Resumo em Inglês:
Abstract Given the recognition of the Open Education Resources (OER) movement in the global scenario, this paper provides an overview of the OER implementation efforts, based on two documents: OER Global Report 2017 and Ljubljana OER Action Plan 2017. The first analyses the OER progress from 2012 to 2017. The second presents recommended actions and strategies to harness the potential of open-licensed resources. We argue that these documents helped to compose the actions and strategies for the 2019 UNESCO OER Recommendation, which, in turn, motivated UNESCO and partnerships to produce an OER Guide under the Pandemic COVID-19 in 2020. Aligned with the OER experiences brought by the Guide, we underscore the importance of openly creating and sharing teaching and learning materials to support educational practices during Covid-19.Resumo em Português:
Resumo A pandemia de COVID-19 tem evidenciado ainda mais a relevância do uso de recursos digitais, agora especialmente para o estudo e/ou trabalho remoto em contexto de isolamento social. Este artigo discute o ensino-aprendizagem remoto de inglês como L2 na licenciatura em Letras/Inglês da UFPB, destacando questões linguísticas e temáticas essenciais para a formação docente. Enfatizando metodologias ativas (MORAN, 2018) para a instrução baseada em conteúdo (GRABE; STOLLER, 1997; STRYKER; LEAVER, 1997) na abordagem dos multiletramentos (COPE; KALANTZIS, 2015), do ensino remoto emergencial (HODGES et al., 2020) e da interseccionalidade (AKOTIRENE, 2019; COLLINS; BILGE, 2016), a experiência ora relatada assinala a importância da proatividade dos/as alunos/as, da flexibilidade do/a professor/a, da escolha dos temas-geradores e da adequação dos textos-base para o alcance de bons resultados.Resumo em Inglês:
Abstract The COVID-19 pandemic has further highlighted the relevance of the use of digital resources, now especially for remote study and/or work in the context of social isolation. This paper discusses the remote teaching-learning of English as L2 in the teaching degree in English at UFPB, highlighting essential linguistic and thematic issues for teacher education. Emphasizing active methodologies (MORAN, 2018) for content-based instruction (GRABE; STOLLER, 1997; STRYKER; LEAVER, 1997) to approach multiliteracies (COPE; KALANTZIS, 2015), emergency remote education (HODGES et al., 2020) and intersectionality (AKOTIRENE, 2019; COLLINS; BILGE, 2016), the experience reported here highlights the importance of student proactivity, teacher flexibility, the choice of the themes and the adequacy of the core texts for achieving good results.Resumo em Português:
Resumo Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa-ação realizada em uma disciplina de Língua Inglesa no curso de Letras em uma universidade federal na modalidade de Ensino Remoto Emergencial (ERE). A pesquisa teve como objetivo avaliar, sob a perspectiva dos estudantes, a experiência de aprendizagem de língua inglesa mediada por tecnologias digitais, bem como identificar as contribuições dos recursos digitais e metodologia utilizadas no desenho da disciplina para a aprendizagem de L2 no contexto do ERE. A partir do referencial teórico fundamentado no campo CALL (Computer-Assisted Language Learning), o artigo discute diferentes possibilidades de utilização de recursos digitais na aprendizagem de línguas mediada por tecnologias e propõe a formação inicial e continuada de professores de línguas em CALL de maneira que estes recursos possam ser integrados às práticas de ensino-aprendizagem de línguas em contextos presenciais, on-line e híbridos.Resumo em Inglês:
Abstract This paper presents the results of an action research conducted with English Language Teaching students at a federal university in 2020, when classes were taught totally online (remote teaching). The aim of the study was to evaluate, from students’ perspective, the language learning experience mediated by digital technologies as well as to identify the contributions of the methodology and digital resources used to English language learning in this context. Based on CALL (Computer-Assisted Language Learning) studies, the paper discusses different possibilities of using digital resources in language learning and proposes initial and continuing teacher education practices in CALL so that these resources can be truly integrated into language teaching and learning practices in face-to-face, online and hybrid contexts.Resumo em Português:
Resumo O presente artigo aborda a adaptação ao modo remoto do projeto presencial intitulado Movie Talks, desenvolvido em 2018 como projeto de extensão da UTFPR - Pato Branco. O objetivo deste estudo é relatar as mudanças que se fizeram necessárias quando da reestruturação do projeto para a versão remota, buscando tornar o projeto online acessível, contextualizado e significativo para os participantes, por meio de diferentes recursos digitais para a realização de atividades voltadas para a oralidade e escrita autônomas e significativas. O artigo está pautado na pesquisa bibliográfica, majoritariamente nos estudos de Brown (2000), Chartrand (2012), Woo et al. (2007) e outros, a partir dos princípios de automaticidade, aprendizagem significativa, motivação intrínseca e investimento estratégico na utilização de recursos tecnológicos no ensino de línguas no modo remoto emergencial.Resumo em Inglês:
Abstract This article discusses the adaptation to remote mode of an in-person project entitled Movie Talks that was developed in 2018 as an extension project at UTFPR - Pato Branco. The aim of this study is to report the changes that have become necessary when restructuring the project for the remote version, in order to make the online project accessible, contextualized and meaningful for the participants, through an array of digital resources to carry out activities aimed at autonomous and meaningful oral and written comprehension and production. This article is based on bibliographic research, mainly on the studies of Brown (2000), Chartrand (2012), Woo et al. (2007) and others, based on the principles of automaticity, meaningful learning, intrinsic motivation and strategic investment using technological resources for language teaching in the emergency remote mode.Resumo em Português:
Resumo Este texto objetiva apresentar os resultados de uma pesquisa que investigou como as aulas de inglês foram ministradas e como os professores reagiram às aulas remotas, em caráter emergencial, provocadas pela pandemia da Covid-19 no primeiro semestre de 2020. Um questionário com onze questões discursivas foi disponibilizado via Google Forms para professores de inglês, em junho de 2020. Vinte e quatro professores atuantes em institutos de idiomas, escolas públicas e particulares de ensino regular de educação básica responderam as questões. Os resultados apontam que o ensino remoto por meio de plataforma digital provocou dificuldades e preocupações com relação ao processo de ensino-aprendizagem como um todo. Por outro lado, os professores afirmam que esse novo formato poderá avançar na promoção do letramento digital, contudo as aulas presenciais devem ser mantidas.Resumo em Inglês:
Abstract This text aims to present the results of a survey that investigated how English classes were taught and how teachers reacted to emergency remote classes caused by the Covid-19 pandemic in the first half of 2020. A questionnaire with eleven discursive questions was made available via Google Forms for English teachers in June 2020. Twenty-four teachers working in language institutes, public and private schools of regular education in basic education answered the questions. The results show that remote teaching by means of digital platform caused difficulties and concerns regarding the teaching-learning process as a whole. On the other hand, teachers claim that this new format can advance in the promotion of digital literacy, however face-to-face classes must be maintained.Resumo em Português:
Resumo O presente artigo tem o objetivo de analisar o modo pelo qual os recursos digitais planejados para um curso de graduação em Letras Português-Inglês foram recebidos pelos discentes da UFS, em um cenário de pandemia. A pesquisa foi baseada na pesquisa-ação, com a análise do planejamento, ação, observação e reflexão do que foi desenhado para o curso, bem como do que foi avaliado pelos alunos, com o levantamento de algumas reflexões capazes de nortear futuras práticas. Foi possível, assim, perceber que os alunos conseguiram identificar a interatividade proposta com os recursos utilizados e creditaram à essa interatividade o sucesso alcançado ao final do curso, destacando, no entanto, que, mesmo promissores, esses resultados ainda estão muito distantes do que já havia sido verificado com o ensino presencial.Resumo em Inglês:
Abstract This article aims to analyze the way in which the digital resources planned for an undergraduate course in Portuguese-English Language were received by the students from UFS, in a pandemic scenario. The research was based on the assumptions of action research, with the analysis of planning, action, observation and reflection of what was designed for the course, as well as what was applied and evaluated by students, with the analysis of some reflections capable of guiding future practices in this teaching modality. It was possible, therefore, to realize that the students were able to identify the proposed interactivity with the resources used and credited to this interactivity the success achieved at the end of the course, highlighting, however, that, even promising, these results are still far from what they have already had been experienced with face-to-face teaching.Resumo em Português:
Resumo O objetivo deste artigo é analisar as potencialidades pedagógicas do Recurso Educacional Digital (RED) Quizizz no que tange à promoção do ensino-aprendizado-uso de inglês como segunda língua, dada a necessidade de reconfiguração das práticas docentes, adequando-as aos potenciais pedagógicos das tecnologias digitais, que viabilizam a realização de atividades educacionais em um contexto de isolamento social causado pela pandemia do Coronavírus (COVID-19). Para atingir esse intento, delineamos uma pesquisa exploratória, com traços descritivos, realizada por uma professora do Ensino Básico e Superior, sob a luz de Sabota e Pereira (2017), que propõem três grupos de critérios para a análise de RED: aspectos técnicos, aspectos teóricos e aspectos práticos. Os resultados indicam que o uso do Quizizz pode ser relevante no ensino-aprendizado-uso de inglês em todos os níveis de ensino.Resumo em Inglês:
Abstract This article aims at analyzing the pedagogical potential of the Digital Educational Resource (RED) Quizizz as far as the promotion of teaching-learning-use of English as a second language (L2) is concerned, due to the need to reconfigure pedagogical practices, adapting them to the pedagogical potentials of digital technologies, which make it possible to carry out educational activities in a context of social isolation caused by the Coronavirus pandemic. To achieve this goal, we designed an exploratory research, with descriptive characteristics, conducted by a high school and undergraduate courses teacher, in the light of Sabota and Pereira (2017), who propose three groups of criteria for an analysis of Digital Educational Resources: technical aspects, theoretical aspects and practical aspects. The results indicate that the use of Quizizz may be relevant in teaching-learning-use of English at all levels of education.Resumo em Português:
Resumo O gênero virtual podcast tem se tornado um recurso digital com potencial para o aprendizado, dada sua natureza de ser informativo. O presente estudo objetivou investigar as potencialidades do uso de podcasts para o desenvolvimento e aprimoramento da habilidade de compreensão oral em língua inglesa. Os dados foram coletados por meio de um conjunto de atividades escritas de compreensão de quatro podcasts, realizadas por seis aprendizes de inglês. Os resultados mostram que houve desenvolvimento da habilidade de compreensão oral ao longo do processo de realização das atividades. Mostram, também, a percepção positiva dos participantes sobre o potencial do uso de podcasts como possibilidade de familiarização com a língua inglesa falada por nativos e não-nativos em diferentes contextos pelo mundo.Resumo em Inglês:
Abstract Podcasts have increasingly become a digital resource to learning, given its nature of being an informational genre. This study aimed to investigate the potential of podcasts for the development and improvement of the oral comprehension ability in English. For that, a set of activities focused on listening was applied to six students of English as a foreign language. The data were collected through written responses to the activities done by the participants. The results show that there was a significant development of the oral comprehension ability throughout the process of carrying out the activities. They also show the positive perception of the participants about the potential of using podcasts as a possibility of getting used to the English language spoken by native and non-native speakers in different contexts around the world.Resumo em Inglês:
Abstract The present article presents and discusses a study that seeks to analyse discursive representations of digital artifacts in the teaching and learning of English as a Foreign Language (EFL) by pre-service EFL teachers (henceforth – participants). The study involves a corpus of argumentative essays on a range of topics in EFL didactics written by the participants and their respective control group, which is comprised of non-teacher EFL students. The analysis of the corpus of essays reveals that whilst there are discursive representations of digital artifacts that are shared by the participants and their controls, there appear to be discursive representations of digital artifacts that are group-specific. These findings and their linguo-didactic implications are further described in the article.Resumo em Português:
Resumo Neste artigo, abordo o ensino de inglês com tecnologias sob uma perspectiva decolonial, valendo-me, para isso, em termos metodológicos, de uma abordagem de cunho autoetnográfico. Divido o artigo em duas partes. A primeira é dedicada a reflexões sobre a decolonialidade, articulando-a a considerações sobre o uso das tecnologias no ensino de inglês. Na segunda parte, analiso as seções de uma lição do componente Elementar 1 do curso de inglês de um programa de proficiência institucional, descortinando aspectos que apontam para a presença de princípios de decolonialidade, afinados com as epistemologias do Sul, que concluo serem necessários e viáveis ao lidar com tecnologias, uma vez que essas são propensas a acionar preceitos que representam as epistemologias do Norte.Resumo em Inglês:
Abstract In this article, I approach English language teaching with technologies from a decolonial perspective, using, for this purpose, in methodological terms, an autoethnographic approach. I divide the article into two parts. The first is dedicated to reflections on decoloniality, articulating them to considerations on the use of technologies in English teaching. In the second part, I analyze the sections of a lesson from the Elementary 1 component of the English course of an institutional proficiency program, unveiling aspects that point to the presence of principles of decoloniality, aligned with the epistemologies of the South, which I conclude are necessary and viable when dealing with technologies, since these are prone to trigger precepts that represent the epistemologies of the North.Resumo em Português:
Resumo Com ou sem conhecimento do conceito de curadoria, professores de Inglês como Segunda Língua lançam mão de inúmeras práticas de curadoria digital de material didático para o ensino de línguas. Tendo em vista que tais ações podem ser otimizadas por tecnologias on-line, sobretudo por Sistemas de Autoria Abertos, temos por objetivo analisar práticas de curadoria aplicadas ao sistema Ensino de Línguas Online (ELO) em Nuvem. Com o respaldo teórico de pesquisas sobre curadoria digital, desenvolvemos um estudo de natureza aplicada, com abordagem metodológica qualitativa, usando os cinco princípios de curadoria digital propostos por Deschaine e Sharma (2015): Coleção, Categorização, Crítica, Conceituação e Circulação. Os resultados indicam que o ELO incorpora os cinco princípios, embora alguns recursos e ferramentas do sistema para essa prática possam ser aperfeiçoados.Resumo em Inglês:
Abstract With or without knowledge of what content curation means, teachers of English as a Second Language make use of numerous digital curation practices of teaching materials for language teaching. Bearing in mind that such actions can be optimized by online technologies, especially by Open Authoring Systems, we aim to analyze curatorial practices as applied to the Electronic Learning Organizer (ELO) Cloud, a free-access cloud authoring tool available for language teachers. With the theoretical support of research on digital curation, we developed a study of an applied nature, with qualitative orientation, using the five principles of digital curation as proposed by Deschaine and Sharma (2015): collection, categorization, critiquing, conceptualization and circulation. The results indicate that ELO incorporates the five principles, although some resources and tools for this practice can be improved.Resumo em Inglês:
Abstract This study aims to discuss some possibilities of adopting digital resources for using English as an additional language (EAL) in the process of internationalization of higher education. The literature review includes approaches such as COIL, MOOCs and EMI used globally, and is contrasted with local evidence of the adoption of digital resources and EAL use in a Brazilian university. The study used a bibliographic research methodology, combined with a literature review, to discuss digital resources as part of approaches for using EAL in internationalization, contrasting with local evidence in the university investigated. Results of the study suggest that the use of digital resources is necessary to promote a more comprehensive process of EAL use in higher education internationalization. The conclusion indicates that a combination of digital resources and alternative approaches can foster language use for internationalization in higher education institutions.Resumo em Português:
Resumo Esta pesquisa investigou a correlação entre níveis de compreensão leitora e fluência e esforço cognitivo na produção textual em computador, tablet e celular, fundamentada nos modelos cognitivos de produção escrita de Hayes e Flower (1980) e de Hayes (1996) e no modelo de Construção e Integração de Kintsch (1998). Foram utilizados os dados brutos de dois estudos anteriores e independentes. O Estudo 1 avaliou o esforço cognitivo e a fluência na produção, medidos através do tempo gasto na escrita dos textos e do número de palavras produzidas por minuto. O Estudo 2 avaliou os níveis de compreensão em testes realizados após a leitura de textos. Os procedimentos estatísticos aplicados foram o Coeficiente de Pearson e o Pairwise. As análises feitas evidenciaram uma forte correlação positiva entre fluência e esforço cognitivo na produção escrita em celulares. Foi também observada correlação negativa fraca, não significativa, entre compreensão leitora e fluência de produção escrita no celular; padrão também percebido na relação entre fluência e esforço cognitivo em tablets.Resumo em Inglês:
Abstract This study analyzed the correlation between reading comprehension and text production when the processes happened in computers, tablets and cell phones. The research was theoretically based on the cognitive models of text production by Hayes and Flowers (1980) and by Hayes (1996) and the Construction-Integration model by Kintsch (1998). Raw data of two previous and independent studies were used. Study 1 analyzed cognitive effort, measured by the time spent in writing the text, and fluency, measured by the number of words per minute produced in each text. Study 2 counted the number of right answers in reading comprehension texts. Two statistical procedures were used: the Pearson Coefficient and Pairwise. Results indicated a strong positive correlation between fluency and cognitive effort in the production of texts in cell phones. A weak negative correlation was also noticed between reading comprehension and fluency in text production in cell phones; the same pattern was also observed in the relationship between fluency and cognitive effort in tablets.Resumo em Inglês:
Abstract Technological advances have set new roles and modified the relations among those who engage in the teaching-learning process, demanding new and efficient types of formative assessment. Guided by the research question “What kind of peer-feedback was used for the development of the students’ written case studies?”, this study examines 72 reviews to 29 papers developed by 31 learners taking a master’s course, employing the CGScholar platform. Statistical analyses on reviewers’ reliability (ICC agreement and consistency) and qualitative analysis on the descriptive feedback were conducted. The results from the quantitative analyses show high reliability among reviewers; and the qualitative analysis suggests that these activities can be employed in EFL learning to enhance learning opportunities, employ higher cognitive processes, and to teach large groups of students, either remote or face-to-face, without increasing management time.Resumo em Português:
Resumo O artigo é uma revisão sobre o tema das Metodologias Ativas e do Ensino Híbrido para o ensino de L2 integrado com tecnologias digitais, sobretudo como as Metodologias Ativas subsidiam duas lacunas frequentes na formação do docente de línguas: o ensino de L2 para crianças e a utilização integrada de recursos digitais. A primeira consiste na falta de abordagem para o ensino de L2 para crianças, de forma que sua prática pedagógica é uma bricolagem de elementos. A segunda enfatiza o uso de recursos digitais de forma integrada aos espaços de aprendizagem. É apresentada uma retomada dos conceitos de Metodologias Ativas e trazida a reflexão decorrente da temática para a formação docente hoje. O trabalho aponta a urgência desses temas nos cursos de licenciatura, bem como uma integração refletida de recursos digitais na prática pedagógica.Resumo em Inglês:
Abstract This paper is a review article on Active Methodologies and Blended Learning for the teaching of L2 integrated with digital technologies, more specifically, how Active Methodologies present theoretical references for two gaps that are frequently presented on language teacher education: L2 teaching to children and the integrated employment of digital resources. The first gap consists of the lack of a specific approach for teaching L2 to children, in such a way that its pedagogical practice is a tinkering with elements of other subjects. The second one emphasizes the use of digital resources in an integrated way in learning spaces. We present a brief review of the main concepts of Active Methodologies. This article points out the necessity that this theme be present in pre-service teacher education, as well as a thoughtful integration of digital resources in pedagogical practices.Resumo em Português:
Resumo O presente trabalho objetiva discutir o papel do movimento corporal no aprendizado de L2/LE, em particular do vocabulário, em ambientes imersivos à luz da teoria da Cognição Corporificada. Para alcançar tal objetivo, pesquisamos estudos na área da Linguística Aplicada que tratam do ensino e aprendizagem de vocabulário em LE em ambientes imersivos, realidade virtual e aumentada, abarcando dissertações, teses e artigos entre 2014 e 2020. Parte-se do pressuposto de que a cognição emerge da interdependência entre corpo, mente e ambiente, e que tal relação torna-se relevante para a compreensão dos efeitos das ações corporais na aprendizagem. Os resultados apontam que o movimento corporal, em ambientes imersivos, pode potencializar o aprendizado de vocabulário em L2/LE, uma vez que a experiência imersiva multimodal possibilita que o aprendiz explore com o seu corpo, em diferentes níveis, o mundo virtual de forma dinâmica, interativa, autônoma e com maior engajamento e controle sobre a aprendizagem. As pesquisas também destacam resultados positivos no aprendizado de vocabulário em ambientes imersivos a curto e a longo prazo, o que indica que a abordagem corporificada pode favorecer a aprendizagem e a retenção do vocabulário na memória.Resumo em Inglês:
Abstract This paper aims to discuss the role of body movement in ESL/EFL vocabulary learning in immersive environments in the light of the Embodied Cognition theory. To achieve this goal, we investigated studies in the Applied Linguistics field addressing English vocabulary teaching and learning in immersive environments, such as virtual and augmented realities, including dissertations, thesis and academic articles between 2014 and 2020. It is assumed that cognition emerges from the interdependence involving body, mind and environment, and such relationship becomes relevant for understanding the effects of body actions on learning. The results indicate that body movement in immersive environments can enhance ESL/EFL vocabulary learning, since the immersive multimodal experience allows the learner to explore with their body, on different levels, the virtual world in a dynamic, interactive and autonomous way, with greater engagement and control over learning. The literature also highlights positive results in vocabulary learning in the short and long term in immersive environments, indicating that the embodied approach can favor vocabulary learning and retention in memory.Resumo em Inglês:
Abstract Webcurriculum design as teaching and learning practices shall be understood as movements created by students and teachers to co-design teaching and learning strategies using digital and analogical resources. The screens of the “interactive” board, smartphones, computers and tablets, and the contents of the web are tools and resources employed to co-construct meanings through network inter-relations otherwise that move beyond the linearity presented by course syllabi or textbooks. Some movements of how webcurricula can be co-constructed, through English language classes and meta-classes, in a Teacher Formation Course will be described and discussed, as well as the experience of dealing with multimodal literacies, translingual practices and some processes of decolonialities in-devir with my students, teachers in-devir, majoring in Licenciatura em Letras.Resumo em Português:
Resumo Estudos prévios discutem modelos/frameworks para orientar o desenvolvimento de materiais didáticos para o ensino de inglês como língua adicional na área de Linguística Aplicada. Por outro lado, percebemos ainda a necessidade de melhor estabelecer diretrizes para orientar o desenvolvimento de recursos digitais, já que os modelos existentes raramente descrevem os procedimentos deste processo. Para isso, o objetivo deste artigo é descrever um modelo para dar suporte ao desenvolvimento de artefatos digitais, tendo por base uma perspectiva sociocultural para o ensino de línguas, bem como incluindo e implementando em seu design a pedagogia de gêneros e de multiletramentos. Para ilustrar o Modelo Cíclico de Desenvolvimento de Artefatos Digitais (MoDE), apresento o English Online 3D e destaco as fases que envolvem o design de materiais digitais, as quais são: (1)Análise, (2)Planejamento, (3)Design da interface, (4)Testagem do protótipo, (5)(Re)design, (6) Aplicação e (7) Avaliação.Resumo em Inglês:
Abstract Previous studies have discussed the use and development of digital teaching material to English as an additional language in the field of Applied Linguistics. On the other hand, there is yet a need to describe or to establish guidelines to the development of digital material, since mainly the frameworks proposed in our field rarely describe the procedures that involve this process. The article aims at describing a model to support the digital teaching material development, based on a sociocultural view of language teaching, as well as to integrate and to implement the genre pedagogy and the multiliteracies approach into the design. To illustrate this model, it presents the English Online 3D - an online course for teaching basic English, elaborated to be used in a blended modality. The results exemplify the eight steps implemented into the design of the digital teaching material that are (1)Analysis, (2) Plan, (3)Design of interface, (5) Test the prototype, (6) (Re)design, (7) Apply, and (8) Evaluate.Resumo em Inglês:
Abstract This article presents an overview of the development of education by looking at the models of Education 1.0 to 5.0 and their pedagogical implications regarding digital tools today. It is undeniable that digital resources play a wider role today when considering their applicability for developing skills in the English learning process, in both online and face-to-face instructional methods. Examples of digital tools include original activities proposed for both elementary and high school students as well as students in higher education. Literature discussion and the authors’ viewpoints on the matter show that the tools have proven to enhance the teaching and learning of English and develop social-emotional skills in times of Emergency Remote Teaching (ERT).Resumo em Português:
Resumo Este artigo objetiva apresentar as affordances percebidas pelas pesquisadoras e pelos professores em formação durante a implementação de um protótipo produzido para as aulas de língua inglesa de um curso de Letras-Inglês com base nos princípios da justiça social e no letramento digital. A pesquisa é qualitativa de cunho interpretativista e os dados coletados na implementação com alunos de Letras-Inglês são analisados por meio do conceito de affordances (VAN LIER, 2000; EL KADRI, 2018). Os resultados apontam que os participantes identificam como affordances a reflexão sobre os assuntos discutidos, o questionamento das relações de opressão na sociedade, o sentimento de motivação para lutar contra a discriminação e o racismo, o aprendizado das ferramentas tecnológicas, e o uso de novas tecnologias de forma reflexiva e criativa.Resumo em Inglês:
Abstract In this perspective, this article aims to present the affordances perceived by the researcher-authors and teachers in training during the implementation of a prototype produced for the English language classes of an English language course based on the principles of social justice. The research is qualitative of interpretative nature and the data collected in the implementation with English language students are analyzed through the concept of affordances (VAN LIER, 2000; EL KADRI, 2018). The results show that the participants identify as affordance the reflection on the subjects discussed, the questioning of oppressive relations in society, the feeling of motivation to fight against discrimination and racism, the learning of technological tools, and the use of new technologies in a reflexive and creative way.