Accessibility / Report Error
Sort publications by
Psicologia: Teoria e Pesquisa, Volume: 40, Published: 2024
  • Meta-Worry, Anxiety, and Depression in the COVID-19 Pandemic (Brazil, March 2020) Behavioral Sciences

    Silva-Santos, Luana Cristina; Faro, André; Silva, Maísa Carvalho; Vasconcelos, Matheus Macena

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Esta pesquisa avaliou relações entre metapreocupações e sintomas ansiosos e/ou depressivos no início da pandemia de COVID-19 no Brasil. Participaram 2042 indivíduos, entre 18 e 78 anos, na segunda quinzena de março de 2020. Um questionário sociodemográfico, o 4-item Patient Health Questionnnaire e o Meta-Worry Questionnnaire foram respondidos online. Quatro modelos de regressão logística foram utilizados para estimar o efeito das variáveis independentes nos sintomas ansiosos e/ou depressivos, com variâncias explicadas entre 28% e 39%. Ser mais jovem, não ter renda fixa, perceber-se doente e alto índice de metapreocupação aumentaram as chances de demonstrar sintomatologia ansiosa e/ou depressiva. Por fim, espera-se ter contribuído com o mapeamento de fatores associados à transtornos mentais no início da pandemia no Brasil.

    Abstract in English:

    Abstract This study evaluated the relationship between meta-worries and anxiety and depressive symptoms at the beginning of the COVID-19 pandemic in Brazil. In March 2020, 2,042 individuals, aged 18-78 years were recruited. A sociodemographic questionnaire, the 4-item Patient Health Questionnaire, and the Meta-Worry Questionnaire were administered online. Four logistic regression models were used to estimate the effects of the independent variables on anxiety and/or depressive symptoms with explained variances between 28% and 39%. Being younger, not having a steady income, perceiving oneself as sick, and having a high meta-concern level increased the chances of anxiety and/or depressive symptoms. Finally, we hope to contribute to the screening of factors associated with mental disorders in Brazil at the beginning of the pandemic.
  • Rank-Order Consistency of Personality Traits Over Time School And Developmental Psychology

    Pires, Jeferson Gervásio; Nunes, Carlos Henrique Sancineto da Silva; Nunes, Maiana Farias Oliveira; Roettgers, Cássia

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Evidências indicam que a personalidade se desenvolve ao longo do tempo, gerando mudanças e continuidade no padrão de funcionamento ao longo da vida. Investigamos a evidência de consistência no ranqueamento dos traços de personalidade ao longo do tempo. Participaram 170 adultos, com idade entre 51 e 93 anos (M = 69; DP = 9,05), que responderam o Big Five Inventory-2 e a Big Five Inventory, retrospectivamente. Realizamos correlação teste-reteste e o procedimento ANOVA com medidas repetidas. Constatamos que os escores em personalidade aos 30-35 anos de idade estão associados com os escores aos 70-80 anos, indicando estabilidade no padrão de funcionamento em longo prazo. Esta pesquisa complementa os poucos estudos sobre o desenvolvimento da personalidade no Brasil.

    Abstract in English:

    Abstract Research has shown that personality develops over time, generating changes and continuity in the pattern of functioning across the lifespan. We investigated the evidence of consistency in the ranking of personality traits over time. A group of 170 adults between the ages of 51 and 93 participated in the study (M = 69, SD = 9.05) and retrospectively answered the Big Five Inventory-2 and the Big Five Inventory. We performed test-retest correlation and the ANOVA procedure with repeated measures. We found that personality scores at 30-35 years of age are associated with the scores at age 70-80, indicating stability in the pattern of individual functioning in the long term. This research complements the few studies on personality development in Brazil.
  • Early Use of Alcohol: Correlation with School Violence and Social-Emotional Skills School And Developmental Psychology

    Alves, Dayse Lorrane Gonçalves; Pinto, Francisco José Maia; Stelko-Pereira, Ana Carina; Gomes, Manoelise Linhares Ferreira; Nunes, Bruna Rodrigues; Silva, Steffany Rocha da; Cruz, Tayane Carneiro; Peixoto, Richelle Magalhães de Castro

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo objetivou analisar a associação entre o uso precoce de álcool na adolescência e fatores associados: sociodemográficos, envolvimento em bullying, comportamentos de risco na escola e competências socioemocionais. Foi realizado com 528 adolescentes de escolas públicas de Ensino Médio de tempo integral. Instrumentos: questionário sociodemográfico, AUDIT, Escala de Vitimização entre Alunos, Escala de Autoria de Violência a Alunos, Escala de Comportamentos de Risco e o SENNA. No modelo final, as variáveis com associação significativa foram: não ter uma religião (RP = 1,28; IC 95% [1,02; 1,60]), consumo de álcool dos pais (RP = 1,55; IC 95% [1,22; 1,97]), autoria de bullying (RP = 1,51; IC 95% [1,14; 1,98]), fumar na escola (RP = 1,74; IC 95% [1,36; 2,24]), alto engajamento com outros (RP = 2,59; IC 95% [1,40; 4,79]) e baixa resiliência emocional (RP = 2,16; IC 95% [1,16; 4,03]), todas indicando risco.

    Abstract in English:

    Abstract This study aimed to analyze the association between early alcohol use in adolescence and associated factors: sociodemographic, involvement in bullying, risk behaviors at school, and social-emotional skills. It was carried out with 528 adolescents from full-time public high schools. Instruments: sociodemographic questionnaire, AUDIT, Victimization Scale among Students, Scale of Authorship of Student Violence, Risk Behavior Scale, and SENNA. In the final model, the variables with a significant association with early alcohol use by adolescents were: not having a religion (PR = 1.28, 95% CI [1.02, 1.60]), parental alcohol consumption (PR = 1.55, 95% CI [1.22, 1.97]), bullying (PR = 1.51, 95% CI [1.14, 1.98]), smoking at school (PR = 1.74, 95% CI [1.36, 2.24]), high engagement with others (PR = 2.59, 95% CI [1.40, 4.79]), and low emotional resilience (PR = 2.16, 95% CI [1.16, 4.03]), all indicating risk.
  • The LGBT+ Individual Perspective of Aging in Brazilian Society Clinical Psychology And Culture

    Dullius, Willian Roger; O’Keefe-McCarthy, Sheila; McCleary, Lynn; Scortegagna, Silvana Alba

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo descreve as percepções sobre o envelhecimento e os cuidados de saúde recebidos por 101 indivíduos LGBT+ no Brasil (São Paulo, Mato Grosso e Rio Grande do Sul). Os participantes preencheram um questionário online de 13 itens, dados demográficos e sobre a percepção LGBT+. A idade variou de 18 a 55 anos, sendo 75,5% caucasianos, 92% auto identificados como cisgênero e 55% homossexuais. A maioria não deixou de procurar o serviço de saúde (59,8%) por medo, mas evitou revelar sua sexualidade aos profissionais de saúde (65,7%). Os participantes tinham visões negativas sobre o envelhecimento, consideravam o sistema de saúde não acolhedor e os profissionais de saúde apresentavam comportamentos antiéticos e lacunas de conhecimento relacionadas à prática LGBT+. A educação continuada sobre a comunidade LGBT+ deve ser priorizada para mediar cuidados discriminatórios.

    Abstract in English:

    Abstract This study describes the perceptions of aging and the health care received by 101 LGBT+ individuals in Brazil (São Paulo, Mato Grosso, and Rio Grande do Sul). Participants completed an online 13-item demographic and LGBT+ perception questionnaire. The age ranged from 18 to 55 years, 75.5% were Caucasian, 92% self-identified as cisgender and 55% were homosexual. Most did not stop seeking healthcare (59.8%) because of fear, but they avoided revealing their sexuality to health professionals (65.7%). Participants had negative views about aging and regarded the health system as caustic, and health professionals exhibited unethical behaviors and gaps of knowledge related to LGBT+ practice. Continuing education about the LGBT+ community should be prioritized to mediate discriminatory healthcare.
  • Adolescent Assertiveness Assessment Scale: Evidence of Content Validity Clinical Psychology And Culture

    Lima, Sara Luize Pereira de; Simeão, Shirley de Souza Silva; Silva, Washington Allysson Dantas; Galdino, Melyssa Kellyane Cavalcanti

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste estudo foi apresentar o processo de elaboração da escala de avaliação das Habilidades Assertivas para Adolescentes (EHA-A). A partir da análise de juízes foi possível observar evidências de validade de conteúdo do instrumento, sendo avaliados critérios de pertinência, relevância e clareza dos itens. Além disso, um estudo com uma amostra da população-alvo do instrumento demonstrou bons índices de compreensibilidade dos itens (validade semântica). A partir desses resultados, foi elaborada a versão ilustrada do instrumento, a qual corrobora com o escopo geral da investigação psicométrica acerca da validade de construto e da precisão da EHA-A, lançando luz para o desenvolvimento de novos estudos acerca da validade fatorial do instrumento.

    Abstract in English:

    Abstract This study aimed to present the process of elaborating the Adolescent Assertiveness Assessment Scale (AAA-S). Based on the analysis of judges, evidence of the validity of the content of the instrument was established, assessing the criteria of relevance, pertinence, and clarity of the items. In addition, a study with a sample of the instrument’s target population showed good indices for the comprehensibility of the items (semantic validity). Based on these results, the illustrated version of the instrument was elaborated, which underpins the general scope of the psychometric study on the construct validity and accuracy of AAA-S and sheds light on the development of new studies on the factorial validity of the instrument.
Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, 70910-900 - Brasília - DF - Brazil, Tel./Fax: (061) 274-6455 - Brasília - DF - Brazil
E-mail: revistaptp@gmail.com