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Pandaemonium Germanicum, Volume: 27, Número: 51, Publicado: 2024
  • Conchita Wurst: gênero e diversidade no ensino de alemão no Brasil Artigo Original

    Freitas, Alessandra de Freitas; Bohunovsky, Ruth

    Resumo em Português:

    Resumo: O presente artigo tem por objetivo discutir gênero enquanto categoria social na área de Alemão como Língua Estrangeira (ALE). A partir do exemplo de um material didático sobre a drag queen austríaca Conchita Wurst, elaborado com orientação pela aprendiz agem cultural (ALTMAYER 2016; FORNOFF 2016; FORNOFF K OREIK 2020), abordamos as possibilidades de um ensino aprendizagem de ALE no Brasil que seja sensível à diversidade. Para tanto, a partir dos estudos de gênero (SCOTT 1995 ; LAURETIS 1994 ; Butler [1990] 2003 ), discutimos a categoria “gênero”, explorando suas relações com a linguagem, de modo a demonstrar sua pertinência no contexto de ensino aprendizagem de uma língua estrangeira. Além disso, dialogamos com publicações anteriores que abordam questões de gênero na área de ALE (PEUSCHEL 2018 ; Freese & Völkel 2022 ; Elsen 2018 ), acentuando aspectos envolvidos em discussões sobre gênero em sala de aula. Em seguida, apresentamos o material didático, relatando brevemente o contexto de produção, o processo de elaboração e descrevendo a unidade didática em si. Finalmente, defendemos que a unidade didática pode ser considerada uma contribuição para a promoção de um ensino aprendizagem de ALE sensível à diversidade.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article aims to discuss gender as a social category in the area of German as a Foreign Language (GFL). Based on the example of a teaching material about the Austrian drag queen Conchita Wurst, developed with a cultural learning orientation (ALTMAYER 2016; FORNOFF 2016; FORNOFF KOREIK 2020), it addresses possibilities for a teaching of GFL in Brazil which is sensitive to diversity. For this purpose, on the basis of gender studies (SCOTT 1995 ; LAURETIS 1994 ; Butler [1990] 2003 ), the article discusses the ca tegory “gender”, exploring its relations with language, in order to demonstrate its pertinence in the context of teaching of a foreign language. Furthermore, it dialogues with previous publications that address gender issues in the area of GFL (PEUSCHEL 2018 ; Freese & Völkel 2022 ; Elsen 2018 ), emphasizing aspects involved in discussions of gender in the classroom. Subsequently, it presents the teaching material designed by the authors, briefly characterizing the context of production, reporting on the elabo ration process, and describing the material itself. Finally, it argues that the teaching material can be considered a contribution to the promotion of a teaching of GFL sensitive to diversity.
  • German Theatre and Intercultural Cinema: A Study of the Japanese Film Adaptations of Gerhart Hauptmann’s Plays Original Article

    Pinar, Alex

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: En los años 1920, la occidentalización y el modernismo caracterizaron la vida cultural de las grandes ciudades japonesas, y el cine rápidamente se convirtió en el principal entretenimiento de las masas urbanas. En esta década, los estudios comenzaron a rodar películas siguiendo las técnicas cinematográficas y los estilos narrativos del cine europeo y americano, y se aumentó la producción de adaptaciones de obras literarias occidentales que eran populares en ese momento. Este artículo se centra en las adaptaciones de obras literarias alemanas, específicamente de las obras de Gerhart Hauptmann, producidas en Japón durante los años 1920. Aunque esas películas se han perdido, se conservan fotogramas y reseñas publicadas en revistas de cine de la época. En este estudio se analizan estos materiales y se examinan las relaciones intertextuales e interculturales entre las películas y las obras literarias. Se proporciona una breve descripción de la recepción de la literatura alemana en Japón, se comparan las obras teatrales y las películas analizando las permutaciones en los elementos narratológicos, y se ofrece una perspectiva sobre cómo el contexto cultural, político y social influyeron en el proceso de adaptación de las obras teatrales.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: In the 1920s Westernization and modernism characterized the cultural life of big Japanese cities, and the cinema quickly became the main entertainment of the urban masses. In this decade studios began to shoot movies following the cinematic techniques and narrative styles of European and American cinema, and increased production of film adaptations of Western literature works popular at that time. This paper focuses on the adaptations of German literature works, specifically of Gerhart Hauptmann plays, produced in Japan during the 1920s. While those films have been lost, stills and reviews of film magazines published at the time of screening have been archived. The study draws on these materials and examines the intertextual and intercultural relations between the films and the literary works. It provides a brief overview on the reception of German literature in Japan, compares the plays and films analysing the permutations in narratological elements, and offers insights on how cultural, political, and social context influenced the directors’ adaptation process.
  • “I no longer agree with Hitler to exterminate them…”. Teaching The Holocaust to Malaysian BA German-Students Through Selected History Films Original Article

    Schaar, Torsten; Chang, Shi Wen

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The article describes experiences in teaching the sensitive topic of the industrial extermination of European Jews during World War II (the Holocaust) in the BA German programme at Universiti Putra Malaysia. The topic was covered in a history course and supported by the use of international feature films. Based on a summary of Malaysia-Israel relations, the relevance of the topic in the teaching of German as a foreign language is highlighted, and the teaching objectives, pedagogical approach and results of a film project are presented. The article aims to answer the questions of how Malaysian students perceived history films on the Holocaust and whether it was possible to achieve a more differentiated view of the Holocaust, at least among some students. As part of a comprehensive history film project on the Second World War, three history films dealing with the persecution and extermination of European Jews were screened and analysed in class. The film 'The Grey Zone' (USA, 2001) was selected for this article and students' responses and attitudes to challenging questions, provided as qualitative data, are discussed. Three historical literacies – Content Knowledge, Historical Empathy/Perspective Recognition and Narrative Analysis (Metzger 2007) – provided the theoretical framework for the history film project.
  • A edição histórico-crítica alemã Artigo Original

    Marques, Inês

    Resumo em Português:

    Resumo: O presente artigo aborda o modelo histórico crítico proposto por Hans Zeller, definindo se, primeiramente, o conceito de versão. De seguida, explica se que, neste cenário, todos os testemunhos atestadamente autógrafos possuem o mesmo nível de autoridade de ntro da tradição do texto, uma vez que correspondem à vontade do autor em determinados momentos da história do texto. Em contraste com esta posição, retratam se as ideias subjacentes ao método do copy text, paradigma editorial anglo saxônico que defende a valorização da intenção final do autor, sendo apenas as lições que representam a última vontade do autor relativamente ao seu texto aquelas que devem figurar na edição crítica.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This paper discusses the historical critical model proposed by Hans Zeller. The starting point of the argumentation is the definition of the concept of version. The paper then demonstrates that, in such a scenario, all testimonies attested as autographs po ssess the same level of authority within a text’s tradition, since they correspond to the author’s will at certain moments in the text’s history. This proposition is contrasted with the ideas underlying the copy text method, an Anglo Saxon editorial paradi gm that advocates valuing the author’s final intention, with only those lessons that represent the author’s last will for his text being included in the critical edition.
  • Sensualidade e regressão nos romances brasileiros de Robert Menasse Artigo Original

    Krausz, Luis

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo discute a imagem do Brasil nos romances brasileiros de Robert Menasse Sinnliche Gewißheit e Selige Zeiten, brüchige Welt. Os conceitos de sensualidade e de regressão desempenham um papel central nos enredos desses roman ces, relacionando se, particularmente, com os retratos que o autor faz dos brasileiros. O alívio que a mímese e a regressão proporcionam ao indivíduo, como mostra Jeanne Marie Gagnebin, estão na base de um prazer dionisíaco, que é associado por Menasse aos brasileiros . Esta experiência mimética relaciona se ao abandono de identidades culturais cristalizadas e à dissolução do “eu” no sonho (ou pesadêlo) coletivo chamado por Hegel de sinnliche Gewissheit . Suas representações no romance podem ser entendidas co mo críticas ao Brasil à época do fim da ditadura militar.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article discusses the image of Brazil in Robert Menasse’s Sinnliche Gewißheit and Selige Zeiten, brüchige Welt. Sensuality and regression play a decisive role within these two novels’ as they are essential to the author’s rendering of Brazilian characters. The relief provided by mimesis and regression, as discussed by Jeanne Marie Gagnebin, are at the root of a kind of Dionysian pleasure which is portrayed by Menasse as an important aspect of Brazilian culture. This mimetic experience is related to the abandoning of crystallized cultural identities, to the dissolution of the self in the dream (or in nightmare) of Heg el’s sinnliche Gewissheit . Its renderings in the novel can be seen as criticizing the social reality in Brazil in the final years of the military dictatorship.

    Resumo em de:

    Zusammenfassung: In diesem Artikel wird das Brasilienbild in Robert Menasses Brasilien-Romanen Sinnliche Gewißheit und Selige Zeiten, brüchige Welt diskutiert. Die Begriffe von Sinnlichkeit und Regression spielen in den Handlungen dieser Romane eine zentrale Rolle, und beziehen sich in erster Linie auf die Schilderungen des Verhaltens der Brasilianern. Die Erleichterung, welche Sinnlichkeit und Regression dem Gewissen ermöglichen, liegt einer dionysischen Freudeerfahrung zugrunde, die auch mit Selbstvergessen verbunden ist. Diese dionysisch-mimetische Erfahrung scheint das eigentliche Thema dieser Romane zu bilden. Es handelt sich um eine kulturfeindliche, ja kulturzerstörerische Freude, um einen Rausch, der die Auflösung des Ichs in einem Kollektivtraum (oder Albtraum) bedeutet, der von Hegel als sinnliche Gewissheit beschrieben wird, und die im Mittelpunkt dieser Romane steht. Die Darstellungen dieses Rausches sind daher als eine Kritik Brasiliens am Ende der Militärdiktatur zu verstehen.
  • O horror fáustico à linha reta: uma comparação entre Doutor Fausto e Tristram Shandy Artigo Original

    Coquemala, Luisa de Quadros

    Resumo em Português:

    Resumo: O presente artigo procura investigar as semelhanças entre A vida e as opiniões do cavalheiro Tristram Shandy (1759-1767), de Laurence Sterne, e o Doutor Fausto (1947), romance do autor alemão Thomas Mann. Para além da referência direta a Sterne dentro do romance de Mann e da clara semelhança quanto a comentários metaficcionais, procuramos demonstrar que há igualmente uma ressonância do Tristram Shandy na estrutura narrativa da obra de Mann. Isso se manifesta em dois sentidos: primeiramente, pelo tratamento do tempo, que se altera entre passado (tempo da narrativa) e presente (tempo da narração, no qual os narradores fazem seus comentários metaficcionais). Ademais, ambas as obras trazem uma representação complexa e multifacetada dos fatos narrados, além de uma discussão sobre o gênero romance dentro das próprias obras. Por fim, procuramos apontar como tais mecanismos têm na obra de Mann uma função primordialmente política, uma vez que os artifícios narrativos utilizados são a base da reflexão de Serenus Zeitblom sobre a ascensão dos ideais fascistas na Alemanha.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This paper seeks to investigate the similarities between Laurence Sterne’s The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman (1759-1767) and Doctor Faustus (1947), a novel written by the German author Thomas Mann. Beyond the direct reference to Sterne within Mann’s novel and the clear similarity regarding metaficional commentary, we seek to demonstrate that there is also a resonance of Tristram Shandy in the narrative structure of Mann’s work. This is manifested in two main senses: firstly, by the treatment of time, which shifts between past (time of the narrative) and present (time of narration, in which the narrators make their metaficional comments). Furthermore, both novels contain a complex and multifaceted representation of the novel as a genre in the works themselves. Finally, we seek to point out how such mechanisms have a primarily political function in Mann’s work, since the narrative artifices used are the basis of Serenus Zeitblom’s reflection on the rise of fascist ideals in Germany.

    Resumo em de:

    Zusammenfassung: In diesem Artikel werden Parallelen zwischen Laurence Sternes The Life ans Opinions of Tristram Shandy, Gentleman (1759-1767) und Doktor Faustus (1947), einem Roman des deutschen Schriftstellers Thomas Mann, untersucht. Über die direkte Bezugnahme auf Sterne in Manns Roman sowie die eindeutige Ähnlichkeit in Bezug auf den metafiktionalen Kommentar hinaus zeigen wir auf, dass es auch in der Erzählstruktur von Manns Werk eine Resonanz in Bezug auf Tristram Shandy gibt. Diese Resonanz wird vor allem in zweierlei Hinsicht sichtbar: erstens in der Behandlung der Zeit, die zwischen Vergangenheit (erzählte Zeit) und Gegenwart (Erzählzeit, in der die Erzähler ihre metafiktionalen Kommentare abgeben) wechselt. Darüber hinaus thematisieren beide Werke den Roman als Gattung auf eine komplexe und vielschichtige Weise. Abschließend zeigen wir auf, wie solche Mechanismen bei Mann eine primär politische Funktion haben, da die verwendeten narrativen Kunstgriffe die Grundlage für Serenus Zeitbloms Reflexion über den Aufstieg faschistischer Ideale in Deutschland bilden.
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