Acessibilidade / Reportar erro

The Role of the State in Diversifying and Expanding the Brazilian Energy Matrix: an Analysis of Legislation

Abstract

Despite having an essentially renewable electricity matrix, the dependence on hydropower, in the current climate risk scenario and the associated environmental and social impacts, point to the need to diversify energy generation in Brazil. To this end, state action is fundamental for designing and implementing public policies for the country's energy matrix. However, this diversification does not occur at the desired speed and scale. Thus, this article analyses the Brazilian regulatory environmental policies to assess the participation of the Federal constituencies, States, and municipalities in scaling renewable sources in the national electricity matrix. The research revealed that specific legislation on energy is scarce, and much of what is applied is taken from the general environmental legislation. We noticed that, by constitutional imposition, the Federal constituencies have the legislative competence on the theme and, therefore, establish norms and general rules, while States and municipalities act marginally, especially in fiscal matters and environmental licensing. The need for more objectivity, standardization, and the non-existence of specific technical criteria in the norms about energy use. We also verified that most of what was legally established constitutes government programs, not state policies. It is necessary to extend the participation of states and Municipalities in elaborating national energy use plans and in the revision and technical standardization of the licensing norms. These gaps must be filled so sustainable development, a principle established in the Constitution, is strengthened and made possible, with the participation of States and Municipalities.

Keywords:
Sustainable development; Standardization; Renewable energies; Power Generation

Resumo

Apesar de apresentar uma matriz elétrica essencialmente renovável, a dependência do recurso hídrico, no atual cenário de risco climático e os impactos sociais e ambientais associados, aponta para a necessidade da diversificação da geração de energia no Brasil. Para isso, a ação do Estado é fundamental para o desenho e implementação de políticas públicas para matriz energética do país. Contudo, observamos que essa diversificação não ocorre com a velocidade e escalas desejadas. O objetivo deste artigo é avaliar o ambiente normativo brasileiro e a participação da União, Estados e Municípios na ampliação de fontes renováveis na matriz elétrica nacional. Nosso estudo revelou que a legislação específica sobre energia renovável é escassa e muito do que é aplicado é baseado na legislação ambiental geral. Notamos, que por imposição constitucional, a União detém a competência legislativa sobre o tema e, portanto, estabelece normas e regras gerais, enquanto Estados e Municípios atuam de forma marginal, especialmente no âmbito fiscal e no licenciamento ambiental. Evidenciamos a falta de objetividade, padronização e a não existência de critérios técnicos específicos nas normas sobre o aproveitamento energético renovável. Constatamos ainda, que a maior parte do que foi estabelecido legalmente constitui em programas de governo e não em políticas de Estado. É necessário, ampliar a participação de Estados e Municípios na elaboração dos planos nacionais de aproveitamento energético renovável, bem como revisar e padronizar técnicas e normas de licenciamento. Estes problemas devem ser superados para que o desenvolvimento sustentável, princípio estabelecido na Constituição, seja fortalecido e viabilizado, com a participação de Estados e Municípios.

Palavras-chave:
Desenvolvimento sustentável; Normatização; Energias renováveis; Geração de energia

INTRODUCTION

In the 20th century, many countries, including Brazil, encouraged the inclusion of renewable sources in their respective electricity matrices, especially after the oil crises of the 1970s (Pietrosemoli; Rodríguez-Monroy, 2019PIETROSEMOLI, L.; RODRÍGUEZ-MONROY, C. The Venezuelan energy crisis: renewable energies in the transition towards sustainability. Renewable and Sustainable Energy Reviews. V. 105, p. 415-426, 2019. https://doi.org/10.1016/j.rser.2019.02.014
https://doi.org/10.1016/j.rser.2019.02.0...
). By 2020, around 84% of the Brazilian matrix was made up of renewable sources, with hydraulic power accounting for 63.8% of this total (EPE, 2021ELETROBRÁS. Centrais Elétricas Brasileiras S.A.; EPE. EMPRESA DE PESQUISA ENERGÉTICAS. Nota Técnica Conjunta Eletrobrás/EPE: levantamento da legislação para licenciamento ambiental de empreendimentos de geração de energia elétrica por fonte solar. Maio de 2021. Disponível em: https://www.epe.gov.br/sites-pt/publicacoes-dados-abertos/publicacoes/Paginas/Nota-Tecnica-Levantamento-da-legislacao-para-licenciamento-ambiental-de-empreendimentos-de-geracao-de-energia-eletrica-por-.aspx. Acesso em: 16 fev. 2022.
https://www.epe.gov.br/sites-pt/publicac...
). However, the water crisis that occurred in 2020 forced the System Operator to activate thermal power plants more frequently, which represented a 9.1% increase in generation from oil derivatives compared to 2019, interrupting a sequence of falls (EPE, 2021ELETROBRÁS. Centrais Elétricas Brasileiras S.A.; EPE. EMPRESA DE PESQUISA ENERGÉTICAS. Nota Técnica Conjunta Eletrobrás/EPE: levantamento da legislação para licenciamento ambiental de empreendimentos de geração de energia elétrica por fonte solar. Maio de 2021. Disponível em: https://www.epe.gov.br/sites-pt/publicacoes-dados-abertos/publicacoes/Paginas/Nota-Tecnica-Levantamento-da-legislacao-para-licenciamento-ambiental-de-empreendimentos-de-geracao-de-energia-eletrica-por-.aspx. Acesso em: 16 fev. 2022.
https://www.epe.gov.br/sites-pt/publicac...
). This shows the dependence on water resources in Brazilian energy generation.

The Ministry of Mines and Energy (MME), together with the Empresa de Pesquisa Energética (EPE), which is the federal office responsible for researches about national energy planning, has drawn up the Ten-Year Energy Expansion Plan 2030 (PDE 2030 - Plano Decenal de Energia, in Portuguese), which presents scenarios for the national energy sector between 2021 and 2030. Electricity demand is expected to grow by an average of 3.1% per year (EPE, 2021bEPE. Empresa de Pesquisa Energética. Plano decenal de expansão de energia 2030. 2021b. Disponível em: https://www.epe.gov.br/pt/publicacoes-dados-abertos/publicacoes/plano-decenal-de-expansao-de-energia-2030. Acesso em: 24 maio 2022.
https://www.epe.gov.br/pt/publicacoes-da...
). Installed power in Brazil's power station is expected to grow by approximately 53.3 GW, with an increase in wind and solar sources estimated at 102% and 187% respectively. By 2030, the share of hydraulic power in the energy matrix should be reduced to 58%, while other renewable sources will account for 28%. However, the PDE 2030 also indicates that the growth of these sources could be slowed down, or even reduced if there are political and economic incentives for thermoelectric plants (EPE, 2021bEPE. Empresa de Pesquisa Energética. Plano decenal de expansão de energia 2030. 2021b. Disponível em: https://www.epe.gov.br/pt/publicacoes-dados-abertos/publicacoes/plano-decenal-de-expansao-de-energia-2030. Acesso em: 24 maio 2022.
https://www.epe.gov.br/pt/publicacoes-da...
).

Among the main benefits to the population, the diversification of the energy matrix promotes job creation and the receipt of credits through the distributed generation compensation system (Reis et al., 2021REIS, Alan K. C. dos; FIGUEIRA, A. A.; SILVA, Maria R. A.; REIS, Olavo A. de O. Energia fotovoltaica: historicidade e legislação pertinente. Brazilian Journal of Development. Curitiba, v. 7. n. 6, p. 65012-65032, jun. 2021. https://doi.org/10.34117/bjdv7n6-736
https://doi.org/10.34117/bjdv7n6-736...
). Therefore, it is prudent to analyze the regulatory environment of the Brazilian energy sector from the perspective of state incentives to expand renewable sources as an alternative to hydropower.

Thus, this article aims to: (i) identify the main regulatory documents governing energy generation in Brazil; (ii) analyze the role of federal entities in expanding renewable resources in the Brazilian energy matrix; (iii) point out possible gaps in national legislation; and (iv) suggest ways of increasing the participation of States and Municipalities in the planning and implementation of renewable energy generation in Brazil.

This article is structured as follows: section 2 presents the methodology, section 3 presents the results and discussions, the main gaps identified are dealt with in section 4 and in section 5 we bring the final considerations.

METHODOLOGY

The federative form of the Brazilian State guarantees the states a certain amount of autonomy to draft legal standards that must be complied with in its respective territories. Thus, federal, state, district, and municipal standards coexist respecting the constitutional limits.

Given the number of states, we restricted our research to Bahia, northeast of Brazil. At the municipal level, we selected the 5 municipalities in Bahia with the highest installed renewable energy generation capacity in February 2022, according to Aneel (2022ANEEL. Agência Nacional de Energia Elétrica. Sistema de Informações de Geração (SIGA). Aneel, [2022]. Disponível em: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiNjc4OGYyYjQtYWM2ZC00YjllLWJlYmEtYzdkNTQ1MTc1NjM2IiwidCI6IjQwZDZmOWI4LWVjYTctNDZhMi05MmQ0LWVhNGU5YzAxNzBlMSIsImMiOjR9&pageName=ReportSection6b0a9a2bf1f4c157861a. Acesso em: 10 fev. 2022.
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiN...
): Sento Sé, Pindaí, Campo Formoso, Morro do Chapéu and Caetité.

We searched for regulatory instruments on the official websites of the federal entities, according to the methodological flowchart below (Figure 1). We consulted the websites of the Federal Government, the Chamber of Deputies, the Federal Senate, the Agência Nacional de Energia Elétrica (Aneel), which is the federal agency responsible for the implementation of Brazilian energy management, the bodies responsible for environmental licensing, the Bahia State Government, the Legislative Assembly of Bahia, the State Secretariat of Infrastructure, the City Governments and City Councils and the Audit Court for Municipalities of Bahia (TCM-BA, Tribunal de Contas dos Municípios da Bahia in Portuguese).

Figure 1
Methodological flowchart used.

After identifying the main applicable rules, we look at the type and nature of the action that each one promotes. From there, we looked for contradictions in the texts and the effects caused by the implementation of the standards. In this way, we look at the main existing gaps and suggest alternative actions to overcome them.

RESULTS AND DISCUSSION

The Federal Constitution (FC) of 1988 gives the Federal Government exclusive power to legislate on energy. Regarding the environment, the Federal Government, the States, and the Federal District are concurrently competent and the Municipalities are added to the common competence for environmental protection (Brasil, 2020BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, compilado até a Emenda Constitucional nº 105/2019. Brasília, DF: Senado Federal, [2020]. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/566968/CF88_EC105_livro.pdf. Acesso em: 06 out. 2021.
https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstrea...
). In this section, we present the main legal standards applicable to the Brazilian energy generation sector.

Federal Standards

With the 1988 FC, provisions were introduced in the national regulatory environment to regulate the use of energy sources. These laws can be understood in terms of the actions they promote in four categories: (i) setting general rules, (ii) administrative structuring of the sector, (iii) incentive policies and programs, and (iv) environmental licensing (Chart 1).

Chart 1
Main regulatory documents in the energy sector at the federal level.

We note the scarcity of specific regulatory documents on energy. Therefore, much of what is applied comes from general environmental regulation. It is clear that the Brazilian State's stance has changed since the beginning of the 2000s, coinciding with the energy crisis in 2001. The Federal Government realized the need to diversify the energy matrix.

Until 2001, Brazilian legislation was generic when it came to renewable energies and did not set any deadlines or objective targets for spreading the use of these sources. Even so, the creation of the PRODEEM in 1994 (Brasil, 1994BRASIL. Decreto, de 27 de dezembro de 1994. Cria o Programa de Desenvolvimento Energético dos Estados e Municípios - PRODEEM, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [1994]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/dnn/anterior_a_2000/1994/dnn2793.htm. Acesso em: 09 out. 2021.
https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/dn...
), the creation of Aneel and the figure of the independent producer and self-producer in 1996 (Brasil, 1996aBRASIL. Lei nº 9.427, de 26 de dezembro de 1996. Institui a Agência Nacional de Energia Elétrica - Aneel, disciplina o regime de concessões de serviços públicos de energia elétrica e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [1996a]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9427compilada.htm. Acesso em: 05 out. 2021.
https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/le...
; Brasil, 1996bBRASIL. Decreto nº 2003, de 10 de setembro de 1996. Regulamenta a produção de energia elétrica por Produtor Independente e por Autoprodutor e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [1996b]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d2003.htm. Acesso em: 05 out. de 2021.
https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/de...
), and the creation of the National Energy Policy and the CNPE in 1997 are noteworthy (Brasil, 1997BRASIL. Lei nº 9.478, de 06 de agosto de 1997. Dispõe sobre a política energética nacional, as atividades relativas ao monopólio do petróleo, institui o Conselho Nacional de Política Energética e a Agência Nacional do Petróleo e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [1997]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9478.htm. Acesso em: 05 out. 2021.
https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/le...
).

From the 2000s onwards, the rules became more objective and set targets to be met. We would highlight the PROINFA established in 2002 (Brasil, 2002BRASIL. Lei nº 10.438, de 26 de abril de 2002. Dispõe sobre a expansão da oferta de energia elétrica emergencial, recomposição tarifária extraordinária, cria o Programa de Incentivo às Fontes Alternativas de Energia Elétrica (PROINFA), a Conda de Desenvolvimento Energético (CDE), [...] e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2002]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10438.htm. Acesso em: 05 out. 2021.
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/lei...
), the REIDI, created in 2007 (Brasil, 2007BRASIL. Lei nº 11.488, de 15 de junho de 2007. Cria o Regime Especial de Incentivos para o Desenvolvimento da Infraestrutura - REIDI; [...] e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2007]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/lei/l11488.htm. Acesso em: 05 out. 2021.
https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_a...
), and Aneel Resolution No. 482 of 2012, which established Distributed Generation (DG) (Aneel, 2012ANEEL. Agência Nacional de Energia Elétrica. Resolução Normativa nº 482, de 17 de abril de 2012. Estabelece as condições gerais para o acesso de microgeração e minigeração distribuída aos sistemas de distribuição de energia elétrica, o sistema de compensação de energia elétrica e dá outras providências. Aneel, [2012]. Disponível em: http://www2.aneel.gov.br/cedoc/ren2012482.pdf. Acesso em: 05 out. de 2021.
http://www2.aneel.gov.br/cedoc/ren201248...
). PROINFA brought quantitative generation targets, REIDI brought tax incentives as a catalyst for the expansion of renewable electricity generation, and, through DG, ordinary consumers can become energy generators and be financially compensated for it.

Although the Federal Government's stance after the 2001 energy crisis is beneficial for the diversification of renewable sources, we note that most of the initiatives are government programs and not state policies. In this way, they are susceptible to the political and ideological inclinations of the government of the day. This contributes to maintaining the country's dependence on water for energy generation.

Standards of the State of Bahia

The constitutional limitation on energy, which is necessary to a certain extent, restricts the actions of the state entity. Added to this is the legislator's slowness in establishing actions for sustainable development. The Constitution of Bahia of 1989, for example, provided for the establishment of the State Environmental Policy within six months, which was only established in 2006 through state law No. 10,431 (Bahia, 2021BAHIA. Constituição Estadual (1989). Constituição do Estado da Bahia: atualizada até a Emenda Constitucional nº 26, de 31 de janeiro de 2020. Salvador, BA: Assembleia Legislativa da Bahia, [2021]. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/item/id/70433. Acesso em: 09 out. 2021.
https://www2.senado.leg.br/bdsf/item/id/...
; Bahia, 2006BAHIA. Lei nº 10.431, de 20 de dezembro de 2006. Dispõe sobre a Política de Meio Ambiente e de Proteção à Biodiversidade do Estado da Bahia e dá outras providências. Salvador, BA: Governo do Estado da Bahia, [2006]. Disponível em: http://www.legislabahia.ba.gov.br/documentos/lei-no-10431-de-20-de-dezembro-de-2006. Acesso em: 09 out. 2021.
http://www.legislabahia.ba.gov.br/docume...
).

We identified 10 regulatory documents applied to the energy sector in the state of Bahia (Chart 2). We noticed the state government's efforts to organize environmental licensing actions within its territory and to attract investment through tax incentives.

Chart 2
Regulatory documents applied to the energy sector in the state of Bahia.

Main Standards at the Municipal Level

Regarding municipalities, we note that legislative action is even more incipient. Notably, these federal entities focus on granting tax incentives to attract investment. Only in Campo Formoso did we find mention of clean energy generation in the Municipality's Organic Law (Campo Formoso, 1990CAMPO FORMOSO. Lei nº 001/90, Lei Orgânica do Município de Campo Formoso - BA. Campo Formoso, BA: Câmara Municipal de Campo Formoso, [1990]. Disponível em: http://campoformoso.ba.gov.br/downloads/Lei%20Organica%20Campo%20Formoso_Lei%20001_90.pdf. Acesso em: 11 fev. 2022.
http://campoformoso.ba.gov.br/downloads/...
). No specific regulatory documents on environmental licensing for generation projects were found in the municipalities analyzed.

We found no regulatory documents on energy in the municipality of Pindaí, which may indicate that federal and state incentives have been enough to increase renewable energy generation in the municipality. Here are the standards applicable to the energy sector in the municipalities analyzed in this article (Chart 3).

Chart 3
Regulatory documents in the municipalities analyzed.

MAIN GAPS

The main gaps in the national regulatory environment on energy generation are found in environmental licensing. There is a lack of objective technical standards, such as maximum slope limits or types of soil allowed for each source. In general, the standards only provide bureaucratic guidelines, leaving the technical analysis to the specific case. As an example, we name Resolution 462 of 2014 of the Conselho Nacional do Meio Ambiente (CONAMA -National Environment Council, in English, which is the responsible for overseeing the implementation of Brazilian environmental policy), which grants the licensing body the classification of the project in terms of environmental impact but does not define the degrees of impact in the text (CONAMA, 2014CONAMA. Conselho Nacional do Meio Ambiente. Resolução CONAMA nº 462, de 24 de julho de 2014. Estabelece procedimentos para o licenciamento ambiental de empreendimentos de geração elétrica a partir de fonte eólica em superfície terrestre, altera o art. 1º da Resolução CONAMA nº 279 de 27 de julho de 2001 e dá outras providências. CONAMA, [2014]. Disponível em: http://conama.mma.gov.br/?option=com_sisconama&task=arquivo.download&id=677. Acesso em: 06 out. 2021.
http://conama.mma.gov.br/?option=com_sis...
).

Another gap is found in the Forest Code. A priori, Permanent Preservation Areas (PPAs, Áreas de Preservação Permanetes - APPs in Portuguese) are exempt from human intervention. However, the Code allows that if the project is declared a public utility, it can be installed in a PPA, provided that the developer submits an impact mitigation plan approved by the licensing body (Brasil, 2012BRASIL. Lei nº 12.651, de 25 de maio de 2012. Dispõe sobre a proteção da vegetação nativa; [...] e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2012]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12651.htm. Acesso em: 05 out. 2021.
https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_a...
).

The Conselho Estadual do Meio Ambiente (CEPRAM - Bahia standards of the State Environment Council, in English) follow the general model of the national CONAMA standards when they should be more specific in their provisions. The most they do is set the polluting potential according to the scope of the project, determine the competence of inspection and the list of documents to be submitted to obtain the licenses.

When it comes to impacts other than environmental ones, such as on traditional peoples' lands, cultural and historical heritage, and potential damage to public health, we also see a lack of standardization of technical assessment criteria. Interministerial Ordinance 60/2015 sets out the distance limits that must be complied with when preparing studies of these impacts. However, these limits are merely guidelines and do not restrict the implementation of projects. Furthermore, in the case of energy generation, the ordinance only deals with thermoelectric and hydroelectric plants (Brasil, 2015bBRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Portaria Interministerial nº 60, de 24 de março de 2015. Estabelece procedimentos administrativos que disciplinam a atuação dos órgãos e entidades da administração pública federal em processos de licenciamento ambiental de competência do Instituto Brasileiro do Meio Ambiente e dos Recursos Naturais Renováveis - IBAMA. Brasília, DF: Diário Oficial da União, [2015b]. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=71&data=25/03/2015. Acesso em 02 mar. 2022.
https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/...
).

The decision on the degree of impact, the effectiveness of the mitigating measures proposed by the developer, and, therefore, the granting of the environmental license, is most often left to local bodies. However, as there are no rules on environmental licensing in the municipalities studied, state and federal rules are applied where applicable.

The closer to the site of the project, the greater the expertise of the licensing authorities for the assessment; however, these bodies are more susceptible to external pressures, often leading to decisions that are more political than technical. When there is a clash between economic development and environmental protection, governments usually choose the former (Myszczuk; Silva, 2019MYSZCZUK, A. P.; SILVA, C. L. Política pública para empreendimentos do setor elétrico: estudo comparativo entre a regulação brasileira e cubana sobre meio ambiente e uso dos recursos naturais. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional. v. 15, n. 2, ed. especial, p. 100-110, 2019. https://doi.org/10.54399/rbgdr.v15i2.4452
https://doi.org/10.54399/rbgdr.v15i2.445...
).

Another point observed in the licensing standards is the lack of standardization. As states and municipalities have a certain degree of regulatory freedom, the criteria may differ in similar situations. The lack of objectivity and standardization can be considered a barrier for both investors and environmental protection (ELETROBRÁS/EPE, 2021ELETROBRÁS. Centrais Elétricas Brasileiras S.A.; EPE. EMPRESA DE PESQUISA ENERGÉTICAS. Nota Técnica Conjunta Eletrobrás/EPE: levantamento da legislação para licenciamento ambiental de empreendimentos de geração de energia elétrica por fonte solar. Maio de 2021. Disponível em: https://www.epe.gov.br/sites-pt/publicacoes-dados-abertos/publicacoes/Paginas/Nota-Tecnica-Levantamento-da-legislacao-para-licenciamento-ambiental-de-empreendimentos-de-geracao-de-energia-eletrica-por-.aspx. Acesso em: 16 fev. 2022.
https://www.epe.gov.br/sites-pt/publicac...
). However, the participation of these entities in the standardization process is crucial, since without them local issues may be overlooked and the solutions found will not be the most beneficial (Costa et al., 2021COSTA, B. B. F. da; MALAGUETA, D. C.; MANHÃES, A. L. P.; COSTA, S. C. B. da; THOMPSON, S. J. G. S. Análise da expansão da energia solar fotovoltaica nas cidades da região das baixadas litorâneas e norte fluminense. Cadernos do Desenvolvimento Fluminense. Rio de Janeiro, n. 20, ed. especial, 2021. p. 53-76. https://doi.org/10.12957/cdf.2021.61419
https://doi.org/10.12957/cdf.2021.61419...
).

Increasing the use of clean energy sources depends on the efficiency of public policies in the sector (Krell; Souza, 2020KRELL, A. J.; SOUZA, C. B. de C. e. A sustentabilidade da matriz energética brasileira: o marco regulatório das energias renováveis e o princípio do desenvolvimento sustentável. Direito Econômico Socioambiental. Curitiba, v.11, n. 2, p. 157-188, maio/ago., 2020. https://doi.org/10.7213/rev.dir.econ.soc.v11i2.26872
https://doi.org/10.7213/rev.dir.econ.soc...
); however, Brazilian legislation presents loopholes so that this efficiency is not achieved. PROINFA, for example, included non-renewable energy sources in its text (Brasil, 2002BRASIL. Lei nº 10.438, de 26 de abril de 2002. Dispõe sobre a expansão da oferta de energia elétrica emergencial, recomposição tarifária extraordinária, cria o Programa de Incentivo às Fontes Alternativas de Energia Elétrica (PROINFA), a Conda de Desenvolvimento Energético (CDE), [...] e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2002]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10438.htm. Acesso em: 05 out. 2021.
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/lei...
).

Another important issue is the State's stance on sustainability issues. According to Krell and Souza (2020KRELL, A. J.; SOUZA, C. B. de C. e. A sustentabilidade da matriz energética brasileira: o marco regulatório das energias renováveis e o princípio do desenvolvimento sustentável. Direito Econômico Socioambiental. Curitiba, v.11, n. 2, p. 157-188, maio/ago., 2020. https://doi.org/10.7213/rev.dir.econ.soc.v11i2.26872
https://doi.org/10.7213/rev.dir.econ.soc...
), by including environmental protection as one of the constitutional principles of the economic order, the constituent legislator intended to establish a sustainable economic model in Brazil. However, according to the same researchers, the players in power often impose their vision of sustainability on society, negatively interfering with political guidelines.

The Role of States and Municipalities

The current Brazilian Constitution has elevated the municipalities to the category of federation units, alongside the Federal Government, States, and Federal District. This allowed for a better distribution of competencies but increased the complexity of the legal framework.

Constitutional limits mean that States and Municipalities act mainly in the fiscal area in an attempt to attract investment to their territories. In addition, they also work in licensing.

To enable greater diversity in the national energy matrix, the participation of all federal entities in the formulation of structuring policies for the sector must be ensured. One possibility is a reform of legislative powers on the subject of energy.

Another point that needs to be addressed is the lack of uniformity and objectivity in licensing rules. The Federal Government, in partnership with the other entities, should set the general technical criteria for licensing, leaving it up to the licensing bodies to analyze the specific case, restricting the flexibility of the technical limits established. This action, if implemented, will enable uniformity in the regulatory environment and should have environmental conservation as its guiding principle.

FINAL CONSIDERATIONS

The state of Bahia and some of its municipalities were used as an example in this study, but the centralization of competencies in the Federal Government, defined in the Constitution, allows us to infer that the reality in the other states is similar. Similar studies need to be carried out in other federative units to compare local realities.

It is clear from the legislation that the principle of sustainable development must be pursued at all levels of government and must guide political actions and decisions. From this point of view, we can see that the Federal Government's participation in formulating public policies, especially those to promote and regulate the energy sector and those of a fiscal and tax nature in all federative entities, has created a promising environment for the development of renewable energy generation in Brazil.

However, the diversification of Brazil's energy matrix is not happening as quickly as it should. We can see that a large part of the policies to encourage renewable sources are characterized as government programs and are at risk of being interrupted by the change of political power. There is an urgent need to draw up a federal pact on sustainable development, which involves increasing the participation of renewable sources in the Brazilian energy matrix, to reduce dependence on hydropower.

In this respect, it is up to the states and municipalities to carry out studies of the potential for renewable energy generation in their respective territories, pointing out the best investment options. As for the Federal Government, it should play the role of facilitator of this process, guaranteeing an attractive environment for new investments, ensuring environmental conservation, and respecting regional particularities.

REFERÊNCIAS

  • ANEEL. Agência Nacional de Energia Elétrica. Resolução Normativa nº 482, de 17 de abril de 2012. Estabelece as condições gerais para o acesso de microgeração e minigeração distribuída aos sistemas de distribuição de energia elétrica, o sistema de compensação de energia elétrica e dá outras providências. Aneel, [2012]. Disponível em: http://www2.aneel.gov.br/cedoc/ren2012482.pdf Acesso em: 05 out. de 2021.
    » http://www2.aneel.gov.br/cedoc/ren2012482.pdf
  • ANEEL. Agência Nacional de Energia Elétrica. Resolução Normativa nº 687, de 24 de novembro de 2015. Altera a Resolução Normativa nº 482, de 17 de abril de 2012, e os Módulos 1 e 3 dos Procedimentos de Distribuição - PRODIST. Aneel, [2015]. Disponível em: http://www2.aneel.gov.br/cedoc/ren2015687.pdf Acesso em 05 out. 2021.
    » http://www2.aneel.gov.br/cedoc/ren2015687.pdf
  • ANEEL. Agência Nacional de Energia Elétrica. Resolução Normativa nº 876, de 10 de março de 2020. Estabelece os requisitos e procedimentos necessários à obtenção de outorga de autorização para exploração e à alteração da capacidade instalada de centrais geradoras Eólicas, Fotovoltaicas, Termelétricas, Híbridas e outras fontes alternativas, bem como para centrais geradoras associadas que contemplem essas tecnologias de geração, e à comunicação de implantação de centrais geradoras com capacidade instalada reduzida. Aneel, [2020]. Disponível em: https://www2.aneel.gov.br/cedoc/ren2020876.pdf Acesso em 02 mar. 2022.
    » https://www2.aneel.gov.br/cedoc/ren2020876.pdf
  • ANEEL. Agência Nacional de Energia Elétrica. Sistema de Informações de Geração (SIGA). Aneel, [2022]. Disponível em: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiNjc4OGYyYjQtYWM2ZC00YjllLWJlYmEtYzdkNTQ1MTc1NjM2IiwidCI6IjQwZDZmOWI4LWVjYTctNDZhMi05MmQ0LWVhNGU5YzAxNzBlMSIsImMiOjR9&pageName=ReportSection6b0a9a2bf1f4c157861a Acesso em: 10 fev. 2022.
    » https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiNjc4OGYyYjQtYWM2ZC00YjllLWJlYmEtYzdkNTQ1MTc1NjM2IiwidCI6IjQwZDZmOWI4LWVjYTctNDZhMi05MmQ0LWVhNGU5YzAxNzBlMSIsImMiOjR9&pageName=ReportSection6b0a9a2bf1f4c157861a
  • BAHIA. Constituição Estadual (1989). Constituição do Estado da Bahia: atualizada até a Emenda Constitucional nº 26, de 31 de janeiro de 2020. Salvador, BA: Assembleia Legislativa da Bahia, [2021]. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/item/id/70433 Acesso em: 09 out. 2021.
    » https://www2.senado.leg.br/bdsf/item/id/70433
  • BAHIA. Lei nº 10.431, de 20 de dezembro de 2006. Dispõe sobre a Política de Meio Ambiente e de Proteção à Biodiversidade do Estado da Bahia e dá outras providências. Salvador, BA: Governo do Estado da Bahia, [2006]. Disponível em: http://www.legislabahia.ba.gov.br/documentos/lei-no-10431-de-20-de-dezembro-de-2006 Acesso em: 09 out. 2021.
    » http://www.legislabahia.ba.gov.br/documentos/lei-no-10431-de-20-de-dezembro-de-2006
  • BAHIA. Lei nº 11.612, de 08 de outubro de 2009. Dispõe sobre a Política Estadual de Recursos Hídricos, o Sistema Estadual de Gerenciamento de Recursos Hídricos, e dá outras providências. Salvador, BA: Assembleia Legislativa da Bahia, [2009]. Disponível em: https://www.legislabahia.ba.gov.br/documentos/lei-no-11612-de-08-de-outubro-de-2009 Acesso em: 09 out. 2021.
    » https://www.legislabahia.ba.gov.br/documentos/lei-no-11612-de-08-de-outubro-de-2009
  • BAHIA. Lei nº 13.914, de 29 de janeiro de 2018. Institui a Política Estadual de Incentivo à Geração e Aproveitamento da Energia Solar no Estado da Bahia e dá outras providências. Salvador, BA: Assembleia Legislativa da Bahia, [2018]. Disponível em: https://www.legislabahia.ba.gov.br/documentos/lei-no-13914-de-29-de-janeiro-de-2018 Acesso em: 09 out. 2021.
    » https://www.legislabahia.ba.gov.br/documentos/lei-no-13914-de-29-de-janeiro-de-2018
  • BAHIA. Decreto nº 14.024, de 06 de junho de 2012. Aprova o regulamento da lei nº 10.431, de 20 de dezembro de 2006, que instituiu a Política de Meio Ambiente e de Proteção à Biodiversidade do Estado da Bahia, e da lei nº 11. 612, de 08 de outubro de 2009 que dispõe sobre a Política Estadual de Recursos Hídricos e o Sistema Estadual de Gerenciamento de Recursos Hídricos. Salvador, BA: Governo do Estado da Bahia, [2012]. Disponível em: https://www.legislabahia.ba.gov.br/documentos/decreto-no-14024-de-06-de-junho-de-2012 Acesso em: 09 out. 2021.
    » https://www.legislabahia.ba.gov.br/documentos/decreto-no-14024-de-06-de-junho-de-2012
  • BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, compilado até a Emenda Constitucional nº 105/2019. Brasília, DF: Senado Federal, [2020]. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/566968/CF88_EC105_livro.pdf Acesso em: 06 out. 2021.
    » https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/566968/CF88_EC105_livro.pdf
  • BRASIL. Lei nº 9.427, de 26 de dezembro de 1996. Institui a Agência Nacional de Energia Elétrica - Aneel, disciplina o regime de concessões de serviços públicos de energia elétrica e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [1996a]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9427compilada.htm Acesso em: 05 out. 2021.
    » https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9427compilada.htm
  • BRASIL. Lei nº 9.478, de 06 de agosto de 1997. Dispõe sobre a política energética nacional, as atividades relativas ao monopólio do petróleo, institui o Conselho Nacional de Política Energética e a Agência Nacional do Petróleo e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [1997]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9478.htm Acesso em: 05 out. 2021.
    » https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9478.htm
  • BRASIL. Lei nº 9.991, de 24 de julho de 2000. Dispõe sobre realização de investimentos em pesquisa e desenvolvimento e em eficiência energética por parte das empresas concessionárias, permissionárias e autorizadas do setor de energia elétrica, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2000a]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9991.htm Acesso em: 05 out. 2021.
    » https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9991.htm
  • BRASIL. Lei nº 10.257, de 10 de julho de 2001. Regulamenta os arts. 182 e 183 da Constituição Federal, estabelece diretrizes gerais da política urbana e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2001]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10257.htm Acesso em: 05 out. 2021.
    » https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10257.htm
  • BRASIL. Lei nº 10.438, de 26 de abril de 2002. Dispõe sobre a expansão da oferta de energia elétrica emergencial, recomposição tarifária extraordinária, cria o Programa de Incentivo às Fontes Alternativas de Energia Elétrica (PROINFA), a Conda de Desenvolvimento Energético (CDE), [...] e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2002]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10438.htm Acesso em: 05 out. 2021.
    » http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10438.htm
  • BRASIL. Lei nº 11.488, de 15 de junho de 2007. Cria o Regime Especial de Incentivos para o Desenvolvimento da Infraestrutura - REIDI; [...] e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2007]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/lei/l11488.htm Acesso em: 05 out. 2021.
    » https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/lei/l11488.htm
  • BRASIL. Lei nº 12.187, de 29 de dezembro de 2009. Institui a Política Nacional sobre Mudança do Clima - PNMC e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2009]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l12187.htm Acesso em: 05 out. 2021.
    » https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l12187.htm
  • BRASIL. Lei Complementar nº 140, de 08 de dezembro de 2011. Fixa normas, nos termos dos incisos III, VI e VII do caput e do parágrafo único do art. 23 da Constituição Federal, para a cooperação entre a União, os Estados, o Distrito Federal e os Municípios nas ações administrativas decorrentes do exercício da competência comum relativas à proteção das paisagens naturais notáveis, à proteção do meio ambiente, ao combate à poluição em qualquer de suas formas e à preservação das florestas, da fauna e da flora; e altera a Lei no 6.938, de 31 de agosto de 1981. Brasília, DF: Presidência da República, [2011]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/lcp140.htm Acesso em: 05 out. 2021.
    » https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/lcp140.htm
  • BRASIL. Lei nº 12.651, de 25 de maio de 2012. Dispõe sobre a proteção da vegetação nativa; [...] e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2012]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12651.htm Acesso em: 05 out. 2021.
    » https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12651.htm
  • BRASIL. Lei nº 13.169, de 06 de outubro de 2015. Altera a Lei nº 7.689, de 15 de dezembro de 1988, para elevar a alíquota da Contribuição Social sobre o Lucro Líquido - CSLL em relação às pessoas jurídicas de seguros privados e de capitalização, e às referidas nos incisos I a VII, IX e X do § 1º do art. 1º da Lei Complementar nº 105, de 10 de janeiro de 2001, [...] e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2015a]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13169.htm Acesso em: 08 out. 2021.
    » https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13169.htm
  • BRASIL. Lei nº 14.300, de 06 de janeiro de 2022. Institui o marco legal da microgeração e minigeração distribuída, o Sistema de Compensação de Energia Elétrica (SCEE) e o Programa de Energia Renovável Social (PERS), altera as Leis nº 10.848, de 15 de março de 2004 e, 9.427, de 26 de dezembro de 1996 e, dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União, [2022a]. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-14.300-de-6-de-janeiro-de-2022-372467821 Acesso em: 22 dez. 2022.
    » https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-14.300-de-6-de-janeiro-de-2022-372467821
  • BRASIL. Decreto, de 27 de dezembro de 1994. Cria o Programa de Desenvolvimento Energético dos Estados e Municípios - PRODEEM, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [1994]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/dnn/anterior_a_2000/1994/dnn2793.htm Acesso em: 09 out. 2021.
    » https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/dnn/anterior_a_2000/1994/dnn2793.htm
  • BRASIL. Decreto nº 2003, de 10 de setembro de 1996. Regulamenta a produção de energia elétrica por Produtor Independente e por Autoprodutor e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [1996b]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d2003.htm Acesso em: 05 out. de 2021.
    » https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d2003.htm
  • BRASIL. Decreto nº 3.520, de 21 de junho de 2000. Dispõe sobre a estrutura e funcionamento do Conselho Nacional de Política Energética - CNPE e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2000b]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d3520.htm Acesso em 05 out. 2021.
    » https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d3520.htm
  • BRASIL. Decreto nº 5.025, de 30 de março de 2004. Regulamenta o inciso I e os §§ 1º, 2º,3º,4º e 5º do art. 3º da Lei nº 10.438, de 26 de abril de 2002, no que dispõem sobre o Programa de Incentivo às Fontes Alternativas de Energia Elétrica - PROINFA, primeira etapa, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2004]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5025.htm Acesso em: 05 out. 2021.
    » http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5025.htm
  • BRASIL. Decreto nº 9.578, de 22 de novembro de 2018. Consolida atos normativos editados pelo Poder Executivo federal que dispõem sobre o Fundo Nacional sobre Mudança do Clima, de que trata a Lei nº 12.114, de 9 de dezembro de 2009, e a Política Nacional sobre Mudança do Clima, de que trata a Lei nº 12.187 de 29 de dezembro de 2009. Brasília, DF: Presidência da República, [2018]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-018/2018/Decreto/D9578.htm#art25 Acesso em: 05 out. 2021.
    » https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-018/2018/Decreto/D9578.htm#art25
  • BRASIL. Decreto nº 10.946, de 25 de janeiro de 2022. Dispõe sobre a cessão dos espaços físicos e o aproveitamento dos recursos naturais em águas interiores de domínio da União, no mar territorial, na zona econômica exclusiva e na plataforma continental para geração de energia elétrica a partir de empreendimento offshore. Brasília, DF: Diário Oficial da União, [2022b]. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/decreto-n-10.946-de-25-de-janeiro-de-022-376016988 Acesso em: 11 fev. 2022.
    » https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/decreto-n-10.946-de-25-de-janeiro-de-022-376016988
  • BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Portaria Interministerial nº 60, de 24 de março de 2015. Estabelece procedimentos administrativos que disciplinam a atuação dos órgãos e entidades da administração pública federal em processos de licenciamento ambiental de competência do Instituto Brasileiro do Meio Ambiente e dos Recursos Naturais Renováveis - IBAMA. Brasília, DF: Diário Oficial da União, [2015b]. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=71&data=25/03/2015 Acesso em 02 mar. 2022.
    » https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=71&data=25/03/2015
  • CAETITÉ. Lei nº 812, de 27 de outubro de 2016. Dispõe sobre redução fiscal, relativa ao imposto ISSQN e dá outras providências. Caetité, BA: Prefeitura de Caetité, [2016]. Disponível em: https://sapl.caetite.ba.leg.br/media/sapl/public/normajuridica/2016/293/lei_n_812_de_27_de_outubro_de_2016.pdf Acesso em: 11 fev. 2022.
    » https://sapl.caetite.ba.leg.br/media/sapl/public/normajuridica/2016/293/lei_n_812_de_27_de_outubro_de_2016.pdf
  • CAMPO FORMOSO. Lei nº 001/90, Lei Orgânica do Município de Campo Formoso - BA. Campo Formoso, BA: Câmara Municipal de Campo Formoso, [1990]. Disponível em: http://campoformoso.ba.gov.br/downloads/Lei%20Organica%20Campo%20Formoso_Lei%20001_90.pdf Acesso em: 11 fev. 2022.
    » http://campoformoso.ba.gov.br/downloads/Lei%20Organica%20Campo%20Formoso_Lei%20001_90.pdf
  • CAMPO FORMOSO. Lei nº 036, de 31 de outubro de 2017. Dispõe sobre incentivo denominado “IPTU Verde”, no âmbito do Município de Campo Formoso e dá outras providências. Diário Oficial da Prefeitura de Campo Formoso, Campo Formoso, BA, ed. 846, ano 5, 07 nov. 2017.
  • CEPRAM. Conselho Estadual de Meio Ambiente. Resolução nº 4.145, de 26 de novembro de 2010. Aprova a Norma Técnica NT 03/2010, que dispõe sobre a Análise Ambiental Integrada no âmbito do licenciamento de Aproveitamentos Hidrelétricos no Estado da Bahia. CEPRAM, [2010]. Disponível em: http://www.seia.ba.gov.br/legislacao-ambiental/resolucoes/resolu-o-cepram-n-4145 Acesso em: 09 out. 2021.
    » http://www.seia.ba.gov.br/legislacao-ambiental/resolucoes/resolu-o-cepram-n-4145
  • CEPRAM. Conselho Estadual de Meio Ambiente. Resolução nº 4.180, de 29 de abril de 2011. Aprova Nota Técnica 01/2011 e seus anexos, que dispõe sobre o Processo de Licenciamento Ambiental de Empreendimentos de Geração de Energia Elétrica a partir de fonte eólica no Estado da Bahia. CEPRAM, [2011] Disponível em: http://www.seia.ba.gov.br/legislacao-ambiental/resolucoes/resolu-o-cepram-n-4180 Acesso em: 09 out. 2021.
    » http://www.seia.ba.gov.br/legislacao-ambiental/resolucoes/resolu-o-cepram-n-4180
  • CEPRAM. Conselho Estadual de Meio Ambiente. Resolução nº 4.327, de 31 de outubro de 2013. Dispõe sobre as atividades de impacto local de competência dos Municípios, fixa normas gerais de cooperação federativa nas ações administrativas decorrentes do exercício da competência comum relativas à proteção das paisagens naturais notáveis, á proteção do meio ambiente e ao combate da poluição em qualquer das suas formas, conforme previsto na Lei Complementar nº 140/2011, e dá outras providências. CEPRAM, [2013]. Disponível em: http://www.meioambiente.ba.gov.br/arquivos/File/GAC/150514Resolucao4327ImpactoLocaLdosMunicipios.pdf Acesso em: 09 out. 2021.
    » http://www.meioambiente.ba.gov.br/arquivos/File/GAC/150514Resolucao4327ImpactoLocaLdosMunicipios.pdf
  • CONAMA. Conselho Nacional do Meio Ambiente. Resolução CONAMA nº 6, de 16 de setembro de 1987. CONAMA, [1987]. Disponível em: http://www.ibama.gov.br/sophia/cnia/legislacao/MMA/RE0006-160987.PDF Acesso em: 06 out. 2021.
    » http://www.ibama.gov.br/sophia/cnia/legislacao/MMA/RE0006-160987.PDF
  • CONAMA. Conselho Nacional do Meio Ambiente. Resolução CONAMA nº 279, de 27 de junho de 2001. Estabelece procedimentos para o licenciamento ambiental simplificado de empreendimentos elétricos com pequeno potencial de impacto ambiental. CONAMA, [2001]. Disponível em: http://conama.mma.gov.br/?option=com_sisconama&task=arquivo.download&id=277 Acesso em: 06 out. 2021.
    » http://conama.mma.gov.br/?option=com_sisconama&task=arquivo.download&id=277
  • CONAMA. Conselho Nacional do Meio Ambiente. Resolução CONAMA nº 462, de 24 de julho de 2014. Estabelece procedimentos para o licenciamento ambiental de empreendimentos de geração elétrica a partir de fonte eólica em superfície terrestre, altera o art. 1º da Resolução CONAMA nº 279 de 27 de julho de 2001 e dá outras providências. CONAMA, [2014]. Disponível em: http://conama.mma.gov.br/?option=com_sisconama&task=arquivo.download&id=677 Acesso em: 06 out. 2021.
    » http://conama.mma.gov.br/?option=com_sisconama&task=arquivo.download&id=677
  • CONFAZ. Ministério da Fazenda. Conselho Nacional de Política Fazendária. Convênio ICMS 101/97. Concede isenção do ICMS nas operações com equipamentos e componentes para o aproveitamento das energias solar e eólica que específica. Rio de Janeiro, RJ: CONFAZ, [1997]. Disponível em: https://www.confaz.fazenda.gov.br/legislacao/convenios/1997/CV101_97 Acesso em: 09 out. 2021.
    » https://www.confaz.fazenda.gov.br/legislacao/convenios/1997/CV101_97
  • CONFAZ. Ministério da Fazenda. Conselho Nacional de Política Fazendária. Convênio ICMS 16, de 22 de abril de 2015. Autoriza a conceder isenção nas operações internas relativas à circulação de energia elétrica sujeitas a faturamento sob o Sistema de Compensação de Energia Elétrica de que trata a Resolução Normativa nº 482 de 2012, da Agência Nacional de Energia Elétrica - Aneel. CONFAZ, [2015]. Disponível em: https://www.confaz.fazenda.gov.br/legislacao/convenios/2015/CV016_15 Acesso em: 09 out. 2021.
    » https://www.confaz.fazenda.gov.br/legislacao/convenios/2015/CV016_15
  • COSTA, B. B. F. da; MALAGUETA, D. C.; MANHÃES, A. L. P.; COSTA, S. C. B. da; THOMPSON, S. J. G. S. Análise da expansão da energia solar fotovoltaica nas cidades da região das baixadas litorâneas e norte fluminense. Cadernos do Desenvolvimento Fluminense. Rio de Janeiro, n. 20, ed. especial, 2021. p. 53-76. https://doi.org/10.12957/cdf.2021.61419
    » https://doi.org/10.12957/cdf.2021.61419
  • ELETROBRÁS. Centrais Elétricas Brasileiras S.A.; EPE. EMPRESA DE PESQUISA ENERGÉTICAS. Nota Técnica Conjunta Eletrobrás/EPE: levantamento da legislação para licenciamento ambiental de empreendimentos de geração de energia elétrica por fonte solar. Maio de 2021. Disponível em: https://www.epe.gov.br/sites-pt/publicacoes-dados-abertos/publicacoes/Paginas/Nota-Tecnica-Levantamento-da-legislacao-para-licenciamento-ambiental-de-empreendimentos-de-geracao-de-energia-eletrica-por-.aspx Acesso em: 16 fev. 2022.
    » https://www.epe.gov.br/sites-pt/publicacoes-dados-abertos/publicacoes/Paginas/Nota-Tecnica-Levantamento-da-legislacao-para-licenciamento-ambiental-de-empreendimentos-de-geracao-de-energia-eletrica-por-.aspx
  • EPE. Empresa de Pesquisa Energética. Anuário estatístico de energia elétrica 2021: ano base 2020. Rio de Janeiro: EPE, 2021a.
  • EPE. Empresa de Pesquisa Energética. Plano decenal de expansão de energia 2030. 2021b. Disponível em: https://www.epe.gov.br/pt/publicacoes-dados-abertos/publicacoes/plano-decenal-de-expansao-de-energia-2030 Acesso em: 24 maio 2022.
    » https://www.epe.gov.br/pt/publicacoes-dados-abertos/publicacoes/plano-decenal-de-expansao-de-energia-2030
  • KRELL, A. J.; SOUZA, C. B. de C. e. A sustentabilidade da matriz energética brasileira: o marco regulatório das energias renováveis e o princípio do desenvolvimento sustentável. Direito Econômico Socioambiental. Curitiba, v.11, n. 2, p. 157-188, maio/ago., 2020. https://doi.org/10.7213/rev.dir.econ.soc.v11i2.26872
    » https://doi.org/10.7213/rev.dir.econ.soc.v11i2.26872
  • MORRO DO CHAPÉU. Lei nº 1.185, de 23 de novembro de 2018. Institui incentivos fiscais para implantação e ampliação de empreendimentos voltados ao desenvolvimento da infraestrutura da indústria de energias renováveis, vinculados ao Programa Desenvolver Morro do Chapéu nos termos do artigo 237 da Lei nº 995 de 14 de dezembro de 2012 - Código Tributário e de Rendas do Município de Morro do Chapéu/BA e dá outras providências. Morro do Chapéu, BA: Governo Municipal de Morro do Chapéu, [2018]. Disponível em: https://www.morrodochapeu.ba.leg.br/leis/legislacao-municipal/leis-ano-2018/lei-1185 Acesso em: 11 fev. 2022.
    » https://www.morrodochapeu.ba.leg.br/leis/legislacao-municipal/leis-ano-2018/lei-1185
  • MYSZCZUK, A. P.; SILVA, C. L. Política pública para empreendimentos do setor elétrico: estudo comparativo entre a regulação brasileira e cubana sobre meio ambiente e uso dos recursos naturais. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional. v. 15, n. 2, ed. especial, p. 100-110, 2019. https://doi.org/10.54399/rbgdr.v15i2.4452
    » https://doi.org/10.54399/rbgdr.v15i2.4452
  • PIETROSEMOLI, L.; RODRÍGUEZ-MONROY, C. The Venezuelan energy crisis: renewable energies in the transition towards sustainability. Renewable and Sustainable Energy Reviews. V. 105, p. 415-426, 2019. https://doi.org/10.1016/j.rser.2019.02.014
    » https://doi.org/10.1016/j.rser.2019.02.014
  • REIS, Alan K. C. dos; FIGUEIRA, A. A.; SILVA, Maria R. A.; REIS, Olavo A. de O. Energia fotovoltaica: historicidade e legislação pertinente. Brazilian Journal of Development. Curitiba, v. 7. n. 6, p. 65012-65032, jun. 2021. https://doi.org/10.34117/bjdv7n6-736
    » https://doi.org/10.34117/bjdv7n6-736
  • SENTO SÉ. Lei nº 244, de 22 de novembro de 2011. Acrescenta subitem 7.02.01 aos anexos I e II da Lei Municipal nº 98/2003, Código Tributário e de Rendas, e dá outras providências. Sento Sé, BA: Prefeitura Municipal de Sento Sé, [2011]. Disponível em: http://www.sentose.ba.gov.br/leis-de-2011/ Acesso em: 11 fev. 2022.
    » http://www.sentose.ba.gov.br/leis-de-2011/
  • SENTO SÉ. Lei nº 288, de 14 de outubro de 2015. Código do Meio Ambiente do Município de Sento Sé do Estado da Bahia. Sento Sé, BA: Prefeitura Municipal de Sento Sé, [2015]. Disponível em: http://www.sentose.ba.gov.br/leis-de-2015/ Acesso em: 11 fev. 2022.
    » http://www.sentose.ba.gov.br/leis-de-2015/

Publication Dates

  • Publication in this collection
    02 Sept 2024
  • Date of issue
    2024

History

  • Received
    09 Aug 2023
  • Accepted
    08 Jan 2024
  • Published
    04 Mar 2024
Editora da Universidade Federal de Uberlândia - EDUFU Av. João Naves de Ávila, 2121 - Bloco 5M – Sala 302B, 38400902 - Uberlândia - Minas Gerais - Brasil, +55 (34) 3239- 4549 - Uberlândia - MG - Brazil
E-mail: sociedade.natureza@ig.ufu.br