavalcanti’s activities that have shown to be fundamental for the inclusion of this area, particularly in what Indigenous teachers’ education is concerned, as object of investigation in Applied Linguistics. After focusing on public policies and courses geared towards this type of teacher education, we then describe and discuss some of the theoretical framework that has worked as basis for investigation projects put forward by members of the research group “Vozes na Escola”, focusing primarily on the concepts of interculturality and of ethnic and linguistic identity. We close this paper expressing our concerns about the ways public policies destined to Indigenous Peoples have been lately conducted in the country.
  • Etnografia da linguagem no contexto sociolinguisticamente complexo de uma comunidade no Oeste do Paraná: de volta para o futuro de uma Linguística Aplicada interseccional Artigos

    Jung, Neiva Maria; Garcez, Pedro de Moraes

    Resumo em Português:

    RESUMO Apresentamos nossa trajetória de reflexão paulatinamente mais interseccional sobre um contexto sociolinguisticamente complexo que estudamos há algum tempo, tendo Marilda Cavalcanti como interlocutora. Retomando Jung (1997, 2003) e Jung e Garcez (2007) sobre as práticas de letramento em uma comunidade escolar do Oeste do Paraná, relatamos como as inteligibilidades que desenvolvemos se expandiram para uma mirada mais interseccional. No enquadre de nossa reflexão recente sobre linguagem e economia política (Garcez & Jung, 2021) e em particular à luz do trabalho de Jung e Machado e Silva (2021) sobre a festa comunitária promovida no município paranaense em que se encontrava a comunidade escolar que estudáramos, revisitamos aqui as nossas percepções em rearticulação, mais expressa e contemporânea, atenta a eixos de diferenciação em torno de classe social e raça, explicitando os privilégios da branquitude na configuração daqueles cenários e apontando reflexos disso para a percepção das nossas próprias posicionalidades.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In a chronicle of our increasingly intersectional reflection about a sociolinguistically complex context that we have studied (Jung, 1997, 2003; Jung & Garcez, 2007) having Marilda Cavalcanti as key interlocutor, we look back to earlier work to highlight how the intelligibility we developed about literacy practices in a school community in the West of Paraná has expanded beyond language and gender. In the framework of our reflection on language and political economy (Garcez & Jung, 2021) and particularly in light of the work of Jung and Machado e Silva (2021) on the local festival held annually by the municipality where the school community we studied was located, we revisit our perceptions in a more express and contemporary re-articulation now attentive to axes of differentiation around social class and race. We underscore the privilege of whiteness in our current understandings of local dynamics and in our own positionalities.
  • Costurando narrativas: engajando-se em tarefas para uma outra internacionalização Articles

    Bizon, Ana Cecília Cossi; Frazatto, Bruna Elisa

    Resumo em Português:

    RESUMO Pensando uma Linguística Aplicada em interface com outras áreas conforme visualiza Cavalcanti (2006), nos inspiramos no conceito de uma outra globalização, cunhado pelo geógrafo Milton Santos, para propor este artigo. Sendo a internacionalização do ensino superior um processo que circunda nossas pesquisas, o investigamos com desconfiança a fim de pensar, ainda que de forma inicial, em uma outra internacionalização. Apresentamos duas cenas narrativas que aconteceram na Universidade Estadual de Campinas cujos protagonistas foram estudantes estrangeiros de graduação pertencentes a diferentes convênios/programas de mobilidade. Todos os participantes faziam/haviam feito aulas de Português como Língua Adicional (PLA) no momento de interação. Tais narrativas indexicalizam o processo de internacionalização da universidade, e a nosso ver, refletem experiências limitadas de reterritorialização por diferentes ângulos. Considerando as localidades do contexto, propomos algumas lições, inclusive relacionadas a políticas de PLA, a serem aprendidas e postas em prática em direção a uma outra internacionalização.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Answering Cavalcanti’s (2006) call to an Applied Linguistics enacted at its interfaces with other disciplines, in this paper we are inspired by an other globalisation, a concept coined by the geographer Milton Santos. Having the internationalisation of higher education as a process that embraces both of our studies, we look at it with suspicion in order to start framing an other internationalisation. To pursue that, we present two narrative scenes that took place at University of Campinas with undergraduate international students pertaining to different academic mobility programs who were learning/learned Portuguese as an Additional Language (PAL). These narratives index evaluations about the internationalisation process at the university and, in our view, reflect limited experiences of reterritorialisation from different angles. Considering the localities of the context, we propose some lessons to be learned and enacted towards an other internationalisation, including some more specific lessons oriented towards PAL policy.
  • A Década Internacional das Línguas Indígenas e as línguas em uso pelos povos indígenas brasileiros: contribuições da Linguística Aplicada Artigos

    Gorete Neto, Maria

    Resumo em Português:

    RESUMO A UNESCO proclamou o decênio 2022-2032 como Década Internacional das Línguas Indígenas com o intuito de refletir sobre as ameaças contra as línguas indígenas e, sobretudo, com o objetivo de propor ações em nível nacional e internacional, para a promoção e o fortalecimento dessas línguas. No Brasil, foram criados grupos de trabalho, que agregam indígenas e não indígenas, para a reflexão e discussão das ações a serem implementadas. Face aos muitos desafios que serão enfrentados na construção dessa Década, este artigo objetiva refletir sobre algumas contribuições da Linguística Aplicada para a pesquisa e o estudo das línguas faladas pelos povos indígenas. Conceitos eurocêntricos e essencialistas como ética, língua e bilinguismo são problematizados. O foco proposto nas línguas em uso permite contemplar as distintas e complexas realidades sociolinguísticas dos povos indígenas brasileiros. Além disso, a prerrogativa de os indígenas terem suas vozes ouvidas, através de suas próprias pesquisas realizadas mediante suas próprias epistemes e metodologias, é encorajada e enfatizada.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT UNESCO proclaimed the 2022-2032 decade as the International Decade of Indigenous Languages with the aim of reflecting on the threats against indigenous languages. Also, the Decade will propose actions at national and international levels, for the promotion and strengthening of these languages. In Brazil, working groups were created, which bring together indigenous and non-indigenous people, for the reflection and discussion of actions to be implemented. Considering the many challenges that will be faced in the construction of this Decade, this article aims to reflect on some contributions of Applied Linguistics to the research and study of the languages spoken by indigenous peoples. Eurocentric and essentialist concepts such as ethics, language and bilingualism are problematized. The proposed focus on the languages in use allows us to contemplate the distinct and complex sociolinguistic realities of Brazilian indigenous peoples. Furthermore, the prerogative of indigenous peoples to have their voices heard, through their own research, carried out through their own epistemes and methodologies, is encouraged and emphasized.
  • Revisitando as políticas linguísticas educacionais em Moçambique: O caso da educação bilingue Artigos

    Patel, Samima

    Resumo em Português:

    RESUMO Conheci Marilda Cavalcanti nos anos 1990, em Moçambique, quando decorria a primeira experiência de educação bilingue, no Instituto Nacional do Desenvolvimento da Educação. A experiência envolvia apenas duas línguas, uma do sul do país e outra do centro, de um total de quase 20 línguas moçambicanas. Passados quase 20 anos, temos 19 línguas no ensino primário e duas modalidades de ensino, a monolingue e a bilingue. Com este artigo, pretendo mostrar a trajetória das políticas linguísticas educacionais, das quais eu tomei parte, e que foram concebidas numa perspectiva epistémica do sul. Nessa trajetória, muito contribuiu para o meu crescimento académico-profissional a valiosa orientação da Marilda, desde os primórdios da educação bilingue em Moçambique e, mais tarde, como minha orientadora na pós-graduação.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT I met Marilda Cavalcanti in the 1990s in Mozambique, when the first experience of bilingual education was taking place. The experience involved only two languages, one from the south and the other from the center of the country, out of a total of almost 20 Mozambican languages. With this article I intend to review the trajectory of the educational language policies, of which I was a part, and much contributed to my academic-professional growth through Marilda’s valuable guidance, since the early days of bilingual education in Mozambique and later as my supervisor in the post-graduation course in Applied Linguistics with a specialization in bilingual education.
  • A busca, o encontro, o caleidoscópio: Novas perspectivas para uma educação linguística ampliada para surdos Artigos

    Favorito, Wilma; Silva, Ivani Rodrigues

    Resumo em Português:

    RESUMO Esse artigo focaliza o percurso acadêmico de duas estudiosas do campo da educação bi/multilíngue de surdos destacando em especial a relevância das contribuições da professora, orientadora e pesquisadora Marilda Cavalcanti e seu significativo papel nas reflexões sobre contextos sociolinguisticamente complexos constituídos por minorias linguísticas ou minoritarizadas. Apresenta-se um panorama da produção teórica de Cavalcanti desde seu artigo seminal publicado na Revista Delta em 1999 até os dias de hoje, enfatizando reflexões, conceitos e discussões propostas pela autora que contribuíram para desnaturalizar representações sobre sujeitos pertencentes a minorias, como os surdos, desessencializar o conceito de língua, interpelar o mito do monolinguismo, permitindo compreender os surdos e a educação de surdos a partir de um aporte teórico pós-estruturalista e pós-colonial. Por fim, ressaltamos a importante perspectiva caleidoscópica de língua proposta por Cavalcanti e a sua proposição de uma “educação linguística ampliada” com base na intercompreensão e nos estudos de translinguagem para a formação de professores.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article focuses on both authors’ academic careers in the field of bi/multilingual education of the deaf, particularly highlighting the relevance of the professor, advisor and researcher Marilda Cavalcanti’s contributions and significant role in the reflections on sociolinguistically complex contexts constituted by linguistic or minoritized minorities. An overview of Cavalcanti’s theoretical production is presented, starting from her seminal article published in DELTA in 1999, and proceeding to her current output. The article emphasizes reflections, concepts and discussions proposed by Cavalcanti which have contributed to denaturalize representations of individuals belonging to minorities, such as the deaf; to de-essentialize the concept of language; and to question the myth of monolingualism, allowing the understanding of deaf people and deaf education from a post-structuralist and post-colonial theoretical approach. Finally, we emphasize the important kaleidoscopic perspective of language introduced by Cavalcanti and her proposition of a broader concept of educational linguistics based on inter-comprehension and translanguaging studies for teacher education.
  • O (in)esperado na descrição e compreensão da complexidade sociolinguística de práticas translíngues de alunos surdos Artigos

    Nogueira, Aryane S.

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo apresenta uma análise translíngue e multimodal de uma interação entre alunas surdas participantes de um curso de português para refletir sobre o uso não esperado de recursos no evento em questão. Para isso, recorreu-se a um conjunto de registros etnográficos para descrever e analisar a interação em função dos diferentes materiais contextuais e centros de normatividade orientando as ações dos envolvidos. O evento analisado revelou um conflito de escalas em que a complexidade e a imprevisibilidade do funcionamento linguístico relacionaram-se ao aspecto diverso da língua(gem) que é mobilizada e, ao mesmo tempo, ao campo das ideologias de linguagem. Desse modo, o (in)esperado, ao ser explicado, evidenciou-se como uma importante peça a compor a descrição e construção de entendimentos mais abrangentes sobre as formas de funcionamento da língua(gem) em sala de aula com surdos, com implicações para a pesquisa da educação de surdos afiliada ao campo aplicado de estudos da linguagem e para a formação de professores.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article presents a translingual and multimodal analysis of an interaction between deaf students attending a Portuguese course in order to reflect about the unexpected use of resources in the event in question. For this purpose, a set of ethnographic recordings was used to describe and analyze the interaction event in relation to the different contextual materials and normativity centers orienting the participants’ actions. The analyzed event revealed different scales in conflict in which the complexity and unpredictability of linguistic functioning referred to the multi-layered aspects of the language that were mobilized and, at the same time, to the field of language ideologies. Thus, the (un)expected, when explained, proved to be a crucial key to describing and constructing a more comprehensive understanding of how language works in the classroom with deaf students, with implications for research on deaf education affiliated to the applied field of language studies and for teacher training.
  • Avaliação de proficiência em português em processos de naturalização no Brasil Artigos

    Scaramucci, Matilde V. R.; Diniz, Leandro Rodrigues Alves

    Resumo em Português:

    RESUMO O presente artigo objetiva discutir o uso de exames de proficiência em contextos de migrações internacionais, sobretudo, em processos de naturalização no Brasil. Especificamente, almeja analisar as previsões da legislação brasileira sobre essa matéria desde meados do século XX e avaliar a adequação de instrumentos adotados no país para a comprovação de proficiência em certas modalidades de naturalização. Particular atenção é dada ao Certificado de Proficiência em Língua Portuguesa para Estrangeiros (Celpe-Bras), que, desde 2018, tem sido usado, equivocadamente, nesse contexto, dificultando o processo de naturalização ordinária. Considerando que a ideologia monolíngue subjacente à exigência de proficiência em questão dificilmente pode ser superada juridicamente, argumentamos em favor do desenvolvimento de um teste válido, confiável e prático para esse contexto. Desenhado com base em uma análise de necessidades do público-alvo (Silva, 2019) e em uma perspectiva de educação linguística ampliada (Cavalcanti, 2013), esse teste poderia contribuir para a politização dos candidatos e a promoção da pluralidade cultural e linguística. Para a potencialização de efeitos retroativos positivos, deveria ser implementado de forma integrada a um curso de Português como Língua de Acolhimento, fomentado por uma política pública em nível nacional, subsidiando a garantia do direito à aprendizagem da língua oficial brasileira.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article aims at discussing the use of proficiency exams in international migration contexts, with a focus on naturalization processes in Brazil. More specifically, at analyzing the Brazilian legal provisions on this matter since the mid-twentieth century and at assessing the adequacy of instruments adopted in the country for proving proficiency in Portuguese in certain modalities of naturalization. Special attention is given to the Certificate of Proficiency in Portuguese for Foreigners (Celpe-Bras), which has been misused in this context since 2018 and, as a consequence, has hampered the process of ordinary naturalization. Considering that the monolingual ideology underlying the proficiency requirement in question can hardly be legally overcome, we advocate for the development of a valid, reliable and practical test for this context. Based on a needs analysis of the target group (Silva, 2019) and in an expanded language education perspective (Cavalcanti, 2013), this test could contribute to the politicization of candidates and to the promotion of cultural and linguistic plurality. In order to potentialize positive washback, it should be integrated with a course of Portuguese as a Welcoming Language, fostered by a public policy at the national level, supporting the guarantee of the right to learn the official Brazilian language.
  • A educação linguística do futuro: Por/entre as múltiplas linguagens do humano Artigos

    Carneiro, Alan Silvio Ribeiro

    Resumo em Português:

    RESUMO As pesquisas de Marilda do Couto Cavalcanti representam um marco nas ciências da linguagem no Brasil. Para além da sua contribuição na construção da linguística aplicada como um espaço de reflexão (Cavalcanti, 1986), as investigações da pesquisadora e colaboradores(as) deram visibilidade às práticas de bilinguismo e às demandas políticas por educação bilíngue em contextos de minorias ou maiorias minoritarizadas no país (Cavalcanti, 1999). Embora vinculada a um outro contexto de debates, a saber, o da proliferação de escolas bilíngues português-inglês no Brasil, a recente publicação das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Plurilíngue (Conselho Nacional de Educação, 2020b) aponta para a consolidação dos debates em torno dessa temática, mas também para as contradições que permeiam as próprias ideias de bilinguismo e educação bilíngue no contexto brasileiro. Tomando como inspiração as reflexões metateóricas e metametodológicas de Cavalcanti (2006), o presente artigo busca produzir uma avaliação crítica desse documento e debater perspectivas para uma educação linguística ampliada, tanto na formação de professores quanto em outros espaços educacionais escolares formais ou não (Cavalcanti, 2011 e 2013) que possam responder às necessidades educacionais brasileiras contemporâneas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Marilda do Couto Cavalcanti’s research represents a milestone in the language sciences in Brazil. In addition to her contribution to the construction of applied linguistics as a field of studies (Cavalcanti, 1986), her investigations alongside her collaborators gave visibility to bilingualism and the political demands for bilingual education in minority and minoritarized contexts in the country (Cavalcanti, 1999). Although linked to another context of debates, namely, the proliferation of bilingual Portuguese-English schools in Brazil, the recent publication of the National Curriculum Guidelines for Plurilingual Education (Conselho Nacional de Educação, 2020b) indicates the consolidation of debates around this thematic, but also contradictions that permeate the very ideas of bilingualism and bilingual education in the Brazilian context. Taking as inspiration the meta-theoretical and meta-methodological reflections of Cavalcanti (2006), this article seeks to produce a critical evaluation of this document and discuss perspectives for an expanded linguistic education, both in teacher education and in other formal and non-formal educational spaces (Cavalcanti, 2011 and 2013) that could respond to contemporary Brazilian educational needs.
  • No movimento do caleidoscópio: Escalas sociolinguísticas e o ajuste de foco na pesquisa aplicada em linguagem Artigos

    Silva, Daniel do Nascimento e

    Resumo em Português:

    RESUMO Neste artigo, parto de um aspecto das reflexões teóricas e metodológicas de Marilda Cavalcanti em seu profícuo trabalho em linguística aplicada - sua atenção ao movimento, ao reajuste de foco e à linguagem não como objeto estático, mas como caleidoscópio de recursos - para fazer um exercício semelhante sobre o conjunto de interações, diálogos, tropeços, planos, fracassos e contínuos ajustes naquilo que chamamos de pesquisa de campo. A pergunta que este artigo faz é: se concebemos linguagem não como objeto fixo, estático e circunscrito, mas como um complexo sociolinguisticamente móvel de vozes, dimensões, espaços, tempos e interações, como evitar tomar como dadas ou reificadas as práticas comunicativas que observamos em nossos campos empíricos? Faço um retorno a minha trajetória de pesquisa sobre a violência na linguagem, mostrando como o foco foi continuamente se ajustando dos processos de dominação simbólica à resistência e à esperança (sem, ao mesmo tempo, desconsiderar a dominação). Concluo que o foco na desigualdade, embora legítimo e necessário, não pode eclipsar a produção de voz e agência no chão de fábrica da escola, do coletivo, da periferia, isto é, do campo de pesquisa.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In this article, I draw from one aspect of Marilda Cavalcanti’s fruitful work in Applied Linguistics - her attention to movement, to readjusting focus, and to language not as a static object but as a kaleidoscope of resources - to carry out a similar exercise on the set of interactions, dialogues, missteps, plans, failures, and continuous adjustments of what we call field research. The question this paper asks is: If we conceive language not as a fixed, static and circumscribed object, but as a sociolinguistically mobile complex of voices, dimensions, spaces, times and interactions, how can we avoid taking as given or reified the communicative practices we observe in our empirical fields? I return to my research trajectory on violence in language, by demonstrating how the focus shifted from processes of symbolic domination to resistance and hope (without, at the same time, dismissing domination). I conclude that the focus on inequality, while a legitimate and necessary step, should not obscure the production of voice and agency on the ground of the school, the collective, the periphery, that is, the field of research.
  • Como são ouvidos os nossos pretos-velhos? Ideologias linguísticas, racismo e resistência em falas de terreiros Artigos

    Lopes, Adriana Carvalho

    Resumo em Português:

    RESUMO Inspirada pelo trabalho de Cavalcanti (1986, 2006, 2013), em que questões de linguagem são compreendidas de forma interdisciplinar, neste artigo analiso as ideologias linguísticas que comparecem em narrativas de dirigentes e frequentadoras de centros de Umbanda sobre os pretos-velhos, interrogando a conaturalização histórica de linguagem e raça como uma violenta metafísica racista. Aproximo o registro de fala dos pretos-velhos ao que Lélia González (1988) chamou de “Pretoguês” e Leda Martins (2003) de “Oralitura” - formas de sobrevivência da diáspora negra no Brasil. Finalmente, defendo que esses “espíritos de luz” transcendem dualidades (oral/escrito; vida/morte), inscrevem os saberes da diáspora na cultura nacional, bem como desafiam as ideologias do “branqueamento” e do “padrão monoglota” que definem as imaginações hegemônicas sobre a língua portuguesa no Brasil.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Inspired by the work of Cavalcanti (1986, 2006, 2013), in which the phenomena of language are understood in an interdisciplinary way, in this article I analyze the linguistic ideologies that appear in the narratives of leaders and attendants of Umbanda centers about the speech action of pretos-velhos, questioning the historical “co-naturalization” of language and race as a violent racist metaphysics. I approximate the speech of the pretos-velhos to what Lélia González (1988) called “Pretoguês” and Leda Martins (2003) called “Oralitura” - forms of survival of the Black diaspora in Brazil. Finally, I argue that these “spirits of light” transcend dualities (oral/written; life/death), inscribe the knowledge of the African diaspora into Brazilian culture, and challenge the ideologies of whitening and of the monoglot standard that define hegemonic imaginations about the Portuguese language in Brazil.
  • “Quem matou Diego?”: projeções escalares em paisagens semióticas onlineOffline Artigos

    Moita-Lopes, Luiz Paulo

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo estuda projeções escalares em paisagens semióticas onlineOffline, nas quais estão localizados e performatizados sentidos sobre o assassinato de um estudante gay e negro, Diego Machado, em um campus universitário. Especialmente, historiciza ‘o espírito de nossa época socialmente fascista’ que acentua discursos sobre quais corpos podem viver e quais devem morrer. Tal historicização opera como um pano de fundo em que exercícios escalares semióticos, marcados indexicalmente, se tornam possíveis. Ao concluir, o artigo argumenta em favor da necessidade de teorizar a esperança como emoção, viabilizando resistência perene, em resposta a nossa responsabilidade ética.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article investigates scalar projections in onlineOffline semiotic landscapes, in which meanings about the murder of a gay and black student, Diego Machado, on a university campus are located and performed. Especially, it historicizes ‘the spirit of our socially fascist times’ that accentuates the discourses about which bodies are allowed to live and which must die. Such historicization operates as a backdrop against which particular scalar semiotic exercises, indexically marked, are made possible. In concluding, the article argues for the need of theorizing hope as emotion, enabling perennial resistance, in response to our ethical responsibility.
  • Análise linguística do Português Brasileiro por meio de quatro contínuos: Encontrando o trabalho de Marilda Cavalcanti Artigos

    Bortoni-Ricardo, Stella Maris

    Resumo em Português:

    RESUMO Meu trabalho encontra identidade com o trabalho de Marilda Cavalcanti (2018) quando esse se volta para “os modos como as ideologias linguísticas nacionais e políticas linguísticas dão forma às trajetórias sociolinguísticas do povo brasileiro” (Maher & Cavalcanti, 2018, p. 2). Em especial, vou focalizar essas trajetórias, discutindo e revisando um modelo que desenvolvi para análise linguística por meio de quatro continua, a saber: a) continuum de urbanização, que se estende desde os vernáculos rurais isolados até a variedade urbana de prestígio; b) continuum de letramento, que se ocupa de eventos de oralidade em uma extremidade e eventos de letramento na outra; c) continuum de monitoração estilística, que discute o alinhamento ou footing com o interlocutor e d) continuum de acesso à Internet, que se relaciona ao grau de alfabetização digital e aos recursos de que os falantes dispõem para o uso desse equipamento (Bortoni-Ricardo, 2021, p. 49). Para ilustrá-los darei voz a falantes do Português brasileiro não alfabetizados ou semialfabetizados.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT My academic work meets with the work of Marilda Cavancanti (2018) when she deals with “rich insights into contemporary linguistic diversities in Brazil, into situated uses of different constellations of language resources, into local identity politics, into the histories of different linguistic minority groups and into ongoing changes specific to each group, e.g. rapidly developing transnational connectedness /…/ it builds a broad picture of the ways in which national language ideologies and language policies, and now globalized ideologies, have shaped the sociolinguistic trajectories of different groups” (Maher & Cavalcanti, 2018, p. 2). In particular, I will focus these trajectories discussing and revising a model that I developed of four continua: a) of urbanization, that spreads from the isolated rural vernaculars up to the urban variety of prestige; b) of literacy, that goes from oral events to events of literacy; c) of stylistic monitoring, which discusses footing with the hearer and d) of access to the Internet, related to digital literacy and to resources and gadgets that users own (Bortoni-Ricardo, 2021, p. 49). Illiterate or semiliterate voices echo throughout the work.
  • Percepção de dificuldades de leitura e escrita por ingressantes universitários que não passaram pelo vestibular Artigos

    Marinho, Henrique Nunes; Signorini, Inês

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo apresenta os resultados de um levantamento das dificuldades de escrita e leitura apontadas por alunos ingressantes do curso ProFIS, da Unicamp, nos anos 2012, 2014, 2016, 2018 e 2020. Para isso, foram examinadas as respostas dadas à seguinte pergunta: “Quais são suas dificuldades no campo da leitura e da escrita? Especifique”. A sistematização e análise das respostas dos alunos aponta maior ocorrência de dificuldades de escrita em relação às de leitura. Dentre as dificuldades de escrita assinaladas, há predominância de questões relacionadas ao planejamento e elaboração do texto dissertativo argumentativo, com destaque para o uso da pontuação. Dentre as dificuldades de leitura, há predominância da dificuldade de compreensão, desde o léxico até textos menos familiares, além da falta de atenção na hora de ler. Esses resultados são relevantes para uma melhor compreensão do contexto sociolinguístico desses alunos, enquanto representantes de grupos sociais minoritarizados, e dos modos de reprodução de metapragmáticas escolarizadas da escrita.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article presents the results of a survey of writing and reading difficulties pointed out by students attending the ProFIS, an affirmative action preparatory course for public high school graduates aiming to enter Unicamp, in the years 2012, 2014, 2016, 2018 and 2020. For this, the answers given to the following question: “What are your difficulties on reading and writing? Be specific”. The systematization and analysis of the students’ answers points to a greater occurrence of writing difficulties in relation to reading difficulties. Among the noted writing difficulties, there is a predominance of issues related to the planning and elaboration of the argumentative essay text, with emphasis on the use of punctuation. Among reading difficulties, there is a predominance of difficulty in understanding, from the lexicon to less familiar texts, in addition to lack of attention when reading. These findings are relevant for better understanding of sociolinguistic issues linked to these students, as representatives of minoritized social groups, and to the ways in which they reproduce schooled metapragmatics of writing.
  • Reflexões sobre a formação ampliada do professor de línguas para atuar em contexto multilíngue/multicultural de fronteira Artigos

    Santos, Maria Elena Pires

    Resumo em Português:

    RESUMO Estando inserida na área da Linguística Aplicada, tenho como objetivo refletir sobre a formação linguística ampliada do professor para atuar no contexto escolar multilíngue e multicultural de fronteira. Como a maioria dos cidadãos passa um tempo considerável de suas vidas na escola, considero que o professor tem um papel importante na educação do entorno, no sentido de contribuir para a construção de sociabilidades para uma vida mais humana, mais delicada com o Outro e baseada no afeto. Os aportes teóricos e metodológicos se ancoram na etnografia da língua(gem), que preconiza o entendimento dos dados etnográficos como resultantes dos interconhecimentos construídos nos diálogos com os interlocutores. Os resultados destas reflexões evidenciaram a importância de um posicionamento político do professor para a compreensão das práticas translíngues dos alunos e dos seus significados culturais. Assim, torna-se possível entender as diferenças não como ameaças, mas como criatividade e riqueza, na busca pela sustentação da capacitação, da resistência e da emancipação dos sujeitos, principalmente daqueles que fazem parte de grupos minoritarizados, em contexto de fronteira.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Located in the area of Applied Linguistics, I aim to reflect on the expanded linguistic formation of the teacher to work in the multilingual and multicultural frontier school context. As most citizens spend a considerable time of their lives at school, I consider that the teacher has an important role in the education of the surroundings, in the sense of contributing to the construction of sociability for a more human life, more delicate with the Other and based on affection. The theoretical and methodological contributions are anchored in the ethnography of language, which advocates the understanding of ethnographic data as a result of inter-knowledge built in dialogues with the interlocutors. The results of these reflections highlighted the importance of a political position on the part of the teacher for the understanding of students’ translingual practices and their cultural meanings. Thus, it becomes possible to understand differences not as threats, but as creativity and wealth, in the search for sustaining the empowerment, resistance and emancipation of subjects, especially those who are part of minority groups, in a border context.
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