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Linguagem em (Dis)curso, Volume: 4, Número: 2, Publicado: 2004
  • OS CAMINHOS DE ONDE NO PORTUGUÊS DO BRASIL: INSTRUMENTOS LINGÜÍSTICOS E DERIVA Artigos

    Furlanetto, Maria Marta

    Resumo em Português:

    Resumo Este trabalho - focalizando o uso de onde no português brasileiro - é tópico de uma pesquisa que tem como objetivo estudar, em dados coletados em documentos escritos que (supostamente) utilizam o português padrão, as tendências à “deriva” em vários níveis (lexicológico, morfossintático, semântico, discursivo), buscando especificar fatores discursivos dessa deriva. A análise do corpus mostra um distanciamento gradual relativamente ao que preconizam os instrumentos lingüísticos, apontando um uso em que há dispersão e deslizamento semântico, mostrando-se que, para além da referência de onde a tempo, ocorrem casos de referência a processo, a meio ou ponto de partida e a explicação que tem como escopo uma seqüência significativa.

    Resumo em Francês:

    Résumé Ce travail - qui focalise l’emploi de où dans le portugais brésilien - est le topique d’une recherche qui a l’objectif d’étudier, dans des données prises dans des documents écrits qui (peut- être) se servent du portugais de registre standard, les tendances à la dérive dans plusieurs niveaux (lexicologique, morphosyntaxique, sémantique, discursif), cherchant à spécifier des facteurs discursifs de cette dérive. L’analyse de ce corpus démontre un éloignement graduel par rapport à ce qui est préconisé par les instruments linguistiques, déterminant un emploi dans lequel il y a dispersion et glissage sémantique, démontrant que, au-delà de la référence de où à temps, il y a des cas de référence à procès, au moyen ou point de départ et l’explication qui a comme intention une séquence significative.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este trabajo - focalizando el uso de “ donde “ en portugués brasileño - es tópico de una investigación que tiene como objetivo estudiar, en datos coletados en documentos escritos que (supostamente) utilizan el portugués podrán, las tendencias a la “ deriva” en varios niveles (lexicológico, morfosintático,semántico, discursivo), buscando especificar factores discursivos de esa deriva. El análise del corpus muestra un distanciamiento gradual relativamente a los que preconizan los instrumentos linguísticos, apuntando un uso en que hay dispersión y deslizamiento semántico, se monstrando que, para además de la referencia de “ donde “ a “tiempo”, ocurren casos de referencias a “ proceso”, a “ miedo” o” punto de partida” y a “que tiene como escopo una sequencia significativa”.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The present work - focusing the use of where in Brazilian Portuguese - is a topic in a research whose goal is to study, from data gathered in written documents that (supposedly) employ an educated standard of Brazilian Portuguese, tendencies to changes in use at a number of levels (lexical, morpho-syntactic, semantic, discursive), trying to specify discursive factors of such changes. The analysis of the corpus shows a gradual distancing in relation to what linguistic tools recommend, pointing to a use in which one finds semantic dispersion and sliding, thus showing that in addition to references of where and of time, there are cases of reference of process, of means or starting point and of explanation that has as its scope a significant sequence.
  • O DIREITO E O AVESSO DO DISCURSO CONTRA A PROPOSTA DE REFORMA DA PREVIDÊNCIA Artigos

    Ribeiro, Erislane Rodrigues

    Resumo em Português:

    Resumo Neste texto, a formação discursiva (FD) contrária à proposta de reforma da Previdência apresentada pelo governo será analisada na interação com o seu avesso, ou seja, com a FD favorável à proposta de reforma, já que a identidade dos discursos se constrói na relação com o Outro. Para a realização da pesquisa, adoto a perspectiva teórico-metodológica da Análise do Discurso de linha francesa (AD), utilizando a noção de FD, além de recorrer, em alguns momentos, à paráfrase e ao efeito metafórico como estratégias para organizar os termos e enunciados em função das relações de sentido que se dão no interior das FDs. Quanto ao corpus selecionado, é composto de 81 enunciados, obtidos a partir da leitura de 30 cartas de leitores contrários à proposta de reforma publicadas pelos jornais O globo on line e Oestadao.com.br entre os dias 09/04 e 13/05/03.

    Resumo em Francês:

    Résumé Dans ce texte, la formation discursive (FD) contraire à la proposition de réforme de la Prévoyance Sociale présentée par le gouvernement va être analysée dans l’interaction avec son envers, c’est-à-dire avec la FD favorable à la proposition de la réforme, puisque l’identité des discours est composée dans la relation avec l’Autre. Pour la réalisation de la recherche, j’ai adopté la perspective théorique-méthologique da l’Analyse du Discours de l’École Française (AD), employant non seulement la notion de FD, mais aussi recourant, dans quelques moments, à la paraphrase et à l’effet méthaphorique comme des stratégies pour mettre en ordre les termes et les énoncés en fonction des relations de sens qui se passent à l’intérieur des FDs. Quant au corpus sélectionné, il est composé par 81 énoncés, obtenus à partir de la lecture de 30 lettres de lecteurs contraires à la proposition de réforme publiées dans les journaux O globo on line et Oestado.com.br entre les jours 09 et 13, du mois de Mai, en 2003.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen En este texto , la forma y el discurso (FD) contraría la propuesta de reforma de la Previdencia presentada por el gobierno , será analisada en la íntegra y su opuesto, o sea con la FD favorable, propuesta de reforma, ya que la identidad de los discursos se construye en la relación con el Otro. Para la realización de la investigación adoto la perspectiva teórica-metodológica del Análise del Discurso de linea francesa (AD), utilizando la noción de (FD), además de recorrir, en algunos momentos al efecto metafórico como estratégia para organizar los términos y enunciados en función de las relaciones de sentido que se da en el interior de las FDs. Cuanto al corpus selecionado, compuesto de 81 enunciados, obtenidos a partir de la lectura de 30 cartas de lectores contrarios,propuesta por los periódicos O Globo on line y Oestado.com.br entre los días 09/04 e 13/05/03.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Here, the discursive form (DF) against the government proposition for the reform of the Previdência (Brazilian Social Security) is analyzed in its interaction with its opposite, that is, with the DF favorable to the reform proposition, considering that the identity of discourse is built in its relation to the Other. In this study, the French Discourse Analysis is used together with the notion of DF plus an eventual resource to paraphrase and to the metaphoric effect as strategies to organize the terms and enunciation in keeping with the relations of meaning, which occur in the DFs. The corpus includes 81 enunciations selected from the reading of 30 letters from readers against the proposition for reform as published by O Globo on line and Oestadao.com.br on line-newspapers from 4/9 and 5/13/2003.
  • O CAMPO DISCURSIVO NA MÍDIA Artigos

    Paulillo, Rosana

    Resumo em Português:

    Resumo A partir da noção de termos-pivô, redimensionada sob a perspectiva de tema e acontecimento discursivo (GUILHAUMOU et al, 1994), detectou-se, na edição de 07.05.1998 do jornal Folha de São Paulo, um campo discursivo (MAINGUENEAU, 1984) constituído a partir de seca/saque, envolvendo 10 textos de diferentes gêneros. A análise delimita os sentidos produzidos em cada acontecimento discursivo e os efeitos interlocutivos que sua inserção no campo produz, sob o modo da refutação recíproca (COURTINE, 1981). As formações discursivas conflitantes que se manifestam no campo respondem ao ideal de imparcialidade do jornalismo contemporâneo; mas a configuração do campo, resultado do gesto interpretativo do jornal, é, ela própria, produtora de sentidos.

    Resumo em Francês:

    Résumé À partir de la notion de termes-pivot, rétablie sous la perspective de thème et événement discursif (GUILHAUMOU et al., 1994), on a retenu, dans l’édition du 07 Mai 1998, au journal Folha de São Paulo, un champ discursif (MAINGUENEAU, 1984) constitué à partir de sécheresse/traite, autour de dix textes de genres différents. L’analyse délimite les sens produits dans chaque événement discursif et les effets interlocutifs produits dans son insertion dans le champ , sous le moyen de la réfutation réciproque (COURTINE, 1981). Les formations discursives qui se heurtent dans le champ répondent à l’idéal d’impartialité du journalisme contemporain; mais la configuration du champ, résultat du geste interprétatif du journal, est, elle-même, productrice de sens.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen A partir de la noción de ´términos - eje, redimensionada sob la perspectiva de tema y acontecimiento discursivo (GUILHAUMOU et al , 1994), se detectó, en la edicción de 07.05.1998 en el periódico Folha de Sáo Paulo, un campo discursivo (MAINGUENAU, 1984) constituido a partir de seca/saque, envolviendo diez textos de diferentes géneros. El análise delimita los sentidos produzidos en cada acontecimiento discursivo y los efectos interlocutivos que su inserción en el campo produce, sob el modo de la refutación recíproga (COURTINE, 1981). Las formaciones discursivas conflitantes que se manifiestan en el campo, resultado del gesto interpretativo del periódico, es ella propia, productora de sentidos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Based on the notion of pivot-terms, re-dimensioned under the perspective of theme and discursive event (GUILHAUMOU et al, 1994), one detected, on the 05/7/1998 edition of the newspaper Folha de São Paulo, a discursive field (MAINGUENEAU, 1984) constituted from the terms drought/sack, involving 10 texts from different genres. The analysis delimits the produced meanings in each discursive event and the interlocutory effects that its insertion in the field produces, under the mode of reciprocal refutation (COURTINE, 1981). The conflictive discursive formations, which are manifested in the field, relate to the ideal of impartiality of today’s journalism, but the field shaping, a result from the interpretative move of the newspaper, is in itself a producer of meanings.
  • CONCEPÇÃO SÓCIO-INTERACIONAL DE LEITURA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PRÁTICAS A PARTIR DE DOIS TEXTOS ESCRITOS Artigos

    Silva, Sílvio Ribeiro da

    Resumo em Português:

    Resumo As atividades de leitura e interpretação de textos que comumente são desenvolvidas em sala de aula de língua materna seguem uma perspectiva decodificadora. Aos alunos são propostas questões que não são desafiadoras, pois as respostas são de fácil identificação no texto. A eles só resta a tarefa de executar as atividades propostas, uma vez que não têm a oportunidade de vivenciar concepções de leitura diferentes, ficando restritos a somente aquela forma de ler e interpretar textos. Neste artigo, tentamos oferecer um parâmetro do que seria uma aula de leitura e interpretação de textos fundamentada na concepção mais abrangente de linguagem, sujeito, texto e leitura. Esperamos proporcionar aos leitores alternativas de tratamento metodológico que permitam superar a prática de leitura como decodificação e pretexto para o desenvolvimento de atividades gramaticais, dando ao ato de ler a configuração de oportunidades de desenvolvimento cognitivo e cultural. Apresentamos um exemplo com resultados muito favoráveis e não uma “receita”.

    Resumo em Francês:

    Résumé Les activités de lecture et d’interprétation de textes qui sont normalement développées en salle de classe de langue maternelle suivent une perspective décodifiante. On propose aux élèves des questions qui ne leur apportent aucun défi, puisque les réponses sont facilement retrouvées dans le texte. Ils n’ont qu’accomplir les tâches proposées, puisqu’ils n’ont pas la chance d’être en contact avec d’autres genres de lectures, n’ayant qu’une seule forme de lire et d’interpréter les textes. Dans cet article, on a essayé d’offrir un paramètre de ce que nous concevons comme cours de lecture et d’interprétation de textes fondés dans un concept plus large de langage, sujet, texte et lecture. On a l’intention d’apporter aux lecteurs d’autres choix méthodologiques qui permettent de surpasser la pratique de lecture tout simplement comme décodification et prétexte pour le développement des activités grammaticales, donnat à l’acte de lire la configuration d’opportunités d’un développement cognitif et culturel. Nous présentons un exemple avec des résultats et non seulement une “recette”.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Las actividades de lectura e interpretación de textos que comumente son desarrolladas en clase de lengua materna siguen una perspectiva decodificadora. A los alumnos son propuestas cuestiones que no son desafiadoras, pues las respuestas son de fácil identificación en el texto. A ellos solo resta la tarea de executar las actividads propuestas, una vez que no hay la oportunidad de vivenciar concepciones de lecturas diferentes, quedando restritos a solamente aquella forma de leer e interpretar textos. En este artículo, intentamos ofrecer un parámetro de lo que sería una clase de lectura e interpretación de textos fundamentada en la concepción más abrangente de lenguaje , sujeto, texto y lectura. Esperamos proporcionar a los lectores alternativas de tratamiento metodológico que permitan superar la práctica de lectura como decodificación y pretexto para el acto de leer la configuración de oportunidades de desarrollo cognitivo y cultural. Presentamos un ejemplo con resultados muy favorables y no una” recepta”.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The activities of reading and text interpretation that are usually performed in native- language classes follow a decoding perspective. The students are given questions, which are not defying, since the answers are easy to identify in the text. The only task for them is to perform the proposed activities, once they do not have the opportunity to experience contrasting conceptions of reading, thus being restricted to that only way of reading and interpreting texts. In this paper an attempt is made to offer a parameter for what would be a reading and text interpretation class based on the more encompassing notion of language, subject, text and reading. The objective is to offer alternatives of methodological treatment to the reader that would allow him/her to go beyond the reading practice as a decoding act and as a pretext for developing grammar activities, while attributing to the act of reading the configuration of opportunities for cultural and cognitive development. An example is offered that exhibits very favorable results, but which is not a “recipe”.
  • NÍVEL DE LETRAMENTO DO PROFESSOR: IMPLICAÇÕES PARA O TRABALHO COM O GÊNERO TEXTUAL NA SALA DE AULA Artigos

    Justina, Eliege Wernke Niehues Dela

    Resumo em Português:

    Resumo O presente trabalho objetiva apresentar o nível de letramento do professor de português da escola pública de Santa Catarina a partir da leitura e escrita de textos pertencentes aos gêneros da esfera social do trabalho docente. A questão norteadora refere-se à dificuldade da transposição didática pelo professor, da teoria à prática, pela leitura que faz do texto oficial da educação no estado (a Proposta Curricular de Santa Catarina). A pesquisa fundamenta-se em teorias do letramento de Soares (1998, 2001), Kleiman (1995), Rojo (1998, 2000, 2002), Leite (2001), entre outros, e na noção de gênero do discurso bakhtiniana, como foi discutida por Rodrigues (2000, 2001), Rojo (2002) e Schneuwly (mímeo). O corpus analisado resultou de aplicação de uma pergunta sobre gêneros e tipos textuais a quatro professores da Escola de Educação Básica Dom Joaquim, de Braço do Norte, Santa Catarina. Constatou-se, com a pesquisa, que o nível de letramento do professor de português não é suficiente para que ele compreenda e discuta o capítulo referente à Língua Portuguesa do documento em questão, pelo menos ao ponto de constituir práticas reflexivas no seu cotidiano profissional a partir do que lhe vem sendo proposto. Há ausência total de planejamento de aulas que contemplem os gêneros textuais nos Planos de Curso dos professores pesquisados. Tais professores, também não conseguiram, em sua totalidade, diferenciar gênero de tipo textual.

    Resumo em Francês:

    Resume Ce travail a comme objectif présenter le niveau d’alphabétisation de l’instituteur de portugais de l’école publique de Santa Catarina à partir de la lecture et de l’écrit de textes appartenant au genre du domaine social du travail professoral. La question qui se pose se réfère à la dificulté de transposition didatique par le professeur, de la théorie à la pratique, par la lecture qu’il fait du texte officiel de l’éducation dans l’État (la Proposition Curriculaire de Santa Catarina). La recherche est fondée dans les théories de l’alphabétisation de Soares (1998, 2001), Kleiman (1995), Rojo (1998, 2000, 2002), Leite (2001), parmi d’autres, et dans la notion de discours bakhtinien, selon la discussion de Rodrigues (2000, 2001), Rojo (2002) et Schneuwly (s.d.). Le corpus analysé est le résultat d’une question qui fut posée sur les genres et les types textuels à quatre formateurs de l’École de l´Educação Básica Dom Joaquim de Braço do Norte, Santa Catarina. On a pu constater que le niveau d’alphabétisation du professeur de portugais ne suffit pas pour qu’il puisse comprendre et discuter le chapitre relatif à la Langue Portugaise du document en question, au moins dans la mesure de constituer des pratiques réflexives dans son quotidien professionnel à partir de ce que lui est proposé. Il y a une absence totale de projets de cours qui considèrent les genres textuels dans les Plans de Cours de ces formateurs dont les travaux furent rechechés. Em outre, ces professeurs ne furent pas capables de faire la différence entre genre et type textuel.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El presente trabajo objetiva presentar el nivel de letramiento del profesor de portugués de la escuela pública de Santa Catarina a partir de la lectura y escrita de textos pertenecentes al género de la esfera social del trabajo docente. La cuestión norteadora se refiere a las dificultades de la transposición didática por el profesor, de la teoría a la práctica, por la lectura que hace del texto oficial de la educación en el estado (la Propuesta Curricular de Santa Catarina ). La investigación se fundamenta en teorías del letramiento de Soares (1998, 2001), Kleiman (1999), Rojo (1998, 2000, 2002), Leite (2001), entre otros, y en la noción de género del discurso bakhtiniana, como fue discutida por Rodrigues (2000, 2001), Rojo (2002) y Schnuwly (s.d.). El corpus analisado resultó de la aplicación de una pregunta sobre géneros y tipos textuales al cuadro de profesores de la Escuela de Educación Básica Dom Joaquim de Braço do Norte, Santa Catarina. Se constató, con la investigación, que el nivel de letramiento del profesor de portugués no es suficiente para que él comprenda y discuta el capítulo referente a la Lengua Portuguesa del documento en cuestión, por lo menos al punto de constituir prácticas reflexivas en su cotidiano profesional a partir de lo que le viene siendo propuesto. Hay ausencia total de planeamiento de clases que contemplen los géneros textuales en lo Planes de Curso de los profesores investigadores. Tales profesores , también no conseguiron, en su totalidad, diferenciar género de tipo textual.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The present work discusses the level of literacy of Portuguese teachers at the public schools of Santa Catarina State measured from their reading and writing texts belonging to the genre of the social sphere of the teacher’s work. The guiding question refers to the teacher’s difficulty for didactically transposing theory to practice by means of reading the state’s official text on education (the Proposta Curricular of Santa Catarina). The research is based on theories of literacy by Soares (1998, 2001), Kleiman (1995), Rojo (1998, 2000, 2002), Leite (2001), among others, and on the Bakhtinian notion of discourse genre, as it has been discussed by Rodrigues (2000, 2001), Rojo (2002) and Schneuwly (s.d). The analyzed corpus resulted from a question related to genres and textual types made to four teachers of the Escola de Educação Básica Dom Joaquim de Braço do Norte, Santa Catarina. From the results it was possible to conclude that the level of literacy of teachers of Portuguese is not sufficient for them to understand and discuss that chapter related to the Portuguese Language in the above mentioned text; at least not enough to constitute reflexive practices in their professional routine from what has been proposed to them. There is a total lack of planning classes that deal with textual genres in the Course Plans of the teachers researched. None of the teachers were able to tell the difference between genre and textual type.
  • PROCESSAMENTO PRAGMÁTICO DA INFORMAÇÃO TEXTUAL: APLICAÇÃO DE DUAS ABORDAGENS TEÓRICAS A UM TEXTO Artigos

    Baldo, Alessandra

    Resumo em Português:

    Resumo Partindo do princípio comum de que a comunicação somente é relevante quando há um equilíbrio entre as informações de algum modo conhecidas pelos interlocutores e as informações novas, um número considerável de teorias lingüísticas têm sido levantadas para explicar como isso acontece. Esse artigo analisa a aplicabilidade de duas abordagens de base pragmática, a de Reinhart (1981) e a de Sperber e Wilson (1995), na distribuição dos enunciados do texto “Prato Fino” (Veja,1998). Os resultados sugerem que, considerando-se seus princípios teóricos, ambas as propostas são bem-sucedidas.

    Resumo em Francês:

    Résumé Partant d’un principe commun qui établit que la communication est seulement importante quand il y a un équilibre entre les informations d’une certaine manière connues par les interlocuteurs et les informations nouvelles, un nombre considérable de théories linguistiques ont été relevées pour expliquer comment cela se passe. Cet article analyse la possible application de deux approches de base pragmatique, l’une de Reinhart (1981) et l’autre de Wilson (1995), dans la distribution des énoncés du texte “Plat Fin” (Veja, 1998). Les résultats suggèrent que, si on considère leurs principes théoriques, toutes les deux propositions auront acquise leur réussite.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Partiendo Del principio común de que la comunicación solamente es relevante cuando hay un equilibrio entre las informaciones de algún modo conocidas por los interlocutores y las informaciones nuevas, un número considerable de teorías linguísticas tiene sido levantadas para explicar como eso ocurre.Ese artículo analisa la aplicabilidad de dos abordajes de base pragmática, a de Reinhart (1981) y la de Sperber y Wilson (1995), en la distribución de los enunciados del texto “Plato Fino” (Veja 1998). Los resultados sugieren que, se considerando sus principios teóricos, ambas las propuestas son bien sucedidas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Based on the common principle that communication is only relevant when there is equilibrium between the information that is somehow shared by the speakers and new information, a significant number of linguistic theories have been proposed in order to explain how that happens. This work analyzes the applicability of two pragmatic approaches -Reinhart’s (1981), and Sperber’s (1995)- in the distribution of enunciations in the text “Prato Fino” (Veja, 1998). The results suggest that considering their theoretical principles, both approaches are successful.
  • SOUSÂNDRADE: TRADIÇÃO E MODERNIDADE Artigos

    Pereira, Danglei de Castro

    Resumo em Português:

    Resumo O presente estudo procura contribuir para uma melhor compreensão do papel de Sousândrade dentro dos limites do Romantismo brasileiro. O artigo aponta para o fato de que sua poética não só perpetua o espírito libertário e revolucionário desse movimento, como também pode ser incluída em um Romantismo titânico. A partir desse romantismo racional, a poética de Sousândrade pode ser compreendida como precursora da modernidade.

    Resumo em Francês:

    Résumé L’étude présente cherche à contribuer à une meilleure compréhension de Sousândrade dans les limites du Romantisme Brésilien. L’article attire l’attention au fait qui concerne sa poétique, laquelle ne perpétue pas seulement l’esprit libertaire et révolutionnaire de ce mouvement, mais peut faire aussi partie d’un Romantisme titanique. À partir de ce romantisme rationnel, la poétique de Sousândrade peut se faire comprendre comme précurseur à la Modernité.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El presente estúdio procura contribuir para una mejor comprensión Del papel Sousândrade dentro de los límites Del Romanticismo brasileño. El artículo apunta para el hecho de su poética, no solo perpetua el espíritu libertario y revolucionario de ese movimiento, como también puede ser incluido en un Romanticismo titánico. A partir de ese romanticismo racional, la poética de Sousândrade puede ser comprendida como precursora de la modernidad.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The present study aims at contributing for a better understanding of the role of Sousândrade within the limits of Brazilian Romanticism. In this study it is noted that his poetics not only perpetuates that movement’s libertarian and revolutionary spirit, as it may also be included in a titanic Romanticism. From such a rational romanticism, the poetics of Souzândrade may be understood as a precursor to modernity.
  • ANÁLISE DE GÊNEROS DO DISCURSO NA TEORIA BAKHTINIANA: ALGUMAS QUESTÕES TEÓRICAS E METODOLÓGICAS Ensaios

    Rodrigues, Rosângela Hammes

    Resumo em Português:

    Resumo Após a década de noventa, vimos o aumento significativo das pesquisas em torno dos gêneros do discurso na área da Lingüística Aplicada, impulsionadas pela consolidação da mudança do objeto de ensino e de aprendizagem de línguas (materna e estrangeira). No Brasil e em outros países, as concepções teóricas de Bakhtin têm sido retomadas e citadas por muitas dessa pesquisas, mas, muitas vezes, com efeitos de interpretação e apropriação diversos. Neste trabalho, tem-se por objetivo discutir algumas questões teóricas e metodológicas na análise dos gêneros do discurso a partir das concepções teóricas de Bakhtin. Aborda-se a concepção de gênero e sua relação com outros conceitos centrais, tais como ideologia, enunciado, texto, discurso e língua. Nas questões metodológicas, problematizam-se a relação do pesquisador com os dados, a “ordem” metodológica no estudo dos gêneros e o uso de categorias prévias de análise no estudo de um determinado gênero.

    Resumo em Francês:

    Résumé Après les années 90, on a remarqué une augmentation significative dans les recherches autour des genres du discours dans le domaine de la Linguistique Apliquée, poussées par la consolidation du changement de l’objet de l’enseignement et de l’apprentissage de langues (maternelle et étrangère). Au Brésil et dans d’autres pays, les conceptions théoriques de Bakhtin furent reprises et citées dans d’innombrables recherches, mais, plusieurs fois, avec des effets d’interprétation et d’apropriation divers. Dans ce travail, on a l’objectif de discuter quelques questions théoriques et méthodologiques des genres du discours à partir des conceptions théoriques de Bakhtin. On en vient à la conception de genre et à sa relation avec d’autres concepts centraux, tels que l’idéologie, l’énoncé, le texte, le discours et la langue. Dans les questions méthodologiques, on en vient à la relation du chercheur avec les données, l’“ordre” méthodologique dans l’étude des genres et son emploi des catégories préalables de l’analyse dans l’étude d’un genre déterminé.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Después de la década de noventa, vimos el aumento significativo de las investigaciones alrededor de los géneros del discurso en el area de la Linguística Aplicada, impulsionadas por la consolidación del cambio de objeto de enseñanza y del aprendizaje de lenguas (materna y extranjera). En Brasil y en otros paises, las concepciones teóricas de Bakhtin tiene sido retomadas y citadas por muchas de esas investigaciones, mas muchas veces, con efectos de interpretación diversos. En este trabajo, se tiene por objetivo discutir algunas cuestiones teóricas y metodológicas en el análise de los géneros del discurso a partir de las concepciones teóricas de Bakhtin. Se aborda la concepción de género y su relación con otros conceptos centrales tales como ideología, enunciado, texto, discurso y lengua. En las cuestiones metodológicas, se problematizan la relación del investigador con los datos, la” orden “ metodologías, en el estudio de los géneros y el uso de categorías previas de análise en el estudio de un determinado género.

    Resumo em Inglês:

    Abstract After the 1990s one witnessed a significant increase in the number of research works on genres in the field of Applied Linguistics, which were favored by the consolidation of the change in the subject matter of the teaching and learning of languages, both native and foreign. In Brazil, as in other countries, Bakhtinian theoretical conceptions have gained relevance and been increasingly cited in a number of such research publications. However, many times presenting diverse effects of appropriation and interpretation. Here some theoretical and methodological issues in the genre analysis are discussed under the Bakhtinian perspective. The concept of genre and its relation to other central concepts, as ideology, enunciation, text, discourse, and language are approached. In the methodological issues the relation between the researcher and the data, the methodological “order” in the study of genres, and the use of previous analytical categories in the study of a specific genre are discussed.
  • SIMULAÇÕES CONEXIONISTAS: A INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL MODERNA Ensaios

    Poersch, José Marcelino

    Resumo em Português:

    Resumo Nas últimas duas décadas, principalmente a partir de 1986, significativos progressos na área do paradigma conexionista foram planejados e executados. As técnicas de simulação conexionista colaboraram para se compreender melhor a maneira como as funções mentais são adquiridas, armazenadas e, em certos casos, perdidas. Os modelos conexionistas baseiam-se num processamento distribuído em paralelo (PDP). Apesar de suas evidentes e valiosas contribuições, o conexionismo está longe de apresentar uma solução definitiva para os problemas da cognição. Esse paradigma corresponde mais a uma força explicativa do que a uma simulação perfeita dos verdadeiros processos cerebrais.

    Resumo em Francês:

    Resume Dans les deux dernières décennies, surtout à partir de 1986, des progrès importants dans le domaine du paradigme connexionniste furent conçus et exécutés. Les techniques de simulation connexionniste ont colaboré pour qu’on puisse mieux comprendre la manière selon laquelle les fonctions mentales sont acquises, retenues et, selon les cas, perdues. Les modèles connexionnistes se fondent dans un procès distribué en parallèle (PDP). Malgré ses contributions évidentes et valables, le connexionnisme se trouve loin de présenter une solution définitive pour les problèmes de cognition. Ce paradigme correspond plutôt à une force explicative qu’à une simulation parfaite des vrais procès cérébraux.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen En las últimas dos décadas, principalmente a partir de 1986, significativos progresos e el área de paradigma conexionista fueron planeados y ejecutados. Las técnicas de simulación conexionista colaboraron para comprenderse mejor la manera como las funciones mentales son adquiridas, armazenadas y, en ciertos casos, perdidas. Los modelos conexionista se basean en un procesamiento distribuido en paralelo (PDP). Apesas de sus evidentes y valiosas contribuciones, el conexionismo está lejos de presentar una solución definitiva para los problemas de la cognición. Ese paradigma corresponde más a una fuerza explicativa de que a una simulación perfecta de los verdaderos procesos cerebrales.

    Resumo em Inglês:

    Abstract During the last two decades, especially after 1986, significant developments in the field of the connectionist paradigm were planned and executed. The connectionist simulation tools have helped to better understand how mental functions are acquired, stored and, in certain cases, lost. The connectionist models are based on a parallel distributed processing (PDP). In spite of its obvious and valuable contributions, the connectionism is far from exhibiting a final solution for cognitive problems. Such a paradigm corresponds more to an explicative power than to a perfect simulation of real mental processes.
  • O PERCURSO DA AUTORIA Ensaios

    Borges, Maria Cristina Ramos; Moreira, Francisco Ferreira

    Resumo em Português:

    Resumo O artigo pretende, a partir das teorias da Análise do Discurso Francesa - AD, fazer uma exposição de como se dá o fenômeno de autoria. O estudo desenvolve-se a partir de uma discussão do que se supõe necessário para ser autor, procurando evidenciar os mecanismos que levam o sujeito discursivo à função-autor (FOUCAULT, 1981), sua movimentação pelo discurso, sua conversão em autor propriamente dito. O texto atém-se ao modo como o sujeito, através do processo de autoria, investe-se do poder da produção e construção do discurso lingüístico- poético, e assume compromissos com a clareza e a coerência, e torna visível pela sociedade e responsável pelos sentidos que produz.

    Resumo em Francês:

    Résumé À partir des théories de l’Analyse du Discours française - AD, l’article a l’intention de faire un exposé sur le phénomène de la qualité d’auteur. L’étude est développée à partir d’une discussion de ce qu’on suppose nécessaire pour qu’on soit considéré auteur, cherchant à rendre évident les mécanismes qui mènent le sujet discursif à la fonction-auteur (FOUCAULT, 1981), son action de se mouvementer à travers le discours, sa conversion en auteur proprement dit. Le texte s’en rapporte à la manière selon laquelle le sujet, par le procès de la qualité d’auteur s’investit du pouvoir de la production et de la construction du discours linguistique-poétique, et assume des compromis avec la clarté et la cohérence, et devient visible par la société et responsable par les sens qu’il produit.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El artículo pretende, a partir de las teorías del Análise del Discurso Francesa - AD, hacer una exposición de como se da el fenómeno de autoría, El estudio se desarrolla a partir de una discusión de lo que se supone necesario para ser autor, procurando evidenciar los mecanismos que llevan el sujeto discursivo a la función-autor (FOUCAULT,1981), su movimientación por el discurso, su conversión en autor propiamente dicho. El texto se atiene al modo como el sujeto, a través del proceso de autoría, se inviste del poder de producción y construcción del discurso linguístico-poético, y asume compromisos con la clareza y la coherencia, y torna visible por la sociedad y reponsable por los sentidos que produce.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Based on the theories of French Discourse Analysis, this study makes an exposition of how the phenomenon of authorship occurs. The study develops from a discussion on what one thinks is necessary in order to be an author, while evincing those mechanisms that lead the discursive subject to the author-function (FOUCAULT, 1981), his/her movement within discourse, his/her conversion into an author in his/her own right. The present text focuses how the subject, by means of the process of authorship, empowers him/herself as the producer and builder of the poetic- linguistic discourse, and takes on compromises with clarity and coherency, and becomes responsible for and makes visible to society the meanings that he/she produces.
  • O EFEITO DA IMAGINAÇÃO TÉCNICA NA LITERATURA Ensaios

    Maciel, Ulysses

    Resumo em Português:

    Resumo Objetos técnicos aparecem nas obras literárias como objetos situados no limite entre a arte e a técnica, entre a magia e a razão, entre o real e a representação. Nessa zona fronteiriça onde se desenvolve o discurso literário, o objeto técnico é o desencadeador da ambigüidade e da ilusão. Lima Barreto, no conto Um e outro, mira um automóvel mas acerta a hesitação de Lola, personagem dividida entre a imaginação do objeto e a paixão pelo chauffeur. Cortázar, no conto Las babas del diablo, e Antonioni, no filme Blow up, desconstroem a fotografia como imitação do real. As narrativas desses autores ultrapassam a mera utilidade dos objetos técnicos e apontam para um imaginário que liberta o ser humano de uma relação direta com a técnica. O que este trabalho busca é localizar esses textos literários na zona fronteiriça entre o simbólico e o técnico.

    Resumo em Francês:

    Resume Dans les œuvres littéraires, il y a des objets situés dans le limite entre l’art et la technique, entre la magie et la raison, entre le réel et la représentation. Dans cette zone de frontière, où se développe le discours littéraire, l’objet technique est le déclencheur de l’ambiguïté et de l’illusion. Lima Barreto, dans le conte Um e Outro, mire un automobile mais atteint l’hésitation de Lola, personnage partagé entre l’imagination de l’objet et la passion pour le chauffeur. Cortázar, dans le conte Las babas del diablo, et Antonioni, dans le film Blow up, déconstruisent la photographie comme imitation du réel. Les narrations de ces auteurs dépassent la simple utilité des objets techniques et pointent vers un imaginaire qui libère l’être humain d’une relation directe avec la technique. Ce que ce travail cherche à faire c’est placer ces textes littéraires dans la zone de frontière entre le symbolique et le technique.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Objetos técnicos aparecen en las obras literarias como objetos situados en el límite entre el arte y la técnica, entre la magia y la razón, entre el real y la representación. En esa zona fronteriza donde se desarrolla el discurso literario, el objeto técnico es el desencadeador de la ambiguedad y la ilusión. Lima Barreto, en el cuento “Uno y otro”, mira un auto mas acierta la hesitación de Lola, personaje dividida entre la imaginación del objeto y la pasión por el chouffeur. Cortázar en el cuento “Las babas del diablo”, y Antonioni, en la película “Blow up”, desconstruye la fotografía como imitación del real. Las narrativas de esos autores ultrapasan la mera utilidad de los objetos técnicos y apuntan para un imaginario que liberta el ser humano de una relación directa con la técnica. Lo que este trabajo busca es ubicar eses textos literarios en la zona fronteriza entre el símbólico y el técnico.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Technical objects appear in literary works as objects positioned within the limits between art and technique, between magic and reason, the real and representation. In such a frontier zone where literary discourse develops, the technical object triggers ambiguity and delusion. Lima Barreto, in his short story Um e outro, aims at an automobile but hits Lola’s hesitation, a character divided between the imagination of the object and the passion for the driver. Both Cortázar, in his short story Las babas del Diablo, and Antonioi, in his film Blow up, deconstruct photographic pictures as imitations of the real. The narratives by these authors go beyond the mere usefulness of the technical objects and point to an imagination that frees the human being from a direct relation to technique. The objective of this work is to situate these texts within the frontier zone between the symbolic and the technical.
  • EM BUSCA DE UM PERCURSO SINGULAR DE SENTIDOS: CINCO NOÇÕES BÁSICAS DO DISPOSITIVO TEÓRICO NA ANÁLISE DO DISCURSO Retrospectiva

    Alós, Anselmo Peres

    Resumo em Português:

    Resumo A intenção deste trabalho é a realização de uma reflexão sobre cinco categorias de suma importância dentro do dispositivo teórico da Análise do Discurso (língua, história, ideologia, sentido, sujeito). O encadeamento destas categorias conceituais em um percurso singular de sentidos é absolutamente necessário para que se possa desenvolver qualquer tipo de análise dentro do quadro epistemológico da Análise do Discurso de escola francesa.

    Resumo em Francês:

    Résumé L’intention de ce travail concerne la réalisation d’une réflexion sur cinq catégories conceptuelles d’une importance capitale dans le dispositif théorique de l’Analyse du Discours (langue, histoire, idéologie, sens, sujet). L’enchaînement de ces catégories conceptuelles dans un parcours singulier de sens est absolument nécessaire pour qu’on puisse développer n’importe quel type d’analyse dans le cadre épistémologique de l’Analyse du Discours de l’école française.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen La intención de este trabajo es la realización de una reflexión sobre cinco categorías de suma importancia dentro del dispositivo teórico del Análise del Discurso ( lengua, historia, ideología, sentido sujeto). El encandeamiento de estas categorías conceptuales en un percurso singular de sentidos es absolutamente necesario para que se pueda desarrollar cualquier tipo de análise dentro del cuadro epistemológico del Análise del Discurso de la escuela francesa.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The present work is a reflection on five significant categories in the theoretical device for Discourse Analysis (language, history, ideology, meaning, subject). The chaining up of such conceptual categories in a singular course of meanings is absolutely necessary so to make possible any kind of analysis within the epistemological frame of Discourse Analysis of the French School.
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